Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is een stukje printplaat neem ik aan? Dan zou ik ze met een scherp stanley mesje even meerdere keren in snijden en dan breken.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja, is printplaat.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat
Zelf doe ik het met een slijpschijf aan de Dremel.

groet
Harald
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op vrijdag 11 december 2020, 10:43:15
Vraagje aan het publiek: hoe kan ik het beste de Viessmann LED strips (5049) breken op de daarvoor bestemde punten?

MvG,

Timaximus

Rocozaagje
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor de info collegae,

Ik heb de eerste methode nu toegepast, paar keer met stanleymes gesneden en daarna gebroken.

Ik zou het zelf ook gezaagd hebben maar heb op dit moment geen scherpe met fijne vertanding.

De dremel had ook gekund met een dun schijfje, ben alleen mijn snelspan stift kwijt.  :(

MvG,

Timaximus 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gelukkig zijn die snelspan-stiften ook te koop, zoals zo ongeveer alles van dremel.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja, zal weer eens kijken naar een snel span stift als ik wat moet halen bij de bouwmarkt. Ik kan hem echt niet meer vinden alsmede een aantal schijfjes. Misschien ergens tussen of achter gevallen of per abuis weggegooid.

De Viessmann LED bevalt me, die ga ik bij bestellen (voorlopig 10 stuks).

De koppeling is (nog) niet super want er is vaak geen verbinding. Vooral bij duwen niet. Dus zal micro Litzes moeten maken. Toch zal ik de resterende IC Südwind ook van deze koppelingen voorzien (3 setjes) zodat de hele stam compatible is. :)

De LED strips en koppelingen waren eigenlijk voor de Silberlingen maar zitten nu in de IC Südwind rijtuigen. De BAR en het Restaurant ga ik dus ook ombouwen naar LED en stroom voerende koppelingen.

Voor de Silberlingen ga ik nu de magnetische koppelingen proberen (voorlopig 5 setjes) zoals onze collega, de heer Van Ooijen, ook met zijn IC rijtuigen heeft gedaan.

Verder is die nieuwe E112 een echte herrieschopper. Maar moet zeggen toch net weer wat mooier dan de andere recente locs. Als je dit hoort wil je bijvoorbeeld toch ook de ICE1 voorzien van nieuwe geluid decoder. Wat een bagger hoorn heeft die zeg, dat kan echt niet meer heden ten dage.  :D

Ook de ESU LokProgrammer heeft een vaste plek gekregen onder de tafel tussen de rest van de kabel puinhoop van de digitale componenten. De LokProgrammer en de IB2 hebben nu beide een eigen programmeerspoor op totaal verschillende locaties op de tafel.

Dat was het weer even. 

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zo, vandaag gewoon helemaal niets gedaan aan de baan. :)

Wel is er vandaag tegen verwachting in de 'Pop Farbe' stam (43917) opgeleverd.

De E112 heeft de 'Pop Farbe' stam opgehaald bij halte 'Zuid' en naar station 'Centraal' spoor 9 gebracht.

Op dit los en laad spoor worden de rijtuigen geinspecteerd voordat ze de dienstregeling in gaan.

Na een inspectie bleek er toch het en en ander niet geheel conform de kwaliteitsnorm afgeleverd te zijn.

Zo bleek de sluitverlichting print, welke normaliter op het chassis hoort te staan in de daarvoor bestemde sokkels, los in het rijtuig te zweven aan de aangesolderde draden. Nadat de meegereisde technisie het LED printje op de juiste manier in het rijtuig hadden geplaatst branden de 2 rode sluitlichten zoals deze behoren te branden. Verder blijken ook de enkelpolige elektrische kopelingen verre van optimaal en resulteren geregeld in een totale Blackout in de rijtuigen. Dus ook daar zullen nog wat optimalisaties aangebracht moeten worden (lees mogelijk ander type stroomvoerende kopeling of andere contact verbetering aanbrengen).

