Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op dinsdag 17 november 2020, 13:38:03
Vandaag de laatste onderdelen binnengekregen om de rolbrug hopelijk wat stiller te krijgen.
Een Faulhaber motortje en wat toebehoren.
Ik volg je draadje al een tijdje, maar ook weer niet zo heel vaak.
Bij de aankondiging rolbrug, ging er bij mij een luikje open. Uit 2013 of zo, op een ander forum, win-digipet of zo.
Toen was je daar ook al mee bezig.

Toen ik een tijdje terug een rolbrug kon kopen, heb ik eerst gekeken of er ruimte voor was. Die was er niet.
Toen besloten ervan af te zien. Maar het voorwerk had ik toen al gedaan: uitzoeken wat je nodig hebt.
Want het was iedereen duidelijk dat Märklin een grindmolen op de markt had gezet.

Een van de plaatjes die jij ervan toont:


In Werner's draadje Ervaring met ombouw rolbrug reageer jij als een van de eersten: binnenkort. Ik zie nu dat je koos voor een andere motor. Dat scheelt enorm in de kosten. Maar betekent ook dat je het zelf moet (laten) doen, en niet voor € 98,- aan SB-modellbau kunt/wilt uitbesteden.
Ik ben benieuwd naar je ombouwverslag.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik ga er binnenkort aan beginnen. Als goed is, is het een kwestie van hakken in het motorhuis en vastlijmen van de motor. En wat lampjes parallel solderen.

Ik maak me meer zorgen om het lijmen van het rondsel op de as. Ik heb wel 'Loctite'.  :)

Ik kan wel eerst alleen even de motor aansluiten en kijken of deze draait en omschakeld via de schakel decoder.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Met zoveel ruimte zou ik de rolbrug 🤔 hmm een ander plekje geven  :)
Kliko en mijn geld ergens anders op de baan besteden 😊😂😂😂
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als ik hem verziek zal dat ook gebeuren.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat
Hahahaha  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoe zet ik hier een big smiley neer ✅😂
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Timaximus,

Waar heb jij dat Faulhaber motortje voor je rolbrug gescoord?

Gr.,
Rolf
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Motor (MO G2020) bij Modelsector.
Tandwiel (Art. 01210412015) bij Modelbau Profi.

MvG,

Timaximus.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Jan Willem.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik puur de spullen besteld heb in de winkels zoals het op een Duits forum werd aangegeven.

Ik heb niet verder gezocht dan dat. Dus ook niet gekeken of het bij de ander ook te koop was. En naar de prijzen heb ik verder ook niet gekeken.

Dus met deze componenten moet ik het nu zien te realiseren.

Die van SB-Modelbau kan ik altijd nog bestellen mocht het mis gaan, maar dan heb ik waarschijnlijk ook een nieuwe rolbrug nodig.  :)

Niet te hopen want dan moet ik de Brawa 41555 van mijn wenslijstje schrappen.

MvG,

Timaximus
   
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zo, het elektrische deel functioneert.  :)

De brug even in lijn met een spoor gezet omdat anders de motor eeuwig blijft draaien.

De motor kan ik zo aan en uit zetten en van draairichting veranderen in WinDigipet.

Nu eens kijken wat ik minimaal uit dat motorhuis moet verwijderen?

Ook het tandwiel moet ik nog op de as zien te krijgen. Nu zag ik op foto's ergens een soort nijlon busje, dat over de kraag van het tandwiel schuift, op de as zitten. Op de as van de motor zit een plat vlakje maar in het tandwieltje niet. Dus daar moet ik mij nog even in verdiepen.

Het tandwiel schuift er wel mooi op. Zo ff met de hand geen speling te voelen.

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist voorzichtig het motorhuis uitgefreesd en het deksel voorzichtig afgefreesd met de Dremel.

Nu is het zaak om de ideale positie van de motor en daarmee ook de positie van het tandwiel op de as te bepalen.

Het tandwiel ga ik met 'Loctite' proberen vast te zetten op de as. Als dat niet lukt, dan met de 2 componenten lijm.

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb van de lampjes even een klein pakketje gemaakt en ingetaped.

Het tandwiel heb ik met loctite gelijmt. Dat laat ik een nachtje drogen. Als dat morgen vastzit kan de motor er zelf in gelijmt worden.

