Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Oh jee! Wat doe je nu Barry!

Een screenshot van een DAKDEKKERS site met de term EPDM enzo er op. Dat liep al bijna uit de hand in een ander draadje.  :P

Maar bedankt voor de tip.  :thumbup:

Deze zaag ziet er meer solide uit dan die ik nu gebruik. Die buigt steeds en is daardoor week geworden waardoor hij steeds vaker en sneller buigt.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op donderdag 07 januari 2021, 13:15:23
Ik denk dat ik alles maar met dat XPS ga maken, dus ook de tunnel ingangen. Normaal doe ik dat met MDF maar dat vergt voor mij te veel inzet. Mogelijk voorzie ik de XPS tunnelingangen van een dun laagje plamuur o.i.d. zodat het niet bij elke minimale aanraking indeukt. Want dat is weer een nadeel van dat XPS.

Ik bouw mijn landschap ook op met XPS plaat. Daar ga ik nog wel een (dunne) laag gips overheen doen om de vorm te behouden. En om de platen te verzagen gebruik ik ook een korte zaag met grove vertanding.

Groeten,
Wico 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heb ik net voor de feestdagen mijn restant Fix & Finish weggegeven.  :)

De PU Lijm is binnen dus we kunnen ook weer plakken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat @citaat @citaat

Hahaha  :D ja het kan verkeren  :P
Ik twijfelde zelfs even om dat er niet bij te zetten (plaatje meer bij te snijden)
Gelukkig weten de meeste wel dat ik bij een kunstmest fabriek in Zeeuws Vlaanderen werk en er dus nul komma nul belangen zijn haha

Van bijna ontsporen weer op het spoor  :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb nog wel reparatie gips (bijna heel pak) teruggevonden onder de trap. Het is nog mooi droog omdat de zak dichtgetaped zit met eenden tape.

En in de garage stond nog een restje kant en klare vuller. Beide kan ik even testen op de XPS platen.

Als dat nou ook mooi glad afwerkt kan zoonlief er een grondkleur op smeren.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Probeer het ook eens een keer met Sculptamold.
Werkt prima op xps platen.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Tom, ik had er al een keer op gegoogled door andere draadjes op dit forum. En kom dan uit bij Bentink modelspoor.

Maar wat is het nu eigenlijk voor spul?

Dat spul is volgens mij meer voor 'landscaping' zoals rotsen maken etc.

Wat ik nodig heb is gewoon een vuller voor de kieren die tussen de XPS platen zit omdat ik reststukken gebruik. En misschien hier en daar de lagen nog wat afronden bij de overgangen. Dan is dat Sculptamold een te delicaat middel denk ik zo. Maar kan er naast zitten natuurlijk.

Maar wil het best een keer bestellen en proberen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat Zo is het, gewoon proberen.  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op donderdag 07 januari 2021, 18:36:25

Wat ik nodig heb is gewoon een vuller voor de kieren die tussen de XPS platen zit omdat ik reststukken gebruik.


Dichtsmeren met acrylaatkit en een natte vinger.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Tim,

Er is genoeg in de handel om kieren dicht te smeren maar voor ons doel is Sculptamold echt prachtig spul. Als voorbeeld twee foto's van mijn teststukje. (die overigens op dit moment in de container aan straat staat  :-( )

Vooral het deel rechtsboven op de foto's zegt het duidelijk genoeg!

Uiteraard moet je zelf de keuzes maken wat jij prettig vindt werken en mooi vindt.

 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Kijk, dat bedoel ik dus. Jullie maken met dat Sculptamold rotsachtige structuren en andere details in het landschap.

Ik moet alleen de kieren vullen in dat hoopje XPS dat ik gelijmt heb. En misschien bij de overgang van de ene naar de andere plaat nog wat afronden.

Dat ga ik nu in dit geval doen met de Knauf Super Vuller. En heb ook nog een restje Renoband, wat ook een apart goedje is. En met kit kan het natuurlijk ook, zeker met een wat dikkere rupsie kit bij de overgangen.

Mijn gras taluds worden gewoon strak.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op zondag 20 december 2020, 16:27:08


De volgende stap is het vinden van alle draadjes, diverse zitten in afgesloten holtes van de opbouw op de tafel. Dus eerst gaten zagen met de Multitool van onderen nadat alle kisten onder de tafel weg zijn gehaald.

