Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Nabootsing IC Schiphol-Berlin

Gestart door Baanloos vrijdag 21 september 2007, 18:19:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Mijn voorliefde is de IC Schiphol-Berlin.
Kun je deze trein met Märklinmodellen realiseren vroeg ik me af.
Nu zat ik het jaarboeken H0 en Z (uitgave 2005/2006) door te bladeren.
In H0 kan ik geen bistrorijtuig vinden :?
Ook niet in latere nieuwigheden van 2006 en 2007.

In Z, de spoorwijdte die ik overweeg, kan ik het bistrorijtuig uitsluitend als set met het IC-stuurstandrijtuig kopen maar deze wordt niet gebruikt in deze trein.
Bovendien is er in Z geen NS 1700/1800.

Met wat voor loc(s) rijdt deze IC trouwens in Duitsland vanaf Bad Bentheim richting Berlin? De 101?
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Hoi,

Deze trein bestaat tegenwoordig uit 9 rijtuigen en heet de status als "gewone" Intercity in Nederland. Hij stopt dus nu op meer plaatsen dan voorheen.
Deze samenstelling bestaat uit 7 2e klas rijtuigen en 1 1ste klas + 1 1ste klas Bistro wagon. Zie hieronder de foto:





Ik ben ook grote fan van deze trein 8) en wil deze ook na gaan maken in model.
Wat ik gedaan heb :?: Nou, ik heb set met nummer 43304 gekocht. Daar zit dus wel een 1ste klas Bistro rijtuig in :D. Verder heb ik gelijk al een 2e klas wagon een 1ste klas wagon die ook in de trein hoord :!:. Ik zit dat wel met een stuurstand, maar ja die kan je altijd misschien nog wel gebruiken of verkopen of weet ik wat :P. Deze trein kan je ook 5 delig maken en dan met een stuurstand alleen dan zit je aan een bepaalde dag vast, aangezien dit pas 2 maal gebeurd is in NL, aangezien ze hier niet met die stuurstand rijtuigen mogen rijden :(.
De "echte" trein werd vroeger altijd met 3 rijtuigen verlengd in Bad Bentheim, maar aangezien deze er al aanzitten hoeft dit niet meer :D. De trein wordt in Duitsland gereden door een loc uit de serie BR 101.

Groetjes,
Marcel
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: Mister1736 op vrijdag 21 september 2007, 19:19:38Ik ben ook grote fan van deze trein 8)

Hallo liefhebbers van deze trein,

Nou dat treft! Dat ben ik dus ook. Zoals op de foto afgebeeld heeft deze trein ook een aantal jaren in de (vroege) ochtendspits dienst gedaan op de Flevolijn en maakte de slag Hoofddorp-Schiphol-Almere-Lelystad-Lelystad Opstel (kop maken) v.v. Heen als stoptrein terug als IC met Schiphol als eindpunt, vervolgens leeg naar Hoofddorp om vanaf daar weer naar "die Heimat" te gaan.

En niet alleen in de kleurstelling volgens de getoonde, prachtige, afbeelding. Ook in de blauwe (Interregio-kleuren) was deze trein te zien. Inclusief de "blauwe bistro".  :D
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: Hans Biere op zondag 23 september 2007, 22:57:01En niet alleen in de kleurstelling volgens de getoonde, prachtige, afbeelding. Ook in de blauwe (Interregio-kleuren) was deze trein te zien. Inclusief de "blauwe bistro".  :D
Hans,

Bedankt voor het kompliment van de foto :D.
Maar ik heb ook een rits van deze blauwe rijtuigen voor achter bijv. mijn 1100. Ik heb ook een Bistro wagon en het mooie is, deze is los te koop :D.

Marcel
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: Mister1736 op zondag 23 september 2007, 23:06:48Ik heb ook een Bistro wagon en het mooie is, deze is los te koop :D.

