Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zal een mooi lichtfestijn worden Tim  :thumbup: ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Eindelijk, ze branden!

Het gele licht bovenin komt van de 12 rijtuigen met verlichting. De oude Viessmann vorm seinen geven ook mooi licht overigens.  :)



Morgen even wat extra latten onder de tafel plaatsen waarop ik de decoders kan plaatsen met een tyrap. Ik heb ze nu even snel aan de tafelpoten bevestigd. Maar dat ziet er niet uit.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even een filmpje gemaakt van een automatisch treinritje in WDP met de 'Krokodil'.

Het is een 'heen en weertje' van rolbrug spoor 4 naar rolbrug spoor 5 via halte spoor 4 en weer terug van rolbrug spoor 5 naar rolbrug spoor 4 wederom via halte spoor 4.

Ik heb een borreltje op dus de IPhone rust tegen een lijmtangetje:)

Zal later nog een nettere film maken vanuit een wat ruimer perspectief.

Let ook niet op het geluid van de rolbrug, daar komt nog een stille motor in. Die heb ik alleen nog niet besteld. Had eigenlijk een kerstcadeau moeten zijn maar ik had wat andere prioriteiten in de vorm van lichtseinen.  ;)

https://youtu.be/hLF_O4qqaDE

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Tim.

Je hebt wel lef, zo met je vingers in een bak met een Krokodil op de loop ... :mrgreen:
Dit is wel genieten van rollend materieel in optima forma,
ik weet het gaat om de seinen, maar daar geef ik persoonlijk niet zo veel om.
Maar ik kan mij wel goed voorstellen dat het genieten is ... enigszins rustgevend :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Proost !
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De seinen staan prominent in beeld inderdaad maar het gaat vooral om het automatisch rijden van de krokodil op de rolbrug.  :)

Maar dat komt straks mooier in beeld als ik vanaf een afstand film. Moet ik alleen even het beldrukkertje weer aansluiten voor het startschot.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoals beloofd een betere view van het rangeren van, op en naar de rolbrug.

Nu dit werkt kan ik de voorlopig 66 rijwegen van en naar het station 'Centraal' in WDP kloppen.

Zodra die standaard rijwegen er in staan en de boel rijdt stort ik mij op het omlopen van de locs in het station, wat meer afstelling vereist in de profielen.

Daarna komt het inregelen van de voorrang, bijvoorbeeld het onderbreken van rangeer acties ten gunste van doorgaande treinen. Ook rond de rolbrug.

https://youtu.be/CDX9anGX5MQ

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Schitterend hoor...
Maar, je heb gelijk, wat een koffiemolen geluid heb je rolbrug, maar ja, een standaard geluid van Märklin, aan dat ding hebben ze nooit aandacht aan besteed om te upgraden.

Maar over je achtergrond, ben je zelf heel erg thuis in de electronica.

Gr
Ad
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb helaas geen inhoudelijke kennis van elektronica. Ben een veredelde staalboer die met kant en klare oplossingen werkt.

Ik wil er een andere motor inleggen van Faulhaber tzt. Tenzij er een elektronische oplossing is om dat krassende geluid te temperen. En die ik dan zelf eenvoudig kan bouwen.  :)

MvG,

Timaximus.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi die filmpjes van mooi materiaal  :thumbup:

Fijne jaarwisseling
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zo de eerste 56 rijwegen van en naar station 'Centraal' staan in WDP. Er kunnen er nog 12 bijkomen als ik de locs laat omlopen via een kort stukje spoor voor de wisselstraat. Daarvoor zou ik de twee resterende terugmeld contacten kunnen gebruiken op de massa detectie terugmelder. Maar dat parkeer ik ff.

De eer was aan de BR E44. De rit was vanaf halte 'Zuid' spoor 4 naar station 'Centraal' spoor 5. Alle rijwegen voor het omlopen staan er ook in, dus nu de taak om deze omloop routine in WDP te gaan zetten voor de 6 sporen met overloop wissels.

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Jij ook fijne jaarwisseling Barry.