Niet het leukste werk maar wel noodzakelijk.

Een foto zal ik jullie besparen want die is hetzelfde als enkele foto's terug.  :)

MvG,

Timaximus

Weet niet of je die gaten al gemaakt hebt maar dat is toch veel gemakkelijker met een kroonboor of gatenzaag van ongeveer 80mm. In één handeling een opening maken is toch veel minder werk als met een multitool.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik maak het gat met een multitool omdat dat een stuk veiliger is voor reeds aanwezige kabels. Een boor kan wel maar als die een bos draad pakt dan kan de schade best groot worden kan ik je vertellen.  :)

Nu zaagt zo een Multitool best rap hoor. Als je maar de juiste zagen gebruikt en scherpe zagen.

Ik ben best van de grote stappen snel thuis maar bij dat soort werkzaamheden ga ik voor safe.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Op advies de hoop XPS voorzien van een 'Aarde' kleur (eigen interpretatie).

Daar overheen moet dan de NOCH 50210 strooisel komen.

Vooraf aan het aanbrengen van de verf heb ik de kieren gedicht en de overgangen tussen de XPS platen nog wat afgerond met een restant 'RenoBand'.





Ik heb alleen nog oude turf strooisels en van die hele fijn snippers van de vorige banen, de gewenste gras vezels heb ik helaas niet meer op voorraad dus die zijn besteld.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de profiel latjes opgezaagd en vastgelijmt voor de stalen damwand van de uitbreiding.
Verderop gaan we over op een betonwand en die is gemaakt van afwerklatjes die ik nog over had en die al 2 jaar in het trapgat staan te verstoffen. En ook die zijn opgezaagd.

Als je ze geschakeld neerzet krijg je een betonelementen look. Bevalt het eindresultaat niet dan kunnen ze er weer af en gaan we gewoon door met de stalen damwand. :)

De damwanden zullen nu even moeten wachten totdat ik weer materialen kan halen in de bouwmarkt. Dus verder met het shapen van XPS platen voor de tunnel ingangen en verder met het shapen van de taluds.

Aansluitend aan de damwand werkzaamheden ook even de talud driehoeken gezaagd voor de rechterkant van de rangeer uitbreiding, in de boog bij het raam. Deze heb ik even naar achteren geduwd, zodat ik kan rijden, maar worden later nog trapsgewijs gelijmd en nabewerkt.

Ik ben ook aan het kijken voor de perrons in station 'Centraal'. En daar zag ik al een mooie uitvoering van in een collega draadje.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De afgelopen dagen het talud gelijmt met de PU lijm en vormgegeven met een stanleymes en schuurpapier.

Daarbij veel beginnersfouten gemaakt die ook grotendeels worden veroorzaakt door mijn ongeduld en desinteresse voor dit soort werkzaamheden.

Gelukkig was er de Renoband waarmee ik alles kon corrigeren.

Nu kijken of de Renoband wel het juiste middel is hiervoor. Het brengt eenvoudig aan maar ben vooral benieuwd naar de mate van hechting op het XPS (nu wat meer en dikker aangebracht dan bij het 'Ecoduct').

Nu heb ik wel te maken met een oude pot Renoband die al 5 jaar in de garage staat bij niet altijd even goede bewaar omstandigheden voor dit soort producten

Als die hechting toch goed is bestel ik een emmer van 4 liter. Zo niet ga ik op zoek naar een andere kant-en-klare pasta. Gewoon materialen uitproberen.

Het hoeft in principe alleen te blijven zitten tijdens het vlak schuren. Daarna wordt het immers geseald met de verf waarop dan die grasvezels moeten komen.

Zodra het droog is gaan we gewoon weer verder met dit talud. :)

De PU lijm lijmt hecht goed en droogt wel snel, de houtlijm bleef heel lang nat tussen de lagen XPS. Daar kwam ik achter bij het shapen van de XPS platen van het 'Ecoduct'.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus, ik gebruik ook Renoband op zowel XPS als piepschuim en dat blijft goed zitten hoor
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Oké, dat is goed om te horen Wim.

Het droogt alleen niet zo snel nu, maar dat ligt waarschijnlijk aan de klimaat omstandigheden in de garage.

