Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lekker pieremegoggelen met koploper.

Gestart door Har donderdag 12 maart 2015, 11:55:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lekker pieremegoggelen met koploper.
Als verzamelaar van en analoogrijder met Märklintreintjes, kon ik mijn geluk niet op toen over mijn testbaantje voor het eerst de treintjes feilloos automatisch hun weg vonden. Na een paar avondjes stoeien met databases, rijwindows, tabladen, wisselstraten, variabele en vaste routes, locomotiefinstellingen engazomaarnogevendoor, was het koploper leven een feit.   

De combinatie met de IB-IR werkt lekker. Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik de functies F9 t/m F12 ontsloten krijg maar aangezien ik nog geen loc heb met zoveel functies, heeft dat geen haast.

De rijstappen discussie begrijp ik niet helemaal. Koploper raadt aan de instellingen van decoders wat betreft optrek en afremvertraging minimaal te houden. Dus alle decoders heb ik helemaal "dicht geschroefd".
Vervolgens rijden de locjes op 14 stappen Motorola in Koploper.

Zo'n locje leert na één af twee rondjes te remmen tussen twee bezetmelders in. Dus na twee rondjes remt de trein op prachtig natuurlijke wijze langs het perron. Echt helemaal niks mis mee en leuk om te zien.
Nogmaals ik begrijp dus die rijstappen discussie helemaal niet. Waar zijn 128 stappen dcc voor nodig als het met 14 stappen Motorola ook prima gaat in koploper?

Helaas ben ik niet zo te spreken over het display van Koploper. Het is wat aan de kleine kant allemaal en op mijn kleine (11 inch) laptopje niet helemaal goed af te lezen.

Toch bij elkaar opgeteld een leuke ervaring zo met dat Koploper. En nu gaan we lekker door met pieremegoggelen want er valt voor mij als kinderschoenenman nog heul veul te ontdekken en hoofd te breken aan dit programma.

mvg Harry
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Mooi dit te lezen. :thumbup:

11 inch is inderdaad wel heul veul errug klein. Grafisch is Koploper niet al te sterk dus dit helpt niet. Maar wellicht in de toekomst een groter schermpje aanschaffen?

Over de rijstappen discussie: 28 stappen is nice to have zoals ik elders al schreef. Maar met Motorola kun je inderdaad niet verder dan 14 stappen icm de IB. De vraag is of je het verschil tussen 14 en 28 ziet. Ik vind dat het reuze mee valt maar zo veel zielen zo veel meningen. 128 stappen is al helemaal niet van toepassing.

Koploper regelt het optrek en afrem gedrag, instelbaar bij treintype, en noemt dat massa simulatie maar dat had je al ontdekt. Aanbeveling is wel de decoder niet helemaal dicht te schroeven, hier rij ik op 1,25 sec. vanuit de decoder en dat is net voldoende voor een vloeiende overgang naar de volgende stap.

Gr, Ben.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Citaat van: Har op donderdag 12 maart 2015, 11:55:58
Nogmaals ik begrijp dus die rijstappen discussie helemaal niet. Waar zijn 128 stappen dcc voor nodig als het met 14 stappen Motorola ook prima gaat in koploper?
Mee eens, ik begrijp die discussie ook niet.
Maar enkele lieden scheppen er een ziekelijk genoegen in om daar steeds weer over te beginnen.
Maar ja meestal missen ze dan ook het genoegen van koploper, die het gemis van meer stappen redelijk omzeilt.

Zeggen dat je 128 rijstappen gebruikt is het zelfde als vertellen dat de snelheidsmeter van je auto tot wel 250lm/u kan.
Irrelevant wat mij betreft.

grt Piet.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Hi Harry

Groter scherm aanschaffen (evt. aansluiten op je laptopje) dan zijn die stappen misschien ook wel "groter"   >:-D

groet
Harald
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Mijn opmerkingen over het verschil tussen 14 stappen en 28 stappen is dan ook alleen bedoeld voor die mensen die het verschil zien tussen schokkende snelheidsveranderingen van 5 km/uur en schokkende snelheidsveranderingen van 10 km/uur.