Verder zijn het mooie rijtuigen en rijden ze stabiel, ook in de wisselstraten. Ondanks de dubbele massa slepers, onder elk draaistel zit er een, lopen de rijtuigen verrassend soepel. Zeker in vergelijking tot de IC Súdwind rijtuigen voordat deze omgebouwd waren naar LED, die trokken zo zwaar dat je dacht dat de boel vastgeroest zat.

Tot zover...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu nog een Lollo er voor en het plaatje is compleet  :)  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Die zijn ze nu aan het uitladen Wim, zaten in het bagage rijtuig. Het zijn Chupa Chups.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het ondertapijt is gelijmt en ligt mooi vlak. Ook de strook buigtriplex is in de hellingvorm gezaagd. Het achterste rechte stuk vervaardig ik van normale Triplex plaat (op voorraad).

Ik heb alleen niet genoeg profiel latjes om alle damwand deeltjes te zagen dus die moet ik bijhalen. Maar de winkels gaan dicht dus dan maar verder met de andere zaken en af en toe een posie rijden i.p.v. bouwen.  :)

Verder ook de resterende LED strips en koppelingen besteld voor de laatste 3 IC-Sudwind rijtuigen, waaronder ook de BAR en het RESTAURATIE rijtuig, en de 6 Silberlingen, waarvan twee stuurstanden.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De afgelopen avonden, tijdens het Snooker kijken, de voorbereidingen getroffen voor het realiseren van het rangeer tafereeltje.

De 10 wissels zijn voorzien van een aandrijving en een wissel lantaarn. Daarna zijn van alle aandrijvingen, de lantaarns, de ontkoppelrails en de LISSY sensoren de draden verlengd. Ook de 27 terugmeld rails zijn geknipt en voorzien van een massa draad. De tussenliggende rails knip ik bij het leggen. Dit keer wordt het hele rangeer gebied met massa detectie uitgevoerd.

Dit weekend eerst maar eens kijken of we de boel neergelegd en aangesloten krijgen.  :)

De resterende 2-polige stroomvoerende koppelingen zijn vandaag binnen gekomen. De Faller LED strips staan nog in bestelling. Dus die werkzaamheden laten nog even op zich wachten. Maar ben wel benieuwd naar die magnetische variant van de koppelingen voor de Silberlingen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag ben ik niet verder gekomen dan het neerleggen van de sporen. Ik kon ook niet alle rechte terugmeld rails met massa draad en rechte rails met LISSY sensoren gebruiken. Enkele terugmeld rails en rails met LISSY sensoren zijn bogen geworden. De benodigde bogen met LISSY sensoren had ik nog liggen. Aan twee bogen moet ik nog een massa draad solderen. 

Het ligt nu zo op tafel dat voor de besturing met WinDigipet er gebruik gemaakt gaat worden van de terugmeld rails (massa) en dat bij het rangeer tafereel de rails met LISSY sensoren gebruikt gaan worden. Dit was mede bepalend voor bijvoorbeeld de locatie van de LISSY sensoren en de ontkoppelrails.

De rangeer locs die straks via LISSY aangestuurd gaan worden zijn allen locs met TELEX koppelingen. De ontkoppelrails spelen hierin dan geen rol.

Door bij de S-bogen aan de rechter zijde van de uitbreiding wat te spelen met de tussenliggende rechtstanden, heb ik het spoor vooraan wat verder van de rand af gelegd. Dan heb je wat meer grond voor een schouwpad of iets dergelijks. Verder ook een stukje rechtstand toegevoegd op de locatie waar straks de toerit aansluit. Hier kan een rangeerloc omlopen of tijdelijk wachten.

Morgen dus nog twee gebogen terugmeld rails maken en we kunnen gaan boren.

Als (O)Pa zich goed genoeg voelt komt hij aanstaande donderdag weer een dagje treinen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op zaterdag 19 december 2020, 20:50:31
Als (O)Pa zich goed genoeg voelt komt hij aanstaande donderdag weer een dagje treinen.
MvG, Timaximus
Leuk, geniet er van :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat gaan we zeker doen Hans.

De zeldzame dagen dat we nog samen van deze mooie hobby kunnen genieten koesteren we.

Helaas ziet het er niet rooskleurig uit. Hij is aan zijn tweede Chemo begonnen na een niet zo goede uitslag na de Radium therapie.

