Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin wisselaandrijving

Gestart door EmileL5F zondag 22 maart 2015, 19:11:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin wisselaandrijving
Dag allemaal,
is er een manier om marklin wisselaandrijving (74491) digitaal aan te sluiten
maar nog steeds met knoppen (dus niet met de CS of Ecos) te schakelen?

Mvg
Emile :)
Re: Märklin wisselaandrijving
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin wisselaandrijving
Als je met knoppen wilt schakelen, waarom zou je dat dan digitaal willen?
Je kunt ze zo via drukklopjes analoog bedienen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin wisselaandrijving
Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar je kunt digitale wissels met een keyboard (6040) schakelen. De keyboard heeft dan fysieke knoppen. Je moet hem natuurlijk wel weer aan je centrale aansluiten, maar dat kan ook aan een ouder type en hoeft dus geen CS te zijn.


Daniel
Re: Märklin wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin wisselaandrijving
Beste Emile,

Ik heb het op de testbaan van de MSG/Den Bosch gedaan, analoog of digitaal bedienen, weliswaar met K-rails, maar dat maakt voor het principe niet uit, het vereiste wel een veel polige schakelaar, vooral omdat het geheel "modelspoor hobbyist (monkey) bestendig moest zijn, maar het werkt perfect.

Groet, Anne W
Re: Märklin wisselaandrijving
Dag allemaal bedankt voor jullie reacties

De reden waarom ik digitaal wil is omdat zo de
Marklin wisselaandrijving (hopelijk minder snel kapot zal gaan (degeluidsman)

Ik bedoel eigenlijk een soort controlepaneel in verbinding
met de Ecos II (Daniel)
Emile
Re: Märklin wisselaandrijving
Beste Anne

Bedankt voor je positief antwoord  :)
Hoe heb je dit precies gedaan?

Groeten
Emile
Re: Märklin wisselaandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin wisselaandrijving
Beste Emile,

Stuur me even een PB met je privé e-mail adres dan stuur ik je het schema als PDF terug.

Groet, Anne W
Re: Märklin wisselaandrijving
Citaat van: EmileL5F op woensdag 25 maart 2015, 18:11:53

De reden waarom ik digitaal wil is omdat zo de
Marklin wisselaandrijving (hopelijk minder snel kapot zal gaan (degeluidsman

Helaas, ook bij digitaal schakelen krijg je problemen met de wisselaandrijvingen, die op een gegeven moment dienst weigeren..Of het minder snel gebeurd weet ik niet. Maar als je veel schakelt ( bv via computer met iTrain) kan het zich toch best snel voordoen heb ik gemerkt.
Gr Arjan

Edit Walter: Quote gerepareerd
Re: Märklin wisselaandrijving
Aliebengalie
gast

Re: Märklin wisselaandrijving
Of je nu digitaal of analoog schakelt , stuk gaan doen ze toch vrijwel allemaal.
En dan kun je dus je baan weer gedeeltelijk afbreken als je aan de onderzijde geen luikje hebt gemaakt (in het hout) waar de wissel aandrijvingen zitten.
Vroeg of laat komen ze echt vrijwel allemaal.
Als je dan nu nog kastjes moet kopen om je wissels ook handmatig te schakelen , is dat ook weer een aardige investering.
Maar uiteraard.....de keuze ligt bij jezelf.

Mvg: Alex
Re: Märklin wisselaandrijving
Zelf doe ik alttijd een klein lampje tussen de gele draad, functioneerd als weerstand terwijl de wissel toch mooi omgaat. Sindsdien nog maar een enkele aandrijving  moeten vervangen. Raar maar waar
Re: Märklin wisselaandrijving
Minto Tighfield
gast

Re: Märklin wisselaandrijving
Hallo

Ik zal wel een geluksvogel zijn, maar bij mij gaan de Märklin wisselaandrijvingen vrijwel NOOIT stuk.
In mijn baan, Märklin C-rails, zitten 55 wisselaandrijving, aangestuurd met Märklin en/of Viessmann decoders.
Deze worden bediend door Central Station 1.
In de afgelopen 10 jaar, heb ik slechts twee wisselaandrijvingen moeten vervangen.

Groetjes,

Minto Tighfield
Re: Märklin wisselaandrijving
Aliebengalie
gast

Re: Märklin wisselaandrijving
Minto , dan behoor je zeker tot een van de gelukkigen.
Maar je zal alles maar netjes en keurig gemaakt hebben (komt bij mij niet voor... :D) en je moet daarna de zaag er in zetten , omdat toevalig net in die berg , de wissel niet meer werkt....slopen is de enigste oplossing als het van boven/beneden niet meer bereikbaar is. Heb dat zo is 1 a 1,5 jaar aangekeken , en bij mij was het om de 2 a 3 maanden raak....en dan elke keer een aardig stuk weer los halen (heb maar weinig tot geen scenery) maar vind het gewoon balen als het niet werkt.

Mvg: Alex
Re: Märklin wisselaandrijving
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Märklin wisselaandrijving
Bij ons op de club hebben we nu geen problemen meer met de standaard Marklin wisselaandrijvingen. De contacten worden doorverbonden en de spoelen sturen we aan met een PM32 van Leon van Perlo. Hierop is de stroom en tijdsduur goed te regelen. Alle wissels worden met 1 PM32 aangestuurd.

Een andere mogelijkheid is om diverse LocoNet modules in te zetten. Hiermee kun je ook een bedieningspaneel bouwen, dat er uitziet als analoog, maar toch digitaal werkt. Dit kun je parallel aan b.v. iTrain gebruiken.

Groet,
Bert
Re: Märklin wisselaandrijving
Met CAN digital bahn kan je ook een bedieningspaneel met knoppen digitaal aansluiten
In combinatie met M* CS 2 of MS2 met gleisbox
Zie can-digital-bahn.com
http://www.can-digital-bahn.com/modul.php?system=sys2&modul=3#Mod_Top
Gr Arjan
Re: Märklin wisselaandrijving
Dag allemaal,

Ik heb verstaan dat je de contacten kan doorverbinden. Ik ga dit dan ook maar doen denk ik, zo is er minder
kans op defecten denk ik (verbeter me als ik fout ben). 1 Probleem opgelost

Ik heb nu nog een probleem. Ik zou graag een soort controlepaneel maken: de mogelijkheid wissels met knoppen en via
ECos aan te sturen.
Kan dit?


Mvg
Emile