De b.g. snelheidsveranderingen treden op bij loks die geijkt zijn op een maximum snelheid van 140 km/uur op 14 respectievelijk 28 stappen en die zichtbaar zijn omdat de diverse automatiseringsprogramma's sterk adviseren om de massatraagheid simulatie (optrek- en afremvertraging) in de decoder op nagenoeg "0" te zetten.

Verder geldt: iedereen die tevreden is wat hij ziet is een heel blij mens, jammer genoeg ben ik blijkbaar te technisch om tevreden en dus blij te zijn met wat ik zie, maar ja, zo heb ik weer geen oog voor modelbanen waar elk grassprietje precies goed staat (elk mens heeft wel een gebrek)

Ja hoor, ik heb een chronische ziekte, net als een 3 miljoen andere landgenoten en Koploper is lang niet het enige programma die loks netjes laat remmen, maar Koploper kan ook alleen maar opdrachten aan een centrale geven die die centrale begrijpt, en geloof me een 14 staps centrale verstaat echt geen opdrachten voor halve stappen.

Groet, Anne W
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Je hebt je punt allang gemaakt, je mening is bekend en de kracht van de boodschap zit bij jou juist NIET in de herhaling. :thumbdown:

Gr, Ben.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Of Harry hier nu ook mee gebaat is.......... hopelijk heeft hij het nu begrepen of gaat nu ook nog extra zoeken op verschillende draadjes.

groet
Harald
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Volgens mij is Harry al blij... :)
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Eén ding is, volgens mij, wel duidelijk: Sommige spoorlieden en scheepsdieselaars liggen elkaar niet. ;)
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Harry heeft hier zeker baat bij immers hij begint er zelf over. Anne is een best mens die het goed bedoelt maar zit een beetje vast in z'n paradigma: inspraak zonder inzicht geeft uitspraak zonder uitzicht.

On-topic maar weer over het 14 stappen rijden.

Iemand met kennis van zaken stelt zijn decoder in op een kromme curve of tenminste een knik en niet lineair. D.w.z. dat de afstand tussen stappen in het lage bereik beperkt zijn (daar vallen ze immers het meeste op) en juist in het hoge bereik veel groter (een versnelling van 110 naar 125 valt niet op). Dan krijg je een net rijgedrag, ook op 14 stappen. Dat is niet mijn wijsheid maar staat netjes vermeld in handleidingen.

Citaat van: Anne W op donderdag 12 maart 2015, 18:03:48

De b.g. snelheidsveranderingen treden op bij loks die geijkt zijn op een maximum snelheid van 140 km/uur op 14 respectievelijk 28 stappen en die zichtbaar zijn omdat de diverse automatiseringsprogramma's sterk adviseren om de massatraagheid simulatie (optrek- en afremvertraging) in de decoder op nagenoeg "0" te zetten.


Ook dit is onzin. Klok-klepel verhaal en napraterij zonder inzicht.

Het gaat er om dat er maar één de baas is. En dat moet de massa traagheid zijn van het besturingsprogramma want die is leidend. Je kunt prima een decoder traagheid instellen als die maar niet overheerst.

Gr, Ben.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Goh, wat zijn we weer aardig voor elkaar.  ;)
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Hallo Harry,

Ook ik ben begonnen met Koploper en vind het een top programma. Ik mis alleen wat uren slaap door gestoei met spookmeldingen en bezetmelders waarin ik me verlies tot in de late uurjes  ;). Voor wat betreft 14, 28 of wat mij betreft 326 stappen....ik vind het al fantastisch om te zien hoe drie van mijn loks automatisch rijden en mijn wissels automatisch stellen en maak me nog lang niet druk of loks nu enigszins schokkerig of vloeiend rijden! Dat is weer iets van later zorg en, waarschijnlijk, nog minder nachtrust  :-( :).

Groeten,

Niels
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Hallo Harry,

Citaat van: Har op donderdag 12 maart 2015, 11:55:58
Ik moet alleen nog even uitvogelen hoe ik de functies F9 t/m F12 ontsloten krijg maar aangezien ik nog geen loc heb met zoveel functies, heeft dat geen haast.
daar is wel een truckje voor, Als het geen haast heeft zal ik je het later wel vertellen  ;).

