Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Fleischmann Profi steekkoppelingen

Gestart door NielsVV maandag 16 maart 2015, 08:16:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann Profi steekkoppelingen
Hallo,

Ik wil al mijn Marklin kortkoppelingen gaan vervangen. Dit omdat ze vaak niet goed werken met andere merken omdat de koppelingen zelf te hoog zijn. Bijvoorbeeld met rijtuigen van Lsmodels.
Ik heb enkele fora afgespeurd over wat nu de perfecte koppeling is en kom heel vaak de profi koppeling van Fleischmann tegen. Namelijk de 6514 & 6515. Heb van beide enkele aangeschaft als test en de eerste bevindingen zijn heel positief.

Het enige verschil dat ik kan zien tussen beide is dat bij de 6514 de ontkoppelingspin iets korter is. Deze is ook wat duurder. Volgens Flm is deze koppeling bedoeld voor tandradbanen.

Nu voordat ik alles ga ombouwen had ik graag geweten welke koppeling jullie gebruiken en wat jullie ervaringen zijn met deze.

Bedankt,
Niels
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Beste Niels,

De Fleischmann Profikoppelingen werken goed, het enige wat je tegen kunt komen is dat de Nem schacht aan de wagon wat doorgezakt is, waardoor de koppeling wat te laag hangt en blijft haken achter de hoge puko's van wissels.

Oplossingen:

Nem schacht voorzichtig weer wat hoger zien te buigen.

halfronde "ontkoppel" kopje van de koppeling wat afvijlen.

Roco (of Märklin natuurlijk) houdt iets andere marges aan v.w.b. de Nem schachten, de Märklin/Fleischmann koppelingen gaan wat moeilijk in de schacht en ook laten de wagons zich wat moeilijker koppelen.

Groet, Anne W
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Hoi,

Ik ben ze ook om aan het zetten en vooralsnog geen problemen. Hoofdreden voor mij om over te stappen: je kunt wagons verticaal uit een stam halen.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Welke gebruiken jullie dan? De 6515 of de 6514?
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
6515
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Ik ben zeer te spreken over de Roco kortkoppeling ===> klik
Koppelt/ontkoppelt zeer soepel.
Met voorontkoppeling en een wagen is horizontaal te verwijderen uit het treinverband.
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Dat de Roco-koppelingen super zouden zijn, heb ik al vaker gelezen. Goed dat je die nog even noemt Wim, dank!
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Even dit draadje uit het stof trekken: Ik ben benieuwd Niels, heb je inmiddels de wagons inmiddels aangepast? En hoe bevallen de eventuele aanpassingen?

Groet,

Dennis
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
-Dennis:
Ik denk dat Niels ondertussen bijna alles van zijn treinmateriaal verkocht heeft.
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Jørg, dank voor de info. Lukte het Niels dan niet en heeft hij daarom de hobby aan de wilgen gehangen? ;)

Heeft iemand anders wel ervaringen met de FLM koppelingen?

Groet,

Dennis
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Ik ben erg tevreden over de Flm kortkoppelingen. Ik gebruik ze m.n. onder Roco 1:100 rijtuigen, maar ook onder Märklin rijtuigen. Er zij naast de koppelbetrouwbaarheid (niet lossen tijdens het rijden)  ook de aspecten van de kopprbaarheid met de Viessmann elektrisch geleidende koppeling en het feitvdat ze onder de biffers blijven. Ietscwat bij Märklin KK of Roco universeel niet altijd het geval is.

De oudere modellen van Roco (met en zondervvoorontkoppeling) heb ik ook gehad, maar deze lieten tijdens het rijden te vaak los.

John
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Ook geen problemen mee. Ik heb diverse soorten koppelingen. Veel Roco en Fleischmann. Het koppelt allemaal goed. Bij de Roco moet je even opletten dat de buitenste haak goed blijft. Die kan soms uitbuigen.

Groet Ronald.
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Citaat van: d.vanaalst op vrijdag 01 september 2017, 23:19:15
Jørg, dank voor de info. Lukte het Niels dan niet en heeft hij daarom de hobby aan de wilgen gehangen? ;)

Heeft iemand anders wel ervaringen met de FLM koppelingen?

