Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing

Gestart door Vdub zondag 08 maart 2015, 23:51:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Ik ben helemaal nieuw in de moderne modelrailwereld. Heb inmiddels de baan al een heel eind klaar, dwz, de linkerhelft van de zolder ligt al aangesloten.
Nu weet ik niet wat te doen, ik heb inmiddels een PC staan met daarop iTrain(demo).

Wat ben ik nodig voor mijn baan om daar, digitaal, pc-gestuurd de treinen te kunnen laten rijden.
Alle wissels moeten digitaal worden, 1 is er al digitaal alleen staat er nog geen stroom oid op.

Ben ik boosters nodig, zo ja waarom of vanaf wanneer en waar te plaatsen?
Ik ben momenteel vast begonnen met de bouw van de scenery..

De andere zijde van de zolder krijgt straks ook eens stuk rails te liggen, in ieder geval met een keerlus erin.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Mooie layout Matthijs,
Wat ik mis in je verhaal is welke centrale je hebt en of je je baan hebt opgedeeld in secties om terugmelding te kunnen realiseren.
iTrain is een mooi stuk software.
Zelf ben ik meer gecharmeerd van Koploper, maar dat is persoonlijk.
Het booster verhaal:
Dat is een beetje afhankelijk van de grootte van je baan en het gegeven dat je over die grote lengtes spannings verliezen hebt.

Dus misschien kun je die zaken nog even ophelderen.

grt Piet.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Beste Matthijs,

Voorlopig een centrale die kan spreken met je computer/iTrain, wisseldecoders (niet vergeten de eindschakelaars uit je wissels te halen) en terugmeldeenheden, dan zoek je een mooi ovaal op je baan, vergeet de rest van je baan voorlopig en start met het leren van wat digitaal is en hoe automatiseren in combinatie met iTrain werkt, je bent dan wel een hele poos zoet.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Bedankt Piet en Anne

Ik heb nog NIKS.. geen centrale en geen boosters, alleen de 2 stukjes rail met bedrade afstandsbediening, waarvan ik er om mee te testen 1 van heb aangesloten.
De maten van de baan/grondplaat staan in de tekening.

Adviezen voor welke wisseldecoders(en motortjes?) om te kiezen?
Is er ook een advies betreffende terugmeldeenheden/secties om de hoeveel cm rails?
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Beste Matthijs,

Al eens in de Wiki wezen kijken?, verder zou je een keer bij HIP in Werkendam kunnen gaan kijken, ze zijn open elke vrijdag en zaterdag.

N.B. van het zelf ontdekken hoe e.e.a. werkt en moet leer je het meest, en ervaring is iets wat je altijd nodig hebt.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Werkendam is nu niet naast de deur..

In de wiki staan wel dingen.. maar hoe recent is dat, als ik bijv kijk bij de vergelijkingstest van digitale centrales staat Adviesprijs (2007)
Ik heb liever dat er gezegd wordt van gezien je baan en koppeling met iTrain is die en die wel te gebruiken omdat....

Uiteraard leer je het meest van zelf doen.. ik meld me alleen niet aan op een forum(vol informatie) om alles zelf uit te moeten zoeken.
Zeker gezien prijzen van sommige stations, wil ik niet naderhand horen van tja.. als je dat nu even gevraagd had hadden we je kunnen zeggen dat dat niet wil.

Ik zit in de autowereld en in de ICT, ik red me dus wel met de computer en wat draadjes en soldeerwerk etc..
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Gezien de discussie over de diverse aansturingssystemen, vat ik je verzoek op als een uitdaging aan een willekeurige stier in een porseleinkast.
Er is geen ultiem systeem dat beter is dan alle andere. Op z'n best kun je verwachten dat mensen je een aantal punten voor en tegen geven van bepaalde concurrerende systemen, en inderdaad die zaken vind je in de wiki (nadat er hier al oeverloos over is gediscussieerd).

Daarom vind ik de tip om rond te kijken, of dat nou in Werkendam is of bij een willekeurige modelbaanclub, een hele goede. Kijk ook eens bij demonstratiedagen (vaak bij beurzen) en vraag standhouders wat ze gebruiken, en waarom.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Citaat van: Vdub op dinsdag 10 maart 2015, 21:23:31
Werkendam is nu niet naast de deur..
Gebruikelijk is dat je bij je profiel ongeveer opgeeft wat je locatie is, dan kun je veel gerichter geholpen worden.