Straks ga ik eerst de draden van de uitbreiding wegwerken en daarna de kamer opruimen en de baan weer rijklaar maken. Nu komt (O)Pa niet echt voor het rijden maar meer om te knutselen aan de baan. Het blijft toch een scenery man hè.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heel goed, zeker koesteren die momenten! Ik zou dolgraag willen dat mijn vader ook nog eens een uurtje zou kunnen komen "treinen"...
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Op de twee achterste spoortjes links van de uitbreiding na zijn alle draden weggewerkt. Ik ben er nu ff klaar mee. Dus later verder.

De volgende stap is het vinden van alle draadjes, diverse zitten in afgesloten holtes van de opbouw op de tafel. Dus eerst gaten zagen met de Multitool van onderen nadat alle kisten onder de tafel weg zijn gehaald.

Niet het leukste werk maar wel noodzakelijk.

Een foto zal ik jullie besparen want die is hetzelfde als enkele foto's terug.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heel veel sterkte en beterschap gewenst aan (o)pa.  :thumbup:

Ook dit project zal ik met warme belangstelling blijven volgen. Een goede inspiratiebron voor mijn toekomstige baan!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist begonnen met het testen van de uitbreiding. De testloc, de V200, met een LISSY zender uit 2004 heeft alle 12 paar LISSY sensoren overreden. Daarbij werdt de zender gedetecteerd, wat je kan zien aan een blinkende LED. In alle LISSY modules zit nog de oude programmering dus bij het overrijden van 3 posities kwam de LOC tot stilstand. De Massa detecties doen het ook, gezien de blinkende LED op deze modules.

Alleen de Uhlenbrock LocoNet schakelmodule (63410) blijkt defect dus helaas nog even zonder elektrisch beweegbare wissels. Ik kwam daar achter doordat de wissellantaarns niet allemaal branden. Ook de trafo ging ook uit na enige tijd. Omdat de IB daardoor ook uitviel dacht ik eerst aan een defecte IB. Maar nu de Schakelmodule er uit is gehaald werkt alles verder prima. Ik had nog een module in bestelling staan voor de ontkoppelrails maar heb er nu nog een bijbesteld zodat ik hopelijk volgende week hier mee verder kan. De defecte ruil ik wel om na de Lock Down.

Ook de 10 rangeerseinen (76471) en de 2 hoofdseinen (76494) voor de rangeer uitbreiding zijn besteld. Nu moet ik de overige 28 lichtseinen ook nog aansluiten, sowieso om te kijken of ze het doen gezien de aankoop datum begin dit jaar. Misschien volgende week even kijken.

Wat (O)Pa betreft, die komt morgen. Hij heeft van de Oncoloog te horen gekregen om vanaf nu alleen nog maar leuke dingen te ondernemen en de modeltreinen is daar één van. Al is het maar voor een paar uurtjes of zolang het gaat.

Nu eerst de boel grondig stofzuigen voor morgen.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoals gezegd was (O)Pa een dagje op visite. En uiteraard hebben we ook heel even op zolder gezeten. Te lang staan gaat helaas niet meer. En daarbij hebben we de veranderingen sinds zijn voorlaatste bezoek de revue laten passeren. De rangeer uitbreiding, het nieuwe materieel dat binnen is komen rijden, het fenomeen stroomvoerende koppelingen (3 soorten) met de LED verlichting en uiteraard ook de rolbrug met de nieuwe stille motor even laten horen. Hij vond het allemaal geweldig. Niet lang daarna even geluncht en een aantal potjes gerummikubd met zoonlief erbij. En tussendoor patat voorgebakken voor het avondeten.

Dus al met al een gezellige dag geweest.

Op de valreep zijn ook nog de Uhlenbrock schakelmodules (63410) binnen gekomen. Dus we kunnen weer verder met de rangeer uitbreiding.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Mooi om te lezen dat jij / jullie een leuke gezellige dag hebben gehad met (O)Pa. :)  :thumbup:

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik knip ze met de Faller zijkniptang, een wat oudere die wat beschadigd is.

