Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Meentbahn: De brug

Gestart door Pelikaan dinsdag 17 maart 2015, 21:07:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Hallo Wim en Peter,
Harald en ik zijn onlangs even binnengewipt om de baan te bekijken.
Prachtig, en het rijdt prima (natuurlijk als er bezoek is gaat er wat mis) maar verder niets dan lof.
Nu het zichtgedeelte nog en natuurlijk de scenery maar als dat net zo goed wordt wordt als wat we nu hebben gezien dan komt dat dik voor elkaar.
Veel plezier en sucsez met de verdere bouw. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Hi Wim,

Leuk om de foto's te zien maar omdat ik een van die bezoekers was had ik het ook al in het echt mogen bewonderen.
Was overigens een leuke en gezellige dag.
Nog wat foto's van Peter achter de baan en samen achter het scherm (heb toen ook weer wat geleerd).

groet
Harald

1e foto = van Cees(s)
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Hoi Peter en Wim,

We moesten er even op wachten maar dan heb je ook wat  :thumbup: :thumbup:
Ook Sander en ik zijn kort geleden bij jullie op bezoek geweest en wij hebben staan watertanden bij al dit moois.

Leuk dat jullie weer met regelmaat updates gaan posten, ik volg het met genoegen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Beste Spoorgenoten,

De update komt nu pas want ik heb eerst even darten gekeken. Dus vandaar wat later.

@ Johnnytrein  Wij vinden het rollende materiaal ook mooi, dit is nog maar een klein deel van de verzameling. De meeste treinen zijn gelegenheids treinen.
                      De definitieve samenstellingen van de treinen is nun nog niet aan de orde.

@ Nobody, Jorg en Piwie  Wij doen ons best, maar voorlopig zijn wij zeer tevreden hoe het gaat. Dankzij die afkortzaag past alles heel precies zonder al te veel moeite.

@Cees, Harald en Peter  Het was zeker gezellig en ik hoop dat jullie er ook wat aan gehad hebben, voor als jullie zelf gaan bouwen. Ik zou zeggen doe er je voordeel mee en gebruik wat je kan gebruiken.

Goed we gaan verder met de update:

Op deze foto zijn we de steunbalkjes aan het plaatsen voor het traject dat rechtsom naar de paradebaan loopt.


Het tracé ligt er, maar er moet nog 1 steuntje onder gezet worden


Hier word de laatste steun van dit tracé gezet. Het dubbelspoor (de hoogste 2 sporen) is waar het begin van de paradebaan zal zijn.
Hier gaan we verder met K-rails. Op alle zichtbare trajecten gaan we K-rails leggen. Dat ziet er veel beter uit dan C-rails.


Al het zaag werk doen we buiten in de tuin, hier wordt de boog voor de linkerkant gezaagd.


Linksvoor ligt de boog die we op de vorige foto aan het zagen waren.


En de laatste foto is vast een voor proefje voor de volgende update waarin we met de parade baan aan de slag gaan.
Je ziet de paradebaan aan de rechterkant daarvan komt de weg, die uitgevoerd gaat worden met het Faller Car Systeem.
De weg komt iets lager te liggen dan het spoor en nog verder naar rechts zal dan de rivier komen te liggen, die uiteraard nog iets lager ligt dan de weg.


Tot de volgende update!

Een goede jaarwisseling voor iedereen.

Met vriendelijke groet,
Wim en Peter
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Wim en Peter,

Het was het wachten waard wat een mooie vorderingen van Wim zijn baan. :thumbup:
De tafel ziet er netjes uit mooi gebouwd en geen rommel.
Heb lekker lang gekeken naar het schaduwstation en naar het materiaal wat er staat te pronken prachtig om naar te kijken.

