Een hele uitdaging Tony!

Maar wel één die ik graag aanga, al was alleen al het om het feit dat in
Epoche III - IV de Piaggio Ape veelvuldig in het Italiaanse straatbeeld voorkwam ...
De laatste tijd veel hersenspinsels over hoe de Piaggio Ape vorm te geven, letterlijk.
Om een geloofwaardig schaalmodel te maken, moet via het glas enigszins binnen kunnen worden gekeken.
En onlangs is er toch enige vooruitgang geboekt: na meerdere filmpjes op YouTube bekeken te hebben
over '
Vacuum forming', meen ik met een dergelijke methode het gewenste resultaat te verkrijgen.
Het gebruik hierbij van doorzichtig plastic ten opzichte van het eerder gebruikte aluminium, heeft als bijkomend
voordeel dat het glas van het voertuig reeds aanwezig is en de cabine één geheel is, waardoor het stevig blijft.
De delen die doorzichtig moeten blijven worden afgeplakt, zodat na het spuiten/schilderen dit verwijderd kan worden.
Na enkele testen met verschillende diktes plastic, is er een acceptabel resultaat ontstaan.
Dit testen deed ik trouwens niet middels vacuüm trekken, maar simpel verhitten met een verfstripper,
om daarna met de hand het warme flexibele plastic strak over de houten mal te trekken.
Zoals het er nu uit ziet ben ik zeer tevreden met de toegepaste methode en het resultaat
en zie ik goede mogelijkheden om met deze basis het model verder op te bouwen.
De mal moet nog wel verder bijgewerkt worden: de maatvoering is
nog niet precies conform de omgezette waarden van de tekening.
Groeten,
Erik.