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Leuk dat jullie je Opa een leuke dag bezorgd hebben. Prettige feesten.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik knip de massa ook door en weg met een zijkniptangetje van Knipex. Gaat prima. Alleen bij de ontkoppelrail gaat het wat lastiger aan een kant.

De defecte schakel module is vervangen. De nieuwe werkt maar moet ik nog verder instellen. Dan kunnen we de rijwegen in de IB-Switchen gaan zetten.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu de wissels netjes werken en de rijwegen in de IB-Switch zijn gezet kunnen we een rangeer scenario op gaan zetten voor de LISSY modules.

In dit scenario maak ik gebruik van 8 rijwegen. Tijdens het schrijven van het scenario kom je tot de ontdekking dat er eigenlijk nog een aantal rijwegen bij moeten om wissels niet als openrijden te behandelen. Dat doe ik wel in de eindfase al het rangeer tafereeltje werkt. Kwestie van enkele parameter veranderen in de diverse LISSY programma's. Het aantal bewegingen blijft gelijk maar het kan allemaal wat mooier.

Het scenario heb ik even uitgewerkt in onderstaande schets zodat ik straks de LISSY programmering in tabelvorm op kan zetten. Ik heb ook wel een LocoNet Tool licentie voor de oude IB maar weet nog niet of ik die ga gebruiken. Het inkloppen via de toetsen op de IB en tussentijds testen geeft toch een soort van rustgevende werking.

Verder op de valreep toch nog nr. 6 van de Insider ontvangen, was niet de enige zag ik in het bewuste topic waarbij het wat later in de bus kwam.  :)

Ik weet nog niet of ik ook de rijtuigen set bij de E44 bestel.

Voor wat betreft de stroomvoerende koppelingen, de 9 LED strips zijn binnen bij mijn hofleverancier in Vlaardingen dus die heb ik naar verwachting ergens volgende week binnen en kan ik beginnen aan de magneet varianten. De Marklin koppelingen zijn verre van optimaal bij mij in ieder geval. Dan zijn de Fleischmann beter. Maar een vergelijk maak ik pas na de magneet varianten ingebouwd te hebben.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik de Marklin varianten nog niet nader heb bestudeerd. Ik heb gewoon de rijtuigen aan elkaar gekoppeld en ben gaan rijden. En daarbij hoor je ook regelmatig een klik bij het ingaan van een boog waarbij het niet uitmaakt of dit naar links of rechts is. Mogelijk zijn het de koppelingen.   

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mijn goede voornemens voor het modelspoorjaar 2021 zijn:
Taluds maken, taluds maken, taluds maken, taluds maken en taluds maken. En ehhhhh oh ja taluds maken.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Iedereen de beste wensen voor 2021 namens team Timaximus.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank je wel Timaximus.  :thumbup:
Ook voor team Timaximus de allerbeste wensen voor 2021.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ook voor jullie de allerbeste wensen  :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Om de goede voornemens in daden om te zetten probeer ik dit weekend een soort van Sawa te maken met die XPS platen rondom het boog eiland en 'De Put' in.  :)

Heb daarvoor even de helft van de XPS platen onder de treintafel gelegd, anders blijf ik heen en weer lopen.

Eerst maar eens een malletje maken met de uitwendige contouren van het boog eiland voor de vorm.

Of het verstandig is weet ik niet maar mijn gevoel zegt om bovenaan te beginnen en dan steeds de onderliggende laag een paar centimeter groter te maken. En bij de onderste op maaiveld niveau dan wel de rand overlappen om in 'De Put' uit te komen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoals gezegt de voornemens omgezet in daden.

De ruwbouw van het talud in die hoek is klaar.

Nu komt het lastigste werk en dat is er een glooiend geheel van maken.

Maar denk dat ik eerst maar overal van die Sawa's neer ga zetten en er dan ooit iets glooiends van maken. Is nou niet bepaald mijn ding dat soort werkzaamheden. (O)Pa daarentegen deed dat altijd graag, lekker schuren, verven, strooien, lijmen etc.

