Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin M-rail Modelbaan

Gestart door Nieuwenhuis dinsdag 24 maart 2015, 20:19:05

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Je bent aardig bezig Erik. Wat een klus, maar wel veel voldoening dat scratch building.

Groet,

Ronald
Märklin M-rail Modelbaan: Bedienpaneel Monte Vecchio
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Bedienpaneel Monte Vecchio
 @citaat  :thumbup: Dat weer jij anders toch ook heel goed Ronald :wink:

Hallo allemaal!

Eindelijk heb ik weer eens wat nieuws te melden!
De bouw van het restaurant is even aan de kant gezet en het bedienpaneel heeft nu voorrang gekregen.
'Modelbouwen' is ook eigenlijk meer voor de 'donkere avonden', als de zon schijnt zijn er andere bezigheden :wink:
Na een lange periode van veel werk voor de vernieuwbouw van het Heracles stadion te Almelo (dit ging
gewoon door in de bouwvakantie) en een korte vakantie om bij te komen van een jaar lang hard werken,
ben ik nu weer met een nieuwe opdracht begonnen, ditmaal iets totaal anders, n.l. in de hoogspanning!

De enkele vrije uurtjes die ik tot beschikking had voor de modelbouw heb ik besteed aan het uitwerken
van de ontwerpen van het elektrisch schema en de layout van het bedienpaneeltje.
Tevens heb ik een mooie plaat multiplex gekregen op de bouw (afval), welke de basis van het eerste stuk
frontplaat van de modelbaan, het deel van de berg Monte Vecchio is geworden.

De stand van zaken tot nu toe:
- Het bedienpaneel voor Monte Vecchio is gemaakt en er is bekabeling op aangesloten;
- Het frontpaneel is op maar gezaagd met sparingen voor het bedienpaneel en een Marklin 6600;
- Het frontpaneel is geschilderd en het bedienpaneel en de 6600 zijn ingebouwd.



De voorzijde met bedienpaneel en Marklin 6600.



De achterzijde waar beide middels spijkerband zijn bevestigd aan de frontplaat.
(De Marklin 6600 moet nog wel uitbedraad worden)



Het overzicht op Monte Vecchio met de frontplaat gemonteerd.

De resterende werkzaamheden hieraan zijn:
- Het aansluiten van de bekabeling van het bedienpaneel;
- Het aansluiten van de rij-regelaar Marklin 6600;
- Alles controleren op de juiste werking.

Dit zal in de aanloop naar de 'donkere avonden' worden afgemaakt, waarna of tegelijkertijd de
modelbouw van het restaurant weer wordt opgepakt. De dagen worden alweer merkbaar korter ...

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Weer een top update
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Leuke update Erik. :thumbup:
Laatste foto is een prachtige foto waar Monte Vecchio goed op staat. :) :)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Prachtig gemaakt allemaal  :thumbup: :thumbup: leuke stad ook
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: h0_miessie op zondag 20 september 2015, 16:40:21
Leuke update Erik. :thumbup:
Laatste foto is een prachtige foto waar Monte Vecchio goed op staat. :) :)

Erik helemaal met h0_miessie eens.
Ik stond al op het punt om een berichtje te sturen hoe het met de vorderingen van het restaurant stond.
Maar goed, je update is duidelijk en ik wachtweer rustig af.
En ja, er moet tenslotte toch brood op de plank komen. :P :P

Henk

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 :) Hoi Erik, leuk dat je weer een beetje tijd krijgt voor Monte Vecchio  :thumbup: Dat werken is ook wel leuk, maar helaas gaat het ten koste van je vrije tijd  :?
Je hebt een mooi frontpaneel/bedieningspaneel gemaakt  B) en dat van een stukje afvalhout.
En ik neem aan dat het witte kastje met de schakelaars helemaal zelfbouw is? Dat ziet er gelikt uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 20 september 2015, 16:29:32
  De dagen worden alweer merkbaar korter ...
Nee, dat valt mee, ik heb het effe gegoogeld en de dagen duren nog steeds 24 uur en dat blijft voorlopig ook zo.  :o) :o)