Maar als Wim steeds staat te bellen bij het raam komt de baan nooit af hé. ;) :D
Succes heren met de verdere bouw van deze mooie baan en ik blijf jullie volgen in het nieuwe jaar. :)

Beide een goede jaar wisseling toegewenst en een super goed 2017. :thumbup:

Re: Meentbahn: schaduwstation 2
-Peter & Wim:
Weer een zeer mooie en duidelijke update,  :thumbup:
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Erg indrukwekkend! De bouw van de baan ziet er geweldig uit!
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
Wim & Peter

Zo te zien hebben jullie niet stilgezeten tussendoor, het zijn hele mooie vorderingen tov een jaar geleden.
Ben benieuwd naar het 1e filmpje wanneer de treinen hun rondjes gaan rijden over de gehele baan.
Succes en plezier verder met bouwen.

Jullie ook een fijne jaarwisseling en een goed 2017

Groet
Koos

PS
Peter hoe staat het met jouw baan?
Re: Meentbahn: schaduwstation 2
@ Michel   Ja zo gaat dat de hele dag door joh!  :D en dan komen er gasten langs om de baan te bewonderen en dan vergeet hij ook op te letten, dat is echt een min puntje hoor  :D >:-D :D

@ Jorg     We doen ons best om alles lekker duidelijk te houden, dan weten we zelf ook waar we aan toe zijn.

@ Frank   Dank je wel we gaan lekker verder er komen nog meer prachtige dingen aan.

@ Koos    Dank je wel. nee we hebben niet stil gezeten. We kunnen straks bv alleen op de zichtbare stukken rijden. De treinen die komen dan wel steeds terug. Maar mooier en leuker is het als we de
              schaduwstations gewoon gebruiken, dan hebben we een komen alle treinen langs. Alleen moeten we uitkijken met te veel goederen treinen in het station straks maar 2 sporen voor.
              Daar moeten we nog straks even iets voor vinden dat er van de goederen treinen niet teveel tegelijk naar boven worden gestuurd, want dan stokt de treinen doorstroom.

De volgende update volgt straks nog, zijn nu de juiste foto's aan het zoeken.

Met vriendelijke groet,
Wim en Peter

Re: Meentbahn: Paradebaan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan
Toch nog even de update neer zetten.

We hebben hier de spoorbaan en de weg gescheiden.
Ik ben hier de breedte aan het opmeten voor het steunportaal dat over het traject naar de spiraal staat en zowel de weg moet steunen als het paradespoor.
Links op de foto ligt het spoor 1 op 1 uitgeprint zodat we het verloop van de paradebaan goed kunnen afbakenen.


Deze fot laat zien hoe de situatie straks zal zijn met de brug over het paradespoor, de weg en de rivier.


Dit is even een ander perspectief. Je ziet dat de brug best wel doorzakt, maar daar hebben we een mooie oplossing voor. Maar daarover later meer.


Het paradespoor krijgt vorm en ook de weg ligt mooi parallel langs het spoor.


Aan deze kant zit de keerlus van de weg. We hebben het spoor iets omhoog laten lopen, anders konden de auto's er niet onderdoor.
Dit hadden we slecht gepland, maar deze verandering levert straks hele mooie plaatjes op. Een geluk bij een ongeluk.


Hier hebben we de waterlinie ook neer gelegd op z'n plek. Het stijgende spoortraject ziet er wel goed uit.


Even een foto vanaf de andere kant, shit.... ben ik weer betrapt op bellen.  :D


We zitten niet stil. Links achteraan loopt het spoortraject dat naar het bovenste niveau loopt het 7 sporige station.
Ondertussen zijn we foam stroken aan het leggen voor het paradespoor.


Het foam voor het parade spoor vordert. De hart op hart afstand, op het parade spoor, zal 47 mm bedragen waardoor de treinen heel dicht langs elkaar heen rijden.


Het foam van het paradespoor ligt. Op de foto lijkt het of er onevenheidjes in zitten, maar dat is gezichtsbedrog


Met deze foto wilde ik deze update afsluiten. Het paradespoor  is voor het grootste deel met flex-rails gelegd.
Hier zie je de eerste trein op het paradespoor. De spijkertjes in de rails is voor het op zijn plaats houden van het spoor en gaan eruit als er geballast is.