Ik wacht nu maar even maar bij een tweede laag leg ik het talud daarna wel binnen om te drogen. Het wederom schuren doe ik wel liever in de garage dan binnen of boven bij de treinen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja het had wel n paar uur nodig, en ik deed alles binnen
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist even de op het XPS aangebrachte Renoband geschuurd met heel fijn schuurpapier (P400) en dat gaat prima. Het resultaat is mooi glad. Nu zie je ook gelijk de plekken waar nog wat bij moet. Dat doe ik morgen even met een wat smaller plamuurmes.

Wordt vervolgd...

Voor het bewerken van kaal XPS gebruik ik schuurpapier P80 en P180. Voor nabewerking na schilderen P280 en P400.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Leuk topic Timaximus!

Hoe ga je je landschap verder begroenen? Ik lees 1 type strooisel van Noch. Ben je niet bang dat het te veel een 'biljartlaken' wordt?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik kijk graag Snooker. Nu ook, 'Higgins' tegen 'Allen'.  :)

Dus ja! Wordt een soort maquette baan met strak groene taluds.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vraag aan de Mobile Station deskundigen:

Kan ik met de MS uit startset 29000 naast decoder adres en rijeigenschsappen ook de Speciale Functies van Functieplaats veranderen?

Voorbeeld: Stoom afblazen op F25 naar F4, Alternatieve hoorn geluid van F13 naar F6 etc.

[JA] / [NEE] (foute antwoord doorstrepen a.u.b.)  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
[JA] / [NEE]

Jan-Peter.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Das snel. :)

Dank U!

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Geldt voor die decoders die zich laten mappen. Niet alle Marklin Decoders laten dat toe.

De decoder moet het mappen per CV toelaten. En dat is niet de meest simpele manier(grafisch). Zie daarvoor de andere discussies met mapping / mappen als onderwerp.

Jan-Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Oké zal eens kijken. Want misschien is een losse MS met stukje spoor wel handig om er ook bij te hebben met al mijn MFX locs.

En dan zou het kunnen mappen wel een mooie functionalitiet zijn. Mits de decoder het ondersteunt uiteraard.

Ik rij immers, naar tevredenheid, met de IB2.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanmiddag het talud glad geschuurd en geverfd. De verf is nog niet helemaal droog dus morgen maar even kijken of het talud nog mooi aansluit op het eiland. Dan kunnen we met het laaste deel aan de slag dat aansluit op dit deel en verder doorloopt tot in de 'Put'.

En 'Bruce Lee', die is meer met andere zaken bezig.  :)

MvG,

Timaximus 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag het talud op de tafel geplaatst. Deze sluit mooi aan op het eiland.

Het talud is best een fors geheel geworden en dat heeft consequenties voor de oprit brugdelen, die moeten wat naar binnen. Hierdoor wordt de oprit lengte iets korter waardoor de helling i.p.v. 1 op 30, 1 op 29 wordt.

Om het geheel sluitend te krijgen moet ik of 2 brugdelen op maat maken of de landhoofden aanpassen (oplengen). Maar dat zien we later wel.

Nu is het eerst zaak om de oprit goed uit te zetten en daar waar nodig de pijlers in het XPS te laten zakken.

Ik probeer het grote taluddeel dat al geschilderd is te ontwijken en alles in het onderste deel te zetten. In dat geval zou ik de pijlers om de 1,5 brugdeel moeten zetten wat natuurlijk kan (zie de blauwe streepjes). Zo ontwijk ik ook een lastige steunpositie waar ik een pijler flink zou moeten toetakelen om deze op twee verschillende tafelhoogtes te kunnen plaatsen.

Voor wat betreft het vervolg van de taluds, de afstand naast de boog in de 'Put' tot aan de wand is 8cm en het hoogteverschil met het andere tafeldeel is 5cm. Dus een talud van 45 graden moet kunnen. Dat zou betekenen dat de twee taluds, links bij de spiraal en rechts bij het boog eiland aan één komen te zitten en dus doorlopen.

Ik ben ook bezig met het uitlezen van de oude LISSY modules met de LocoNet Tool. Deze is alleen qua licentie gekoppeld met de IB IR en die dient nu als tweede rijregelaar voor de WinDigipet baan. Deze moet ik dus even omwisselen met de IB.