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Ziet er weer netjes uit, Erik!
En als ik naar die laatste foto kijk is het net of je restaurant al af is ;) Ik weet, het is een proefmodel, maar de verhoudingen zijn goed!
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Mooie afwerking, zit ook bij jou een hoop kabel en draad in verwerkt  :)

Gr Einte
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2012

Groningen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Je hebt weer keurig net werk afgeleverd. En ik zie dat je mijn credo ook al
deelt nl, Koop niet wat de bouw uw biedt  :-) :-)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Hoi Erik,

Die laatste foto geeft inderdaad een mooi overzicht !
Maar het Magisch Apparaat ( de 6600 ) is helemaal kicken  :thumbup:

Wat het deed wist ik niet, toen het uitkwam, maar dat het iets heel speciaals was, was wel zeker......

Ben benieuwd wat er in de extra avonduurtjes geknutst gaat worden  :P

Grtz Tony
Märklin M-rail Modelbaan: Bedienpaneel Monte Vecchio deel 2
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Märklin M-rail Modelbaan: Bedienpaneel Monte Vecchio deel 2
Hallo allemaal, bedankt voor alle leuke reacties! :thumbup:

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 20 september 2015, 16:46:34
En ik neem aan dat het witte kastje met de schakelaars helemaal zelfbouw is?

Maar natuurlijk Dirk-Jan! O:-D Ik zal in deze post wat meer informatie geven.

Citaat van: Hanzi op zondag 20 september 2015, 17:40:19
En als ik naar die laatste foto kijk is het net of je restaurant al af is ;) Ik weet, het is een proefmodel, maar de verhoudingen zijn goed!

Bedankt Hans :thumbup: Da's een fijn compliment en ja, het proefmodel moet nog wel verwezenlijkt worden ...

Citaat van: Einte op zondag 20 september 2015, 17:43:22
Mooie afwerking, zit ook bij jou een hoop kabel en draad in verwerkt  :)

Tja Einte, jij weet als geen ander als paneelbouwer dat wanneer je overzichtelijk een installatie
maakt (of dat nu industrieel is of hobbymatig) er een hoop draad en kabel bij te pas komt.
En als elektrotechnisch werkvoorbereider zit ik dicht bij de bron: een afvalstuk op de bouw
is al gauw meer dan genoeg voor onze hobby :wink:

Goed, dan nu weer een update, mede naar aanleiding van Dir-Jan's opmerking, over het bedienpaneeltje.
Ik ben van plan om elk deel van de modelbaan te kunnen bedienen middels een klein paneeltje.
Ik heb gekozen voor een HAF 3611 doos die gebruikt wordt in de installatiewereld voor o.a. zwakstroom.
Een mooi compact doosje met klikbare deksel, bevestigingsgaten en meerdere invoermogelijkheden.
Zo'n lasdoos kost geen drol (nog geen twee Euro), dus als het niet goed is: opnieuw met een ander exemplaar!



Het begint met een AutoCAD-tekening van het bewuste deel van het sporenplan, waaraan toegevoegd de
posities van de schakelaars, LEDjes, maar ook de tunnelportalen - zij het ietwat vereenvoudigd.
Dit wordt op het juiste formaat van de deksel van de HAF 3611 geprojecteerd en geprint.



Vervolgens wordt het papier geplastificeerd, met dubbelzijdig tape op de deksel geplakt en worden de benodigde
gaten van het juiste formaat er in geboord. Hierbij is rekening gehouden met het formaat van alle elementen.



Hierna worden alle elementen in de deksel gemonteerd: de verschillende LED's en de diverse schakelaars.



