Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Perronverlichting schakelen met relais 7045

Gestart door Wim_zelf maandag 23 maart 2015, 15:33:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Perronverlichting schakelen met relais 7045
Goedemiddag,

Aan de voorzijde van de onderste laag (schaduwstation) zijn we nu een soort ondergrond doorgangsstation aan het maken. Nu willen we de perronverlichting deelaspecten laten schakelen door een relais 7045.

Dus wanneer er een trein het station nadert moet het relais de verlichting aan schakelen, en bij het verlaten liefst ook weer uit.

We willen hiervoor een 6-tal lampjes gebruiken die je normaliter gebruikte als verlichting in huisjes. Gloeilampjes e5,5 dacht ik dat dit waren.

Weet iemand of dit kan?

Groetjes

Wim en Calvin
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Is geen probleem.

Bij het binnenrijden van het blok kan je een signaal genereren via een schakelrail naar één van de twee blauwe draden van je relais.
Dit kan door een schakelrail (bediend door sleepcontact) of een reedcontact. (bediend door magneet onder eerste rijtuig)
In het einde van het daarop volgende blok doe je dit nogmaals, maar dan schakel je de andere blauwe draad van het relais.
Dus via het eerste signaal wordt het relais zo geschakeld dat je perronverlichting aan word geschakeld. Bij het bedienen van de 2e contact gaat het relais weer terug in de oude stand, en dooft de perronverlichting.
Houdt er wel rekening mee, dat als het 2e blok via wissels door een andere trein kan worden bereikt, de andere trein via de schakelrail / sleepcontact de verlichting zal doven. Dit gaat ook op als in de andere trein een magneet zit ter bediening van een reedcontact. Via een 2e relais kan je dit weer beveiligen. Dat 2e relais dien je weer te koppelen aan je wisselstand.

Een contactrail zou ook kunnen; dan heb je geen relais nodig. De retour stroom gaat dan via je geïsoleerde spoorstaaf als deze wordt verbonden door een as naar de andere spoorstaaf. Zolang er zich nog een trein in je blok bevind van je station, zal de verlichting blijven branden.

Succes.

Gr. Marcel
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Dank je Marcel,

We gaan er deze week mee aan de slag.
De optie van een contactrail had ik nog niet bedacht. Volgens mij heb ik die ook nog in voorraad. Wellicht een beter idee.

Wim en Calvin
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Marcel

De door jou genoemde mogelijkheid  "Dit gaat ook op als in de andere trein een magneet zit ter bediening van een reedcontact" kan eenvoudig ondervangen worden door het reedcontact evenwijdig aan de linker of rechterspoorstaaf te plaatsen. Dat doe je dan ook met de magneet: aan de linker- of rechterkant van de wagon. Het reedcontact wordt dan maar bij één rijrichting gesloten.

Cees
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Dat weet ik Cees, maar als je nou 5 locs (rijtuigstammen) hebt rijden met een magneet, dan gaat het niet meer op....
Dus zodoende op de andere mogelijkheid niet ingegaan.

Bezetmelding dmv spoorstaaf werkt het beste. (met vertraagde afschakeling; bv dmv elco)

Gr. Marcel
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Heren,

We zijn met het relais aan de slag gegaan. Na een onwillige schakelrail (opgelost met de'piepschuimtruc') gaat bij binnenkomst inderdaad verlichting branden. Alleen is de lichtsterkte niet gelijk. Staat de trafo hoog (trein rijdt hard) dan brand de verlichting ook fel; rijdt je rustig is er een gedempt licht te zien. Een draad in een andere bus van de trafo levert helemaal geen licht meer op. De verlichting is aangesloten op een van de busjes aan de voorzijde van het relais.

Ongetwijfeld zien we iets heel doms over het hoofd, maar we komen er niet uit.

Groetjes Wim en Calvin
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim/Calvin

Zo te zien zit je verlichting op dezelfde uitgangen van de trafo als de trein.
De trafo heeft als het goed is 3 uitgangen t.w. geel, rood en bruin.
De rijspanning gaat op rood en bruin en is regelbaar via de draaiknop op de trafo.
Verlichting wordt aangesloten op geel en bruin, welke verbinding een constante spanning geeft.

