Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Servo decoders

Gestart door AadS dinsdag 24 maart 2015, 13:42:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Servo decoders
AadS
gast

Servo decoders
Er is al heel wat geschreven over servo decoders. Ik heb alleen (nog) geen antwoord gevonden op mijn vraag. Na wat ellende met de Marklin wisselaandrijvingen overweeg ik om over te stappen op servo besturing. Ik ben alleen niet in het bezit van een "grote" centrale om deze decoders te programmeren/in te stellen. Ik wil voor de besturing van mijn baan nl. gebruik gaan maken van een Arduino systeem (Railuno project), in combinatie met MS2 via de CAN bus.
Mijn vraag: is het mogelijk om een servo decoder in te stellen zonder gebruik te maken van een centrale? De handleiding van de Uhlenbrock 67800 Servodecoder doet zoiets vermoeden, maar in de handleiding van de DR4024 kan ik daar niet over vinden. Voor dat ik tot aanschaf overga wil ik wel zeker zijn dat ik de juiste decoder kies.

Alvast bedankt.
Aad
Re: Servo decoders
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Servo decoders
Hoi Aad,
ik kan me niet voorstellen dat je de Uhlenbrock 67800 kunt instellen zonder centrale.
Ik heb er zelf twee gehad, daar over meer straks, maar het was een behoorlijk gevecht ze goed werkend te krijgen.
Ik gebruikte daarvoor een Uhlenbrock Intellibox, waar heb he dat gelezen.

Trouwens de twee 67800 die ik had hebben het een goed uur gedaan en veranderden toen in een rookbom.
De gelijkrichter en voedings elco waren uitgefikt.
Ik had ze op de trafo aansluiting aangesloten op een Märklin trafo 16v AC maar dat bleek teveel van het goede te zijn.
De dingen na het ongelukje opgestuurd in de hoop iets van garantie te kunnen claimen.
Nou daar deden ze niet aan want het was mijn eigen schuld, ik had ze vast en zeker op een spanningsbron aangesloten van meer dan 16v AC.
Kon l.llen als Brugman, maar nee hoor ik werd niet gecompenseerd.
Dus mijn advies beteed je geld aan een beter product.
Want deze dingen zijn m.i. prullen.

grt Piet.
Re: Servo decoders
Spoorman
gast

Re: Servo decoders
Citaat van: AadS op dinsdag 24 maart 2015, 13:42:45

Mijn vraag: is het mogelijk om een servo decoder in te stellen zonder gebruik te maken van een centrale?


Pak een OC32 DCC decoder, daar kun je 32 servo's op aansluiten. Instellen en testen van elke servo kan via de PC met wat muisklikken, je hebt er niets extra's voor nodig mits je een seriële poort hebt. Heb je die poort niet dan moet je een adapter van een tientje aanschaffen: serieel naar USB.

Een OC32 werkt op een DC voeding van b.v. 9V en ook die koop je voor een habbekrats. Servo's voed je apart met 5V, eventueel te maken vanuit dezelfde 9V voeding via extra aansluit printjes SP04.

En de decoder luistert naar het DCC protocol en je MS2 kan het DCC protocol praten.

Meer info bij de bedenker: http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/oc32/. Ik heb daar overigens geen belang bij.

Gr, Ben.
Re: Servo decoders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Servo decoders
Beste Aad,

Een Esu servo decoder is analoog te programmeren en digitaal te gebruiken.

Mvg

Olivier
Re: Servo decoders
AadS
gast

Re: Servo decoders
Bedankt voor jullie reacties. Daar kan ik wat mee. Ik ga even naar de ESU kijken en anders koop tik ik in Houten wel een 6021 op de kop.

Met betrekking tot waar ik heb gelezen dat je de Uhlenbrock zonder centrale kan programmeren, een stukje uit de handleiding:
"6. De stopposities van de servo's vastleggen
Nu kan de servo onder het, in stap 4 vastgelegd adres, met de rode magneetartikeltoets in de stoppositie "rood" gebracht worden. Met behulp van de in stap 5 vastgelegde + en - toetsen wordt de stoppositie van de servo's naar behoefte geregeld. Hiertoe drukt u herhaaldelijk kort op de + of - toets tot de gewenste stoppositie bereikt is. Met de groene magneetartikeltoets brengt u de servo in de stoppositie "groen" en stelt deze verder in zoals hiervoor beschreven. Als de gewenste posities vastgelegd zijn, moet de servo, zonder dat de instellingen gewijzigd worden, 3x achter elkaar in de stoppositie "rood" en "groen" gebracht worden (dus roodgroen-rood-groen-rood-groen) om naar de volgende programmeerstap te gaan (toetsen
volgens stap 4).
7. De snelheid van de servo instellen De servo beweegt zich nu automatisch met de actueel ingestelde snelheid tussen de twee stopposities heen en weer. Met de in stap 5 vastgelegde + en - toetsen kan de bewegingssnelheid verhoogd of verlaagd worden."


Nogmaals dank.

Groet,
Aad
Re: Servo decoders
Spoorman
gast

Re: Servo decoders
Citaat van: AadS op dinsdag 24 maart 2015, 18:59:35

Nu kan de servo onder het, in stap 4 vastgelegd adres, met de rode magneetartikeltoets in de stoppositie "rood" gebracht worden.


De rode magneetartikeltoets van de centrale.....

En waarom een 6021 kopen als je een MS2 hebt?

Gr, Ben.
Re: Servo decoders
AadS
gast

Re: Servo decoders
Hoi Ben,
Na het nogmaals te hebben nagelezen, inderdaad ik heb dit verkeerd geïnterpreteerd.  :(
In de handleiding van de DR4024 staan een aantal centrales waar deze decoder mee kan worden geprogrammeerd en ik heb geen zin om een CS2 aan te schaffen, vandaar.
Ik ga zeker even naar de USU decoder kijken. Bedankt voor de tip.
Groet,
Aad