De draden moet ik alleen nog afknippen, strippen, in elkaar draaien, solderen en afdekken met een krimpkousje.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat
Ik zou de motor nooit vast lijmen maar met dubbelzijdig tape vastzetten of klemmen.

groet
Harald
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Want? Je krijgt hem nooit mee los zou je zeggen.

Als de motor maar op zijn plek blijft. Met tape zou je denken dat het tandwiel zich misschien wegdrukt.

Ik kan morgen wel even kijken of ik hem goed kan klemmen met stukjes XPS schuim en dan proberen.

Maar moet wel goed opletten dat ik niet de plastic wanden kapot drukt dan.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Timaximus,

Leuk en interessant draadje. Heb hem vandaag door genomen en vind het leuk om vanaf nu je werkzaamheden wat te volgen. Gelijk al even een vraagje. Ik zie dat je een soort zwarte rubberen zeil gebruik als onderlaag en demping. Heeft dat voordelen tov bv kurk of de blauwe platen?

Gr. Pieter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat is rubber ondertapijt 'Royale 550'. Het dempt goed en is makkelijk te verwerken. Het is vrij zwaar en blijft daardoor ook goed liggen op de tafel.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Tim.

Citaat van: Timaximus op zondag 29 november 2020, 20:04:40
Want? Je krijgt hem nooit mee los zou je zeggen.

Als de motor maar op zijn plek blijft. Met tape zou je denken dat het tandwiel zich misschien wegdrukt.

Ik kan morgen wel even kijken of ik hem goed kan klemmen met stukjes XPS schuim en dan proberen.

Tip: Om motoren fatsoenlijk klemvast te zetten gebruik ik een zogenoemd kabelbuisklem of zadel:
ietwat kleiner dan de diameter van het motortje en het blijft stevig zitten én is weer los te nemen.
De buisklem kun je dan middels boutje en moertje stevig vastmaken aan de behuizing.



Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als het zou passen dan zou ik het best willen uitbroberen Erik. Maar de beschikbare ruimte is te klein.

Ik heb het motortje even geklemd met een stuk XPS en met de deksel (stuurhuis) er op heeft de brug één spoor opzij gelopen. Toen zat het tandwiel los op de as.  :)

Het tandwiel nu getracht vast te zetten met Polylijm. Als dat ook niet werkt dan heb ik nog de 2-componentenlijm. Die flesjes heb ik nu nog even dichtgelaten.

En mischien had ik het asje wat moeten opruwen. Dat heb ik niet gedaan. Er zit een plat vlakje op de as, hoopte dat daar de lijm in zou lopen en zo meer houvast zal krijgen op de as.

Hij rolt nu wel iets te snel dus heb er nu ook, bij de uitgang van de schakeldecoder, een weerstand tussen gezet. Maar dat kan ik pas testen als het tandwiel weer vastzit. Officieel is de Polylijm pas na 24 op zijn volle sterkte.

Misschien kan ik er een variabele weerstand tussen zetten om de snelheid te regelen naar behoefte.

De snelheid van 23t/min is op basis van 9V en de motor werkt tussen de 2 en 16V.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zo, de fijnafstelling van de motor snelheid is ook geregeld. Met een oude (witte) Marklin Trafo. Daar had ik in eerste instantie helemaal niet aan gedacht. Dat ding was al zo lang uit het zicht namelijk. 

Nu afwachten of het tandwiel vast genoeg zit.

Dan kan ik een een filmpje maken met de nieuwe herrie.  :)

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het tandwiel heeft het ook met de Polylijm niet gehouden op de as.

Dus toch maar de 2-componentenlijm aan gaan maken en daarmee lijmen.

We blijven het proberen.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op zondag 29 november 2020, 14:08:56
Op de as van de motor zit een plat vlakje maar in het tandwieltje niet. Dus daar moet ik mij nog even in verdiepen.

Het tandwiel schuift er wel mooi op. Zo ff met de hand geen speling te voelen.

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus

Kun je in het tandwielen  ook een vlak stukje maken?
Dan zou je een spie kunnen gebruiken?

Dan hoef je hem alleen nog te borgen met een asklemmetje zodat hij er niet afloopt?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Barry,

Het asje is maar 2mm diameter. En in het gat van 2mm in het tandwiel kan ik dat zelf niet fabriceren. Ik kan wel kijken of er ook gelijksoortige tandwieltjes zijn met spiebaantje, mocht het met de 2-componentenlijm ook niet lukken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het tandwiel lijkt met de 2-componentenlijm vast te zitten. Nu maar hopen dat ik de 2-componentenlijm goed genoeg gemengd heb en het vast blijft zitten.  :)

Zojuist een kort stukje heen en weer bewogen en de brug rolt met mooie snelheid en stil heen en weer. Dus dat is al positief.