Weet ik toch! Deze ontbreekt dan ook niet in mijn verzameling. Met deze wagons zijn heel veel variaties te maken. Ik heb er veel, vooral in Duitsland uiteraard, gezien.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
OOK fan van deze trein, en dat komt omdat de 1772 'Groterdam' ( het 1:1 gebeuren)deze trein een paar keer getrokken heeft.
Dus ik heb de hele trein al thuis  8)

Zal er binnenkort eens een foto van maken.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey,

Hier een filmpje van deze trein in Amersfoort.
http://youtube.com/watch?v=lgwgPLSt4U8
Erg mooie trein is het en ik ben er ook stiekem fan van. ;)

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Waarom stiekem Antal? :wink:
Dit is de laatste regulier getrokken internationale trein; buiten dan een handjevol reisbureautreinen.
Waarmee ik de laatste niet tekort wil doen: soms ook schitterend om uit te beelden en hier komen de div. kleinere part. vervoerders om de hoek kijken door het leveren van tractie! Zo is een autotrein uit Den Bosch of Berglandexpress ook een leuk voorbeeld en weer eens wat anders dan altijd maar treinstellen!

Waarom ik zo van de IC naar Berlijn houd? Noem het maar jeugdsentiment.
Toen het nog een D-trein was heb ik er meerdere malen mee gereisd.
Zelfs nog door de "enge" DDR.
Deze treinen waren heel divers van samenstelling:
De Hoek-Warszawa-express had rijtuigen van de russische spoorwegen, af en toe een PKP-rijtuig (pools) en enkele DR-rijtuigen. De hoofdmoot bestond voornamelijk uit creme-blauwe DB rijtuigen maar ook wel de groene 2e klas en blauwe 1e klas.
Een zilverling heb ik ook wel eens meegemaakt.
Verder nog koersrijtuigen van de DSB (Denemarken)
De dienstregeling was veel frequenter dan die 4 per dag die er nu rijden.
2 x per dag vanuit Hoek van Holland - aansluiting boot van/naar Londen.
De rest van de dag met een frequentie van ca. 1 x per 2 uur.
Uiteraard ook 3 soorten tractie want in Helmstedt kwam er een DR-diesel voor.
Regelmatig ook de huidige Railion 232.
Sommige treinen liepen tot Hannover.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Baanloos,

Ja ik blijf het mooie treinen vinden en ik weet nog dat ze vroeger. (voor mij dan)
In wit met blauwe band langstkwamen.
En het is gewoon prachtig om te zien een 17XX met een Internationale trein dooe het landschap trekt.
Toch weer eens wat anders dan een Koploper of een (V)IRM.
En dat de treinen helemaal door gaan naar Duitsland is ook wel erg leuk.
Wat ik ook leuk vind is jou verhaal.
Erg leuk om te lezen en nooit gedacht dat er dus weleens Poolse of Rusische rijtuigen bij zaten! :shock:
Lijkt me inderdaad erg mooi maar als ik het goed heb zat er toen weleens een 11XX voor?
In ieder geval vandaag weer wat geleerd! :D

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: Baanloos op maandag 24 september 2007, 18:39:26Noem het maar jeugdsentiment.

En zo zie ik het ook! Gelukkig heb ik mijn herinneringen en dia's van vroeger nog.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op maandag 24 september 2007, 18:47:18
Lijkt me inderdaad erg mooi maar als ik het goed heb zat er toen weleens een 11XX voor?
In ieder geval vandaag weer wat geleerd! :D

Groetjes Antal.

Antal, niet alleen 11XX maar ook 12xx, 13xx en 16xx! Alles was mogelijk en maakte het zo afwisselend. Ik durf zelfs niet uit te sluiten dat de serie 1000 hier ook een rol heeft gespeeld.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Hans,

Dat is gaaf zeg een soort van verrassing als je langst de lijn stond te spotten.
'Wat zou het nu eens zijn?'
Heeft iemand foto's van vroeger digitaal?
Ik ben hierdoor wel erg nieuwsgierig gemaakt naar rijtuigen als locs!

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op maandag 24 september 2007, 19:01:13Dat is gaaf zeg een soort van verrassing als je langst de lijn stond te spotten.
'Wat zou het nu eens zijn?'

Ja, Antal. Je slaat de spijker op z'n kop! Met die instelling stonden we inderdaad met ons fototoestel te spotten!
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Antal,
Hele boeken zijn er zelfs over geschreven en er staat ook wel één en ander op DVD.
Niet alleen de TEE's hebben geschiedenis geschreven, maar ook deze trein!
Van vluchtelingen uit het oostblok, tot diplomatieke rellen op het perron in Hoek van Holland, van een zeer ernstig ongeluk in Schiedam-R'dam-West en de beroemde laatste rit toen een DB-diesel de laatste trein naar Hoek van Holland heeft gebracht!