CiteerNogmaals ik begrijp dus die rijstappen discussie helemaal niet. Waar zijn 128 stappen dcc voor nodig als het met 14 stappen Motorola ook prima gaat in koploper?
Koploper vertaald de 128 rijstappen naar 28 rijstappen.


Mvg,
Peter
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Die stappen gooien wel wat reuring in de ether. Maar goed mensen moet zich toch érgens druk over maken.
Zelf heb ik nog geen stellingname in dat hele verhaal. Ik ben inderdaad veel te blij dat ik dit programma nu een beetje in de knuistjes begin te krijgen.

Voor mijn oog doet het natuurlijk aan. Het spul staat overigens ook op een lage maximum snelheid ingesteld. Het heeft naar mijn idee geen zin om op een klein baantje een snelheid van 140 km/u te simuleren. Weet je hoeveel kilometers het in het echt duurt voordat je 140 rijdt en hoe lang een remweg is vanaf 140? De baantjes
(ook de grotere) zijn volgens mij veel te klein om dit rem een optrek gedrag natuurgetrouw na te bootsen.

De lopi 4 decoders zijn multi-protocollers. Dus ik zal er wel eens eentje in dcc programmeren met de IB. Eens kijken of het verschil echt zo schrikbarend is. Trouwens we zij hier aan het freubelen daar hoeven we volgens mij geen zwaar gewicht aan toe te kennen. 

Iedereen bedankt voor de bruikbare tips en handreikingen. Wordt wel weer vervolgd.

mvg Harry
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Ik zal mijn loks ook eens op 1,25 seconden zetten qua optrek en rem vertraging.
Hopelijk kan mijn besturingssysteem er ook goed mee overweg.

Bedankt voor de tip Ben!

Groetjes Dennis
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
De grootste problemen met die 14-stappen-decoders zijn volgens mij:
a. het zijn meestal ouderwetse decoders, zonder ook maar iets om het mooi te maken zoals b.v. traction-control (lastregeling).
b. dan zitten die dingen vaak in oudere loc´s, die ook al van alles meegemaakt hebben en niet meer geweldig rijden.

Deze meeste van die loc´s rijden dus echt heel beroerd; in de eerste 2 á 3 stappen rijden ze helemaal niet, alleen gebrom, en de laatste paar stappen zijn ook onbruikbaar want dan gaat het weer veel te snel.
Dan blijven niet erg veel bruikbare stappen over.
Dit geldt echter niet voor alle loc´s die in mijn bezit zijn, maar wel voor heel veel van die dingen.
Nou wil dat ook al niet werken onder DCC dus komt er gewoon een Lokpilot in en die oude decoder trap ik gewoon uit (als een sigaret)  :D

En 28 stappen is een heel mooie waarde, te preferen boven 14 en 128, en de eerder genoemde decoders hebben die mogelijkheden ingebouwd plus nog veel meer.

grv Huub
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Beste allen,

geheel met Huub eens, de oudere 6080/6081/Delta/Fx decoders op 14 stappen zonder voorkeursrichting, lastregeling en/of Alzheimer zijn hier bijna allen vervangen door Decoders met 27/28/128 stappen met voorkeursrichting.

Van de oude decoders waarbij zowel de maximum als minimum snelheid niet instelbaar zijn, waren soms slechts effectief 5 of nog minder stappen bruikbaar, waardoor ze niet mooi af te regelen zijn. Bij de 1e generatie 6090 decoders met 14 stappen kan je wel de maximum snelheid dichtschroeven maar dan worden tevens de lage stappen onbruikbaar.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Esu decoders al hoewel ik tevens goede ervaring heb met 6090x en Mfx decoders.

Door de jaren heen wat andere locdecoders als Tams/Viessmann/Uhlenbrock gebruikt deze voldoen wat minder aan mijn verwachtingen.

Optrek en afremvertraging staan hier op lage waarden, maar nooit helemaal dichtgeschroefd. Geluidsdecoders waarbij de afremvertraging te ver staat dichtgeschroefd geven geen remgeluid meer,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Tja,
als je het zo zegt...

de meeste lok's met decoder icm veldspoel rijden idd waardeloos.
Is delta rijgedrag.