Ik moet de motor en het huis wel vasthouden met duim en wijsvinger omdat de motor wel is waar rondom is opgesloten maar nog wel kan rollen. En dat doet hij dan ook. Dus daar moet ik nog wat op verzinnen. Denk toch maar vastlijmen met de 2-componentenlijm. Met klemmen van de ronde gladde motor in het huis redt je het gewoon niet om deze krachten van de overbrenging tegen te houden.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Smeltlijm?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Uit zo een lijmpistool bedoel je Anton?

Die had ik wel maar waar die ligt?

Ik heb nu even aan de bovenkant de 2-componentenlijm aangebracht.

Ik kijk dit even aan en anders knutselen we gewoon verder.

Ik weet niet waar die 2-componentenlijm van gemaakt is maar één van de componenten stinkt naar rotte vis.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De motor zit vastgelijmt en de rolbrug werkt.

Ik mis ergens toch wel een beetje de koffiemolen omdat je die overal doorheen hoorde. Ook door het rijgeluid bijvoorbeeld.  :P

Hier een 'Sneak Preview' van 1 spoor verplaatsing. Zet wel het geluid hard!



Ik heb hem ook een paar keer heen en weer laten lopen. Hij staat nu op een snelheid die overeenkomt met de oude motor. Ca. 23 sec. over de hele looplengte. Dat is in dit geval +/-9V via de trafo (stand 100).

+/-46 sec. en +/-69 sec. is ook te realiseren alleen krijg je dan wel te maken met wat meer snelheids variatie tijdens de loop. De rolbrug is ook niet helemaal vlak en bij een te lage snelheid (69 sec.) stopt hij net iets uit het midden heel even en gaat dan weer verder. Dus mogelijk kan ik nog best wat fine tunen her en der.

Het geluid is zo gering in vergelijking tot de oude motor dat ik hem nu op de 23 sec. laat staan. Maar dit heeft uiteraard ook te maken met dat ik niet graag wacht.  :)

Als dit blijft functioneren, is even aankijken, dan ga ik verder met de rolbrug door er ook maar twee seinen op te zetten. Dat zou dan gaan om twee Viessmann 4017 seinen i.c.m. een compact decodertje onder de rolbrug.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist ook even de krokodil vanaf station 'Zuid' spoor 4 via de rolbrug naar depot spoor 3 laten rijden. En dat gaat echt als een zonnetje. Lekker soepel en rap.  :thumbup:

Ben er wel content mee.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

De rolbrug loopt inderdaad geruisloos en is een lust voor je oren vergeleken met mijn rolbrug die nog origineel is.
Mijn complimenten hoe je het voor elkaar heb gekregen. :thumbup:
Leuk project wat ik met plezier gevolgd heb.

Veel plezier toegewenst je rolbrug 2.0.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt Michel,

Ik ben nu bezig met twee nieuwe filmpjes van de Krokodil op Youtu.be te zetten. Die duren wat langer dan de 'Sneak Preview'.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De Krokodil wederom van station naar depot en weer terug.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Eenmaal bekomen van de euforie van gisteren na het succesvol stiller maken van de rolbrug is het weer tijd om de draad op te pakken. Dus vandaag begonnen met de overige 64 routes in te stellen voor de rolbrug.

Verder zijn de occasion rangeer seintjes, beide VIESSMANN 4017, binnengekomen. Deze moeten ook op de rolbrug komen. Samen met een decodertje. Dus we zijn nog niet klaar met die rolbrug.

Ter afwisseling ga ik uiteraard ook verder met de uitbreiding van de baan. Nu alles dicht ligt bij de muur kan ik het frame stellen en vast gaan zetten. Dan kan het ondertapijt er pas op.

Voor de twee resterende gaten naast de spiraal heb ik nog een oude gezaagde plaat van de vorige baan gevonden waar deze qua materiaal in zitten. Deze heeft alleen een vreemde vorm dus moet die eerst strategisch schoonzagen alvorens af te kunnen tekenen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als het goed is kan ik voor de twee SH0/SH1 seintjes (Viessmann 4017) op de rolbrug een ZIMO MX820V decoder gebruiken. Die is geschikt voor het aansluiten van 4 lampen. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar zag ze wel op dit forum voorbij komen voor soortgelijke projecten.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heden ochtend de stukken ondertapijt gesneden voor de 'rangeer' uitbreiding. De smalle stroken rollen wat op dus deze zal ik waarschijnlijk wel moeten plakken. Voor nu even wat gewicht er op gezet voor een nachtje of twee.

