Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

anti-bokkensprong module van NS1139

Gestart door fredrans maandag 09 maart 2015, 20:02:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
anti-bokkensprong module van NS1139
Wie heeft een anti-bokkensprong moule liggen die ik kan overnemen?
Ik weet niet hoe het kan maar in de 2e-hands-loks (3 stuks) die ik heb gekocht zijn ze allemaal kapot (en het werd rijdend op zolder gezet volgens de verkoper....). Is er een bepaald onderdeel dat vlug de geest geeft?
Heeft iemand een tekening van de schakeling?

Dank voor de oplossing.
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Is dat een elektronische module in combinatie met het oorspronkelijke omschakelrelais?
Wel eens over gelezen in een oud modelbaantijdschrift dacht ik....
Waarom bouw je geen elektronische rijrichtingschakelaar in?
Misschien nauwelijks duurder en meer plezier want het relais blijft toch een mechanisch ding en dus gevoeliger
voor storing ondanks de module tegen de bokkensprongen.
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Het is een printje van pakweg 2 vierkante cm i combinatie met een ouderwets omschakelrelais. De waarom vraag is meer omdat ik de lok in de oorspronkelijke staat wil laten. Maar welke nieuwere techniek is aan te bevelen?

Met een dergelijk printje als erin zit is het voor mij best te doen in het analoge tijdperk.

Waar ik ook tegen aanloop is dat veel tandwielen door slecht onderhoud versleten zijn en niet meer leverbaar zijn.
Zijn er geen leveranciers van tandwielen die Marklin niet meer kan (wil) leveren? Bij een versleten tandwiel staat de lok dus voor goed in de kast. (beetjej frustratie)
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Citaat van: Baanloos op maandag 09 maart 2015, 21:12:04
Wel eens over gelezen in een oud modelbaantijdschrift dacht ik..

Goed gedacht, Rail Hobby februari 1985.

Groet,

Ron
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Dag Fred.

Hier en hier wordt het e.e.a. uitgelegd (Duits).

Groeten,

Erik.
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Citaat van: fredrans op maandag 09 maart 2015, 21:29:34
De waarom vraag is meer omdat ik de lok in de oorspronkelijke staat wil laten.

Tja, ik heb ook een aantal oude loks, maar die rijden hier wel met een ESU lokpilot.
De originele onderdelen haal ik er uit en bewaar ik netjes in een zakje.
Ook zorg ik er voor dat ik geen originele spullen ga wijzigen door boren, vijlen of hameren  :P
Ik kan de loc´s dus altijd weer origineel maken.

grv Huub
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Waarom ooit nog origineel willen maken?
Deze locs zijn geen unieke verzamel stukken en de waarde zal er niet echt door veranderen.
Zeker niet als deze gebruikt worden en slijten.
Re: anti-bokkensprong module van NS1139
Goed zoeken dan zijn de onderdelen nog wel te krijgen, ik had laatst ook een loc waarvan de tandwielen door M* niet meer werden geleverd.

Ebay heeft ze vaak nog, Veel winkeliers misschien nog rest voorraad, en ik had een site in Amerika gevonden die nog tandwielen heeft.

www.modellbahnott.com, wel trage reacties, uiteindelijk order geannuleerd daar ik tandwielen in NL had gevonden.

tandwiel 237940 hier te vinden:
http://www.modellbaustudio-bauer.de/en/H0/H0-Ersatzteile/Gearwheels/H0-Maerklin-GS/Maerklin-237940-Gear-wheel-H0.html

231850 hier ook:
http://www.modellbaustudio-bauer.de/index.php?lang=1&cl=search&searchparam=231850

Ik heb ook de antibokken module,  met goed omschakelrelais, nog liggen, net van de week uit 1139 die ik omgebouwd heb.