Citaat van: Vdub op dinsdag 10 maart 2015, 21:23:31
In de wiki staan wel dingen.. maar hoe recent is dat, als ik bijv kijk bij de vergelijkingstest van digitale centrales staat Adviesprijs (2007)
Dat is allen maar van belang als je de prijzen wilt weten.
De technische specificaties zullen van de in de Wiki genoemde centrales niet afwijken met de zelfde apparaten van nu.
En voor wat betreft de prijzen, daar is google nou weer handig voor.

Citaat van: Vdub op dinsdag 10 maart 2015, 21:23:31
ik meld me alleen niet aan op een forum(vol informatie) om alles zelf uit te moeten zoeken.
Oh dat is het liever lui dan moe!  ;)
Je mag ook in deze wereld ook zelf het nodige doen hoor.

grt Piet.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Beste Matthijs,

Een nadeel van Forums ligt in het spreekwoord "zoveel mensen zoveel meningen", ik wil heel graag met je bomen over de Raptor, maar dat zal zoveel commentaar opleveren dat jij door de bomen het bos niet meer ziet...

Dus je zult moeten investeren in zoeken in de wiki en de ency bij de buren en gaan praten en laten demonstreren bij clubs e.d. volgens mij zijn er 2e helft maart een aantal clubs open en is er een tentoonstelling in Zutphen.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Ik heb gisteren het bericht al gelezen en wist eigenlijk niet goed hoe te antwoorden.
Je vraagt eigenlijk iets als welk biertje het beste is of welke auto. Zo veel zielen, zo veel meer meningen.
Ik denk, met mijn bescheiden kennis, dat als instapper zou kunnen beginnen met de aanschaf van een oude intellibox,
2e hands of de IB basic. Verder heb je terug meld decoders nodig: S88 of s88n (deze hebben netwerkstekkers). Zestien busjes p/s
Zoeken op google geeft je interessante prijsverschillen.
Voor de wissels heb je een k83 decoder nodig, waarop je er 4 kunt aansluiten. Ook hier geldt meerdere fabrikanten en prijzen.
Voor het omzetten van de wissels kan je kiezen voor de Ma wisselaandrijvingen of ook servo's. Dit vraagt dan wel enig knutselwerk
en andere decoders.
Voor het aansluiten van de IB op de pc heb je waarschijnlijk ook nog een serieel-usb adapter nodig.

Zelf heb ik ooit gekozen voor de IB en s88/k83, misschien ook nij toenmalig gebrek aan info over andere opties.
Sommige zweren bij dinamo en weer anderen bij ...

Kijk vooral naar je budget, je wensen, je eigen handigheid en misschien ook wel naar wat evt hulplijnen in gebruik hebben.

Een recht toe-recht aan antwoord is echt niet mogelijk...
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
@Arkowe bedankt!

Kijk, met zo'n antwoord kan ik veel meer dan de meeste bovenstaande. Ik kan nu nl gaan kijken wat een intellibox kost en wat het kan.
Volgens mij heb ik op mn pc zelfs nog een seriele poort zitten, scheelt weer een verloopje.

Mijn budget is niet onbeperkt maar ik koop liever een controlstation met wat (toekomstige) opties/uitbreidingsmogelijkheden dan dat ik volgende week al tegen de beperking van de Intellibox aanloop.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Los van de aan te schaffen hardware: kijk eens naar je baantje en welke rij mogelijkheden wil je en heb je. Is het dat wel, is er voldoende speelelement? Welke treinbewegingen zijn mogelijk, wat wil je met de opstelsporen i.c.m. automatiseren?

Ik zie een buiten ovaal waarin je 3 blokken kwijt kunt, in het binnen ovaal max. 4, de rare keerlus met kronkel meegerekend. Praktisch betekent dit dat je met 2 tot hooguit 3 treinen tegelijk kunt rijden. Dat zegt al iets over het toepassen van wel of geen booster enz.

Oftewel: ga eens virtueel rijden. Ben je tevreden ga dan over tot aanschaffen van hardware.

Over clubs en Werkendam: natuurlijk is het leuk maar de info die je daar krijgt is net zo gekleurd, eenzijdig en subjectief als op een forum. Het begint met een ontwerp, voor de invulling van de techniek kan een bezoek handig zijn.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Beste Matthijs,

Hier komt je eerste discussiepunt: IB prima, maar voor loks met Märklin-Motorola decoders wat minder geschikt, want de IB kent voor Motorola slechts 14 snelheidsstappen, een beter alternatief is de Tams Easy Control, die kent ook 27 stappen.