Het relais wordt ook aangesloten op geel en via de blauwe draden op bruin ( massa ) van de schakelrails.

Heb je de rode draad van het relais aan de rails gekoppeld en dan aan de voorzijde de verlichting erin en vervolgens via
het lampje naar bruin (massa) ? Zo ja, dan moet je rode draad losmaken en verbinden met geel van de trafo.

Dan zou het moeten werken en constant moeten branden !
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Alphons,

Bedankt voor je uitleg. Helemaal het principe snap ik nog niet maar het werkt wel.

Maar ik hoop dat ik je niet tot wanhoop drijf, maar de schakelrails liggen nu op een stukjes spoor die in beide richtingen worden bereden. En mijn voorraad schakelrail is nu op.

Ik heb nog wel een contactrail liggen, en daarmee denk ik dat je dit probleem op zou kunnen lossen. Alleen heb ik geen idee hoe ik deze toe moet passen. Het spoorgedeelte van het station isoleren snap ik wel. In dit deel moet de contactrail komen te liggen. De contactrail heeft twee aansluitbussen. Maar hoe ga ik nu verder?

Groetjes Wim
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
De contactrail maakt massa contact (zodra er een ongeisoleerd wielstel op het geisoleerde stukje rail terecht komt).
Dit gebeurt rijrichting onafhankelijk. De beide bussen zijn onderling doorverbonden.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim,

Dat had ik al begrepen. Maar sluit ik nu een van de bussen aan op een trafo? Dat heb ik al gedaan, maar dan gebeurd er niets. Trein valt stil op het geïsoleerde deel. Sluit ik nu het relais aan op deze contactrail, of ben ik nu helemaal de weg kwijt.

In de wiki kon ik ook niets vinden over het aansluiten van contactrail.

Groetjes wim
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Op de contactrail sluit je massa (bruin) aan.
Voorbeeld: Neem een 16 volt lampje. Eén (gele) draad van het lampje sluit je aan op de gele bus van je trafo.
De tweede (bruine) draad van het lampje sluit je aan op één der massacontactbussen van de contactrail.
Wanneer je een wagonnetje op het geisoleeerde stukje van de contactrail rijdt, gaat het lampje gloeien.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim

Dit heb ik geprobeerd.
Het lampje blijft nu continu branden, ook als er geen trein op het geïsoleerde deel rijdt.

Groetjes wim
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Dan maakt het geisoleerde deel ergens contact met massa. Oftewel de rail functioneert niet juist. Meten is weten.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Citaat van: nobody op donderdag 26 maart 2015, 11:33:09
Op de contactrail sluit je massa (bruin) aan.

Dat is een beetje een verwarrend antwoord Wim.
Ik begrijp wel wat je bedoelt maar beter was geweest "de massa van een stroomverbruiker bv. een lampje".
De contactrail hangt nl. aan al de massa via de railspanning

Nu heeft andere Wim misschien wel de massa van de trafo eraan gehangen.
Dat is niet de bedoeling en daardoor brandt het lampje continu omdat de busjes doorverbonden zijn.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
O.K. Alphons,
maar a.d.v. het voorbeeld wordt e.e.a. toch wél duidelijk. Denk ik...
Citaat van: nobody op donderdag 26 maart 2015, 11:33:09
Voorbeeld: Neem een 16 volt lampje. Eén (gele) draad van het lampje sluit je aan op de gele bus van je trafo.
De tweede (bruine) draad van het lampje sluit je aan op één der massacontactbussen van de contactrail.
Wanneer je een wagonnetje op het geisoleeerde stukje van de contactrail rijdt, gaat het lampje gloeien.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Leuk hè al die Wimmen hier.

Rails doorgemeten en gelijk beetje schoongemaakt. Resultaat is dat wanneer er een trein over het geïsoleerde deel van de rails rijdt het lampje gaat branden.

Nu had ik begrepen uit bovenstaande opmerking van Marcel dat je dit via deze contactrail voor de hele perronsectie zou kunnen toepassen. Maar dat is dus niet het geval blijkbaar.

