Citaat van: Har op zondag 15 maart 2015, 18:39:15
Dus iedere keer dat ik in een Modelspoorwinkel kom of op een beurs dan koop ik wat K rail.
Dat spul is voor de drommel niet goedkoop.
Kom dit draadje net tegen, en denk, "Ja, zo ben ik öoit ook begonnen van M op K over te stappen.
Inmiddels heb ik op allerlei plekken op het forum sporen achter gelaten:
de nadelen van k-rails (in het draadje de voor delen van k-rails)
derde rail alternatieven op een rij een draadje waarin ik een overzicht probeer te geven voor mensen die los willen komen van het idee dat het maar op een manier kan.
verschillen tussen oude en nieuwe type's slanke k-wisselsslanke kruisingen en engelsmannenDat komt omdat ik ooit in Eurospoor stuitte op een verkoper van pecorails met daaraangeklipst Erbert PuKo's (puntcontacten). Dat opende me de ogen voor andere oplossingen zoals die van Weichen Walter en Peco zelf, voor zowel rails als wissels, kruisingen en engelsmannen.
K-rails is zo verschrikkelijk duur, dat je alternatieven serieus kunt overwegen.
K-rails is zo verschrikkelijk slecht, dat je alternatieven serieus kunt overwegen.
En er zijn voor 3-railers allerlei alternatieven, goedkope en dure, goedkoop uitziend, en duur uitziend.
Waarom zou je zonodig k-rails willen kopen? Laat staan je druk maken over de doorverkoopbaarheid na weatheren van rails en wissels?
Ik heb op beurzen veel wissels gekocht die al geweathered zijn.
Dat zijn koopjes, ja. En daarna valt er vaak nog wel iets af te schuren ook, omdat die weatheraars meer beschilderd hebben dan mijn loks leuk vinden. Oftewel: ongewenste isolatie nam ik op de koop toe.
Lijmresten, ook iets om op te letten. Veel modelbouwers lijmen de rails vast omdat schroeven (veisjes) geluid geleidend zijn. Sommige wissels zijn zo goed vastgelijmd geweest dat de tongen of beweegbare hartstukken het niet meer doen (tot je de wissel even sloopt, en herbouwt).
Koopjes. Starterswoningen. Knutselprojecten.
Dus Tja. De een maakt zich zorgen om de prijsverlaging door weatheren, de tweede om lijmresten die het functioneren om zeep helpt, en de derde om de kwaliteit-af-fabriek van de k-rails zelf.
Weet wat je koopt, het is maar een hobby, en de kliko wacht geduldig