En de rest van de lezers uiteraard ook alvast.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even een treinritje in elkaar gezet voor het omlopen. Dat omlopen gaat perfect. Het oppikken van de trein ook. Alleen het ontkoppelen gaat weliswaar prima maar dan moet er geen hapering optreden. Waar en hoe die hapering optreedt doet er dan niet toe. Maar het bepaald wel of hart ontkoppelrail precies onder de koppeling terecht komt.

Dus wat gaat ik nu doen: een tussenkomst van een ontkoppel persoon introduceren in de treinenloop.

Daar bedoel ik mee dat ik de loc laat stoppen boven de ontkoppelrail maar dat ik moet controleren of de ontkoppeling ook echt is gebeurt. Dan druk ik op een knop waarna de trein volledig automatisch omloopt. Als de loc omgelopen is en de trein oppikt, wat tot nu toe 100% lukt, laat ik de loc ook wachten en gaat er een andere lamp knipperen waarop ik moet drukken voor bevestiging van het succesvol aankoppelen. Door op de bevestigingsknop te drukken gaat de trein weer verder met zijn route zodra de vertrektijd is verstreken.

Door er ook schakelaars tussen te zetten kun je het drukken voor bevestiging ook overrulen. Maar omdat een trein toch met geruime wachttijd op het station staat voordat deze weer vertrekt voor de volgende rit zie ik deze tussenkomst wel zitten.

Om dit alles een mooi aanzicht te geven kan ik met de Switch Control de lampen in de knoppen laten knipperen zodat ik er op getriggerd wordt dat er een handeling van mij verwacht wordt. Dat zie je in het echt ook wel eens op een controle paneel. En ik vind dat geinig om te bouwen in de tafel en te programmeren in WDP.  ;)

Consequentie van niet correct ontkoppelen: als een loc niet goed ontkoppeld is en deze gaat deze rangeren (omlopen) met een staart er achter dan resulteert dat in een chaos. En heeft mogelijk ook financieel gevolg.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist 12 verlichte drukknoppen besteld bij Ali. Nu afwachten of het ooit aankomt. Ben benieuwd. Verwachte levering begin februari.

Maar voor die prijs durfde ik de gok wel te wagen. Scheelt echt bakken geld vergeleken met bijvoorbeeld de Conrad, als het geleverd wordt.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Jaja, dat is weer de vraag of dat het binnen komt.
Maar wel spannend, met deze dagen in de Finali  :D om wat te bestellen.
Fijne jaarwisseling...

Gr
Ad
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat @citaat @citaat
Dat exact op de juiste plaats stoppen boven een ontkoppelrail vind ik ook lastig. Mijn baan is niet geautomatiseerd, ik hou het gewoon zelf in de gaten. Ik zie dan ook meteen als het ontkoppelen faalt en gelukkig zijn er geen financiële consequenties.

Voor de toekomst denk ik aan het toepassen van een lichtsluis. Ik stel me zo voor dat die precies boven het midden van de ontkoppelrails staat, zodanig dat er alleen licht op de ontvanger valt als de koppeling precies op de goede plaats staat. Als de wagens of loc net niet goed staan, blokkeren ze het licht.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het toepassen van een lichtsluis is al een mooi stapje in de goede richting, maar nog geen garantie dat de trein daadwerkelijk ontkoppelt. Dat blijft lastig te detecteren, vandaar een menselijke actie via een HMI (Human Machine Interface; klinkt beter dan een drukknoppie) om het proces door te laten lopen.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie term, ik neem die HMI over in de documentatie.  :thumbup:

De ontkoppel rails kan zowel automatisch door de magneetartikel decoder (WDP) als handmatig met een beldrukkertje (HMI) bediend worden.