Ik ga tussendoor wel verder met de tweede damwand, de buigtriplex heb ik oudejaars avond gelijmd en die zit mooi vast. Nu nog een strook vaste triplex er achter en de profiellatjes zagen. Zover de voorraad strekt want veel heb ik niet liggen meer.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu de taluds er liggen is het misschien mooi om achter het boog eiland een Ecoduct te maken over de sporen heen. Daarop kan dan met dat XPS een lichte helling gemaakt worden die aanlsuit op de rangeer uitbreiding. De tunnel die onstaat is niet lang maar breekt wel even het zicht op de trein. De tunnel ingangen komen wel iets verder te liggen dan de koppen van het boog eiland zodat je wat diepte werking krijgt.

Dit deel kan gewoon los blijven liggen zodat je er altijd bij kunt.

Het gat naast de spiraal probeer ik vandaag ook dicht te leggen. Anders kan ik niet verder met de taluds aan die kant van het bruggen tracé.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De geplande werkzaamheden voor vandaag zijn gereed. De plaat voor het 'Ecoduct' moet ik nog wel voorzien van steunhout.

De plaat ligt nu in een bepaalde helling omdat het boog eiland ook in een helling ligt. Links is de hoogte 9 cm en rechts 10 cm. Nu neemt de slanke plaat deze vorm aan maar als ik die straks ga beplakken met de XPS platen wordt deze stijf. En dan kan deze de 'vreemde' hellingen niet meer volgen. Denk dat het gewoon op 9 cm wordt en de plaat er dan maar achter moet vallen i.p.v. op de rand van het eiland rusten.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb de Triplex plaat voor het 'Ecoduct' even beplakt met een eerste laag restanten XPS plaat.

Vanavond even rondom afsnijden en de volgende laag plakken. Kom op 4 lagen gezien de te overwinnen hoogte van 7 cm.

Moet daarbij alleen niet het schuine dak vergeten. En even afmeten met een zwaaihaak. :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als ik het goed begrijp, gebruik je RFID voor je telex-koppelingen.

Maar k heb je draadje nu horizontaal, diagonaal en verticaal doorgespit, en ik kom het niet meer tegen.
Ergens stond er iets over. En het prikkelt mijn interesse.
Je pendelt met trek-duw treinen, met telex-locs, met de (Win-digipet) PC-automatisering .
Toch?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Jan,

Ik denk dat je doelt op de LISSY, infrarood zender op Loc of Wagon en infrarood ontvanger in spoor. Het rangeren en oppikken (telexen) zijn trein acties aangestuurd vanuit de LISSY modules. De telex koppeling is een Loc Sonderoption, bijvoorbeeld F2 en die schakel je dan bij het overrijden van de LISSY sensoren direct of na enkele seconden.

De LISSY rangeer baan staat geheel los van de WDP baan. Beide hebben een eigen IB.

In WDP werkt het ook maar dan via de profiel editor.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
En daarvoor gebruik je märklin-nieuwe-stijl telex koppelingen voor?
Sorry, de hersenen kraken nog een beetje na.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb geen idee om welke type telex koppelingen het gaat. Ik heb een aantal locs oud en nieuw met zo een telex koppeling. Voor mij zijn het gewoon elektrisch bedienbare koppelingen via de F.. toetsen. Ik heb daar verder nooit bij stil gestaan. Het is ook puur om te ontkoppelen op de Loc ipv. met de ontkoppelrails.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik begrijp het, dat is dan mijn eigen dingetje ...

Interessant is dat het op jouw manier lukt. Maar ik zie andere toepassingen....

Er zijn allerlei digitale telexkoppelingen uitgekomen in de loop der jaren (Roco, Märklin, Krois, Kadee), en toen ik zat te bedenken hoe die dingen analoog gebruik konden worden (met magneet tussen de bielsen, en wat hardware in de loc) , kwam ik uit bij dit principe, want dat begrijp ik, en zou ik zelf zo kunnen maken, en als zo het te koop is, scheelt dat een stap
(en dit is waarschijnlijk een van de oudste Märklin producten op dat vlak, want de meeste zijn inmiddels een stuk compacter):

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoiets zit volgens mij op mijn oude rode V360.

