Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Overweg contactrail 5116

Gestart door Martijn woensdag 18 maart 2015, 11:01:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overweg contactrail 5116
Hallo,

Ik zit even te puzzelen met een technisch vraagstukje. Ik heb een automatische overweg 7192, welke ik in mijn baan in ga bouwen. hierbij zitten de bijbehorende 5107 geisoleerde contactrails bij. met de contactrails 5115 en 5116 kan ik het traject waarin de bomen dicht zijn verlengen.

Welnu, ik leg een dubbel spoor met de uitbreidings set van deze overweg. beide sporen gaan iets verderop een bocht in, maar ik heb een buiten- en binnenbocht. resp. 5100 en 5200 bochtstuken. De contactrails 5116 is naar mijn weten slechts in dezelfde straal verkrijgbaar als de 5100 (binnenbocht)

Hoe kan ik contactrails gebruiken voor de buitenbocht (5200)??

Heeft iemand vaker met dit bijltje gehakt? Bij voorbaat dank.
Re: Overweg contactrail 5116
Martijn,

Die zijn er inderdaad bij mijn weten niet.
Wordt zelf fröbelen; zie o.a deze link
Re: Overweg contactrail 5116
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Overweg contactrail 5116
Het gemakkelijkst zal toch zijn ook de buitenbocht met de 5116 te maken.
Je kunt dan later wel weer op parallelafstand komen.

John
Re: Overweg contactrail 5116
Als je digitaal rijdt, zou je natuurlijk ook blokbeveiliging kunnen gebruiken (bezetmelderprint).  Dan ben je helemaal vrij in de rails die je gebruikt...
Re: Overweg contactrail 5116
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Overweg contactrail 5116
John => ken jij de betreffende rails?
            Dit gaat nl niet, omdat er geen geïsoleerde tussenstukjes zijn..

Martijn => eigenlijk zijn er maar 2 opties bij gebruik van Märklin M-rails.
              1] zorgen dat je bocht later begint, of de geïsoleerde sectie eerder eindigt...
              2] zelf maken door de buitenste rails heel voorzichtig los te nemen van de klemmen, en stukjes krimpkous
                  op de plaats van de railbevestiging tussen de rail en de bedding te plaatsen, en rail weer vastklemmen.

Succes.

Gr. Marcel
Re: Overweg contactrail 5116
OK. allen bedankt voor de tips. :)
Re: Overweg contactrail 5116
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Overweg contactrail 5116
Martijn,
Jij rijdt dubbelspoor waarvan over ieder spoor dezelfde rijrichting?
Dan kun je ook met een contactrail 5104/5105 werken, 4 stuks totaal en 2 bi-stabiele relais 7045/7245.
per spoor actie overweg sluiten op de plaats waar jij wilt middels een contactrail 5104/5105 welke een bi-stabiel relais set (massa maakt), na de overweg de tweede contactrail welke het bi-stabiele relais off set (massa verbreekt).
De uitgang van het relais 7045/7245 dient dus als contact gever massa (wat je anders met een verzameling 5115/5116 rails bereikt
Cees
Re: Overweg contactrail 5116
Hoi

Zoiets kun je inderdaad doen.

Ik zou het met schakelrails doen. Eentje voor de overweg om de bomen te sluiten via een relais 7245.
Dan een gedeelte contactrail die bij de overweg hoort om de bomen dicht te houden.
Hier kun je het relais op aansluiten om dit weer te "resetten", maar je kunt dit ook met een extra schakelrail na het contactstuk doen om het relais niet te lang "aan" te houden.
Voordeel van bovengenoemde schakeling is dat de bomen op tijd dicht gaan, maar gelijk weer open zodra de overweg gepasseerd is.

Zoiets dus (rode cirkel is alternatief als er geen 2e schakelrail gebruikt wordt).




Bart