Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Dure rail verklooien met verf en ballast.

Gestart door Har zondag 15 maart 2015, 18:39:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dure rail verklooien met verf en ballast.
Successievelijk ben ik aan het overstappen van M Rail op K rail. Dus iedere keer dat ik in een Modelspoorwinkel kom of op een beurs dan koop ik wat K rail. Dat spul is voor de drommel niet goedkoop. Dus langzaam maar zeker spaar ik de lay-out die ik wil bouwen bij elkaar.

Dat betekent dat er op een gegeven moment een behoorlijk kapitaal aan K rail in huis is. Dat is helemaal niet erg. Wat wel erg is, vind ik, dat ik de rails moet gaan schilderen (niks hoeft maar als je een beetje natuurgetrouw wil bouwen moet het weer wel). Voor het aangezicht van je baan natuurlijk prima die mooie geroeste en geballaste K rail.

Zou ik ooit- om wat voor reden dan ook- mijn voor veel geld gekochte K rail weer willen verkopen dan krijg ik er geen fluit meer voor terug. En dat doet een beetje pijn.

Hoe denken jullie daar over?

mvg Harry.

   
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Niet verkopen dus.....







Maar het is toch een hobby waar je mee bezig bent? Ik denk helemaal niet ik er over tig jaar mee ga doen. Ik heb nu plezier in de hobby en wat verder komt zien we wel.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Daarom verpruts ik mijn K-rails niet... B)

Heb je wel eens echt mooie geroeste rails gezien ?
Nou, ik niet, dus laat ik het zo.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Geld is geld en het is allemaal duur betaald. En het is inderdaad na een verf aktie vrijwel waardeloos. Mijn rail en wissels zijn nog geen 8% van het totaal dus ik kan er niet zo mee zitten.

Gr, Ben.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
ik heb daar een oplossing voor : merkur / noch bedding gebruiken.Kost je wel wat maar je K rails blijven netjes mooi.Bij mij ligt de ganse baan erin op zichtbare plaatsen.Op onzichtbare liggen ze op kurk 4 mm.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.

Ja Johnny,

Ik heb een flinke doos van dat spul van iemand overgenomen. Nieuw best prijzig.

Bij uittesten bleek dat vanwege de samenstelling ervan- een soort hard schuimplastic, de chemische benaming zou ik niet weten-er behoorlijk wat rijgeluid door de treinen ontstaat. Haast vergelijkbaar met M-rail. Meer een soort gesis.

Hoe ervaar jij dat? Op kurk zal het stiller zijn denk ik.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
daar heb ik hier geen last van.Ik heb nog het originele spul van Merkur.Anders mss een laagje kurk van 2 mm onder leggen.Ik maak de rails wel om de 1.20 m vast met een vijsje.Net aangedraait dus niet klemvast gevezen.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Tja, treinenspul en het behoud van waarde. Het blijft lastig.
Als je een bouwpakket koopt en het keurig in elkaar plakt, heeft het toch vaak niet de waarde van de aankoop.
Als je je mooie loks gaat weatheren, is het resultaat vaak oogverblindend mooi, maar het verlaagd wel de waarde.
Heel veel van ons  met M, C en K rails zijn bezig met railbedding, verf e.d.. Bij verkoop inderdaad verlaagd het de waarde.

Maar hoe belangrijk is dat? Je bent enkele jaren ouder dan mij, maar wat is je verwachting? Als ik mezelf naga, dan ga ik er mee door tot aan mijn dood, of eerder als het niet meer kan wegens ziekte, of wat voor ellende dan ook.
Dan weet ik zeker dat er bij verkoop van het hele spul nooit het geld er meer uitkomt van wat ik er heb in gestoken.
Tja, dan krijgen mijn vrouw en/of mijn zoon niet al het geld van wat het nieuw heeft gekost.
Lekker belangrijk, maar niet heus. Waar het om gaat is dat ik al die jaren plezier heb gehad aan mijn hobby, en heb kunnen maken wat ik wilde, en op de manier die ik wilde.