Verder moeten er wat stopcontacten bijkomen voor oa. de twee extra transformatoren voor het rangeerdeel. Deze tak ik af van het PC deel dat los staat van de hoofdschakelaar voor de WinDigipet baan. Er moet dan wel een tweede hoofdschakelaar tussen gezet worden voor de rangeerbaan.

Tot zover even de modelspoor werkzaamheden voor vandaag, moet nu met de tweede hobby aan de gang (heb ik beloofd) en dat heeft te maken met dit gevaarte:

Star Wars Sandcrawler

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gisteren tussen het bouwen van de 'Lego Star Wars Sandcrawler' door de oprit uitgezet met de C-rails er in. Door de C-rails is de oprit wat makkelijker te richten en zwabberen de losse brugdelen niet zo.  :)

Ik heb blijkbaar toch genoeg brugpijlers om onder elk brugdeel een pijler te plaatsen, ondanks de extra hoogte (diepte) door de 'Put'. Dus dat gaan we toch maar doen dan.

Er hoeft er maar 1 in het grote talud te komen. Het enige wat lastig blijft, is het aftekenen om uiteindelijk het gat zo krap mogelijk te houden.

Ik had in eerste instantie een verkeerde helling berekend i.v.m. de aangenomen lengte van de R2 bogen. Hierdoor is de helling rekenkundig niet 1 op 28 maar 1 op 29,2, wat acceptabel is.

En deze maand ook even tijd vrij maken voor het plaatsen van de nieuwe lichtseinen op de hoofdbaan. Deze liggen immers sinds de aankoop ook al een jaar te verstoffen op de plank. En je kan ze eenvoudig van hun sokkel halen als er verder wordt gewerkt aan de scenery.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Afgelopen weekeinde de pijlers in het XPS laten afzinken.

De oude oprit staat daardoor weer als vanouds.

Nu zijn dit ook gelijk de laatste scenery werkzaamheden voor dit seizoen. De rest schuif ik door naar het volgende seizoen.

Alles wat nu nog niet op zijn plek staat en/of vastgelijmt is gaat weer in de doos. Dan kunnen we de baan weer eens stofvrij en rijdbaar maken. Ook niet onbelangrijk, dat rijden dan.  :)

Zeker nu er weer nieuw materieel in aantocht is.

Niet dat we stil gaan zitten hoor, want dit weekeinde beginnen we eindelijk met het plaatsen van de 28 laatste Märklin lichtseinen op de hoofdbaan. En aansluitend de 10 Märklin lichtseinen op de rangeer uitbreiding (zodra ik die in Vlaardingen opgehaald heb als dat weer mag).

Verder is vandaag de Insider wagon en de Catalogus 2020/2021 binnen gekomen. Die was ik vorig jaar, door de Corona toestanden, vergeten te bestellen. Maar na een mailtje richting Märklin zo vlak voor de kerst hebben ze dit alles alsnog opgestuurd.  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
dag Timaximus,

Dat is wel even wat anders!
Eerst 20 pagina's superstrak hout met zwart rubber, en dan nu ineens: XPS, gips, een hoop stof, ik weet niet wat ik zie :-)
Zo heel anders dan hoe het begon.
Maar leuk om te volgen! als je maar lekker bezig bent, nietwaar?

Jeroen
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is zeker een koerswijziging! Het steriele witte ontwerp van zo'n 40 jaar geleden heeft me altijd wel geïntrigeerd. Niet met het idee dat ik dat zou willen, maar meer zoals een abstract kunstwerk de aandacht kan trekken. Zo heb ik ook steeds naar jouw vorderingen gekeken, hier. Mooi werk, technisch heel goed uitgevoerd, maar dan kwamen bij mij de vragen: waarheen en waarvoor?
Blijft het een steriele wereld?
Maar nu komt er toch gras! En al wordt het een Engels gazon, een biljartlaken gelijk, dan nog: het zal drastisch veranderen. Ik ben benieuwd.

Groet,

Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben inderdaad een beetje aan het experimenteren met 'aankleding'. Dat was nooit mijn bedoeling geweest, tenminste niet op deze schaal.

Gewoon langs en tussen de sporen wat 'aankleding' en vooral veel ballast. Wat heel veel 'C-Rail grijs' betekent.

