Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Br 89 005 schoonmaken & smeren

Gestart door Onyx donderdag 20 september 2007, 21:08:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 89 005 schoonmaken & smeren
Lid sinds: 2018

offline
Br 89 005 schoonmaken & smeren
Ook via MP heb ik 2 analoge stoomlocjes aangeschaft, de Br 89 005.
Nu zette ik ze op de C-Rail maar in tegenstelling tot er "op volle snelheid" vandoor te gaan bleef het bij wat schokkerige bewegingen met nu-en-dan een kort moment van langzaam vooruit rijden.
2e locje was al niet veel beter..  :(
Nu denk ik al dat de sleper ondertussen wel eens aan vervanging toe is en waarschijnlijk moet de hele loc eens goed gereinigd worden.

Kan iemand mij vertellen wat wijs zou zijn om allemaal te vervangen voor betere stroomopname en tevens hoe je dat motortje het beste kan schoonmaken?

Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Om te beginnen een voor een, dan kun je zien hoe het gezeten heeft.

Koop een nieuwe sleper, anti-slipbandjes (voor het nummer zie de catalogus) of vraag de winkelier.
Koop ook een paar koolborstels, type afhankelijk van de motor.
(ook dit kun je zien als je de loc openschroeft)
of een koperen gaasje en een zwarte ronde dan wel 2 vierkante die aan de zijkanten van het asje zitten.
Het kan zijn dat beide lokjes een andere motor hebben. let daar op.

Schroef de lok open door de schroef aan de bovenzijde.
Nu kun je de kap afnemen.

Neem de koolborstels eruit. Ze zullen meestal scheef afgesleten zijn.
Schroef het motorschild eraf (2 schroeven) en haal de motor uit elkaar, maar beschadig de draden van de veldspoel niet.
Maak het geheel schoon met wattenstaafjes en wasbenzine.
Ook de tandwielen.

Bouw het daarna weer in elkaar.
Als alles weer goed beweegt, kun je verder naar stap twee.

Schroef de sleper van de onderzijde.
Haal de drijfstangen van de achterste wielen. Pulk het aanwezige rubberbandje er voorzichtig af. Deze kan er hard-plastic-achtig uitzien.
Leg de nieuwe anti-slipband er goed om en monteer de drijfstangen weer.
Tenslotte monteer de de sleper.

Stap 3:
Smeer de aslagers en de tandwielen met een vettige olie, bijv. motorolie (voor de auto).
Laat het model even proefrijden en zet de kap er weer op.

Stap 4:
Als alles werkt, doe hetzelfde voor de andere lok.


John
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Ik zou het hele binnenwerk eruit halen en de boel eens goed reinigen in een badje van wasbenzine, let op, gebruikt in geen geval terpentine, dat is te vet.

Je soldeerd de draadjes op het motorschild los en schroef het schild los en neem de veldmagneet en anker uit en leg deze te week in de wasbenzine.
Het rijrichting relais neem je ook los, maar let opdat het pennetjes van de wipper er niet uit valt.
Nu kun je het chassis ook goed reinigen in de wasbenzine.
Maak vooral de tandwielen en de bussen van de loopassen goed schoon.
Gebruikt hiervoor een injectiespuit met naald om de wasbenzine overal tussen te spuiten, zodat alle vet en vuil goed uitspoelt.

Maak alle onderdelen droog met keukenpapier of een katoenen doek en laat ze een nachtje goed drogen.
De volgende dag alle asjes en tandwielen weer een drupje olie, alle onderdelen terugplaatsen en draadjes vastsolderen en rijden met die hap. :D
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Allereerst bedankt voor de snelle en uitgebreide antwoorden  :D
Zal morgen de benodigde spullen even aanschaffen en me er dan eens aan wagen.
Zou toch mooi zijn als deze oude locjes weer als nieuw rond zouden kunnen rijden toch?

Bedankt voor de tips  8)
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
NIets is mooier dan een locje dat weer soepel rondsnort, ik heb vandaag net hetzelfde gedaan met een marklin 3029. Vergeet trouwens niet te controleren of alle wieltjes van je loc s proper zijn...
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Hoi Kappa

Word de terpentine dan een vette laag op het spoelanker en het huis.
Ik heb zelf een rijdende 3026 schoongemaakt met nagellak remover en daar zit lanoline in (wikipedia "wolvet").
Zou die het daarom niet meer doen ?

Mvgr.Marc

Citaat van: Kappa op donderdag 20 september 2007, 21:38:15
Ik zou het hele binnenwerk eruit halen en de boel eens goed reinigen in een badje van wasbenzine, let op, gebruikt in geen geval terpentine, dat is te vet.

Je soldeerd de draadjes op het motorschild los en schroef het schild los en neem de veldmagneet en anker uit en leg deze te week in de wasbenzine.
Het rijrichting relais neem je ook los, maar let opdat het pennetjes van de wipper er niet uit valt.
Nu kun je het chassis ook goed reinigen in de wasbenzine.
Maak vooral de tandwielen en de bussen van de loopassen goed schoon.
Gebruikt hiervoor een injectiespuit met naald om de wasbenzine overal tussen te spuiten, zodat alle vet en vuil goed uitspoelt.

Maak alle onderdelen droog met keukenpapier of een katoenen doek en laat ze een nachtje goed drogen.
De volgende dag alle asjes en tandwielen weer een drupje olie, alle onderdelen terugplaatsen en draadjes vastsolderen en rijden met die hap. :D
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Citaat van: knippie op zaterdag 22 september 2007, 13:00:49
Hoi Kappa

Word de terpentine dan een vette laag op het spoelanker en het huis.
Ik heb zelf een rijdende 3026 schoongemaakt met nagellak remover en daar zit lanoline in (wikipedia "wolvet").
Zou die het daarom niet meer doen ?

Mvgr.Marc


Nagellak remover is gewoon aceton met wat toevoegingen en moet je nooit gebruiken om reinigen.
Het lost namelijk allerlei kunstoffen en materialen op die oa een electrisch isolerende functie hebben. (De lanoline is alleen een huidverzorgend product.)
Zo zijn de ankerwikkelingen voorzien van een soort isoleren laklaag en het zou me niet verbazen als die deelt aangestast is door de aceton, waardoor je waarschijnlijk sluiting in je ankerwikkelingen hebt.
Dus in het vervolg alleen wasbenzine gebruiken.
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Maar erg hard hopen dat het meevalt.
Zou het helpen als ik het nog een keer schoonmaak met wasbenzine, mischien dat de lanoline de boel zit te isoleren ?
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Ik heb ondertussen 1 locje "te week" gelegd in de wasbenzine en daar kwam behoorlijk wat vuil vanaf zeg!!
Toen met wattenstaafje even grondig schoongemaakt, nieuwe sleper eronder, koolborstelsetje vervangen en toen......REED IE 10 x BETER!!  :D :D
Nog even de wielen schoonmaken maar het resultaat was toch hoopgevend!
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Br 89 005 schoonmaken & smeren
Onderhoud doet wonderen ;-) Het is zó leuk om op die manier een locje weer helemaal tot leven te wekken :D