Modelspoor is vandaag de dag geen goede investering meer, de gouden jaren zijn geweest.
Nogmaals; lekker belangrijk, maar niet heus.
De lol die je aan de hobby beleefd, is onbetaalbaar.

Dirk-Jan

Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Tsja, ik denk maar zo. De hele wereld draait om geld. Natuurlijk hebben we niet de goedkoopste hobby, maar het moet wel hobby blijven. En dus doe ik datgene met mijn spullen, wat ik wil en wat ik leuk en mooi vind. Dat dit bij een verkoop over x-jaren geld "kost", so be it! Het is mijn geld, en dus doe ik ermee wat ik wil.

En dus maak ik rails roestig, voorzie ze van bedding, doe ik mijn modellen weatheren, etc etc.

Je auto laat je toch ook niet op de stoep staan, omdat ie anders minder waard wordt?

Roy
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Ik hou het alleen bij rails en omgeving. Voor mijn locs vind ik het toch een beetje te ver gaan. Alhoewel ik wel fabriek af vervuild materiel heb.

Overigens, mijn baan heeft een goed wasbedrijf.  >:-D
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.

Ergens heb ik het idee dat mijn terughoudendheid tot schilderen is terug te  voeren op mijn verzamelachtergrond. Ik heb lange tijd gejaagd op objecten in "mint condition". Er is dus bij mij een soort omslag nodig. Dat zal het zijn!

Overigens vind ik mooi geweatherde locs (zoals bijvoorbeeld Nobody-Wim-dat doet) zéér te waarderen.
Maar zelf zal ik drie keer- en waarschijnlijk wel meer- moeten slikken voordat ik de verfspuit op een loc van 3 á 400  euro zet.

Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Dat huizenbezitters investeren in het verkoopbaar houden van hun huis snap ik.
Maar dit is een hobby. Wat vind je leuker? Jarenlang tegen een plastic en glimmend railstuk aankijken zodat je er over een jaar of 10 nog 30 cent voor kunt vangen? Of dit railstuk mooi maken (al op zich een leuke bezigheid) en kunnen pronken met een realistisch uitziend stuk rails?
Ik zou het wel weten.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Hi Harry,

Bij mij mag de hobby best iets kosten, heb er dan ook plezier in.
De rails roesten/verweren is aan jou, ik doe het wel om het zo natuurgetrouw als mogelijk te krijgen.
Verder zou je kunnen overwegen om de rails (en de steentjes) met een latex lijm te lijmen.
Dit is met spiritus weer los te krijgen en het ziet er dan ook prachtig schoon uit.
Zie mijn artikeltje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50892.msg949521#msg949521

Groet
Harald
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Koopt men nu spullen met in het achterhoofd deze investering weer terug te verdienen ? Zo zeg dan kun je beter je auto ook aan de kant doen..

Vervuiling is een wezenlijk onderdeel om je baan er zo goed mogelijk uit te laten zien IMO..
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Goede middag Allen,
Als je iets koopt, betaal je (meestal) meer dan wat het waard is, als je iets verkoopt dan krijgt je (meestal) minder dan wat het waard is.
Met de gedachte van waarde behoud aan een hobby beginnen is als de dag beginnen en met het verkeerde been uit bed stappen. Niet goed.
De tijd dat je met je materiaal 'speelt' heeft toch ook zijn waarde. Voor sommigen is deze onbetaalbaar!
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Ik ben het wel eens met bovenstaande reactie.

Je koopt het voor wat het je waard is, en het gaat ook weer van de hand voor dat bedrag wat een ander er weer voor wilt betalen.
Dat is de natuurlijke wet van vraag en aanbod. Daarom is het het handigste je materiaal kritisch aanschaft. Dus liefst gebruikt voor een mooie prijs.

