Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Trafo groot of klein?

Gestart door Difranco zondag 22 maart 2015, 23:40:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2015

offline
Trafo groot of klein?
Moet nog met de onderbouw beginnen, maar ik ben wel al het e.e.a. aan het verzamelen. V.w.b. de trafo's voor een analoge M-baan, wanneer gebruik je de 10VA en wanneer de 30VA trafo? Ligt dat aan de loc, de grootte van de baan? Of kun je bij gebruikt van een lichttrafo altijd een kleine trafo gebruiken?
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Trafo groot of klein?

Beter teveel dan te weinig capaciteit.

Een 10 va trafo is net voldoende om een klein locje te laten rijden op een klein baantje.
Een wat grotere loc vraagt al gauw 12 Va dus is 10 Va al te krap.
Er zijn ook nog 16Va trafo's waar je ruim één loc mee kan laten rijden.

30 Va is prima voor gevarieerd treinverkeer op een kleine baan. Hoe groter de baan hoe meer stroomsecties je moet maken. Allemaal aangestuurd door 30 Va.

Je hoeft 10 Va trafo's niet weg te kieperen. Je kunt ze gebruiken voor verlichting. Reken op 10 lampjes per 10Va.

Analoge trafo's zijn niet duur. 20-25 euro per stuk  ongeveer. Wanneer je wat aanschaft koop dan een  witte (of grijs-witte) dan ben je beter op eventueel digitaal werk voorbereid.

Kortom: Een 10 Va trafo is onvoldoende voor intensief treinverkeer en net toereikend voor 10 lampjes.

mvg Harry
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Trafo groot of klein?
Citaat van: Har op maandag 23 maart 2015, 06:32:44
Een wat grotere loc vraagt al gauw 12 Va dus is 10 Va al te krap.

Klopt, maar het aangegeven verbruik is bij volle snelheid!
Een grote loc kan prima rangeren op zo'n kleine trafo ...

Groeten,

Erik.
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2023

offline
Re: Trafo groot of klein?
Difranco,

Kijk eens een dit document :http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf

Op blz. 141 vindt je een overzicht van stroomverbruik. Dan kun je uitrekenen waar je behoefte aan hebt.
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Trafo groot of klein?
Daar staat inderdaad vermeld "Rijdende locomotief op max. snelheid", :thumbup:
echter er staat vreemd genoeg in de tekst ook: "Staan er in het schaduwstation
ook verlichte wagens, dan moeten die ook meegeteld worden."
In normaal analoog bedrijf zal de rijspanning in het schaduwstation afgeschakeld
zijn en er dus geen verlichting in de stil staande wagons branden.
Hier zal dan ook geen rekening mee te hoeven worden gehouden, doorgaans zal met
een enkele (langzaam) rijdende trein in het schaduwstation gerekend moeten worden.
Immers: een stilstaande trein in analoog bedrijf neemt geen stroom op!

Groeten,

Erik.
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2023

offline
Re: Trafo groot of klein?
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 23 maart 2015, 12:44:35
In normaal analoog bedrijf zal de rijspanning in het schaduwstation afgeschakeld
zijn en er dus geen verlichting in de stil staande wagons branden.
Hier zal dan ook geen rekening mee te hoeven worden gehouden.

Dat hoeft niet altijd. Als het stroomloos geschakelde stuk in het schaduwstation slechts bestaat uit enkele rails die alleen de loc stroomloos zetten, dan kunnen de rijtuigen wel verlichting zijn en dus stroom opnemen als de sleper helemaal achterop zit.
Het is wel correct als de trajecten "tussen wissel en wissel" in het schaduwstation helemaal stroomloos worden geschakeld.
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trafo groot of klein?
Super bedank jongens, dan weet ik waar ik naar op zoek moet.
Re: Trafo groot of klein?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Trafo groot of klein?
Het hangt ook af van de loc en getrokken materieel dat je op de baan zet.
Oude analoge locs met gloeilampjes verbruiken veel meer stroom dan een moderne loc met digitale decoder en led verlichting.
En rijtuigverlichting met leds verbruiken veel minder dan de oude blikken, van lampjes voorziene rijtuigen.
Maar voor een beetje baan is 10VA al snel tekort, dus neem je beter een zwaardere trafo.
Re: Trafo groot of klein?
Ik rijd digitaal met een Delta als booster. Het bimetaal reageert bij kortsluiting in +/- 4sec. > 6A, maar wat is de nominale stroom, bijv 1 minuut 4A/50VA? geen idee. Met geautomatiseerd bedrijf heb ik zo'n 500-750mA =8-12VA/trein als ze hard rijden, binnenverlichting zit met LED's, dat scheelt. Dat is een practisch gemiddelde met mijn mix van oud en nieuw, goedkoop en klasse materiëel.
Kan dus maximaal 5 treinen volle kracht, maar altijd zijn er wel een paar die langzaam gaan.
Zo kom ik uit op 15 treinen op de baan (incl 5-spoors schaduwstation), waarvan ongeveer de helft tegelijk kan rijden. Kijken of'ie het uithoudt.
Zeker voor >30VA trafo gaan, ik heb 50VA. Veel groter zal voor mijn Delta booster niet gaan.
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trafo groot of klein?
Heb nu 6 grote trafo's bij elkaar gesprokkeld. Misschien alleen nog één of twee lichttrafo's scoren. Bedankt voor alle tips en links. Heb nog wel een ander idee, maar weet niet of dat werkt. Het hele frame onder de plaat wordt van metaal, zou ik dat als massa kunnen gebruiken zoals bij een auto? en kan ik daar dan alle trafo massa's op aansluiten?
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Trafo groot of klein?
Hoi,

Alle trafo's een gezamenlijke massa ? Is niet zo eenvoudig en overigens best link !
Staat op het forum al e.e.a. over beschreven. Het is dus niet per definitie onmogelijk maar zit ook verschil in gelijk en wisselstroom.

Ik gebruik zelf bij alle trafo's gescheiden circuits om te voorkomen dat de hele digitale boel de vernieling in gaat.
Groet Matje

Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trafo groot of klein?
Baan wordt helemaal analoog, met alleen originele Marklin M-rails, wissels, seinen, schakelkasten etc. Maakt dat nog iets uit?
Re: Trafo groot of klein?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Trafo groot of klein?
Hoi,

Zie opmerking over parallel schakelen in het Marklin servicehandboek 0734nl blz 7

http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0734NL.pdf



Groet Matje