De treinen die daar overheen en onderdoor rijden brengen de kleur in het tafereel. Ook de vele seinen moeten het geheel een wat ander aanzicht geven.

Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig naar het effect van de groene taluds later. En ben zelf ook op dit gebied nog 'zo groen als gras'.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist even de laatste 20 hoofdseinen geplaatst langs de hoofdbaan. Morgen maar even kijken of ik ze één voor één kan instellen (decoder adres) en de draad door de tafel heen boren.

Zodra ze allemaal staan sluit ik ze in één keer met wat kroonstenen aan op de digitale spanning van de betreffende booster sectie.

De 8 voorseinen plaats ik op de 0 en 180 graden van de 'Passerel' maar die hoef ik alleen op de decoder van het bijbehorende hoofdsein aan te sluiten (stekkertje inprikken).

Deze voorseinen tonen straks het beeld van het hoofdsein waar ik niet op kan kijken vanaf de controle locatie.

Misschien dat ik later her en der nog wat voorseinen erbij moet zetten maar dat zien we dan wel.

Tot zover... moet nu weer aan de Lego.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu gaat het gebeuren hoor! Het gras is binnen!

Zal deze week een XPS object van de tafel pakken en deze voorzien van de vezels.

Ik ben heel benieuwd, zeker met het advies om de ondergrond i.p.v.groen een aarde kleur te geven.

Ik heb er 16 jaar geleden ook mee geexperimenteerd op een groen oppervlak en dat resulteerde in een strak biljartlaken. Net als die vezel vellen papier die je kan kopen.

De volgende keer bestel ik ook een slag langere vezels.

Ook de 2 uitrijseinen en de 10 rangeerseinen voor de rangeer uitbreiding zijn binnen. Evenals de 2 trafo's en de elektra componenten voor de IB-IR en de wissel lantaarns.

En mocht het gras een domper worden dan heb ik nog werk genoeg dat me wel ligt.  ;)

MvG,

Timaximus     
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Las dat je eerst een basiskleur op (laat) zetten.
Zelf heb ik in het verleden ook wel met F&F gewerkt en daar direct een kleur bij door gemengd op basis van die plakkaat mengverf. Dan was de basis al grijs of bruin of net hoe sterk je de verhouding maakt en hoeveel verf je tijdens het aanmaken toevoegt. Misschien kan dat ook met je nieuwe materiaal?

gr. Gertjan

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
In het verleden werkte we eigenlijk alleen met Rotband en Fix&Finish, dat is immers het vaforiete materiaal van (O)Pa. En dan op horengaas op rondgezaagde MDF wandjes.

Het is nu voor het eerst dat ik met XPS werk en dat bewerk met messen en schuurpapier tot een glooiend geheel en dat van een basis kleur voorziet.

Maar als je F&F gebruikt, kan je dat ook (voor)kleuren inderdaad. Als er later dan stukjes af zouden springen of de boel scheurt heb je niet gelijk van die felle witte puntjes of witte strepen in beeld.

Ik heb nu even het bovenste stuk XPS er af gepakt en nog één keer met het restje verf van het grote talud geschilderd. Zodra het droog is zou het meer in de buurt moeten komen van elkaar.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het 'Ecoduct' is voorzien van de gras vezels.

En zodra dat binnen is komt er nog een spuitlaag 'Fixatief' overheen.

Nu ziet het er wel strak uit. Maar ben benieuwd als ik na de fixatie de losse rest vezeltjes er afspuit hoe het er dan nog uitziet.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tussentip: losse vezels afzuigen met een kruimeldief, afhankelijk van het model met een zakdoek oid ervoor. Op die manier kun je de vezels nog eens hergebruiken.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor de Tip!

Die hebben we, zo een B&D kruimeldief, alleen de accu is binnen mum tijd leeg. Waardeloos ding.

Zoonlief had ook al braaf op eigen initiatief de losse vezeltjes opgeveegd tot een hoopje op de tafel. Moest hem alleen teleurstellen omdat ik de tafel van te voren niet had schoongeveegd er nu een berg XPS gruis inzit. Oftewel onbruikbaar.

Zal de volgende keer het werkblad eerst schoonvegen, of ik leg er een krant onder.

Maar aan de andere kant, die paar vezeltjes die er nu naast zijn gevallen zetten in vergelijking tot wat er nu opzit niet echt (gras)zoden aan de dijk.