Maar de opmerking: vastlijmen met latex en los nemen met spiritus:  het lijkt mij onzinnig zoveel tijd te steken in het schoonmaken van een rails, waarbij deze toch echt niet meer in een zodanige conditie terug komt dat je daar nog wat geld voor kan vangen wat het werk van het schoonmaken rechtvaardigt.

Succes verder.

Gr. Marcel
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Citaat van: loc1200 op donderdag 19 maart 2015, 17:02:02
Maar de opmerking: vastlijmen met latex en los nemen met spiritus:  het lijkt mij onzinnig zoveel tijd te steken ik het schoonmaken van een rails, waarbij deze toch echt niet meer in een zodanige conditie terug komt dat je daar nog wat geld voor kan vangen wat het werk van het schoonmaken rechtvaardigt.
Succes verder.
Gr. Marcel

Hi Marcel

Zelf haal ik ze niet los, behalve voor eventuele reparaties. Dit was een hint voor als hij ze wil verkopen.

groet
Harald
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Citaat van: Har op zondag 15 maart 2015, 18:39:15
Dus iedere keer dat ik in een Modelspoorwinkel kom of op een beurs dan koop ik wat K rail.
Dat spul is voor de drommel niet goedkoop. 

Kom dit draadje net tegen, en denk, "Ja, zo ben ik öoit ook begonnen van M op K over te stappen.
Inmiddels heb ik op allerlei plekken op het forum sporen achter gelaten:

de nadelen van k-rails (in het draadje de voor delen van k-rails)

derde rail alternatieven op een rij een draadje waarin ik een overzicht probeer te geven voor mensen die los willen komen van het idee dat het maar op een manier kan.

verschillen tussen oude en nieuwe type's slanke k-wissels
slanke kruisingen en engelsmannen

Dat komt omdat ik ooit in Eurospoor stuitte op een verkoper van pecorails met daaraangeklipst Erbert PuKo's (puntcontacten). Dat opende me de ogen voor andere oplossingen zoals die van Weichen Walter en Peco zelf, voor zowel rails als wissels, kruisingen en engelsmannen.

K-rails is zo verschrikkelijk duur, dat je alternatieven serieus kunt overwegen.
K-rails is zo verschrikkelijk slecht, dat je alternatieven serieus kunt overwegen.

En er zijn voor 3-railers allerlei alternatieven, goedkope en dure, goedkoop uitziend, en duur uitziend.
Waarom zou je zonodig k-rails willen kopen? Laat staan je druk maken over de doorverkoopbaarheid na weatheren van rails en wissels?

Ik heb op beurzen veel wissels gekocht die al geweathered zijn.
Dat zijn koopjes, ja. En daarna valt er vaak nog wel iets af te schuren ook, omdat die weatheraars meer beschilderd hebben dan mijn loks leuk vinden. Oftewel: ongewenste isolatie nam ik op de koop toe.
Lijmresten, ook iets om op te letten. Veel modelbouwers lijmen de rails vast omdat schroeven (veisjes) geluid geleidend zijn. Sommige wissels zijn zo goed vastgelijmd geweest dat de tongen of beweegbare hartstukken het niet meer doen (tot je de wissel even sloopt, en herbouwt).

Koopjes. Starterswoningen. Knutselprojecten.

Dus Tja. De een maakt zich zorgen om de prijsverlaging door weatheren, de tweede om lijmresten die het functioneren om zeep helpt, en de derde om de kwaliteit-af-fabriek van de k-rails zelf.

Weet wat je koopt, het is maar een hobby, en de kliko wacht geduldig
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Op die fiets kan je ook maar beter niet de bouwpakketten van je huisjes in elkaar plakken...
Kost je al snel 75% van de aankoopwaarde.

