Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin draaischijf 7686 draait niet meer

Gestart door stoom23 zaterdag 10 januari 2015, 18:55:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
hallo forumleden,

wie kan me helpen, ik heb de märklin draaischijf  7686 en die is vanmiddag gestopt met draaien.
als ik nu hem een signaal geef om te draaien hoor je alleen nog twee tikjes. ik heb de brug er uit gehaald en de contact punten schoon gemaakt, daarna de brug er weer gemonteerd maar het het zelfde twee tikjes en daarmee houd het op :(
wie kan mij helpen hoe ik hem weer draaiende krijg ( de draaischijf heeft niet altijd al lekker gedraaid zo als hoort )


groeten Leonard
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Leonard
Is de motor nog oke? koolborstels, vervuiling collector?
zie ook punt 9  http://members.chello.nl/h.jorissen/draaischijf.html

Cees
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Sleepringen poetsen met een railgum of zo iets helpt heel vaak.

En check het motortje want de kwaliteit is niet alles. Zie ook: http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_motor.htm

Gr, Ben.
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
De draaischijf begon het laatste jaar steeds langzamer te draaien en rechtsom sneller dan linksom.
Nu staat er in de meegeleverde handleiding dat je op 2 punten af toe een druppel Marklin olie moet laten lopen en in de versie op de Marklin site dat dit absoluut niet mag en dit schade kan veroorzaken. Kan dit mogelijk de oorzaak zijn dat de draaischijf nu helemaal niet meer draait?

Groeten, Leonard
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
zo staat het in meegeleverde handleiding
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Alles wat je schrijft herken ik, mijn schijf draaide na een tijdje ook niet lekker meer en van bij het begin was ze al traag.

Heb alles geprobeerd wat ik kon doen, contacten kuisen enz..

Na  verschillende pogingen heb ik ze dan maar naar Marklin gestuurd, ze hebben de motor vervangen.
Heeft lang onderweg geweest 7 maand en was best prijzig, nu draait ze weer behoorlijk, maar nog altijd aan de langzame kant.

Groeten,
Joeri
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Dat druppeltje olie door de gaatjes zou ik inderdaad maar achterwege laten. Wat je beschrijft duidt op de motor, het beste is toch daar naar te kijken, schoon maken en het ringetje eventueel weg halen. Is best te doen als je een beetje geduld hebt.

Gr, Ben.
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Leonard,
En de reset genoemd onder punt 9,   Ingeval van storing blijft de draaibrug stilstaan. Met de toets clear draait de brug automatisch naar positie 1, het bedrijf kan vanaf daar hervat worden. Werkt ook niet?
Cees
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
alvast bedankt voor het meedenken.
ik kan het niet uitstaan dat hij het niet meer doet, dus toch van alles blijven proberen, dus nogmaals handleiding door lezen.
dus laat ik het eens proberen om hem opnieuw te programmeren zo waar hij begon te draaien, alle stappen gevolgd en spoor voor spoor in geprogrammeerd en aan het eind op toets end gedrukt waardoor hij terug naar spoor 1 zou moeten draaien, wat hij dus niet deed maar naar een plaats zonder spoor. maar nu na het programmeren draait hij weer niet. ik heb het progammeren twee keer gedaan en twee keer niks.
maar tijdens het programmeren draaide die wel langzaam zo als voor heen  :(  wat zou het dan kunnen zijn ??

maar het ligt dus niet aan de motor lijkt mij wand hij draait wel.
misschien handig om te weten hebben het central station 2 ( 60215 ) waarmee we hem altijd mee hebben bestuurd.

zou je de draaischijf ook gewoon kunnen laten draaien dat je met een go en stop toets hem kan laten draaien en stoppen ???

groeten Leonard
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Een goede avond Leonard,

Ik zou zeggen sluit hem terug analoog aan of heb je dat kastje niet ?
Ik gebruik de draaischijf nog analoog (digitaal is het nog niet gelukt, decoder deed nukkig).
Ik heb wel al eens problemen gehad met de aandrijving.
Met name het systeem om de aandrijfmotor te starten of te doen stoppen bij het juiste toegangsspoor is vrij
gevoelig voor problemen en slecht contact.
Als het analoog niet feilloos werkt zal het digitaal ook niet goed werken

Mvg

Olivier 77



Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Hallo Leonard,

kijk even in dit topic terug naar 12 juli.  onder de noemer: help draaischijf 7286 in storing. De 7286 is identiek aan de 7687; de laatste is alleen digitaal.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en in dit draadje staat mogelijk de oplossing of wellicht een aanwijzing waar je iets aan hebt.

Groet Nico
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Leonard,
Zomaar een vraag, je dipswitches staan correct? 1 off / 2 - 3 & 4 on?
Cees
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
hallo Nico,

ik heb gezocht naar dat  topic maar kon hem niet vinden zou je er een link van kunnen sturen ?

Hallo Cees,

waar kan ik die dipswitches vinden ? , maar hij kan toch niet verspringen als je er niet aan hebt gezeten ?
wand ik heb hem nog nooit gezien en dan ook uiteraard niet aan gezeten, maar daarvoor heeft de draaischijf altijd gedraaid.


groeten Leonard
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Leonard,
De dip switchen zijn van toepassing bij gebruik van een Key bord
Cees
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Hallo Cees ,

Ik maak geen gebruik van keyboard, ik bestuurde de draaischijf via het central station 60215, volgens mijn maak ik geen gebruik van de dipswiches?

Maar ik krijg de draaischijf buiten het progameren om niet aan het draaien nog mensen een idee wat het zou kunnen zijn ?

Groeten Leonard
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
leonard,

Ik had hetzelfde probleem,eerst had ik het motortje laten vervangen helaas geen beter resultaat.
Duur grapje trouwens
Toen begon ik aan de decoder te twijfelen want soms draaide de schijf prima toen weer een week niet of soms tijdens het draaien stopten bij het verkeerde spoor.
Dat alles klink heel bekend ook dat langzame draaien wat je beschreef.
Ik kwam toen op het idee om lampjes te gebruiken om te controleren wat de decoder precies aan het doen was,....wachten of draaien of bestemming bereikt.
Dit staat ook in je handleiding,.....maar dan noemen ze het volgens mij bezetmeldingen
Maar met het stomme hoofd de verkeerde aansluiting gemaakt en mijn decoder opgeblazen !!!!
Ik had namelijk de diode verkeerd aangesloten !!!! STOM en DUUR
Maar nu heb ik er een van LTD en deze heeft de lampjes al en deze decoder kan ik op snelheid instellen en Motorola digitaal dus prima werkend op mijn Ecos 2 en IB
dus ook voor jou CS

Groeten Jarno
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
of kijk hier even,...kwam ik net tegen

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50869.0

Groeten Jarno
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
hallo

na een paar weken druk zoeken, testen en vragen op het forum om het  probleem te vinden, had ik de hoop op gegeven en de draaischijf niet meer gebruikt of geprobeerd, al die tijd maar met de hand aan het draaien gegaan wat ook niet egt handig is.
na twee weken de baan niet aan gehad te hebben had ik gisteren weer eens tijd om de treinen weer eens te laten rijden.
en zo waar toch maar eens testen en ja hoor daar begon hij weer te draaien  :D  zelf beter dan hij ooit had gedaan.

heeft iemand enig idee wat het geweest zou kunnen zijn?

in iedere geval bedankt voor het mee denken en de reactie  :thumbup:

groeten Leonard
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Stof ?
Re: Märklin draaischijf 7686 draait niet meer
Misschien heeft hij zijn eigen gereset,het blijven toch zeer gevoelige dingen.