En daarna volgt nog een bedradingsklusje: alles wordt netjes uitbedraad op mini-steeklasdopjes van Wago.
Deze zijn speciaal geschikt voor zwakstroom en aan elkaar koppelbaar tot miniklemmenstrookjes.
Op deze wijze ontstaat een overzichtelijk geheel en op de 5-voudige klemmenstrookjes word de bekabeling
aangesloten: hiervoor pas ik de 'ouderwetse' Norm88 kabel toe, beter bekend als PTT-kabel :wink:
Deze bestaat uit 4 draden met verschillende isolatiekleur: rood, blauw, wit en oranje en een blanco aarddraad.

Tot slot nog een mooie foto van mijn laatste aanwinst, vandaag gescoord op een kleine beurs in Bornerbroek:



Een Rivarossi Bagagewagon (2514) Epoche III uit 1962 voorzien van nog werkend elektrisch stoomfluit-geluid!

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik,

Hoe maak je het toch, man ben al blij dat ik mijn wissels en seinen werkend krijg. maar iedereen zijn ding zeg ik dan, kan schoenen maken dat kunnen jullie mss niet.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik

Knap gemaakt mooi en overzichtelijk, en ook die wagon is een mooie aanwinst, veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Netjes gedaan , Erik.

Alleen de Wago-lasdoppen vind ik zelf te omslachtig, persoonlijk vind ik solderen op een soldeerstrip makkelijker.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Mooi hoor, ik hou er wel van als bedrading "mooi" aangelegd word.
Ook leuk om te zien hoe je de voorkant hebt gemaakt.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Keurig Erik, lekker he als je je E-spullen voordelig/gratis via je werk kan regelen. Scheelt een hoop Euro's hoor, ik kan ook gelukkig een hoop regelen, maar schrok me laatst half dood van de prijzen die de G...A durft te rekenen en dan ook nog voor pikkepoelie kwaliteit 8o... Hoe gaat t met het restaurantje, of staat dat even op een laag pitje vanwege de E-werkzaamheden?
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 26 september 2015, 18:24:27
Maar natuurlijk Dirk-Jan! O:-D Ik zal in deze post wat meer informatie geven.
Nou, dat heb je keurig gemaakt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En in weze ziet het er betrekkelijk eenvoudig uit, als je precies en netjes werkt (zoals jij) dan heb je een heel mooi eindresultaat.
Je moet natuurlijk wel wat af weten van elektronika, het gaat mijn petje te boven.
Maar zo hebben wij allemaal onze eigen kwaliteiten en bouwkunsten.
En die nieuwe oude wagon is een schitterede aankoop, die past helemaal bij Monte Vecchio  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En nog met geluid ook. B) Het heeft zo moeten zijn dat je daar tegen aan liep. O:-D

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Heren, wederom bedankt voor de fijne reacties op mijn inbreng. Enkele reacties hierop van mijn kant:

Citaat van: Wil Tweeendrie op zaterdag 26 september 2015, 22:47:15
Alleen de Wago-lasdoppen vind ik zelf te omslachtig, persoonlijk vind ik solderen op een soldeerstrip makkelijker.

Ieder z'n ding Wil :wink: ik schuw solderen zeker niet hoor, maar deze lasdopjes werken 'schoon' en daarbij
komt dat het voor dit gebruik uiteindelijk compacter is dan soldeerstroken inclusief hun bevestiging.
Overigens is het geen geschreven wet, maar soepel draad dient gesoldeerd te worden en draad met één
kern kan beter gelast worden middels lasdop  i.v.m. loswrikken bij soldering door mechanische belastingen.

Citaat van: Hanzi op zondag 27 september 2015, 12:38:00
Keurig Erik, lekker he als je je E-spullen voordelig/gratis via je werk kan regelen. Scheelt een hoop Euro's hoor, ik kan ook gelukkig een hoop regelen, maar schrok me laatst half dood van de prijzen die de G...A durft te rekenen en dan ook nog voor pikkepoelie kwaliteit 8o... Hoe gaat t met het restaurantje, of staat dat even op een laag pitje vanwege de E-werkzaamheden?