Op de recente Loc V290 zit een van de nieuwere type.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Na een nachtje drogen heb ik het 'Ecoduct' deel er even bijgezet. Moet de achterkant nog wel schuin wegsnijden.

Nu wil ik van dit deel een proefstuk maken. Dus schuin wegsnijden en daarna schuren en kijken of er wat van te maken valt.  :)

Dat schuren doe ik denk wel buiten want er komt heel fijne stof van dat XPS af.

Als er suggesties zijn hoe dit materiaal eenvoudig te shapen, dan hoor ik dat graag.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wat ik in het verleden wel eens voorbij heb zien komen is een "gloeidraad" of "snijdraad". Kan ironisch genoeg even geen draadje vinden van een voorbeeld.

Succes met de bouw, je bent lekker bezig  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat  @citaat Zie ===> klik
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja, ik heb zo een gloeipen, maar alleen één vrij lange versie en die kan je niet echt op het uiteinde belasten als het gaat om shapen van dat XPS schuim. Dan breekt ie. Dan zou ik toch zo een setje moeten kopen met verschillende lengtes.

Een stevig en lang breekmes heb ik helaas ook niet voorhanden en de bouwmarkt is nog ff dicht helaas. 

Ik zou het misschien ook met de Dremel kunnen bewerken. Zal zo eens wat proefjes doen op het afval.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat Je kan het bij de bouwmarkt bestellen. Wordt het thuisbezorgd.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
:)

Ik ben al aan het kijken of ik niet nog meer zaken nodig heb. Houtlijm gaat ook wel hard nu met die XPS platen op elkaar lijmen.

Kom ook hout tekort maar dat leveren ze of niet of met hele hoge verzendkosten.

Maar ook hier is de pakjes bezorgers kind aan huis. Elke keer als je weer wat besteld hebt kom je er achter dat je eigenlijk nog wat nodig had en zit je weer voor de webshop.

Zo te zien komt de DHL er ook weer aan met wat LED strips.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dan ga ik dat eens proberen Ben. Moet nog een hele berg van dat XPS lijmen. Overigens nette spoordijk in wording.

Wat ook heel goed lijmt is de Polymax maar dat is een gel en die smeert weer lastig weg.

Heb zojuist als een wezenloze staan snijden, pulken, schuren en schuren en schuren en zagen.  :)

De platen heb ik aan de randen schuin gesneden met een slank breekmesje, beter is een groter breekmes dat langer en steviger is en waarmee je vlakkere hoeken af kan snijden.

De schuine rand bij het dak heb ik met een los ijzerzaag blaadje er als laatste af gezaagd. En daarna nog wat glad geschuurd.

Nu is het idee om dit vormsel te vullen (kieren) en glad te maken met muurvuller o.i.d. en daarna groen te verven en te bestrooien.

Met de Dremel afschuinen gaat niet lekker dus die bewerkingsmethode valt voor mij af.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi,

Naast de al genoemde/gebruikte middelen gebruik ik ook nog een stanley rasp. Die kun je toepassen voor het (snel) maken van de basis vorm. Geeft wel een hoop troep en stof, dus niet bij de baan gebruiken (tenzij met de stofzuiger er direct naast). Daarna eventueel bijschuren voor een glad resultaat.

Groeten,
Wico 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja Wico, dat zoek ik dus. Gereedschap waarmee je snel en eenvoudig grof de helling maakt in dat XPS om het daarna glad te schuren. Het gereedschap moet vooral heel scherp zijn anders trek je dat XPS te veel uit elkaar heb ik gemerkt. Dus vaak het breekmesje afbreken voor een mooie gladde snede.

Ik denk dat ik alles maar met dat XPS ga maken, dus ook de tunnel ingangen. Normaal doe ik dat met MDF maar dat vergt voor mij te veel inzet. Mogelijk voorzie ik de XPS tunnelingangen van een dun laagje plamuur o.i.d. zodat het niet bij elke minimale aanraking indeukt. Want dat is weer een nadeel van dat XPS.

Maar zo leer je materialen wel kennen, door er mee aan de gang te gaan.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Is dit niks?