Tot zover de update. Tot de volgende keer,

Peter en Wim
Re: Meentbahn: Paradebaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan
Peter & Wim,

Wat een mooie en lekkere grote update. :)
Het paradespoor ziet er mooi en lang gestrekt uit en met de (vracht) auto's ervoor heen en weer rijden zal het een prachtige gedeelte van je baan worden. :thumbup:
De negende foto geeft een mooi beeld van de verschillende hoogtes in je baan.
Wim heeft wel een prachtig uitzicht op zijn paradebaan vanuit zijn telefoonstoel commandocentrum. :)
Ik heb weer genoten van jullie update op naar de volgende update heren.
Re: Meentbahn: Paradebaan
Hallo Peter en Wim,

Dat zijn al mooie vorderingen zo aan het begin van het nieuwjaar, ziet er allemaal strak en doordacht uit.

Gr.
Piwie.
Re: Meentbahn: Paradebaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan
Hi Wim en Peter,

Dat ziet er alweer goed uit, ben wel benieuwd hoe jullie die brug gaan bouwen.

groet
Harald
Re: Meentbahn: Paradebaan
Lid sinds: 2015

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan
Indrukwekkende treintafel.

En mooi zicht over de baan tussen de monitoren door zo te zien.

MvG,

Timaximus
Re: Meentbahn: Paradebaan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan
Giga baan zeg, wat volgens mij erg mooi is is de afwisseling door de flinke schaduwstations.
Top
Re: Meentbahn: Paradebaan
-Peter & Wim:
Dank voor het plaatsen van weer een mega update, mooie paradestrecke,  :thumbup:
Re: Meentbahn: Paradebaan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan

Dat is een fraai paradespoor geworden, heren  :thumbup:

Mooi begin van 2017  :P

Grtz Tony

Re: Meentbahn: Paradebaan
Lid sinds: 2007

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan
Echt nu indrukwekkend.

Was al een keer op bezoek geweest, maar nu zie je nog meer resultaat.

Ga zo door Wim!!!(en Peter)

Met groet Rien
Re: Meentbahn: Paradebaan
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan
Dag Wim,

Een lange tijd niets gevolgd en dan blijkt dat je tientallen meters spoor gevorderd bent! Moet gauw eens komen buurten bij je: nu wat extra vrije tijd of anders in combinatie met werk in Apeldoorn.

Blijf je volgen: don't you worry ;-)
Re: Meentbahn: Paradebaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan
Hoi Peter en Wim,

Wat en serie updates  :thumbup: :thumbup:
Geweldig om te zien hoe jullie baan groeid, dit zijn mooie voordelen voor straks mijn eigen baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
Heren,

Bedankt voor jullie mooie commentaren wij doen ons best!

Ik wilde nog even 1 foto delen, die laat zien dat wij in weer en wind door werken aan de baan.
met de update zitten we ongeveer half april 2016, maar deze foto is nog van februari 2016.


De parade baan is inmiddels geschotterd. Heel mooi op deze foto te zien dat de treinen heel dicht langs elkaar heen rijden op de paradebaan.


De witte stickertjes geven de scheiding van de spoorstaven aan, voor de terugmelding.
Ook de bezetmeld nummers staan goed aangegeven.

Tijd voor een filmpje. We rijden met 3 treinen op het bovenste deel van de baan. De schaduwstations doen even niet mee.
We hebben een tijdelijke verbinding tussen de stations ingang en de toe rit naar de brug gemaakt.
Veel kijk plezier!


En het linkje zelf:


We hebben de tijdelijke verbinding weggehaald en zijn nu de draagbalken van het station aan het plaatsen.


Er moet nog een draagbalk geplaatst worden, de palen zijn achteraan te zien en dan kunnen we de stations platen er op leggen.
Overigens is het paradespoor goed te zien hoe dat erbij ligt geheel geschotterd.


