Hallo allemaal,
Leuk draadje zeg! Maar graag wil ik wel even een kleine pas op de plaats maken. Het draadje begon namelijk over de Internationale trein Schiphol-Berlijn (serie 140). Even verderop lezend kreeg ik het gevoel dat men aangeeft dat er ook Russisch materieel en Poolse rijtuigen mee konden rijden in deze trein. Dat is NIET waar.
Hier wordt namelijk door elkaar gehaald dat er vroeger meer internationale treinen reden dan nu het geval is.
Ja, er kwamen Russische en Poolse bakken in Nederland en ja, dat was via Berlijn. Maar niet met de serie 140 (voorheen de 2300). Dit was namelijk de D1245/D1244 Hoek-Warszawa Express. Ik heb deze trein in model zoals deze gereden heeft in 1974. Geen enkel Marklin rijtuig, want Marklin heeft ze niet. Maar in 1974 bestond deze trein uit Poolse rijtuigen, een Russisch slaaprijtuig en enkele rijtuigen uit de DDR. Later kwamen er ook DB rijtuigen in deze trein te lopen.
De 2300 reed in de jaren 70 met DB Silberlingen. Normaal een B + AB + B.
Later werden dit de bekende Bm rijtuigen, eerst in het groen (1e klas blauw), maar al snel werd dit oceaanblauw-beige. Nog later werd dit wit met blauw (IR kleuren) en tegenwoordig is het wit met rode band (IC).
De Hoek Warszawa rijdt sinds 1993 niet meer.
Nu hebben we het echter pas over twee treinen gehad. Maar er reed nog veel meer! Denk maar aan Deense rijtuigen In de Holland Scandinavië Express, jarenlang reed dit ook gecombineerd met DB mat.
Zelf ben ik nu bezig met het samenstellen van D1313/1312 Amsterdam-Ancona. Hier zaten in 1974 rijtuigen in van DB, FS, NS en OBB. Prachtige trein!
Maar van deze "exotische" internationale treinen, ben je meestal genoodzaakt over te stappen op rijtuigen van andere merken dan Marklin. Kijken we naar de D1313/1312 uit 74, dan heb ik rijtuigen nodig van Roco, ACME, Rivarossi en Railtop........
Maar boeiend blijft het internationale treinverkeer zeer zeker!
Tenslotte nog 1 opmerking over vandaag de dag: iemand maakte de opmerking dat de serie 140 nog de enige regulier rijdende getrokken internationale trein is, dat is niet juist. In Nederland rijdt namelijk ook dagelijks een getrokken trein van CityNightLine. Ook hier komen steeds meer modellen van op de markt, maar wederom geen Tante M. LS Models is hier de fabrikant.
Voor mijn Int 2300 uit de jaren 90, heb ik trouwens gekozen voor rijtuigen van Fleischmann (wit met blauwe IR rijtuigen). Ik vind die rijtuigen velemalen mooier gedetailleerd dan de Marklin bakken, maar da's mijn mening. En mijn 1144 zal het een zorg zijn, volgens mij geniet ze ervan om deze 6 rijtuigen over de baan te slepen.......
Jeroen