Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...

Gestart door Laenderbahn027 zaterdag 21 maart 2015, 19:51:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
...maar niet als deze klaar zijn?

Hallo,

Dit vraag ik me dus al een tijdje af. Ik denk dat ze ontbreken omdat je anders je ze anders niet aan elkaar kun schuiven. Maar hoe zet je ze er dan later weer op, want bij banen die af zijn zie ik nooit ontbrekende bielzen in het ballast?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Aan het uiteinde van de rails wordt een stuk printplaat gesoldeerd, waarbij de elektrische verbinding tussen beide spoorstaven wordt weg geslepen. Later worden er imitatie bielzen opgeschilderd... Door de verbinding van de rails aan de printplaat kan de rails niet uitbuigen, en kan de printplaat met een schroef in de ballast worden vastgezet. De electrische rail aansluiting is zo ook makkelijk te realiseren. Zo krijg je altijd betrouwbare overgangen van plaat naar plaat. (als de plaat goed is verbonden met de andere plaat dmv centreerpennen oid.

Gr. Marcel
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Maar bij veel vaste banen zie je het ook... Zie bijv. Ben en Arjan's baan...
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Onder de raillassen passen de standaard bielsenmatjes niet.
Je moet dus een stukje wegsnijden.

Ligt het geheel dan vul je de gaten met bewerkte bielsen op.

Robin. (die ook nog een gatenkaas heeft liggen.)
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 21 maart 2015, 19:51:23
...maar niet als deze klaar zijn?

Hallo,

Dit vraag ik me dus al een tijdje af. Ik denk dat ze ontbreken omdat je anders je ze anders niet aan elkaar kun schuiven. Maar hoe zet je ze er dan later weer op, want bij banen die af zijn zie ik nooit ontbrekende bielzen in het ballast?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,
William

William,

Zie onderstaande foto van onze nieuwe modulebaan in aanbouw:

Zou je dit niet doen dan breekt na verloop van tijd de rails af omdat deze keer op keer tegen elkaar aan wordt gezet bij het opbouwen van de modulebaan.

Grt, Ronald.
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Uit het zicht laat ik soms ook bielsen weg, eigenlijk omdat ik te lui ben om de stoelen weg te snijden op de plaats van een las.



In het zicht maak ik de spoorstaaf op maat, waar nodig komt een aansluiting en op de plek van een las leg ik twee bielsen zonder railstoel of ik snij de railstoelen weg met een scherp mesje.



Gr, Ben.



Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Goede morgen allen,

Dank voor de bijdragen! De bijdrage van Ben beantwoordt mijn vraag het meest. Wel zonde dat je dan de railschoenen niet meer ziet, maar aan de andere kant, dan zijn we serieus aan het muggeziften...

Is bijv. Weinert 74005 of 74014 ook een optie? Komt m.i. op hetzelfde neer.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Ben zegt hetzelfde als Robin.

Het Weinert spul is geen muggenziften maar mij wat veel van het goede. Wil je meer weten lees dan even hier: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Bij m'n 2 rail spoor G en Z heb ik ter hoogte van de railverbinders extra (losse) bielzen toegevoegd, nadat er ruimte was
gemaakt voor die railverbinders.
Bij de Fleischmann Piccolo rails sluiten de bielzen wél mooi aan. Dus zónder "gat".
Re: Waarom ontbreken er altijd bielzen op 2-railbanen in aanbouw...
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 22 maart 2015, 09:06:08

Wel zonde dat je dan de railschoenen niet meer ziet, maar aan de andere kant, dan zijn we serieus aan het muggeziften...

Is bijv. Weinert 74005 of 74014 ook een optie? Komt m.i. op hetzelfde neer.


Dat Weinert spul ziet er zo uit dat je in het in zicht wil hebben liggen.
Dat gaat voor mij met de lelijke standaard railverbinders niet op. Die zijn noodzakelijk kwaad.

Of die Weinert artikelen een optie zijn weet ik niet.
Maar ik denk dat een hoger railprofiel er niet tussen past.
Ik kreeg Peco code 100 ook niet op de code 75 Bi blok bielsmat geschoven.

Robin