MvG,

Timaximus.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat knarsen van de rolbrug is vergelijkbaar met het knarsen van de draaischijf. Ik heb wel een aantal websites gevonden waar ze deze stiller krijgen door ?m om te bouwen op gelijkstroom, al dan niet voorzien van een permanente magneet. Alleen heb ik nog nergens een ombouw kunnen vinden naar, idd, bijv. een Faulhaber. Ook SB Modellbau heeft niets...
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja, SB Modellbau heeft er twee. Een snelle en een langzame variant. Een van de twee wil ik aanschaffen. Welke hangt af van de huidige rolbrug snelheid. Die ga ik zo ff timen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het lopen van de rolbrug over de hele lengte duurt ongeveer een minuutje. Dus het moet de langzame versie worden, SB Modellbau artikelnr. 22090.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op dinsdag 31 december 2019, 09:22:02
Ja, SB Modellbau heeft er twee. Een snelle en een langzame variant. Een van de twee wil ik aanschaffen. Welke hangt af van de huidige rolbrug snelheid. Die ga ik zo ff timen.

MvG,

Timaximus

Ah kijk, dat is mooi! Toch snap ik niet wat het zo moeilijk maakt om er ook één voor de draaischijf te maken. Waar zou 'm het verschil inzitten?

Groeten,
William
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
SB Modellbau artikel nr. 22091 is voor de draaischijf.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Excuses, ik bedoelde voor de oude draaischijf, nr. 7186.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja, zou oud ben nou ook weer niet. Dus deze draaischijf 7186 ken ik ook niet.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Allen een hele fijne jaarwisseling!
En een voorspoedig modeltrein jaar in 2020.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Iedereen de beste wensen voor 2020.

Onze plannen voor 2020 zijn:
1- Baan aankleden (aanvang),
2- Treinen collectie uitbreiden,
3- Treinenloop invoeren in WinDigiPet,
4- Plan studie Metro/Lightrail trace,
5- Plan studie Draaischijf op Spiraal.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hmi

Die link snap ik even niet?
Vertaald naar Nederlands; is het Mens machine koppeling ?

Wat is hierin dan de koppeling?

Ik vind het gewoon een controle op schakel of actie , geen hmi

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
In principe controleer ik of er een fysieke ontkoppeling heeft plaats gevonden. Zo niet dan ontkoppel ik nog een keer handmatig. Ik grijp dus in. En voor mij is het dan een HMI. Al dan niet deels gesimuleerd met drukknoppen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Na hard werken aan de modelbaan de afgelopen maand was het vandaag tijd om punt 2 van de plannen voor dit jaar ten uitvoer te brengen.

Ze stonden al een tijdje op de verlanglijst maar sinds vanavond rijden ze dan toch rond, de Silberlingen inclusief een stuurstandrijtuig.

En om het geheel compleet te maken heb ik van vrouwlief ook een bijpassende loc, de BR E 110.1 (37108), er bij gekregen. Moest alleen wel eerst de complete voortuin 'Kärcheren'.  :)

Op de film wordt de trein overigens getrokken door een E50, de E10 is momenteel niet leverbaar maar staat wel in bestelling. Dus even geduld nog.


https://youtu.be/xYq2BUQef-0

https://youtu.be/r5_nVQ6NSxk


MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag na wat nieuwe treinritten aangemaakt te hebben voor de 'Silberlingen' met stuurstand rijtuig een tijdje rondgereden met de nieuwe aanwinst. De rijtuigen zijn helaas wel wat langer dan de rest waardoor ze wat verder uitwijken in de bogen, en dan vooral in de slingers in de wisselstraten. Geef mij maar gewoon de Märklin rijtuigen met niet correcte lengte, die voldoen prima en geen kniesoor die daar om geeft. Maar het gaat goed en er staat nog niks binnen dit nieuwe 'Silberlingen' PVR.  :)

Verder ook de Vorm seinen van Viessmann juist ingesteld in WDP en daarbij een defecte decoder ingang aangetroffen in een van de magneetartikel decoders van Viessmann. Gelukkig zitten er diverse decoders nabij met vrije ingangen zodat ik daarvan een adres kon gebruiken. Het gaat om de uitrij seinen van spoor 1 en 2 in station 'Centraal'.

En zojuist ook de extra terugmelder aangesloten in het bruggen tracé en aansluitend wat oude draadjes gesorteerd en opgeruimd zodat we die mooi kunnen opmaken voor oa. de wissellantaarns.