En ook heden ten dage loopt de geschiedenis nog:
Recenter is de inzet van ICE's t.b.v. de wereldtentoonstelling in Hannover.
De TEE-loc van de DB, de BR103 nam in haar nadagen in Bad Bentheim ook regelmatig de trein over.
Het laatste noemenswaardige is dat de trein 1 maal per dag doorrijdt naar Szczecin in Polen.
Jammer vind ik dat er nog maar 4 treinparen per dag zijn (vice versa) en dat de NS met te grote regelmaat de verbinding er gewoon "uitdondert"; met dank aan Prorail. :cry:
(Je kunt immers ook met de ICE via Duisburg, maar dan moet je wel 1-2 maal overstappen, bovendien betaal je ICE-toeslag!!)
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: Baanloos op maandag 24 september 2007, 19:10:06(Je kunt immers ook met de ICE via Duisburg, maar dan moet je wel 1-2 maal overstappen, bovendien betaal je ICE-toeslag!!)

JUIST! HELEMAAL GOED! Dat is waar "ze" op uit zijn. De verbinding met Duitsland via Bad Bentheim wordt langzaam "uitgekleed" en meer en meer ontmoedigd. De uitvoering van dit "plan de campagne" is al reeds een paar jaar geleden begonnen met het schrappen van diverse dagverbindingen in dit verband dus als dit zo doorgaat zal het einde snel daar zijn.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Hallo Baanloos en Hans,

Erg gaaf om te lezen allemaal.
Lijkt me dus ook enorm prachtig om z'n grote BR103 in actie te zien bij Bentheim!
Ook lijkt het me erg gaaf om die Duitse diesel over de Nederlandse net heen te zien komen!
Wel jammer dat Bentheim steeds stiller wordt. :(
Ik vind het een prachtige plek om te zijn en om even heerlijk te spotten.
Toch vind ik het ook steeds stiller worden de laatste keren.
Maar nu weet ik hoe dat komt. (wordt ontmoedigd)
Erg leuk om te weten hartstikke bedankt en ik ga eens kijken of ik er het 1 en ander van kan vinden!

Groetjes Antal.
Die je nu zover hebt gekregen om geen stiekem fan te noemen is!:D
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: Baanloos op maandag 24 september 2007, 19:10:06Jammer vind ik dat er nog maar 4 treinparen per dag zijn (vice versa) en dat de NS met te grote regelmaat de verbinding er gewoon "uitdondert"; met dank aan Prorail. :cry:
Hoi,

Beetje dom dan van ze om er een "gewone" intercity van te maken binnen NL :?. Dit zullen ze niet zo snel doen lijkt mij aangezien er meer mensen van deze trein afhankelijk zijn...
En trouwens, NS / NS internationaal zijn andere bedrijven ( wel 1 geheel maar toch apart ) dus lijkt het voor de NS zelf niet handig om te doen ...

Marcel
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op maandag 24 september 2007, 19:51:55Lijkt me dus ook enorm prachtig om z'n grote BR103 in actie te zien bij Bentheim!

Nou Antal, ik wil niet steeds je spelbreker zijn maar die kans wordt ook steeds kleiner als ie er al niet meer is. Ik denk dat je dat, helaas, wel kunt vergeten. :cry:

De BR103 is officieel "uitgerangeerd" en rijdt, normaal gesproken, niet meer in de normale dienst. Maar er is in Duitsland een club die zich hier actief mee bezig houdt.

Zie hier voor eventueel nadere info en mooie foto's. Ik heb het idee dat je ook "103 fan" bent dus misschien ken je deze club al, maar toch maar even tippen dacht ik zo.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Hans,

Niks aan te doen jammer genoeg.
Ik heb ooit eens 3 jaar geleden voor het eerst eentje gezien.
Jammer genoeg geen foto van. :cry:
De link kende ik nog niet maar dat komt omdat ik niet vaak op Duitse sites zit.
Mijn Duits is niet meer wat het geweest is.
En inderdaad een BR103 vind ik 1 van de mooiere duitse locs die ik dus ooit heb gezien.
Er staan dus erg mooie foto's op.
En volgens mij heb ik een foto ontdekt waarop een NS bagage rijtuig achter zit!
Geweldig om te zien en hartstikke bedankt voor de link en informatie!

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op maandag 24 september 2007, 20:37:03En volgens mij heb ik een foto ontdekt waarop een NS bagage rijtuig achter zit!

Goed gezien Antal, want dat is heel goed mogelijk. In de "goeie ouwe tijd" kwam de BR103 ook wel eens in Venlo om de toen nog rijdende "buurland" Den Haag-Keulen of een vakantie-charter over te nemen c.q. aan te brengen. De "buurland" bestond lange tijd uit Nederlands materieel dus het zou best kunnen dat die foto van één van deze treinen is.

Een Nederlands (NS) rijtuig achter een BR103 kan dus (ook in model) heel goed!
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Brengt me op het idee om eens te verzamelen met wat voor materieel er zoal gereden heeft naar/van Nederland van/naar Hannover/Berlin de afgelopen decennia.
Ik weet wel één en ander uit m'n hoofd maar zal eens op zolder gaan spitten.
Weet zeker dat je met Märklinmaterieel mss aangevuld met enkele "vreemdgangers" een verantwoorde D/INT/IC samen kunt stellen.
De treinlengte laten we gemakshalve maar even buiten beschouwing, doen we net of we allemaal een modelbaan hebben van minimaal een meter of 10... :D
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Hallo allemaal,

Leuk draadje zeg! Maar graag wil ik wel even een kleine pas op de plaats maken. Het draadje begon namelijk over de Internationale trein Schiphol-Berlijn (serie 140). Even verderop lezend kreeg ik het gevoel dat men aangeeft dat er ook Russisch materieel en Poolse rijtuigen mee konden rijden in deze trein. Dat is NIET waar.

Hier wordt namelijk door elkaar gehaald dat er vroeger meer internationale treinen reden dan nu het geval is.

Ja, er kwamen Russische en Poolse bakken in Nederland en ja, dat was via Berlijn. Maar niet met de serie 140 (voorheen de 2300). Dit was namelijk de D1245/D1244 Hoek-Warszawa Express. Ik heb deze trein in model zoals deze gereden heeft in 1974. Geen enkel Marklin rijtuig, want Marklin heeft ze niet. Maar in 1974 bestond deze trein uit Poolse rijtuigen, een Russisch slaaprijtuig en enkele rijtuigen uit de DDR. Later kwamen er ook DB rijtuigen in deze trein te lopen.
De 2300 reed in de jaren 70 met DB Silberlingen. Normaal een B + AB + B.
Later werden dit de bekende Bm rijtuigen, eerst in het groen (1e klas blauw), maar al snel werd dit oceaanblauw-beige. Nog later werd dit wit met blauw (IR kleuren) en tegenwoordig is het wit met rode band (IC).

De Hoek Warszawa rijdt sinds 1993 niet meer.

Nu hebben we het echter pas over twee treinen gehad. Maar er reed nog veel meer! Denk maar aan Deense rijtuigen In de Holland Scandinavië Express, jarenlang reed dit ook gecombineerd met DB mat.

Zelf ben ik nu bezig met het samenstellen van D1313/1312 Amsterdam-Ancona. Hier zaten in 1974 rijtuigen in van DB, FS, NS en OBB. Prachtige trein!

Maar van deze "exotische" internationale treinen, ben je meestal genoodzaakt over te stappen op rijtuigen van andere merken dan Marklin. Kijken we naar de D1313/1312 uit 74, dan heb ik rijtuigen nodig van Roco, ACME, Rivarossi en Railtop........

Maar boeiend blijft het internationale treinverkeer zeer zeker!

Tenslotte nog 1 opmerking over vandaag de dag: iemand maakte de opmerking dat de serie 140 nog de enige regulier rijdende getrokken internationale trein is, dat is niet juist. In Nederland rijdt namelijk ook dagelijks een getrokken trein van CityNightLine. Ook hier komen steeds meer modellen van op de markt, maar wederom geen Tante M. LS Models is hier de fabrikant.

Voor mijn Int 2300 uit de jaren 90, heb ik trouwens gekozen voor rijtuigen van Fleischmann (wit met blauwe IR rijtuigen). Ik vind die rijtuigen velemalen mooier gedetailleerd dan de Marklin bakken, maar da's mijn mening. En mijn 1144 zal het een zorg zijn, volgens mij geniet ze ervan om deze 6 rijtuigen over de baan te slepen.......

Jeroen
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Hallo allemaal,

Erg veel leerzame dingen weer gelezen.
Ikzelf heb een BR120.1 kan het zijn dat ik deze ooit eens voor de Berlin trein heb gezien in Bentheim?
Ook die BR103 heeft me enthousiast gemaakt ik heb er nog geen in model.
Hopelijk hbe ik er later wel 1 aangezien ik nog andere prioriteiten heb.
Ook heb ik nog een 1135 en een 1139 misschien dat er eentje misschien een internationale trein gaat trekken.
Ook al klopt het helemaal niet met me tijdperk dan doe ik maar dat de NS international treinen te kort heeft en er een museum stel voor zit misschien.
Ook ben ik benieuwd of er misschien mede forumleden zijn met foto's van het in model nagemaakt hebben?
Dus misschien een beetje OFF TOPIC maar ik ben erg benieuw of er foto's ervan zijn in model van forumleden?
Hartstikke bedankt weer voor al die informatie!!

Groetjes Antal.

PS: Vanochtend kwam de toeterende 18XX met de Citynightline trein door Ede-Wageningen een prachtig gezicht om te zien!!!!
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: NSmarklin op dinsdag 25 september 2007, 13:15:36
Ja, er kwamen Russische en Poolse bakken in Nederland en ja, dat was via Berlijn. Maar niet met de serie 140 (voorheen de 2300). Dit was namelijk de D1245/D1244 Hoek-Warszawa Express. Ik heb deze trein in model zoals deze gereden heeft in 1974. Geen enkel Marklin rijtuig, want Marklin heeft ze niet. Maar in 1974 bestond deze trein uit Poolse rijtuigen, een Russisch slaaprijtuig en enkele rijtuigen uit de DDR. Later kwamen er ook DB rijtuigen in deze trein te lopen.
Hoi Jeroen,

Graag zou ik een foto van die trein willen zien als dat mogelijk is 8) :?:.
Groetjes,

Marcel
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey,

Om het draadje een beetje in leven te houden. :D
Bij de IC schiphol Berlin trein zaten er vroeger ook Plan W rijtuigen bij?
Ik ben bezig met me verlanglijstje voor de feestdagen en me verjaardag.
Zodat me broer een beetje keuze heeft op Eurospoor.
Ik heb een 1135 en een 1139 en wil wle zo'n trein in model na maken. (voor de spoormuseum die in een grensplaats ligt op me toekomstige baan ;) )
Zo kan ik toch die trein laten rijden in me tijdperk en heb ik ook nog eens een mooie trein in model.
Ik ben ook benieuwd wat de Marklin Nummers zijn van de DB rijtuigen voor de Schiphol-Berlin IC.

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
NSMarklin je hebt gelijk dat de huidigeIC Schiphol-Berlin zoals deze nu rijdt geen poolse en russische rijtuigen meevoeren.
Maar we hadden het intussen al wat breder getrokken, zeg maar de historie van de verbinding vanuit Nederland naar Berlijn.
De Nord-WestExpress had hier ook mee te maken: gecombineerd rijden tot Hannover

Idd waren er nog wel meer "bontgekleurde" treinen.
Ook wel eens leuk om te kijken hoe je die treinen in model samen kan stellen.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Ik vroeg me met zomertoeren al af waarom HvH zoveel sporen had, dit verklaart een hoop :o
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Antwoord op de vraag van Antal nog niet gevonden.
Veel mooie foto;s  en info over buurlandtreinen van wat voor soort dan ook, van verleden tot heden op de volgende link:
http://www.nicospilt.com/index2.html
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey,

Bedankt voor de link!
Ik heb de eerste stap gemaakt voor een historische Berlin trein. :D
Ik heb een  wagen erbij.
Het betreft een NS plan D restauratie rijtuig.
Ik heb hem voor een leuk prijsje een dorpje verder op kunnen kopen.
Deze wordt voor het museum ik wil ook de moderne misschien namaken lijkt me erg mooi!