Al met al toch een leerzame ochtend geweest.
Ik kom nu eigenlijk tot de conclusie dat ik via contactrail ons doel, laten branden van verlichting als een trein het station binnenrijdt niet kan bereiken.

Via schakelrail en relais lukt dit wel voor een richting. Dus nu voor de andere richting nog een relais en schakelrails vinden en dan moet het lukken.
Dat wordt dus weer even struinen op marktplaats of zoiets.

Groetjes Wim (en Calvin die ook net thuis komt uit school)
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim/Calvin,

Een schakelrails en een contactrail werken allebei in beide richtingen.
Een schakelrails heeft 2 busjes en afhankelijk van de rijrichting wordt er een busje bekrachtigd. Dus dat kun je
in 2 rijrichtingen gebruiken.
Een contactrail werkt altijd als er een trein op staat, das helemaal onafhankelijk van de rijrichting, maar goed dat kan je niet gebruiken.

Als je dezelfde verlichting wil schakelen, dan hoef je ook geen 2e relais te hebben.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Hier (o.a.) te koop ===> klik
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
alphons,

Ik begrijp je opmerking over geen tweede relais niet. Via de schakelrail de linkerzijde schakelt het relais de verlichting aan. De schakelrail aan de rechterzijde schakelt het relais weer om en de verlichting weer uit.
Tot zover niets vreemds en werkt het ook.

Maar nu komt de trein van de rechterzijde. Dan werkt dit niet. Blauwe draden van het relais in de andere bussen van de schakelrail plaatsen en dan werkt het wel deze kant op. Ik kan toch niet de bussen aan elkaar doorverbinden, zodat het in beide richtingen werkt. Volgens mij kan dit alleen maar met een tweede relais.

Groetjes wim en Calvin
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Je hebt 't over contactrails... Niet richting afhankelijk.
Je moet voor dit voorbeeld schakelrails gebruiken. Wél richting afhankelijk.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Ik bedoel ook schakelrails. Excuses voor de verwarring.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Je kunt met de schakelrail aan de rechterzijde het relais (licht) aanschakelen met een loc die van de rechterkant komt en met
de zelfde schakelrail het zelfde relais (licht) uitschakelen met een loc die van de linkerkant komt.
En zo ook voor de schakelrail aan de linkerzijde. En met het zelfde relais!  Loc van links=licht aan. Loc van rechts=licht uit.

Uit de 3rail wiki ===> klik


Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim,

In een richting lukt het me prima met schakelrails en relais. Je verwijzing naar de wiki is me ook bekend en duidelijk.

Maar hoe ik nu de boel voor de andere richting aan moet sluiten, ik ben echt de weg kwijt. Als ik de busjes van een schakelrail met elkaar verbindt gebeurd er niet. Doe ik dat aan de andere kant ook gaat er van alles brommen, lijkt me niet de oplossing.

Hopelijk is nog iemand die nog het geduld op kan brengen om me dit uit te leggen. Ondertussen ga ik me bezighouden met de aankleding van dit station. Klei, MDF en wat andere spullen maken mijn hoofd weer leeg hoop ik.

Groetjes Wim
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Je moet de busjes van de schakelrail niet met elkaar verbinden :important:
Maar met het relais.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim/Calvin,

In principe is een schakelrail een momentschakelaar. Rijdt je van links naar rechts dan wordt 1 van beide busjes bekrachtigd, rijd je van rechts naar links, dan wordt het andere bekrachtigd. De busjes zijn dus niet met elkaar verbonden, maar juist bedoeld voor de andere rijrichting. De busjes moet je dus nooit doorverbinden

Ergo :
Rijdt je van links naar rechts dan is de linker schakelrail de schakelaar die het relais bekrachtigd en het licht gaat aan (welk busje daarbij hoort weet ik niet, dat moet je even uitzoeken). De rechter schakelrail schakelt dan met het bijbehorende busje het relais weer om en het licht gaat uit.