Ik ga proberen om in de 'Silberlingen' Viessmann LED strips te monteren met tweepolige stroomvoerende koppelingen, eveneens van Viessmann. Daar heb ik namelijk nog 4 sets van liggen. Lukt dit niet dan kan ik nog altijd overstappen op de Märklin verlichting en toebehoren. Met name die tweepolige koppelingen ben ik benieuwd naar of dat echt werkt. Zo ja dan zou ik alles vanuit het stuurstand rijtuig kunnen voeden.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Deze middag voorgenomen om niet te klussen, maar dan lig je toch weer in het zaagsel onder de tafel te multitoolen om de laatste 6 vorm seinen in station 'Centraal' te plaatsen.  :)

En als je dan toch bezig bent boor je ook gelijk even de twee extra blokseinen in het bruggen tracé. Eveneens vormseinen van Viessmann.

Verder de langste rijweg, ca. 12m, even opgedeeld in twee deeltrajecten in WDP. Dit komt de treinenloop ten goede. Vandaar ook de twee extra blokseinen in het bruggen tracé.

En uiteraard de treinenloop verder in WDP gezet. De diverse type treinritten zoals, pendelen, omlopen en rondrijden staan er nu in. En uiteraard het LOC wisselen in halte 'Zuid' van en naar de rolbrug. Dus nu is het een kwestie van heel veel kopiëren in de diverse databases van WDP en aanpassen in de 'Profiel Editor'.

De 'Silberlingen' is een mooie aanwinst maar op de oude modellen met artikel nummer 43800 en 43810 zitten draaistellen met remblokken en die piepen heel irritant, ondanks oliën. Dus die wil ik uitwisselen met de type draaistellen van de andere rijtuien. Het gaat dan om reserve artikel nummer 115228 (2x).

Verder zou ik ook graag nog de andere stuurstand rijtuig er bij kopen, het gaat dan om artikel nr. 43820. Dan kan ik eventueel ook twee korte 'Silberligen' treinstellen samenstellen of het stuurstand rijtuig gewoon inzetten met rijtuigen van een ander type/model/uitvoering.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie vorderingen Timaximus. :) :thumbup:
Staan mooi de seinen geven net dat beetje extra aan een baan.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vond trouwens de oude 'Silberlingen' stuurstand rijtuig van Märklin met art. nr. 43820 op EBay bij ene Kees Marklin.  :)

Vrees alleen dat die ook de draaistellen met remschoenen heeft dus moet ik 3 draaistel sets art. nr. 115228 bestellen. Die zijn wel prijzig, ?15,- per setje van 2. Dus kom je op ?45,- voor 6 draaistellen.  :|

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste Timaximus,

Piepende remmen ken wel, maar niet in modelspoorwagons zonder luidspreker, dus snap ik niet je bedoelt....

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik wil juist van dat irritante geluid af!  :)

Toen ze net uit de doos waren werd je echt gillend gek tijdens de eerste testrit.

Nadat ze diverse keren geolied zijn is het een stuk minder maar nog steeds goed hoorbaar. Dus andere draaistellen er onder zetten maar.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
En dat ligt aan de remblokken? Hoe dan? En kun je die dan niet gewoon demonteren/verwijderen?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als ik lees dat Tim ze gesmeerd heeft ga ik er niet van uit dat dat de remblokken zijn ?!?  Aan de andere kant is het vreemd als de asjes zelf zo zouden piepen. Ik stap t niet, moet toch iets aan te doen zijn? Oorzaak moet toch weg te nemen zijn?
Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben met deze silberlingen of andere rijtuigen?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Die lopen tegen de vrij ruwe wielen aan. Ik kan kijken of ik ze uit het draaistel kan halen. Want het lijken inzet delen. Doe ik morgen even.

Als ik ze moet afbreken wissel ik de draaistellen liever om en bewaar ik de originele draaistellen wel.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De remblokken zelf heb ik niet gesmeerd. