Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Probleem stroomdetectie

Gestart door MM1981 zaterdag 14 maart 2015, 16:18:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem stroomdetectie
Lid sinds: 2012

offline
Probleem stroomdetectie
Goedendag,

Sinds de ombouw van me ice 2 en me koploper (twee slepers, aan de voor en achterzijde van de stam). Heb ik het probleem dat wanneer er vanaf een wisselstraat een stationspoor ingereden wordt. De achterste sleper de spanning van de baan opneemt en de voorste dus niet waardoor, de trein niet op tijd wordt gedetecteerd in het stationspoor met als gevolg dat de trein te laat begint met remmen en de stopsectie voorbij schiet.

Nou is mijn vraag is er een schakeling die de rijspanning primair bij de ene sleper vandaan haalt en secundair bij de andere wanneer de primaire niet aanwezig is.

Ter info rij met stroomdetectie. Waarbij de wisselstraat niet gedetecteerd is en de stationsporen wel.

Zie de reactie graag komen wanneer er extra info nodig is hoor ik het wel.

MVG Edwin
Re: Probleem stroomdetectie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Probleem stroomdetectie
Hiervoor heeft Marklin de sleperwisseling toegepast in diverse treinstellen.
Met een hulpschakeling van ESU of Uhlenbrock kun je hun decoders ook van een sleperwisseling voorzien.
De stroom wordt dat steeds van de voorste sleper afgenomen.

Je kan ook zelf iets maken, bijv. door de gebruik te maken van een relais met ompool-kontakten (1xom) en deze bijv aansluiten via een aux-uitgang op je decoder.
Hoewel in het duits, kijk eens op deze site.

John
Re: Probleem stroomdetectie
Beide slepers doorverbinden is de oplossing. Relaiscontacten doorverbinden dus. Of er helemaal uit slopen.

Gr, Ben.

Re: Probleem stroomdetectie
Hallo Edwin,

Plaats tussen iedere sleper (Rood) en railmassa (Bruin) een weerstand van 10KΩ.
Mochten de stroomdetectoren wat ongevoeliger zijn kun je weerstanden van 4,7KΩ toepassen.


Mvg,
Peter
Re: Probleem stroomdetectie
Lid sinds: 2012

offline
Re: Probleem stroomdetectie
Goedendag,

De beide slepers zijn met elkaar doorverbonden de sleperwissel die er in zit is dus overbrucht. Maar dat is tevens het probleem. was ik vergeten om te melden.

Mvg Edwin
Re: Probleem stroomdetectie
Ah, op die fiets. En je wissel is niet gedetecteerd, zit die wel aan een compensatie brugcel?

Gr, Ben.
Re: Probleem stroomdetectie
Lid sinds: 2012

offline
Re: Probleem stroomdetectie
Was ik weer,

Nee dat zit die niet. En hoe moet ik dat dan doen (oplossen).

Mvg Edwin
Re: Probleem stroomdetectie
Re: Probleem stroomdetectie
Kun je dit ook hebben bij detectie op de massa?
Re: Probleem stroomdetectie
Lid sinds: 2007

offline
Re: Probleem stroomdetectie
Dat maakt niets uit.
Re: Probleem stroomdetectie
Lid sinds: 2012

offline
Re: Probleem stroomdetectie
Goedenavond,

Met dank aan spoorman is het probleem opgelost alles stopt nou netjes waar het moet stoppen.
Heren bedankt.

Mvg Edwin
Re: Probleem stroomdetectie
Heel goed. :thumbup:

Gr, Ben.