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 29 september 2007, 19:46:35Deze wordt voor het museum ik wil ook de moderne misschien namaken lijkt me erg mooi!

Heey Antal,

Lijkt ons echt leuk, jouw museum! M'n vrouw wil ook graag mee. Als het niet al te ver is willen we graag een kijkje komen nemen. Waar is het?
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Hallo Hans,

Sorry maar ik bedoelde hiermee op me treinbaan het museum.
Zo kan ik die trein namaken en laten rijden.
Ik rij namelijk Tijdperk V en deze is toch wat ouder. ;)
Jammer genoeg bezit ik niet het geld ervoor om een museum te kunnen openen en of het geld ervoor om het draaiende te houden en of museum stukken te kunnen kopen.
Ik hoop dat je het snapt. ;)

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 29 september 2007, 20:00:31
Ik hoop dat je het snapt. ;)

Tuurlijk Antal,

Was van mijn kant ook maar een geintje hoor :wink: Ik had wel zoiets gedacht hoor! Op mijn baan in aanbouw heb ik ook zoiets gepland. Een museuem met de nadruk op het onderwerp "post". Allerlei post-wagentjes op een afgelegen stuk museumterrein, lijkt ons heel erg leuk.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Hans,

Gelukkig. :lol: :lol: :lol: :lol:
Ikzelf ben postbode en heb nu ook een PTT postwagon bij de collectie die naar het museum gaat.
Zo heb ik iets van mijn baantje wat ik in me vrije tijd doe op me baan staan. ;)
Maar ik hoop als ik een beetje leuke trein heb voor de museum baan  zet ik er wel wat foto's neer.

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op zaterdag 29 september 2007, 20:29:31
Ikzelf ben postbode

Oh, dat is helemaal leuk! Ben ik ook geweest! Maar dat is heel erg lang geleden. Meer dan 35 jaar terug. Toch heeft het thema "post" mij in al haar facetten nooit los gelaten. Postzegels, postauto's, posttreinen. Het heeft toch wel iets. Vandaar.

Leuk Antal, dat we ook hier iets "gemeen" hebben. We komen er vast nog wel is op terug.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Hans,

Lijkt me inderdaad erg leuk.
Alhoewel het de laatste anderhalf jaar drastisch is veranderd blijf ik het een erg leuk bijbaantje vinden.
Je hebt leuke collega's en je bent veel buiten erg lekker is dat.
Maar erg leuk dat je ook post dingen verzameld erg leuk om te lezen!

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op zondag 30 september 2007, 13:14:34Lijkt me inderdaad erg leuk.

Hoi Antal,

En dat is het ook zeker!

Wat zou het niet leuk zijn geweest als er in Nederland en Duitsland nog posstreinen zouden rijden. Zo'n mooi geel postrijtuig zou in de IC (Schiphol)-Amsterdam-Berlijn niet hebben misstaan! :wink:

Maar ja, dat kunnen we helaas alleen maar dromen. :cry:
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Hans,

inderdaad zou niet snel gebeuren jammer genoeg.
Dan had ik wel geprobeerd om op die trein te komen werken. ;) :D
Ik heb een tijdje geleden nog iemand gesproken die op ene post trein heeft gewerkt.
Erg mooi om te horen en dat zou voor mij ideaal zijn. :D
Ik heb nog een vraagje zijn er ook diesel loks(Nederlandse) voor de IC Schiphol-Berlin geweest?

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op zondag 30 september 2007, 17:11:51Ik heb nog een vraagje zijn er ook diesel loks(Nederlandse) voor de IC Schiphol-Berlin geweest?

Hallo Antal,

Voor zover ik weet niet. Ik kom dagelijks op station Schiphol en heb daar nog nooit een diesellok gezien. Ook niet voor de IC van / naar Berlijn.

Zeker weten doe ik het niet, ik ga dat nog wel is na, maar volgens mij is de gehele Schipholtunnel zelfs verboden gebied voor diesselloks (en goederentreinen).

Maar ik ga er achteraan. Mijn collega's bij de Schiphol-brandweer weten ongetwijfeld wat de voorschriften wat dit betreft zijn.

Interressant onderwerp dat je aansnijdt! Ik hou je op de hoogte.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heet Hans,

Alvast bedankt voor de moeite!
Hebben ze vroeger wel gereden?
Ben benieuwd naar je antwoord!