Rijdt je nu van rechts naar links, dan gebruik je dus de andere ( vrije) busjes van de schakelrails. De rechterschakelrail legt nu het relais om, en de linker schakelt het weer uit.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Citaat van: fonzo999 op donderdag 26 maart 2015, 13:54:55
Rijdt je van links naar rechts dan is de linker schakelrail de schakelaar die het relais bekrachtigd en het licht gaat aan (welk busje daarbij hoort weet ik niet, dat moet je even uitzoeken). De rechter schakelrail schakelt dan met het bijbehorende busje het relais weer om en het licht gaat uit.
Het bekrachtigde busje komt overeen met de rijrichting. Dus schakelpiefje naar rechts = rechterbusje.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Beste Marcel

Je opmerking "maar als je nou 5 locs (rijtuigstammen) hebt rijden met een magneet, dan gaat het niet meer op...." kan ik niet plaatsen.
Jarenlang heb ik de schakeling van mijn 5-sporige hoofdstation en twee 10-sporige schaduwstations volledig analoog aangestuurd met evenwijdig aan de rechterspoorstaaf geplaatste reedcontacten. Steeds vier tot zes treinen onderweg en nimmer enig probleem met het schakelen ondervonden.
Wel met die vervelende mfx-locs die zich steeds opnieuw aanmeldden bij de centrale na een korte stroomloze periode in een van de stations en daardoor het semi-automatische verloop in de war stuurden. Daarom wordt de hele baan nu omgebouwd naar volledig digitaal.

Groeten
Cees
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
alphons,

Ik snap het echt niet. De vrije busjes van de schakelrails moet ik gebruiken om in de andere richting te rijden. Dt begrijp ik wel. Dit getest en natuurlijk werkt dit prima. Maar ik heb op het relais geen extra blauwe draden over om op de vrije busjes aan te sluiten. Heeft ook geen zin want dan wordt op een schakelrails alles weer aan en gelijk weer uit gezet, dus blijft het altijd branden.

Ik begrijp dus echt niet hoe ik de vrije busjes nu nogmaals met het relais moet verbinden.

Groetjes Wim
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim,

Hoe is het schaduwstation samengesteld ?
Kun je daar een afbeelding van plaatsen ?
Dan kunnen er wellicht wat duidelijker aanwijzingen gegeven worden want zo ingewikkeld is de door jou gewenste aan/uit schakeling niet

Cees
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Op de blauwe draad van  (aan) op je relais sluit je de beide blauwe draden van de schakelrail (voor áán) aan.
Op de blauwe draad voor (uit)  op je relais sluit je de beide blauwe draden  van de schakelrail (voor uit) aan.
Dus er gaan steeds 2 draden van de schakelrails naar de aan bus op het relais. Zo ook voor uit.
De Märklin stekers hebben daarvoor een dwarsverbinding...
Of solderen...
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim (nobody)

Voor de duidelijkheid:
van elke schakelrail twee blauw draden naar het relais; een voor aan en een voor uit; elke draad verbinden met één blauwe draad van het relais; een op een dus (en niet beide blauwe draden van één schakelrail aan één en dezelfde blauwe draad/aansluitbus van het relais)
Dan wordt het relais en dus de  verlichting afhankelijk van de rijrichting aan- een vervolgens uitgeschakeld
Het nokje van de schakelrails beweegt mee in de rijrichting (naar links of rechts) en schakelt dan het relais aan of uit.

Cees


Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Dat schrijf ik.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Hierbij heb ik even een schets gemaakt van het schema. Misschien maakt dit iets duidelijk.

Ik denk dat ik nu L2 moet koppelen met B en R2 op zijn beurt koppelen met A. Dit heb ik al geprobeerd, maar dan begint het relais te brommen.

Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Is dit duidelijker?
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim (en de anderen)

Bedankt voor de schets. Ik ga het wellicht straks proberen. Veel verschil met mijn tekening zie ik niet overigens. Gezien de enorme support die ik van een ieder heb ontvangen hou ik jullie zeker op de hoogte.

Ik hoop dt ik het licht nu heb gezien, en dat het bij mij in ieder geval blijft branden.