En dan zijn we op het hoogste punt van de baan. Het is de bedoeling dat we 2 sporen berijdbaar maken.
En dan daarvandaan het station steeds verder op te bouwen.  Totdat alle 7 sporen er liggen.


Met vriendelijke groet,
Wim en Peter.
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
Hi Wim en Peter

Wouw dat gaat snel en al bijna gereed, dan heb ik nog een adres voor jullie.   >:-D
En dat allemaal ook nog eens in de sneeuw, hier ligt helemaal niets.

En Wim is, op het filmpje, ook niet aan het bellen, zeker oortjes in ?

groet
Harald
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
-Wim & Peter:
Modelbouwer in hart en nieren, om de vrieskou te trotseren, prachtig werk reeds geleverd,  :thumbup:
Deze volger zit al klaar voor de volgende update
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
Imposant stuk werk. Mijn complimenten ziet er goed en doordacht uit.  :thumbup:
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
Hoi Wim en Peter,

Die eerste foto had ook deze morgen gemaakt kunnen zijn, hier ligt een paar centimeter sneeuw in de tuin  :)

Erg mooi dat paradespoor waar de treinen strak langs elkaar rijden, als je het op schaal uit zou rekenen klopt dit heter dan de standaard hart afstand.

Wie weet zien we elkaar vandaag nog even in Houten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Meentbahn: Paradebaan, hoogste punt en een filmpje
 :) Eerste keer dat ik hier bij u terecht kom ... planning ziet er uitstekend uit ... uitvoering top  :thumbup: :thumbup:

Houten zit er jammer genoeg niet in vandaag ,ligt een deftige laag sneeuw in Belgie ... onverantwoord naar daar te rijden

Mvg Fredje
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2013

offline
Re: Meentbahn: De brug
We zijn nog niet aanbeland bij de situatie zoals die nu is, dus maar weer een update-je doen.

De brug deze keer. We kunnen maken wat we willen maar we zitten wel met het feit, dat als de brug te hoog wordt, dat die dan het uitzicht op het station gedeeltelijk weg neemt.
En als we de Märklin bruggen nemen dan hebben we 4 boogbruggen achter elkaar maar kunnen we niet overal de pijlers zetten zoals dat zou moeten. Maar we hebben toch voor die laatste optie gekozen.
met de concessies die we dan met betrekking tot de pijlers moeten doen kunnen wij leven. We hebben de plank waarop de bruggen liggen verstevigd met 2 aluminium L-profielen aan de onderkant. Met de bruggen aan de bovenkant zie je die strippen wel zitten, maar het valt niet op. Ze lijken bij de bruggen te horen. Wij zijn wel benieuwd wat jullie ervan vinden.

De brug ligt op zijn plekkie, maar het is nog passen en meten.


Rechts van de brug gaan de sporen naar het even verder op gelegen station. Ik teken hier het traject af.


De brug is zo al indrukwekkend. Als je goed kijkt zie je aan de onderkant van de brug de aluminium strip lopen ter versteviging van de plant waar de bruggen op rusten.


En toen waren het 2 bruggen naast elkaar.


Een doorkijkje door de brug.


De eerste trein die zelfstandig over de brug rijdt.


Het tunnelportaal na de brug moet nog bewerkt worden. Het is veel te hoog maar dat komt goed.


De brug staat nog op zijn tijdelijke pijlers. Als die geplaatst gaan worden komen we hier op terug uiteraard.

Peter en Wim
Re: Meentbahn: De brug
-Peter & Wim:
Wat een indrukwekkende mooie brug, dat is een echte eyecatcher,  :thumbup:
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Meentbahn: De brug
3M's
Machtig, Mooi Mannen

Groet
Koos
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Meentbahn: De brug
Ziet er goed uit, hoor !  :thumbup:
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Meentbahn: De brug
Hallo Wim & Peter,

Dat met die hoekprofielen is heel netjes opgelost. Het is idd of het erbij hoort.
Een machtig gezicht die lange brug. :arrow: :thumbup:

Mooie update weer. :arrow: :thumbup:
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Meentbahn: De brug
Wim en Peter,

Heb weer met plezier naar jullie update gekeken.
De brug is net wat Jørg een eyecatcher en dat vraagt natuurlijk om een filmpje met een rijdende trein erop. ;)

Re: Meentbahn: De brug
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Meentbahn: De brug
Hoi Wim en Peter,

Geweldig die brug, ik heb natuurlijk het geluk gehad om hem in het echt te zien en toen zijn de aluminium strips mij niet opgevallen.