Helemaal mee eens Hans: wat de bouwmarkt als A-kwaliteit verkoopt is in de installatiewereld B-kwaliteit of minder nog.
Ik huiver als ik zie dat er zelfs verdeelkasten e.d. worden verkocht: je zal toch een buurman hebben die er geen verstand
van heeft en maar wat aan knooit ... dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren! :roll:
Het restaurantje staat inderdaad op een laag pitje. Het huidige werk van mij en de daarbij behorende reistijden zorgt ervoor
dat er weinig tot geen vrije tijd over blijft. De tijd die ik wel heb besteed ik, zeker bij goed weer, liever als quality-time met
mijn gezin. De werkzaamheden van het bedienpaneel en de afdekplaat vonden dan ook niet plaats op de treinenkamer ... :wink:

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 27 september 2015, 12:52:08
En in weze ziet het er betrekkelijk eenvoudig uit, als je precies en netjes werkt (zoals jij) dan heb je een heel mooi eindresultaat.
Je moet natuurlijk wel wat af weten van elektronika, het gaat mijn petje te boven.

In feite zijn het de LED's, weerstanden en schakelaars van twee CDU-schakelingen, een drukknop met LED en weerstand voor
vrijgave en bezet-indicatie, samen met twee schakelaars in combinatie met LED en weerstand voor de twee opstelsporen.
Dus geen hoogstaande elektronica :wink: want zo'n CDU is relatief simpel. De condensatoren ervan heb ik op een apart bord.

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 27 september 2015, 12:52:08
En die nieuwe oude wagon is een schitterede aankoop, die past helemaal bij Monte Vecchio  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En nog met geluid ook. B) Het heeft zo moeten zijn dat je daar tegen aan liep. O:-D

Gut Dirk-Jan, zoiets mompelde mijn vrouw ook toen wij op dat kleine beursje liepen en toch nog wat vonden :lol: :lol: :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 27 september 2015, 13:57:43
je zal toch een buurman hebben die er geen verstand van heeft en maar wat aan knooit ... dat kan levensgevaarlijke situaties opleveren!
:offtopic:
Daar kan ik over meepraten Erik.

In het pas betrokken huis van een klant doet een lamp het niet. Geen fase op de bruine, nul niet te traceren. Bij het ophangen van een andere lamp krijg ik de bekende trillingen in mijn vingers. Dat was niet mogelijk, want de bedrading bij de schakelaar was ontkoppeld daar moest een andere gemonteerd worden. Spanning op de nul!
Wat bleek, bij de vorige bewoner was de groepenschakelaar stuk gegaan.
Had deze de fase en de nul direkt vóór de schakelaar aangesloten, maar wel de bruine en de blauwe omgewisseld.......
Ik had mazzel dat ik rubberen zolen aan had.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Hoi Erik,

Wat een scheetje, die wagon  :thumbup:
Is dat helemaal metaal ?
En reuze benieuwd , wat daar voor geluid uit komt !!!

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dag Erik,

Mooie aankoop hoor!

Ik ben helaas werkeloos dus geen bedrijf waar ik wat kan halen en dus ben ik aangewezen op de bouwmarkten.
Maar goed elke zondag komt er een stapel folders en daar zitten ook folders van de bouwmarkten met kortingsbonnen bij.

Henk
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Prachtige wagon met een hele mooie kleur Erik. :thumbup:
Leuk met geluid ook. :) :)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,
Ziet er allemaal erg mooi uit.
Je hebt de kastjes erg netjes weg gewerkt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Remco
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wauw Erik, niet te geloven wat jij hier allemaal aan het maken bent ! Onbegrijpelijk dat deze kunsten telkens aan mij voorbij gegaan zijn (ben waarschijnlijk te druk met m'n eigen )
Prachtige gebouwen én de details. Alles goed omschreven, kortom: Ik zal hier nog wel vaker komen binnen spieken als ik nog wat ideen nodig ben :)
Groet Arend.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Zo, vandaag eindelijk weer eens op de treinenkamer geweest: de nieuwe bagagewagon
van de FS is nu schoongemaakt en voorzien van nieuwe veertjes voor de koppelingen.
Ook zijn de wielen aangepakt: schoongemaakt en is de breedte tussen de flensen afgesteld.