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lijkt me ook geen pretje als die dieselwalm in de stationshal van Schiphol.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Gerrit,

Zou denk ik dus weleens 1 van die redenen zijn dat ze er niet door mogen.
Ik heb me eerste aanwinst voor de museum.
Hier een foto ervan die op Marktplaats stond.
Deze ga ik morgen ophalen.
zie hier de foto van de aanwinst.

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: Hans Biere op zondag 30 september 2007, 19:49:41maar volgens mij is de gehele Schipholtunnel zelfs verboden gebied voor diesselloks (en goederentreinen).
Nou

Voor diesellocs niet, er rijd alleen een diesel als er gewerkt wordt aan het spoor.
Hans heeft gelijk dat er geen goederentreinen door de tunnel gaan en dus doos station Schiphol, dit i.v.m. eventuele terrorristische aanval !
Daarom rijden er geen diesels in de tunnel en rond schiphol :).

Marcel
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Hallo,

Maar vroeger waren de regels anders.
Reden er toen wel diesels of was het toen ook al verboden?
Deze vraag is dus ook omdat ik een Berlin - Schiphol trein van vroeger voor het museum wil maken.
En lijkt me wel leuk om er een diesel er voor te zetten rond tijdperk III ben ik benieuwd naar.

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op zondag 30 september 2007, 20:02:19Maar vroeger waren de regels anders.

Nee Antal. Geen dieselloks voor reizigerstreinen en dus ook niet van / naar Berlijn door de Schipholtunnel.

Hooguit, zoals Marcel terecht opmerkte, een enkele werktrein maar dat is dan ook "alles" wat er zoal door de tunnel "dieselt".
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Hans,

bedankt voor de uitleg!
Dan wordt het eerst even niet realistisch zet ik wel een 1135 er voor.
En komt er later wel wat anders ervoor te staan.

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op zondag 30 september 2007, 20:15:16Dan wordt het eerst even niet realistisch zet ik wel een 1135 er voor.

Maar Antal,

Dat geeft niets! De 1135 ervoor is toch prachtig? 1139, als je 'm hebt, kan ook. Zijn ook allemaal op Schiphol geweest (zelf gezien) dus dat kan het probleem niet zijn.

Veel plezier met de "nabootsing". Ik blijf graag op de hoogte!
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Hans,

Ik heb ook de geel/grijze 1139.
Dus dan kan die er ook nog mooi voor!!
Morgen maak ik nog wel een foto van de Plan D samen met 1139.
En heb je ook een foto van die 1139 met de Schiphol-Berlin trein?
Lijkt me erg gaaf!

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Hallo.

Vanavond me eerste Plan D restauratie gehaald. :D
Ben er erg mee in me nopjes en vindt hem erg mooi uitzien!
Hier alvast de drie foto's ervan!
Ik moet nog 2 buffers bestellen en 1 trapje is een stuk afgebroken.
Maar voor die prijs mag ik er helemaal niet mee klagen en dat kan ik ook niet. :D
Dus de eerste is al klaar voor nu de andere rijtuigen nog eens aanschaffen als het geld er weer is.
Hier de foto's
http://www.mijnalbum.nl/Album=JDTHBWWQ

Groetjes Antal.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Citaat van: kippenlijntje op maandag 01 oktober 2007, 20:12:59Vanavond me eerste Plan D restauratie gehaald. :D

Antal, heel mooe wagen. Veel plezier ermee! Helaas weet ik niet zeker of deze wagens ook ooit in de "Berlijn-trein" hebben meegereden. Als "versterking" op het Nederlandse traject zou eventueel gekund kunnen hebben.

Nogmaals, ik weet het niet zeker. Veel is mogelijk in deze zeer interressante geschiedenis.
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Nabootsing IC Schiphol-Berlin
Heey Hans,

Ben erg benieuwd of deze wel in de trein heeft gezeten.
Het zal erg leuk zijn.
Zo niet gewoon pech hij komt toch echt tussen de andere D's te staan. :D
De preisertjes die met het museum willen eten kunnen dat dan mooi in de D doen.
Maar ben enorm benieuwd het maakt me elke dag weer een stuk nieuwsgieriger!!

Groetjes Antal.