Als je loks hebt met de Märklin-MFX decoders en je wilt alle toeters en bellen van het MFX systeem, zoals alle 128 snelheidsstappen en alle functies, dan kom je uit bij het Märklin CS of de Esu Ecos.

Oh ja, in Werkendam rijden ze met Ecos, CS, IB  en Raptor, dus kun je daar alles zien en je laten voorlichten (met natuurlijk de nodige persoonlijke voorkeuren....)

Groet, Anne W
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Nu beginnen de reacties te komen waar ik wat aan heb.

Ik zal dan denk ik toch gaan kiezen voor iets met meer snelheidstrappen omdat ik, gezien in sommige filmpjes, het wel leuk vind dat de snelheid mooi opgebouwd word.
Ik heb als lokale leverancier Bentink Modelspoor Apeldoorn, ik zal daar ook even gaan buurten


@Spoorman
Waarmee kan ik virtueel rijden?

Ik probeer de 21/22 ook weer even naar Zutphen te gaan aangezien dat 10 minuten rijden is.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Als je wat geduld hebt , lijkt me dit ook een betaalbare oplossing
http://www.digikeijs.nl/dr5000-dcc-multi-bus-centrale.html
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Beste Matthijs,

HIP in Werkendam zal ook in Zutphen aanwezig zijn met hun test- en demonstratiebaan, bereid je voor een aantal vragen op een papiertje te zetten.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Citaat van: Vdub op woensdag 11 maart 2015, 10:58:32

@Spoorman
Waarmee kan ik virtueel rijden?


Met Koploper of iTrain.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Citaat van: Spoorman op woensdag 11 maart 2015, 11:50:35
Citaat van: Vdub op woensdag 11 maart 2015, 10:58:32

@Spoorman
Waarmee kan ik virtueel rijden?


Met Koploper of iTrain.

Gr, Ben.

Ook met Rocrail

Gr. Hans
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Ok, zo ver gaat mijn kennis niet. :thumbup:

Citaat van: Vdub op woensdag 11 maart 2015, 10:58:32

Ik zal dan denk ik toch gaan kiezen voor iets met meer snelheidstrappen omdat ik, gezien in sommige filmpjes, het wel leuk vind dat de snelheid mooi opgebouwd word.


Er zijn hier 3334 forumgebruikers. Er is er ééntje die altijd over het aantal stappen begint. Het staat zelfs in zijn onderschrift. :D

Op 14 stappen kun je prima automatisch rijden, 28 stappen is nice to have maar je ziet nauwelijks verschil, 128 stappen is je reinste onzin.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Citaat van: Roelie001 op woensdag 11 maart 2015, 11:18:30
Als je wat geduld hebt , lijkt me dit ook een betaalbare oplossing
http://www.digikeijs.nl/dr5000-dcc-multi-bus-centrale.html

Ik weet natuurlijk niet wat voor rijdend materiaal Matthijs heeft, maar bovenstaande centrale
is puur DCC; herkent geen Motorola en MFX zoals die gewoonlijk in Märklin locs zitten.

@ Matthijs :
Als je voor koploper zou kiezen als softwareprogramma kun je het Märklin CS2 afschrijven;
die lusten elkaar niet !
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Zo zie je maar dat het toch best wel nut heeft een topic te starten ipv alleen maar de Wiki door te struinen.
Ik heb nu al veel meer geleerd dan door de wiki bladeren.

Ik heb momenteel alleen nog maar 2 kleine Märklin locjes uit een startset, wel digitaal overigens.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Matthijs,

Het staat dan misschien niet in de wiki volgens jou, maar hier op dit forum zijn al tig van dit soort draadje gestart.
Je moet ze alleen weten te vinden
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Citaat van: Vdub op woensdag 11 maart 2015, 13:31:13

Ik heb momenteel alleen nog maar 2 kleine Märklin locjes uit een startset, wel digitaal overigens.


Feitelijk is alles bepalend of je wel of niet op de Marklin toer door wilt gaan. Elke Marklin lok is tegenwoordig voorzien van MFX als protocol. Terwijl juist DCC het meest gebruikt en verreweg het vriendelijkst is.

Kies je voor Marklin is de keus snel gemaakt: MFX. Kies je voor overige 3rail merken: DCC. In het laatste geval zijn er een veelheid aan centrales, prijsvriendelijk, zonder toeters en bellen en nutteloze bling-bling.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Citaat van: Spoorman op woensdag 11 maart 2015, 14:15:25
Citaat van: Vdub op woensdag 11 maart 2015, 13:31:13

Ik heb momenteel alleen nog maar 2 kleine Märklin locjes uit een startset, wel digitaal overigens.