Toch moet ik zeggen dat het aanpakken van rollend materieel me wel wat moeite kost.
Heb ooit een begin gemaakt met wat goedkope wagons, wat goed beviel.
Durf nu nog niet duurdere zaken aan te pakken. Niet vanwege restwaarde, maar
uit zorg voor een bevredigend resultaat.

Blijven oefenen...

Arnold
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Wij rijden met C-rails.Dat ziet er misschien niet zo mooi uit als alle andere systemen maar er zijn best leuke resultaten mee te halen.We hebben nog nooit het idee gekregen om het weer te verkopen en met een K rail of wat dan ook te beginnen.Daar is de investering iets te groot voor.

We hebben in het verleden wel 2 hands rails gekocht omdat het dus goedkoper is.Omdat we het toch ballasten en uiteindelijk met verf bewerken hoeft het gewoon niet nieuw te zijn.Zolang er maar niet in geknipt is en de bedding heel is

Iets kopen voor de baan met de intentie om het weer weg te doen dat is hier niet aan de orde.Daar is het ook allemaal te duur voor.Als je zeker weet wat je moet hebben dan zou die gedachte ook niet relevant zijn.

Harald & Alex

Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.

Wanneer ik op dit forum draadjes leest over de diverse soorten rails, lees ik eindeloze rijen argumenten voor of juist tegen een bepaald type rails. Een ieder heeft daar vanuit zijn ervaring wel iets over te melden.

Zelf heb ik mijn wankelmoedigheid achter me moeten laten- ik kon niet eindeloos de knipperbol blijven spelen-bij de wens om een realistisch spoortracé aan te leggen. Er zijn compromissen dat is duidelijk maar toch heb ik gekozen om met K-rail verder te gaan. En vertel me nou niet dat het de verkeerde keuze is. Ik heb gewoon een keuze gemaakt uit een breed scala van mogelijkheden en daar blijf ik bij. Ik ga die keuze niet verder verdedigen.

Maar ik ga wel "all the way"". Dat wel zeggen inclusief schilderen, lijmen (gewoon tweezijdig plakband) en ballasten. Mijn weerstand daar tegen heb ik vaarwel gezegd.

mvg Harry


Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Citaat van: Har op zaterdag 11 april 2015, 10:42:06
En vertel me nou niet dat het de verkeerde keuze is.
:D Ik heb me misschien wat provocerend uitgelaten. Sorry voor het eventueel gerezen misverstand.

Een mens moet kiezen. Elke rail-keuze berust op een compromis van wat je wilt, en van wat je ervoor over hebt. Als je de beperkingen kent van een keuze, dan kun je ermee leren omgaan. Voor elke k-rail zwakte is ook een work-around te vinden. Allerlei reacties geven al tips voor een handige omgang met k-rails.

Een 3-rail rijder lijkt een beperkte keuze te hebben. Toch valt die keus nog mee.
Ik gebruik zelf k-rails, gemixed met andere soorten beddingloze rails met een toegevoegde derde rail.
Door toeval is dat vooral peco, piko, en een beetje roco-oude-stijl. Toeval, omdat ik die jaren gelden tegen kwam op een beurs in Heumen, en dacht "voor dat leergeld ga ik de uitdaging aan".
De grootste uitdaging blijkt te bestaan uit de afstanden tussen de bielzen die per merk verschillen.
Dat zijn vaak verschillen van een millimeter, maar erg bepalend voor het type pukostrip dat je kunt gebruiken.
Mijn eerste pukostrip kwam uit een 5120-bocht (industriebocht M-rails). Bij peco paste die min of meer, bij roco en piko niet. Roco-oude-stijl en Piko-nieuwe-stijl hebben dezelfde bielsafstand.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Hum wat is duur.

Belangrijk te weten is koop je de rail als een soort investering en wil je er dus later het zelfde of meer geld voor terug?
Zo ja dan beter in goud beleggen of wil je een baan die er natuurgetrouw uitziet.
Ik zie de hobby niet als een appeltje voor de dorst maar uitsluitend als hobby wat ik er mogelijk
nog een keertje voor krijg als ik het nog eens zou gaan verkopen zie ik dan wel weer.