Dat van de 1e generatie 6090 decoders was mij niet bekend.
Wil je daarmee zeggen dat de max. snelheid nooit op min gezet moet worden ?
Ik kan dit gedrag wel herkennen idd.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Jullie gaan even voorbij aan het feit dat "hypermoderne" Marklin lok's van honderden euro's geen DCC verstaan dus ben je veroordeeld tot Motorolie en met een IB kun je dus maar op 14 stappen rijden ....... Dat er andere systemen en betere decoders zijn is bekend maar daar gaat het hier niet over. ;)

Gr, Ben.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Nou,
het draadje gaat wel over decoders icm koploper... ;)

en Koploper kan het belabberde rijgedrag van delta-achtige decoders ook niet compenseren,
dus zal er dan toch betere decoders ingebouwd moeten worden.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Citaat van: Wim op vrijdag 13 maart 2015, 17:31:16

......dus zal er dan toch betere decoders ingebouwd moeten worden.


Uiteraard. Maar die rijden dan niet meer op 14 stappen maar op DCC28 met een IB. :?

Gr, Ben.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Citaat van: huub op vrijdag 13 maart 2015, 16:26:44
En 28 stappen is een heel mooie waarde
Ook hier, meten is weten. De 28 stappen bij MM is het zelfde als bij DCC. De hoogte van de spanning en de pulsduur op de motor is het zelfde. Enig voordeel bij DCC is het aantal functies dat uitgebreider is.


Mvg,
Peter
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.

Ik heb twee loc's met een ouwe 6080 decoder erin. Het rij en remgedrag met deze decoders icm. Koploper over mijn testbaantje is inderdaad een uienpan. Bij decoder stap 3 beginnen ze pas te pruttelen om vervolgens bij de stappen 5,6 en 7 met een halve wheely weg te schieten. Ook het remgedrag zou de machinist door de voorruit hebben gekatapulteerd. Dus daar moet wat aan gebeuren. Zeker nu ik een vergelijk kan trekken met vloeiend optrekkende en remmende Esu locpilot 4 decoders.

Overigens werkt mijn testbaantje nog niet over Loconet. Ook dat heb ik geweten. Op een gegeven moment reageerden de locjes helemaal nergens meer op. Ook niet op de noodstop. Vaste routes werden genegeerd als een dominante baas door zijn recalcitrante werknemer. Dus Houten as. is goed voor wat Loconet spul.

Ik moet wel zeggen dat dat googelen met Koploper Ape-verslavend werkt. Ik denk dat ik van de zomer voor het eerst niet buiten kom.

mvg Harry.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Citaat van: Spoorman op vrijdag 13 maart 2015, 17:22:16
Jullie gaan even voorbij aan het feit dat "hypermoderne" Marklin lok's van honderden euro's geen DCC verstaan dus ben je veroordeeld tot Motorolie en met een IB kun je dus maar op 14 stappen rijden .......
Is dat dan niet zoiets als een Blue Ray DVD bekijken op een CRT TV? Het oudste apparaat bepaalt uiteindelijke de maximaal haalbare kwaliteit van het systeem. Wil je er meer uit halen dan dien je het oudste meuk te upgraden of te vervangen door nieuwere meuk. En als je dat niet wilt dan accepteer je de beperkingen.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.

Nou Ad ik ben heel blij met mijn IB. Het apparaat kan veel. Zo niet heel veel. Niks mis mee.

mvg Harry
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Citaat van: Wim op vrijdag 13 maart 2015, 16:57:45
Tja,
als je het zo zegt...

de meeste lok's met decoder icm veldspoel rijden idd waardeloos.
Is delta rijgedrag.

Dat van de 1e generatie 6090 decoders was mij niet bekend.
Wil je daarmee zeggen dat de max. snelheid nooit op min gezet moet worden ?
Ik kan dit gedrag wel herkennen idd.

Alleen voor geluid decoders. De max op min bij gewone decoders is geen enkel probleem.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Citaat van: Har op woensdag 25 maart 2015, 11:20:54

........

Overigens werkt mijn testbaantje nog niet over Loconet. Ook dat heb ik geweten. Op een gegeven moment reageerden de locjes helemaal nergens meer op. Ook niet op de noodstop. Vaste routes werden genegeerd als een dominante baas door zijn recalcitrante werknemer. Dus Houten as. is goed voor wat Loconet spul.

.......

mvg Harry.

Dat heeft niets met loconet te maken. Mijn treinen luisteren wel als onderdanige werknemers terwijl ik geen loconet gebruik.  :)
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.

Je maakt me nieuwsgierig Olav..

Waar zou dan wel deze plotsklapse ongehoorzaamheid aan kunnen liggen.?
Mijn testbaantje functioneerde solide. Ik was toe aan een volgende testfase.( een rangerend Köfje) Maar nu blijkt dat er dus toch kennelijk ergens wat fout zit.

mvg Harry
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Citaat van: Har op donderdag 26 maart 2015, 09:21:52

Waar zou dan wel deze plotsklapse ongehoorzaamheid aan kunnen liggen.?


Hoewel ik niet helemaal zeker weet wat je bedoelt is het wel bekend dat het communicatie protocol over RS232 van de oude IB brak is. Dat resulteert (of kan resulteren) in spontane resets van de IB (je ziet de IB dan opnieuw opstarten).

Een oplossing is over het LocoNet protocol te gaan rijden en dan omzeil je het probleem. Je hebt dan een adapter nodig, die vind je o.a. bij Uhlenbrock en Rosoft. De adapter gaat tussen IB LocoNetpoort en PC en in Koploper kies je als digitaal systeem "LocoNet" i.p.v. "Intellibox / Twincenter".

Gr, Ben.
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.

Ok Ben,

Het is me al verscheidende malen onder de aandacht gebracht maar ik dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen.
Nu ik eenmaal heb gezien dat de treintjes soms een eigen leven gaan leiden ga ik toch mijn oren naar de aanbevelingen laten hangen om op het loconet protocol over te gaan.

Dan je wel man. 
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Vandaag in Houten een Br E19 gekocht. (39190) Een Loc met een C Sinus motor en een FX-decoder.

Onderweg naar huis begon ik een beetje spijt te krijgen van mijn aankoop omdat het machien een tikje gedateerd is en er hier niet hoog op werd gegeven van bejaarde decoders. Bovendien miste ik sluitseinen met bijbehorende wisseling. En dat alles tegen een prijs?...mwahh ach t kon beter.

Eenmaal thuis ging ik natuurlijk gelijk pieremegoggelen met koploper om eens te zien hoe het karretje zich houwen zou.

Na het invoeren in koploper en het doen van een paar eenvoudige rijinstellingen was het moment daar.
Even een rondje leren remmen bij het station en....wat is dat?..

Dat machientje rijdt me toch mooi en remt me toch prachtig realistisch af! Prachtig. Op het erotische af! (ahum) De spijt die ik had op weg naar huis sloeg spontaan om in blijdschap toen ik het rijgedrag van deze loc icm. met koploper zag. Ook op de oudere c-sinus motoren was nog wel eens wat aan te merken.( stotteren en schokken en zo) Niets van dat alles hier zo. Een prachtige regelmatige stabiele en soepele loop, waarmee hij zijn tegenhanger op de testbaan (E 10 Rheingold 39121 Soft Drive Sinus MFX) nét effe weg concurreert.

Dus ik begrijp eerlijk gezegd het afwaarderen van wat oudere decoders niet. En deze heeft geen sound..ach tja hum...

Maar het loopt zou mooi met koploper ik mis niet eens mijn sluitseinen..

mvg Harry 
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Lekker pieremegoggelen met koploper.
Beste Harry,

bij een loc met een sleep wagons erachter als getrokken trein zal je de sluitverlichting nooit missen. En niet elke FX decoder is aan elkaar gelijk, maar dan moet je niet de FX Alzheimer decoder hebben, want voor je het weet rijdt de loc de verkeerde kant op omdat hij zijn rijrichting kwijt is.

met vriendelijke groet,

Walter