Er moet ook nog een strook buigtriplex tegen de bestaande wand aangezet worden bij het uitbreiding deel rechts voor het opsluiten van het ondertapijt. Dan kunnen daar de latjes voor de damwand weer tegenaan.

Ook het laatste stukje Triplex links van de spiraal is gezaagd. Nu even de lijm laten drogen dan kunnen we verder met de resterende steunpunten voor het plaatje Triplex.

Verder is de ZIMO decoder besteld. Zodra die binnen is kunnen we eventueel ook weer verder met de rolbrug.

Ik overweeg om voorlopig zolang de talud aanleg fase bezig is in deze rangeer uitbreiding de LISSY weer van stal te halen. Dan kan dit i.c.m. de oude IB1 een op zich zelf staand rangeer tafereeltje zijn zonder PC. Ik heb immers een aantal locs met een Telex koppeling. Het tafereel zal dan bestaan uit het heen en weer verplaatsen van goederen staarten van spoor A naar spoor B, van spoor C naar spoor D en van spoor D naar spoor A of iets dergelijks. Gewoon voor de leuk zeg maar.

MvG,

Timaximus 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat
'Gewoon voor de leuk zeg maar.'

Gewoon doen zeg ik  ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op dinsdag 01 december 2020, 18:48:41
Ik mis ergens toch wel een beetje de koffiemolen omdat je die overal doorheen hoorde. Ook door het rijgeluid bijvoorbeeld.  :P
Gefeliciteerd met je succes.

Je gaat je toch wel afvragen wat voor motor Märklin daar origineel zelf in had laten zetten ....
Wat een enorm verschil!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mee eens Wim!

Ik ga het gewoon doen!

Ik heb 12 modules dus voor elk wissel kan er een LISSY module komen met twee sensoren. En dat is mooi kan ik je vertellen.

Ik heb nog 3 nieuwe en twee oude zenders zo te zien. De rest van de zenders zit al 14 jaar onder de Loc. Reserve sensoren heb ik ook zat. Maar ik gebruik de oude rails waarin de sensoren al ingebouwd zijn.

Ik ga het sowieso inbouwen samen met de andere elektronica en componenten zoals de 10 wisselaandrijvingen, de 6 ontkoppelrails en de 12 Märklin lichtseinen. Alles aangestuurd met LISSY.

Het enige wat je nodig hebt is een IB en een stukje LocoNet. En een startknop om het rangeer proces te starten.

16 jaar geleden toen ik mijn eerste modelbaan had was dat met LISSY. Maar omdat ik op een geven moment meer wou qua treinbewegingen heb ik voor de PC en WinDigipet gekozen. Alles met LISSY automatiseren kan heel goed en heel realistisch. Maar dat wordt financieel dan weer te gortig.

Ik zal even een tafereeltje verzinnen en dit hier delen. Als je een eerste manoeuvre hebt bedacht kunnen we aan de slag.

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt Jan Willem.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zeker gewoon lekker rijden  :thumbup:
Al is het maar met een analoge trafo en de wissels met de hand overzetten  :)

Houd de rails stofvrij en de locjes  in beweging  :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De 'Hamburger', alleen nu even niet die trein.  ;)

Na een dagje klussen op de treinen zolder krijg je trek natuurlijk.

Mij tweede hobby naast de modeltreinen, lekker bakken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik lees de vorderingen met veel Interesse.
Ik hoop dat je de aansturing met de Lissy ook een beetje kunt beschrijven.
Ik vind dat nl ook interessant en heb er wel eens wat mee geëxperimenteerd.
Ben er echter niet veel verder mee gekomen dan een pendeltrein.

Top :)
Net gegeten, krijg ik weer honger.

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja zal ik doen, ik moet het toch documenteren voor me zelf. Je moet immers parameters instellen voor de functies die je wilt gebruiken. Ik deed dat toen allemaal handmatig via de IB. Was toen best wat werk om het allemaal in te voeren en om het eigen te maken. Maar wel heel gaaf om het daarna te zien werken. Dit keer wil ik het met de LocoNet tool gaan doen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De betonrand van XPS op de damwand van vuren latjes blijft tot nu toe goed zitten met de houtlijm. De beschilderde is van vorige week. Dus nu een groter stuk recht geplaatst. Dat heb ik iets dikker gelaten zodat ik het nog kan schuren.