Feitelijk is alles bepalend of je wel of niet op de Marklin toer door wilt gaan. Elke Marklin lok is tegenwoordig voorzien van MFX als protocol. Terwijl juist DCC het meest gebruikt en verreweg het vriendelijkst is.

Kies je voor Marklin is de keus snel gemaakt: MFX. Kies je voor overige 3rail merken: DCC. In het laatste geval zijn er een veelheid aan centrales, prijsvriendelijk, zonder toeters en bellen en nutteloze bling-bling.

Gr, Ben.

Dat betekend dat ik dan geen Märklin locs moet kopen of zie ik dat verkeerd.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Wanneer je pas begonnen bent, is mijn advies: Verkoop 't 3-rail spul en stap over op het
wereldwijd (universeel) gebruikte digitale DCC twee rail systeem.
'k Ben zelf te oud om opnieuw te beginnen... :-(
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Beste Matthijs,

Ja, nu is de beer los en komen alle, ook persoonlijke en narrige, verschillen boven water, vandaar mijn continue advies: ga kijken en vraag in Zutphen aan de jongens van de HIP of ze je het verschil tussen 14 en 28 stappen willen laten zien, natuurlijk is het met een lok die een schaalsnelheid heeft van 60 km/uur veel minder zichtbaar als met een moderne lok met een schaalsnelheid van 140 km/uur.

Daarnaast kun je je afvragen waarom zowel Märklin alswel de DCC fabrikanten in vredesnaam 28 en 128 stappen hebben gecreëerd als het rijden met 14 stappen zo mooi is.

Ik stop weer met de voorlichting, succes, groet, Anne W

N.B., in mijn onderschrift staat ook een verwijzing naar mijn baan, het is veel lees/kijkwerk en er staan ergens oom filmpjes in
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Aansluitend op het antwoord van Anne W;


Ik ben een complete leek op het gebied van DCC, motorola, decoders en alles wat met electronica te maken heeft.
Misschien vandaar dat ik gekozen heb voor 3 rail marklin, de veels te dure CS2 (maar je koopt er maar 1 en geen 10) in combinatie met de dure iTrain software en de overbodige HSI-USB S88 interfase.
Het werkt bij mij ,heb een hoop plezier met m' n MFX loks en geen storingen of ander defecten...
Voor mij de moraal van het verhaal......we hebben een hobby en de een rijdt in een BMW en de andere in een Mercedes..bij wijze van spreken.
Tis emotie ......

Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Citaat van: Anne W op woensdag 11 maart 2015, 16:25:54

Ik stop weer met de voorlichting...


Iemand naar de HIP jagen noem ik geen voorlichting. Kunnen we het forum wel opheffen.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
tjonge Ben wat is dat nu "jagen"....
sorry hoor maar dit forum hoeft zijn bestaansrecht heus niet te bewijzen...die is er al.
HIP kan in dit geval een aanvulling zijn en is zeker geen concurrent.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
ik weet goed hoe een forum werkt, inmiddels 10 jaar een forum met momenteel bijna 12.000 leden, ook daar worden soms voor de hand liggende vragen gesteld, mijn ervaring daarin is gewoon netjes antwoorden, wij hebben heel veel hangers die nadat ze een ander model/merk zijn gaan rijden toch terugkomen puur omdat het er altijd gezellig is.

Ik heb gekozen voor 3rail, voor een kapitaal aan rails liggen. Ik ga niet de boel afbreken om naar 2 rail te gaan.

Ik zal ook zeker beurzen etc bezoeken voor het bekijken van baantjes en de gebruikte electronica.

Ik denk dat ik eens ga kijken of een Märklin CS wat is
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Matthijs,

Alvorens je iets koopt of je oriënteert, is het inderdaad handig om vast te stellen wat je wil.

Ga je alles automatiseren, of slechts de doorgaande sporen. Wil je veel handmatig rijden en rangeren ?
Dat bepaalt je keuze. Niet alleen voor de hardware, maar ook de software (sommige programma's zijn heel
uitgebreid, anderen nog niet). In het geval van veel handmatig heb je meerdere goede handregelaars nodig
en misschien meerdere functietoetsen om alles te bedienen ( bv. fluit, telex, zwaailicht, schijnwerper, cabineverlichting,
rook ), dan komen sommige apparaten regelaars en functie-toetsen te kort.
Ga je helemaal automatisch heb je alleen maar een doorgeefkastje nodig, zonder allerlei toeters en bellen.