Vreemd genoeg past een D-cell batterij niet in de wagon, deze is een millimeter te lang :eek:
Waarschijnlijk waren de afmetingen van batterijen vroeger anders, net als het feit dat
er een klem is voor de negatieve kant van de batterij die er omheen gaat: tegenwoordig
hebben alle batterijen een plastic laagje waardoor er geen geleiding is via de buitenmantel.

Citaat van: Tony op maandag 28 september 2015, 10:45:10
Wat een scheetje, die wagon  :thumbup:
Is dat helemaal metaal ?
En reuze benieuwd , wat daar voor geluid uit komt !!!
De gehele wagon is van plastic Tony en het geluid is getest maar niet de moeite
om er een filmpje van te maken: alsof er een kip z'n nek om wordt gedraaid :mrgreen:

Citaat van: h0_miessie op maandag 28 september 2015, 14:30:45
Prachtige wagon met een hele mooie kleur Erik. :thumbup:
Leuk met geluid ook. :) :)
Dat zijn castano en isabella (kastanje en geel-bruin) de huis-kleuren van de FS
(Ferrovia della Stato= de staats-spoorwegmaatschappij) uit de jaren zeventig/tachtig.
Dat dit een wagon met geluid is, is leuk maar het gaat dus niet als zodanig gebruikt worden.

Citaat van: firstborneagle op zondag 18 oktober 2015, 12:27:56
Wauw Erik, niet te geloven wat jij hier allemaal aan het maken bent ! Onbegrijpelijk dat deze kunsten telkens aan mij voorbij gegaan zijn (ben waarschijnlijk te druk met m'n eigen )
Prachtige gebouwen én de details. Alles goed omschreven, kortom: Ik zal hier nog wel vaker komen binnen spieken als ik nog wat ideen nodig ben :)
Dag Arend, van harte welkom bij de club van mijn topic-volgers! :thumbup:
Dank voor de complimenten; zo valt er heel wat van elkaar te leren!

Toen de behandeling van de wagon gereed was, kwam de vraag: waar laat ik dat ding? :roll:
Aangezien er nog een lade van het opberg-ladekastje ongebruikt was heb ik de rest van
de hobbytijd besteed om hierin met schuimrubber passende opbergvakken in te maken.
En daarmee is de dag alweer om geraakt! Ach, binnenkort is het Kerst-vakantie ...

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
De wagon ziet er schitterend uit Erik na de opknapbeurt. :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Bellissimo carro Erik!!! :thumbup:
(met dank aan translate  :D)

Groet,

Jeffrey
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Ik las net wat over soepele kabel en massieve kern kabel en de manier van bevestigen. Nu zie je tegenwoordig dat soepele kabel ook niet meer gesoldeerd word. Het is gebruikelijk dat er adereindhulsjes aan de soepele kabel bevestigd worden. Ze zijn ban net als kabel met een massieve kern te bevestigen. De adereind hulsjes werken ook nog eens lekker vlot en met het juiste gereedschap heb je altijd de juiste verkrimping.

Groet,

Ronald
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: M.user op zaterdag 19 december 2015, 22:40:10
De adereind hulsjes werken ook nog eens lekker vlot en met het juiste gereedschap heb je altijd de juiste verkrimping.

Klopt helemaal Ronald :thumbup: maar met een
handkrimptang (ja, zo'n ding heet werkelijk zo :roll:)
uit m'n jeugd gaat het al jaren ook prima :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Klopt Erik en voor 12 en 16 volt luistert de juiste verkrimping minder nauw dan bij 230 volt of 400 volt waar een goede verbinding zeer van belang is om brand te voorkomen.