Groetjes Bert
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Dure rails verklooi ik niet met verf.
Wél dure loc's en wagens met verf en poeder... ;)
En als 'k ga hemelen gaat de hele zwik in de vuilcontainer.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
 :lol:
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
 :D Ik heb me misschien wat provocerend uitgelaten. Sorry voor het eventueel gerezen misverstand

Ach Jan Willem, ik ben niet zo snel verontwaardigd of gepikeerd dus verontschuldigingen zijn nergens voor nodig. Het is gewoon het belichten van de railkeuze vanuit verschillende perspectieven. Meer is het niet.
En je hebt gelijk het zal altijd wel een compromis blijven. Bovendien is de één kritischer dan de ander. Zoveel hoofden zoveel zinnen.

Ik heb trouwens zitten spieken op de site van Weichen Walter. Die dingen kosten ook een fortuin (sprak deze armlastige man)

mvg Harry
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Hallo, Har

Een wat late reactie. Maar bedenk dat de lijm van tweezijdig plakband gaat verouderen, en dus lijmresten op je rails achterlaten, die
moeilijk te verwijderen zijn. Kun je net zo goed gewone ballastlijm of latexlijm (Harald) gebruiken...

Mvg, Willem
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Hi,

Helemaal mee eens.
Voor diegene die het artikeltje nog eens willen lezen:
- Rail-Neopreenband. Klik hier,

groet
Harald
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Koop 2e hands rails die al geschilderd zijn. Je zegt zelf dat dat niks waard is dus daar kun je goedkoop aankomen en scheelt je werk.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Citaat van: BlueTrain op woensdag 23 september 2015, 00:19:16
Een wat late reactie.

Is het al bekend wat Har uiteindelijk gedaan heeft?
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Hij wacht nog 10 jaar
dan is dat al weer ouderwets,en geen dubbeltje meer waart
Is lekker goedkoop zonder enorme waarde daling   ;)
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 15 oktober 2015, 18:13:42
Koop 2e hands rails die al geschilderd zijn. Je zegt zelf dat dat niks waard is dus daar kun je goedkoop aankomen en scheelt je werk.

Daar kun je je lelijk op verkijken. Op veilingen wordt grof geld geboden op K-rails (gebruikt of in nieuwstaat).
Tot mijn verbazing soms meer dan waarvoor je ze nieuw kunt krijgen als je een beetje rondshopt (flex-rail)... 8o :D

Mvg, Willem.
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Citaat van: BlueTrain op donderdag 15 oktober 2015, 22:29:42
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 15 oktober 2015, 18:13:42
Koop 2e hands rails die al geschilderd zijn. Je zegt zelf dat dat niks waard is dus daar kun je goedkoop aankomen en scheelt je werk.

Daar kun je je lelijk op verkijken. Op veilingen wordt grof geld geboden op K-rails (gebruikt of in nieuwstaat).
Tot mijn verbazing soms meer dan waarvoor je ze nieuw kunt krijgen als je een beetje rondshopt (flex-rail)... 8o :D

Mvg, Willem.

Dus? Je kunt dan gewoon de rails roestbruin schilderen...................
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Citaat van: Har op zaterdag 11 april 2015, 10:42:06
Maar ik ga wel "all the way"". Dat wel zeggen inclusief schilderen, lijmen (gewoon tweezijdig plakband) en ballasten. Mijn weerstand daar tegen heb ik vaarwel gezegd.

mvg Harry
Volgens mij is dat een duidelijk antwoord?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Dure rail verklooien met verf en ballast.
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 15 oktober 2015, 23:26:49
Dus? Je kunt dan gewoon de rails roestbruin schilderen...................

Of lichtgrijs zoals de FS in Italië ...


Willy