Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

DB BR101 BR152

Gestart door Wim vrijdag 20 maart 2015, 15:44:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DB BR101 BR152
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
DB BR101 BR152
Hoi,
kan iemand mij het verschil vertellen en tonen tussen
deze twee ?

Is het alleen een verschil van fabrikant ?
Siemens en Adtranz ?
Ze lijken aan de voorkant en van opzij wel erg op elkaar  :)

Alvast bedankt !
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: DB BR101 BR152
Hallo Wim,

De BR 101 is voor personentreinen bedoeld met topsnelheid 220 km/h terwijl de BR 152 met een topsnelheid van 140 km/h voor goederentreinen bedacht is.
Het verschil zit hem in de overbrengingsverhoudingen. Adtranz produceerde de BR 101, Siemens de BR 152.
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2007

offline
Re: DB BR101 BR152
Er zijn ook een paar uiterlijke verschillen. De 152 is 48cm langer en de kast van de lok loopt minder ver door naar onderen, zodat bij de 152 de draaistellen veel beter zichtbaar zijn dan bij de 101.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: DB BR101 BR152
Precies !
Maar de koppen zijn net eender !

Mannen, bedankt !
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2006

offline
Re: DB BR101 BR152
terwijl de 101 de Kardan Hohlwellen antrieb heeft , heeft de 152 tramophanging .

Om een idee te geven : de 1200en hebben ook tramophanging .
tramophanging betekend een maximum van 140 km/h
de Kardan Hohlwellen Antrieb is geschikt voor snelheden boven de 160 km/h en word in NL gebruikt op de VIRM

Trekkracht is nagenoeg gelijk , alleen de continu van de 101 is lager ( continu 300 Kn voor de 152 en 250 kn voor de 101 )
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2011

offline
Re: DB BR101 BR152
Nou vind ik de locomotieven in periode 3 en 4 sowieso mooier dan nu, smaken verschillen. Maar de BR101 en de BR152 maken deel uit van de Traxx familie?
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re: DB BR101 BR152
@Staal,

Dat is niet juist. Want de TRAXX-familie is van Bombardier. Oftewel de BR 145,146,185 en 186.

Groeten,

Leon.
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2008

De 120 501-2 te Bremen Hbf.

offline
Re: DB BR101 BR152
Hier van beide loks een foto.



De 101 126-1 te Mainz hbf.



De 152 074-1 te Würzburg hbf.


Groeten,

Leon.
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2008

offline
Re: DB BR101 BR152
Hoi Leon, bedankt voor de foto's.
Die locs lijken echt helemaal niet op elkaar, zo heeft die 101 in iedere deur 2 klinken om de deuren te openen, de pantografen staan andersom en die 152 heeft een lange handgreep onder de ramen. Dan zeg ik niks over de roosters in de grijze vlakken aan de bovenzijde van de loc. Duidelijk verschillend!  ;)

Vrgr
Frank
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: DB BR101 BR152
Leon,
bedankt voor de foto's  :thumbup:

De verschillen zijn nu duidelijk te zien.

Inderdaad Frank,
ook vind ik de BR152 al trekjes hebben van de TRAXX familie die later kwam...
ondanks dat de panto's andersom staan  ;)
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: DB BR101 BR152
Als je de modellen naast elkaar zet zie je dat het echt twee verschillende locs zijn.

En....  ok niet onbelangrijk: De 101 is ook ontworpen voor goederenverkeer en is dus multifunctioneel zoals de Br 120.
Sterker nog... ze kunnen zelfs gekoppeld rijden.

Gr. Marcel
Re: DB BR101 BR152
Lid sinds: 2007

offline
Re: DB BR101 BR152
ADtranz zit tegenwoordig opgenomen in Bombardier en de 145 lijkt inderdaad in een aantal opzichten (zowel uiterlijk als componenten) op de 101, die zijn overgenomen. Maar het blijft slechts verre familie, en de 152 is helemaal een andere loc.