Verder : wil je alleen maar Märklin locs of mogen het ook andere merken zijn, of ga je misschien gebruikte analoge locs kopen en
zelf ombouwen naar digitaal met een (sound)decoder. In dat laatste geval kan je er voor kiezen multi-protocol
decoders in te bouwen (die zowel MM, M4 en DCC hebben), dan kun je meerdere kanten op.

Kortom voor je iets koopt of zo, heel goed weten wat je doet. Daarom is het advies zo slecht nog niet om een aantal vragen op
papier te zetten en op een beurs vragen te stellen. Dat kan bv. bij de HIP, maar misschien staan er meerderen !

Een ding heb ik in mijn spoorhobby carrière wel geleerd : nooit over 1 nacht ijs. Desondanks : als ik alles opnieuw moest doen ging ik ook
2-railen, maar net als jij heb ik een vracht materiaal die ik wil blijven gebruiken en laat je niet leiden door merksentiment,
want er is meer onder de zon dan Märklin.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Ik wil de hele baan automatiseren, ik wil wel een trein evt handmatig kunnen verrijden.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Kijk eens op: http://users.belgacom.net/marklin.belgische.producten/modeltreinacademie.html (Onder tab Wat is).

En mocht je de verschillen onderling zelf willen vergelijken dan heb ik wel een vergelijkingssheet voor je.
Daarin staan alle centrales van ESU, Marklin, Raptor, Roco/Fleischmann, Uhlenbrock en Tams met hun mogelijk- en onmogelijkheden opgesomd naast elkaar. De vergelijkingssheet wordt voor zowel hard- als software constant up-to-date gehouden.
Enige wat bewust weggelaten is zijn de prijzen.


Mvg,
Peter
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
@Freak
Dat is een leuke site, ben al druk aan het lezen geslagen..
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Ik mag graag solderen, voornamelijk doe ik dat in auto's.

Ik zal eens kijken wat je aanbeveelt.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Robbie

Ik had even in de Wiki zitten struinen en kom daar diverse modellen van de Delta Control tegen van Märklin.
Ik denk dat je bedoelt dat ik een 4f of een 6604 ombouw als booster? http://wiki.3rail.nl/index.php/Booster_voor_het_M%C3%A4rklin_Mobile_Station

Ik zag dat mrdirect in dos moet werken? Mijn Windows 8.1 machine heeft geen DOS meer..
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Als het "low budget" moet zijn er mooiere oplossingen:


Rosoft.

Zo'n Roco Maus met versterker komt uit startsetjes en links en rechts voor weinig te koop. Knoop er een Rosoft interface aan vast en je hebt een koppeling met PC en een S88N aansluiting voor de terugmelding.


Rosoft

De Maus praat DCC maar i.g.v. Matthijs die toch nog moet investeren in decoders is dit geen probleem. Wil je later naar een groter systeem is de Maus nooit weg want die kun je koppelen als handregelaar.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Dat weet ik. ;)

Citaat van: Vdub op woensdag 11 maart 2015, 13:31:13

Ik heb momenteel alleen nog maar 2 kleine Märklin locjes uit een startset, wel digitaal overigens.


Maar het is het allemaal waard daar even een DCC decodertje in te zetten. En wat er uit komt kan te koop gezet worden, zijn ze gek op hier.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Het hoeft niet direct low-budget te zijn hoor, ik ga alleen niet zomaar ff 2x Märklin CS2 ofzo kopen.. zoveel budget is daar niet voor..(teveel andere hobby's en dingen die geld kosten)

Ik wil best van alles solderen etc maar ben wel gek op nieuwe techniek. Ik heb zakelijk(ict) 15 jaar lang alle oude (defecte) klantenpc's bewaard en afgelopen december is alles opgehaald voor ontmanteling..
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
Wat heb je nu? Bedrade afstandsbediening is dat een MS2? Dan kan je ook nog kijken naar Can digital bahn met de CC-schnitte, die de interface is tussen de ma gleisbox en de PC. Werkt I.c.m. ITrain. Op het forum is hierover wel meer info te vinden.
Gr Arjan
Re: Nieuwe C-rail baan, wat aan te schaffen voor besturing
nee, een hele vage grijze AB met dun tweelingsnoer en een goedkope chinese ALDI adapter en een 4 standen schuifschakelaar, 4 knopjes erop voor vooruit/achteruit en harder en zachter