Groetjes

Wim
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Citaat van: Wim_zelf op donderdag 26 maart 2015, 17:09:36
Veel verschil met mijn tekening zie ik niet overigens.
Bij jouw tekening:    Eén draadje per schakelrail aan 7045.
Bij mijn tekening: Twéé draadjes per schakelrail aan 7045.  ;)
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Beste Wim  (Wim_zelf)

citaat: "Ik denk dat ik nu L2 moet koppelen met B en R2 op zijn beurt koppelen met A."  Klopt

citaat :"Dit heb ik al geprobeerd, maar dan begint het relais te brommen."
Vraag waarop heb je de rode draad aan gesloten ? Op de rijspanning (rode bus) van de trafo of de licht/schakelspanning (gele bus) ?

Cees
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Hallo heren,


Gisteren met de schema's aan de slag gegaan. Nu blijkt dat er toch een contactrail defect is en dat deze niet goed schakelt. echter andere contactrail werkt wel prima, maar wanneer er een trein hierover rijdt om het relais om te zetten (en het licht te doven) knippert de verlichting even en gaat vervolgens weer aan.

Cees: de rode draad is aangesloten op de rijspanning.

Begin volgende week heb ik nieuwe contactrail binnen en hoop ik dat alles inderdaad werkt.

Calvin is inmiddels gestart met de afbouw van het station. Perrons zijn gezaagd. Station moet uiterlijk gaan krijgen van een grot, dus kleien en boetseren.

Zelf ga ik nu maar eens wat draadjes netjes wegwerken n de bekende boekbinders van het schaduwstation. Verder de rails nog een poetsbeurt geven voordat de onderplaat van nivo 1 er op komt.

Zodra alles toonbaar is zullen we wat foto's plaatsen.

Wim en Calvin
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim,

Een contactrail is m.i. niet geschikt voor het schakelen van een relais. Bovendien mis je dan de twee functies aan/uit afhankelijk van de rijrichting.
Het brommen is naar alle waarschijnlijkheid veroorzaakt omdat de schakelrail niet naar behoren functioneert.
De oorspronkelijke functie van het relais is eigenlijk het in- en uitschakelen van de rijspanning. Vandaar de rode draad aan het relais. Het is dan ook te begrijpen dat je deze draad op de rijspanning hebt aangesloten maar beter is het om deze draad aan te sluiten op de lichtspanning van de trafo (gele bus) tezamen met de gele draad van het relais.
Om rijspanning te sparen is het nog beter het relais aan te sluiten op een afzonderlijke trafo die je alleen gebruikt voor het schakelen van wissels, relais en de verlichting in het schaduwstation

Cees
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Citaat van: BR98-10 op vrijdag 27 maart 2015, 13:22:27
Een contactrail is m.i. niet geschikt voor het schakelen van een relais.

Wim bedoelt schakelrails, daar heeft hij zich al meer in vergist en voor verontschuldigd.

Citaat van: BR98-10 op vrijdag 27 maart 2015, 13:22:27
De oorspronkelijke functie van het relais is eigenlijk het in- en uitschakelen van de rijspanning. Vandaar de rode draad aan het relais. Het is beter om deze draad aan te sluiten op de lichtspanning van de trafo (gele bus) tezamen met de gele draad van het relais.

Zoals Wim al eerder is geadviseerd.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
In voorgaande posts heb ik (m.i.) e.e.a. duidelijk gemaakt, doch daar wordt kennelijk geen nota van genomen.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Citaat van: Wim_zelf op vrijdag 27 maart 2015, 10:32:33
toch een contactrail defect is en dat deze niet goed schakelt. echter andere contactrail werkt wel prima, maar wanneer er een trein hierover rijdt om het relais om te zetten (en het licht te doven) knippert de verlichting even en gaat vervolgens weer aan.
Beste Wim en Calvin,
In de Marklin catalogie die ik nog heb uit de jaren '90 heet zo rail een contactrail.
Op dit forum weet men het beter. In de wiki heet dit een schakelrail, omdat hij een schakelpuls geeft, en geen continue contact. Als hij dat wel doet, dan kun je zeggen dat hij "stuk" is.

Wat is er dan stuk? De vering van de bladveer is niet meer op spanning.