Groet,

Ronald
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Helemaal fout, brandgevaar door slechte verbindingen heeft niks te maken met de spanningen maar alles met de stromen die er lopen, en bij 12 V kan de stroom best hoger zijn dan bij 400V.
Enfin, een verbinding moet altijd goed zijn.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Citaat van: FredMa op zondag 20 december 2015, 09:31:27
Helemaal fout, brandgevaar door slechte verbindingen heeft niks te maken met de spanningen maar alles met de stromen die er lopen, en bij 12 V kan de stroom best hoger zijn dan bij 400V.
Enfin, een verbinding moet altijd goed zijn.

Sorry Fred foutje mijn zijde. Bedankt voor je reactie.

Groet,

Ronald
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Bij kortsluiting geldt Ik = U x Rc ofwel spanning maal circuitweerstand. En als je pech hebt en de circuit weerstand heel laag is, omdat je dicht bij een voedingstrafo woont, kan deze kortsluitstroom heel hoog worden. (kA waarde) Gelukkig hebben we zekeringen in de groepenkast die ( als het goed is) al veel eerder uitschakelen. :)

Maar zwakstroom kan zeer zeker ook heel link zijn. Zeker qua brandgevaar
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wil Tweeendrie
gast

Re: Märklin M-rail Modelbaan
Wat dachten jullie hiervan:

Tijdens het bouwen van de baan gebruik je gereedschap.
Op een gegeven moment is het dan voor de eerste keer proefrijden met een locomotief over het nieuw gelegde / aangesloten stuk rail.
Locomotief rijdt schokkend, staat stil. Meer spanning, rijdt weer een beetje. Omschakelpuls, gaat ook niet jofel.
Gekeken wat er aan de hand was, wat bleek: kniptang op een wissel laten liggen en maakte contact met puko en rails.
Gevolg? Bielzen weggesmolten, rails uit de klemmen, niet meer te gebruiken.

En wat was het voor trafo? De kleine van 17 watt.

Moraal van dit verhaal: ook bij kleine stromen, in dit geval 1! ampère kunnen al rare dingen gebeuren.
Een gesmolten wissel bij dit "vermogen" had ik never verwacht.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Monte Vecchio : Het restaurant Deel 4
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : Het restaurant Deel 4
Vandaag ben ik eindelijk maar eens begonnen met de ruwbouw van het restaurant!
De spanten zijn uitgesneden uit 4mm dik grijs karton en gelijmd met houtlijm.
Enkel het geveldeel wat aan de Provinciale weg grenst is met 0,5mm dik grijs
karton gemaakt, omdat deze voor een scenerydeel moet schuiven.



Op de matige foto is wel te zien dat er een kleine wijziging is in het ontwerp:
het deel boven het restaurantje zal een schuin i.p.v. een plat dak krijgen.
Na overweging van het idee van Roel en Henk ben ik tot de conclusie gekomen
dat het pand op zichzelf juist wat soberder qua uitstraling zal moeten worden.

Een aantal ramen en deuren zijn uitgesneden, maar ook een aantal niet.
Daar waar ze uitgesneden zijn kunnen de luiken open staan en komen er
dus ook kozijnen achter. Bij de raamkozijnen die niet uitgesneden zijn
worden de luiken op de gevel gelijmd, gelijk zoals aan de burcht is gedaan.

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Gaat weer mooi worden, kijk al uit naar de afwerking hiervan.  ;)



Groeten

Peter
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Eindelijk gaat de cursus " met Erik knutselen met karton" weer verder  :thumbup:

Wacht vol verlangen op de volgende aflevering  :P
Gaan er nog meer bouwsels volgen, daze kerst ?

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Dat wordt ongetwijfeld weer een fraai stukje architectuur :wink: ben benieuwd naar het resultaat. Erik, kun je een keer een overzichtsfoto van je hele modelbaan maken?
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hoi Erik,

Mooi dat er wat schot in de zaak komt.
Ik had al het bange vermoeden dat de bouwer failliet was gegaan en dat het nog een lastige zaak zou worden  :D :D
Het is warm weer buiten dus we hoeven niet bang te zijn voor vorstverlet.

