Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Digitaal uitgeruste wissels gaan niet terug

Gestart door maverick4 dinsdag 17 maart 2015, 20:22:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal uitgeruste wissels gaan niet terug
Heeft iemand dit probleem al gehad en opgelost. Heb een driewegwissel en een gewone wissel van Märklin C-rail uitgerust met elektrische aandrijving en digitale wisseldecoder; alles van Märklin. Werkten een tijd zonder probleem en nu gaan ze maar één richting uit.
Re: Digitaal uitgeruste wissels gaan niet terug
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Digitaal uitgeruste wissels gaan niet terug
Zoek eens op dit forum naar. Eindschakeling

Succes, Matje
Re: Digitaal uitgeruste wissels gaan niet terug
Of ga direct hier naar toe "Märklin 74490 C-rail wisselaandrijving".
Het is een bekend probleem.
Re: Digitaal uitgeruste wissels gaan niet terug
Mij lijkt de beste oplossing op dit moment:
1. verwijderen van de schakelaar (s) en doorverbinden
2. een PTC-zekering aanbrengen in plaats van de schakelaars:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54553.msg949850#msg949850

de schakelaars hoeven niet persé er uit, als de bedieningshefboom er maar uit gehaald is;
dit ding geeft extra mechanische weerstand en is dus niet gewenst.
Re: Digitaal uitgeruste wissels gaan niet terug
Beste Thetor,

Prima verwijzing...maar wat wordt bedoeld met schakelen via de massa of via drukknopjes? Ik stuur de wissels aan via Intellibox/koploper. Dat is dan toch via de mass.  Dan doorverbinden of vervangen? En waardoor dan vervangen? Sorry, ben niet al te technisch.

mvg.
Vincent
Re: Digitaal uitgeruste wissels gaan niet terug
Vincent.

Met drukknopjes word bedoeld oa de schakelkastjes waar je met een druk op de knop je wissels kunt schakelen.

Hier zit een nadeel aan , de mogelijkheid bestaat dat zo'n schakelaartje van het kastje blijft hangen.

En dan blijft er constant spanning op je wissel schakelaar staan , met alle gevolgen van dien , zelfs met brand tot gevolg behoord tot een van de mogelijkheden.

Maar zoals jij je wissels bediend , moeten de schakelaars worden verwijderd en door gesoldeerd worden.

Wij hebben dit thuis bij alle wissels gedaan , de meeste als voorzorg , want eens blijft ie toch hangen , en moet je vaak slopen om alles weer goed te krijgen.

Als je dit niet aandurft , stuur ze naar me op , en ik zorg er voor.

Mvg: Alex