Het is een imposant gezicht op de baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Meentbahn: De brug
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Meentbahn: De brug
Ziet er geweldig uit. Jullie hebben er een volger bij.  :thumbup:
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Meentbahn: De brug
Hi Wim,

Die brug,..... die ziet er erg imposant uit.
De laatste keer dat ik bij je was hadden we het al over die pijlers bij mij moet ook zoiets dergelijks over het hele BW komen.

groet
Harald
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2014

offline
Re: Meentbahn: De brug
Ziet er indrukwekkend uit! Mooi!
Blijf het volgen...

Groetjes, Martijn
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Meentbahn: De brug
Hoi Peter en Wim,

De brug ziet er imposant uit en is een echte blikvanger!
Jammer echter dat de consessie met de brugpijlers nodig is. Het maakt het geheel
toch wat onnatuurlijk.
Mischien is de dubbelsporige brug van Noch 67042 een optie?
deze overspant wel 54 cm en is niet hoger dan de M-bruggen.

succes met de verdere bouw!
Re: Meentbahn: De brug
Hallo Peter en Wim,

Wat een imposante brug, goed oplossing met de aluminiumprofielen.

Een echte eyecatcher voor jullie baan.

Gr.
Piwie.
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

online
Re: Meentbahn: De brug
Heel gaaf die bruggenpartij! Misschien het alu profiel donkergrijs schilderen? De pijlers vind ik niet zo geslaagd. Is het een idee om "stenen" pijlers te maken? Muren die netjes haaks op de richting van de brug staan en lekker dik. Het andere spoor kan dan met een tunneltje door die pijlermuur er onderdoor.
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Meentbahn: De brug
Citaat van: Pelikaan op vrijdag 20 januari 2017, 17:05:45
We hebben de plank waarop de bruggen liggen verstevigd met 2 aluminium L-profielen aan de onderkant. Met de bruggen aan de bovenkant zie je die strippen wel zitten, maar het valt niet op.
In en vorige baan heb ik nogal wat gewerkt met aluminium strips. Die bogen door bij ene afstand dan meer dan 1 meter. Ik neem aan dat het een verlijmde strip is waardoor risico op doorbuigen minder groot is?
Re: Meentbahn: De brug
Pjedro2
gast

Re: Meentbahn: De brug
@ Jorg, Koos, Wim, Cees, Michel, Peter, Henk, Harald, Martijn en Piwie,  Dank jullie voor de complimenten! Wij zijn ook zeer tevreden met het resultaat.

@ ddwHans,  We zijn nog aan het kijken hoe het precies moet gaan worden, maar ook met die langere brug komen we op dezelfde problemen uit met de pijlers.

@Jongslog,  Donkergrijs steekt teveel af, daarmee hadden we al geëxperimenteerd,  dan lijkt het niet meer op een geheel. De pijlers die er nu onderstaan worden nog helemaal verandert, deze zijn
                 enkel voor een beetje ondersteuning voor als er een trein overheen rijd. En worden dus nog vervangen.

@ Jan,  Wij werken niet met aluminium strips maar met L- profielen.  Dat is zo dat doorbuigen geen optie is.
           De profielen zitten om de 30 cm vast met een schroefje in het hout. De lengte die we overbruggen is 1,80 meter.
Re: Meentbahn: De brug
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Meentbahn: De brug
Hi Wim,

Maar ff afstoffen hier, al (baan)plannen voor in je nieuwe huis als die gereed is?

groet
Harald