En hoe los je dat op? Met een bolletje piepschuim bijvoorbeeld
Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=37676.msg697535#msg697535

Je kunt dus wel wachten tot je een nieuw railtje hebt verworven,
maar met een pincet en wat handigheid bespaar je jezelf de onnodige wachttijd.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Toch vreemd Jan Willem,

Ik speel al vanaf 1960 met Märklin treintjes en ik weet niet beter als dat er schakelrail en contactrail zijn.
In deze brochure van Märklin zelf wordt ook gesproken van contact- en schakelrails.
Dus ik neem aan dat dit forum het dan niet beter weet, maar simpel dezelfde onzin uitkraamt als Märklin zelf. :P

De piepschuimmethode was bij vraagsteller al bekend, dat heeft hij in een eerdere post zelf al aangegeven.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
"- Schakelrail : de schakelrails van Märklin 5146 en 5147. Voordelen : rijrichtinggevoelig en standaard materiaal. Nadelen : storingsgevoelig en detectie van sleepcontact."

Bron ===> klik
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Het is uiteindelijk toch gelukt. De oude schakelrails grondig schoongemaakt, de piepschuimtruc toch weer toegepast en dan de boel aangesloten. Op de linkerzijde bleek toch een contactpunt van de schakelrail niet te werken, omdat bij het uitrijden van het station de verlichting niet uitging. Op dit contactpunt bleek wat vuil of oxidatie te zitten. Daarna werkte het allemaal zoals het hoort. Nu gaan we de bedrading netjes aanleggen zoals het hoort, het relais een juiste plaats geven. Ook sluiten we het geheel aan op de lichttrafo.

Nu bezig met de bouw van het station (het gaat Felsenhöhle heten) en de perrons.

Een ieder die tot nu toe met aanwijzingen en opmerkingen mee heeft geholpen willen we hierbij bedanken.

Zodra het er allemaal een beetje fotogeniek uitziet zullen we wat foto's plaatsen

Groetjes Wim en Calvin
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Wim/Calvin,

Fijn dat het werkt !
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Het schema is prima, maar ongeschikt voor 2 treinen welke tegelijkertijd het station aandoen.
Zodra de eerste vertrekt doet die het licht uit en staat de 2e trein in het donkere Felshofen...

Als je de mogelijkheid hebt om in plaats van 2 schakelrails beide sporen (van wissel tot wissel) van contactrails* te voorzien, dan blijft je verlichting branden tot je laatste wagon uit het stationsspoor is...

De sporen met de contactrail sluit je parallel aan op de verlichting.

(* Contactrail => zo een rails waarvan de ene spoorstaf electrisch is geïsoleerd van de andere spoorstaaf)

Gr. Marcel
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Twee andere opties:

  • Bij K-rails zijn beide railstaven niet electrisch verbonden. Je zou van één van de railstaven een blok kunnen maken, dus één lange contactrail, zo lang als het hele stationsspoor. Daaraan de massadraad van je verlichting aansluiten. Zolang er ergens een trein of wagen staat, brandt de verlichting. (aannemende dat de wielen niet geïsoleerd op de as zitten). Aan het begin en aan het eind van het stationsspoor moet je dus de rail doorzagen of een railstuk gebruiken met een doorgezaagde rail.
  • Andere mogelijkheid: over de hele lengte van het stationsspoor aan één kant over de rail zelfklevend aluminiumfolie plakken, dat o.a. wordt gebruikt om de rookgasafvoer van je CV dicht te maken. Zo maakt je ook een soort van contactrail. Dit folie verbinden met de massadraad van je verlichting.
  • Een stroom detecteren middels een electronische schakeling. Zogauw er een stroomvragend voertuig, dus een loc of een (sluit)wagon met verlichting, in het blok staat, wordt een stroom gedecteerd. Om te voorkomen dat als je de trein stil zet door het blok uit te schakelen, er geen stroom meer wordt gedetecteerd en de verlichting dooft, zou er in de trein altijd een of meer wagens met stroomverbruik aanwezig moeten zijn, bijv. met binnenverlichting of een gewoon een weerstand. Om de trein te laten stoppen, moet je aan het eind van het spoor een blok maken waarin de loc stopt. Dit te bedienen met relais of schakelaars.
In deze gevallen heb je dus geen relais meer nodig.
Re: Perronverlichting schakelen met relais 7045
Molly W,

Helaas zijn de railstaven bij M niet t.o.v. elkaar geïsoleerd, dus optie 1 is niet mogelijk.