Als ik het nu goed begrijp valt de trap naar de bovenste verdieping nu weg?

groeten,

Henk
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Hallo Erik,

Het ziet er zo veel beter uit.

Zojuist RailAway gezien uit Zuid-Tirol. Verschillende keren zag ik dorpjes, die zo van jouw modelbaan zijn nagebouwd  :D

Groeten,
Roel
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Leuk dat je weer begonnen bent Erik. :thumbup: :thumbup:
Ik zit klaar voor de rest van je update's. :) :)
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
 :) Gezellig dat je er weer bent (alhoewel, je was niet echt weg :D)
Maar dus leuk dat je weer gaat verder bouwen. :thumbup:
Dan kunnen wij (den lezers) hier weer nuttig en totaal overbodig commentaar leveren.
(het zal vooral dat laatste wel worden  :o))

Dirk-Jan
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Bedankt voor jullie fijne en leuke reacties weer! :thumbup:

Citaat van: Tony op dinsdag 22 december 2015, 18:37:41
Gaan er nog meer bouwsels volgen, daze kerst ?

Ik zal blij zijn als het restaurant flink vordert Tony, maar ik sluit niets uit ... :wink:
Wel heb ik enkele bijzondere details hiervoor in gedachten, maar later daarover meer :roll:

Citaat van: Martijn op dinsdag 22 december 2015, 20:04:59
Erik, kun je een keer een overzichtsfoto van je hele modelbaan maken?

Martijn, in dit bericht zie je een laatste overzicht van Monte Vecchio

Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 22 december 2015, 20:26:57
Verschillende keren zag ik dorpjes, die zo van jouw modelbaan zijn nagebouwd  :D

Ik weet het Roel, er heerst daar dan ook een flink karton-tekort! :lol:

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 22 december 2015, 20:23:11
Als ik het nu goed begrijp valt de trap naar de bovenste verdieping nu weg?

Dat klopt Henk, het wordt een trap in het huis. Dit gebouw wil ik qua bouw
iets ingetogen houden zodat de architectuur van de burcht er meer uitspringt ...

Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 22 december 2015, 21:43:51
Dan kunnen wij (den lezers) hier weer nuttig en totaal overbodig commentaar leveren.
(het zal vooral dat laatste wel worden  :o))

Ach wat is overbodig Dirk-Jan? Het houdt juist de lol er in  :thumbup:, anders
wordt het ook zo'n stoffig topic en die zijn er hier al genoeg :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
In navolging van Giovanni Bertone, die met het ontwerpen van auto's nogal beroemd werd, is het nu de de tijd voor een nieuwe architectone.....

Erico Kartone; ontwerper van Monte Vecchio  :D

Grtz Carlo Kartony  :P ( die smaak van karton ook te pakken heeft gekregen.....)
Monte Vecchio : Het restaurant Deel 5
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Monte Vecchio : Het restaurant Deel 5
Grazie Tony! :lol: :thumbup:

Tussen de kerstkransjes en de lichtjeswandeling door nog wat kunnen doen:
vandaag is het torentje toegevoegd en een verdiepingsvloer met tussenwand.
Verder is het interieur al van een kleurtje voorzien, opdat het grauwe karton
niet meer zichtbaar zou kunnen zijn via een raampje of zo ...





De contouren van het dak zijn nu al beter zichtbaar en het wachten is
dan ook op de dakdekker, zou die met Kerst wat te doen hebben ... :roll:

Citaat van: Tony op woensdag 23 december 2015, 17:45:41
Carlo Kartony  :P ( die smaak van karton ook te pakken heeft gekregen.....)

Ik had zoiets al vernomen, dat komt wel goed met jou ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan

Jouw draadje wordt nu met extra aandacht en andere ogen gevolgd, Erik  :P

Grtz Tony
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Erik. :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
-Erik:
Gaat een prachtig hotelletje worden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin M-rail Modelbaan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin M-rail Modelbaan