Straks bij de S-boog moet ik het denk insnijden (groefjes) zodat je het mooier kan buigen. De andere S-boog is heel flauw en dat ging wel zonder aanvullende maatregelen.

De beschilderde betonrand is wel een beetje gakanteld. Al ziet het er op de foto erger uit dan het is. Maar als het eindresultaat niet bevalt gaat het er gewoon weer af en beginnen me opnieuw.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
foto's (en filmpjes) leggen alles bloot  >:-D , (merk ik ook bij mijn eigen baan)


mvg,
Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het ZIMO decodertje is binnen. Denk wel dat die, gezien de omvang, onder de brug past.

Nu moet ik nog even kijken hoe ik de aansluitingen van de seintjes vorm ga geven. Met gemeenschappelijke weerstand of per LED een eigen weerstand. Aangezien er altijd twee seinen branden, rood/rood of rood/wit of wit/wit. Wit/wit zal alleen bij spoor 1 zijn. Die ligt immers in lijn met het aanvoerspoor.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het eerste deel van de S-boog in de betonrand is gelijmt. Om het in de vorm te houden heb ik her en der wat spijkertjes aangebracht. Die kunnen er later weer uit.

Voor de taluds ben ik even aan het kijken hoe ik die gevormd wil hebben en hoe ik deze het beste kan opbouwen met de XPS platen. Zoals gezegd wil ik het talud in de bocht door laten lopen naar de verlaging.

De schuinte lijkt mij een kwestie van voorsnijden en daarna schuren.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het schema is ook weer bijgewerkt. De wissels, ontkoppelrails, LISSY modules en seinen hebben een nummer gekregen.

Zodra het ondertapijt is gelijmt kunnen de sporen etc. er op.

Ik moet de 12 lichtseinen van Marklin nog bestellen, de rest heb ik. De seinen zijn toch achteraf eenvoudig te plaatsen, een kwestie van een gaatje boren voor de paarse/witte draad, meer niet.

De wissels en ontkoppelrails komen op een Uhlenbrock schakelmodule.

Door de intro van de LISSY komt er aan de oude IB toch een aardig stukje LocoNet te hangen met 12 LISSY modules, 2 schakelmodules en 2 terugmeldmodules voor massa detectie. 

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanmorgen het laatste bochtsegment er tussen gelegd. Ik hoefde het niet te klemmen want dat deed het al uit zichzelf. Alleen wat gewicht er op zodat de lijm goed pakt. Wat dit betreft is XPS wel een fantastisch materiaal.

Vanavond even met een fijn schuurpapiertje alles nabewerken om het te laten stroken. En aansluitend de Faller 'betonlook' verf er op.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Sinds vanmiddag is er een kleine wijziging in de dienstregeling doorgevoerd.

De IC Südwind combinatie gaat binnenkort tijdelijk uit de roulatie i.v.m. een grondige revisiebeurt. Waarin oa. de verlichting en de koppelingen worden vervangen. Tot die tijd wordt de E103, die normaliter deze trein trekt vervangen door de kersverse E112 (39113). De E103 gaat per direct naar de remise voor het herstel van het bevestigingsframe van de stroomafnemer.

Het rijdend personeel klaagde al een tijdje over grote schommelingen tijdens het rijden door de wisselstraten met de IC Südwind combinatie. Na enig onderzoek kwamen de inspecteurs tot de ontdekking dat dit werd veroorzaakt door de balgen tussen de rijtuigen. Daartoe heeft logistiek direct de platte uitvoering besteld om zo meer bewegingsruimte tussen de rijtuigen te krijgen. Dus ook deze balgen worden tijdens de grondige revisiebeurt vervangen.

Als de E112 i.c.m. de IC Südwind bevalt dan zal het wel eens kunnen zijn dat de E103 voorlopig met de nieuwe 'Pop-Farbe' (43917) combinatie gaat rijden vanaf station Zuid. De uitlevering van die nieuwe 'Pop-Farbe' combinatie zal naar verwachting de komende week zijn.

Tot zover deze mededeling.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vraagje aan het publiek: hoe kan ik het beste de Viessmann LED strips (5049) breken op de daarvoor bestemde punten?

MvG,

Timaximus