Groet,

Dennis
-Dennis:
Daar heb ik geen info over.
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Ook ik ben zeer positief over de fleischmann koppelingen. De ketelwagonnen van marklin ontspoorden steeds bij mij in het spiraal, vooral bij een lange sleep. dan beginnen de wagonnen te drukken, en word er een uit het rails gedrukt. na montage van de fl koppelingen probleem over  :thumbup: Ik vind de koppelingen er mooier uitzien dan de roco versie, die zijn wat groffer. In trek duw gebruik zijn de fl koppelingen ook het beste, in mijn bevindingen.
Groet Robert
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
NielsVV is aan de Lego las ik want zijn vriendin vindt treintjes maar niets. :D

Hier rijdt ook veel met de Fl* Profi's, lekker kort koppelen, trekken en duwen gaat probleemloos en materieel is gemakkelijk uitneembaar.



Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Ook ik ben te vrede met deze koppelingen maar zit toch nog met een vraagje ,
is er ook ervaring met Piko locomotieven  ?


Gr Alex 0850 
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Heren, dank voor alle ervaringen! Ik ga tijdens de volgende beurs in Houten maar eens op zoek naar een grootverpaking voor in ieder geval de reizigerstreinen/locs. De rijtuigen daarvan zijn veelal al uitgerust met de Viessmann stroomvoerende koppelingen.
Resten mij nog 2 vragen:
Ben, voor mijn gevoel zit jouw ICR tamelijk dicht op de loc, ligt dat aan de foto? Of is dat "gewoon zoals het hoort"?
Alle anderen: Hebben jullie ook de koppelingen van jullie goederenwagons verwisseld?

Groet,

Dennis
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Citaat van: d.vanaalst op zondag 03 september 2017, 19:54:36

Ben, voor mijn gevoel zit jouw ICR tamelijk dicht op de loc, ligt dat aan de foto? Of is dat "gewoon zoals het hoort"?


Is zoals het hoort. Zie dit al wat oudere filmpje, dezelfde lok en dezelfde rijtuigen.

Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Dank Ben! Het leek op de foto strak op elkaar te zitten. Maar je filmpje toont aan dat er ruim voldoende speling zit tussen loc en wagon. Mooie set ook btw.

Groet,

Dennis
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Ik vermoed dat ze zo strak op elkaar zitten omdat Ben een lok heeft met een KKK ;)
Vaak hebben alleen de duurdere uitvoeringen dit dus alle Marklin 36xxx modellen vallen al af zo ver ik het weet.
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Nou, heb mezelf voor Kerst maar een paar doosjes FLM 386515 koppelingen cadeau gedaan.
Eerste indruk is positief:
Ze lijken strakker te zitten dan de Marklin KKK.
Hangen lager dan de Marklin KKK verwacht dus minder problemen met de buffers.

Mensen die deze ervaringen al eerder deelden hebben gelijk: Een aanrader dus!

Groet,

Dennis
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Beste Dennis,

Even controleren of de pen die er onder uit steekt niet tegen de hoge puko's bij wissels e.d. aanloopt, dan even wat bijvijlen, ik gebruik die koppelingen al jaren.

Groet, Anne W
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Dank Anne voor de tip! Ik heb de afgelopen dagen 150 koppelingen verwisseld, we zijn inmiddels een aardig eind. De koppelingen zijn inmiddels op, maar ik bestel zeker een nieuwe lading.
Mocht ik gaan bouwen en de treinen vastlopen neem ik je tip zeker ter harte.

Groet,

Dennis
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Voor hoge puko's neem je deze, speciaal voor tandradbanen, pinnetje is iets korter. ;)

https://www.fleischmann.de/de/product/11765-0-0-0-0-0-0-003005/products.html

Gr, Ben.
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Heel hartelijk dank Ben, dat wist ik (natuurlijk) niet, excuus: ik ben geen 2-railder.

Groet, Anne W
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
Ook ik gebruik de Fleischmann Profikoppelingen met goede ervaring. Te lage pinnentjes ben ik ook tegen gekomen. Een beetje vijlen en buigen helpt altijd. Alleen bij oude wagons die geen NEN schacht hebben is het lastig. Als er ruimte is plak ik er een kortkoppel mechanisme onder. Als dat niet wil laat ik het. Ik heb een aantal (goederen)wagens die aan de ene kant een profi koppeling hebben en aan de andere kant een Marklin koppeling.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Profi Koppeling.

Meine
Re: Fleischmann Profi steekkoppelingen
 @citaat  @citaat Niet relevant en off-topic Anne. Ik heb hier een 2rail en een 3rail baantje. Maar wat ons hier bindt is de hobby, niet het gezeur over railsystemen.