Wat het stofzuigen betreft, hopelijk zet het 'Fixatief' de zoden voldoende vast en stofzuig ik er niet te veel vanaf. We gaan het zien.

Maar je brengt me wel op een idee, heb een zwembad stofzuiger. Mischien kan ik dat principe nabouwen voor op de normale stofzuiger. Dan moet er alleen een fijnmaziger filter(zakje) in. Zal eens kijken of ik wat kan fabrieken t.z.t.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Een pantysokje is ook heel effectief.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb alle loszittende vezels er van afgeschud en opgevangen op een opengeknipte vuilsniszak en weer in het bakje van de chinees gegooid.

Nu is de 'Fiaxatief' ook onderweg begreep ik dus ik wacht even tot dat binnen is maandag of dinsdag en spoei dat er dan op. Zodra dat droog is wil ik het hele proces nog één keer herhalen.

Dus: verdunde houtlijm smeren of sproeien, vezels strooien, drogen, afschudden en weer fixeren.

Denk dat het talud er dan wel toonbaar uitziet. En het moet ook niet zo zijn dat ik na de eerste de beste stofzuigbeurt van de baan het talud weer opnieuw moet inzaaien.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ikzelf gebruik om de losse vezels die niet gehecht hebben een afgeknipte voet van een panty, en de stofzuiger.

Stofzuiger heeft een regelbaar vermogen, deze zet ik op de laagste stand, verder zit er aan het mondstuk een valse lucht schuif, deze zet ik open.
Zo zuig ik alles er voorzichtig af. En draai je het pantysokje binnenstebuiten boven het bakje als alle losse vezels zijn weggezogen.

Het pantysokje zit dus deels in het mondstuk (wordt eringezogen) en het uiteinde Krul ik erom en houd ik vast.
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor de Tip!

Ik heb ook even de nieuwe Elektra geïnstalleerd en een sparing gemaakt in de tafelrand voor de USB Converter van de IB-IR.

Dit heeft wel een Multi Tool zaagblad gekost. Kwam onderweg een flinke schroef tegen zo te zien. Bijna geen tanden meer te herkennen. :)

Maar de Centrales en Keyboards staan weer op hun plek. En dat is het belangrijkste.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik moet helaas melden dat drie dagen na mijn vorige bericht (O)Pa 'de scenery man' te horen heeft gekregen dat hij uitbehandeld is voor de 'K'. Ik weet nog niet of ik mijn enthousiasme voor deze hobby vast kan houden. Dus ik weet ook nog niet of ik mijn bijdragen op meerdere fora wil blijven posten.

Ik heb heden ochtend nog wel het 'Ecoduct' voor de derde keer bestrooid na een mislukte tweede poging. Hopelijk is het resultaat na opdrogen wel acceptabel.

Na deze eerste scenery stappen ga ik eerst verder met het aansluiten van de Märklin lichtseinen, en de wissellantaarns en Viessmann magneetartikel decoders op een separate voeding. Aansluitend moet er hoognodig aan kabel management gedaan worden onder de tafel.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ref. eerste zin: Slecht nieuws... Heel veel sterkte !
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi Timaximus,

Dat is ongelofelijk ...-nieuws... Geniet van deze laatste momenten samen, en heel veel sterkte met de periode die komen gaat.

Wat betreft jullie baan: er is niemand hier die je ook maar iets kwalijk zou/ mag/ zal mogen nemen, ongeacht je besluit. Wellicht ga je nog troost vinden in het werken aan de baan, wellicht blijft het een bron van herinneringen. Luister naar je gevoel.

Groeten,
William

Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Oei, ik wou net een enthousiast compliment maken voor de strakke begrassing. Het geheel doet me denken aan de aloude prefab tunnels van Noch en dergelijke. Past goed bij jouw aanpak.
Het compliment blijft, maar ik kan mij voorstellen dat de glans voorlopig even van de hobby af is met het nieuws over je vader.

Sterkte! En doe vooral rustig aan. Soms kan een beetje prutsen ook een goede afleiding zijn. Maar soms ook niet. Doe vooral wat je gevoel of je stemming je ingeeft.

Groet,

Peter
Re: Zolderbaan 6,2 x 3,9 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
veel sterkte,


mvg,
Michel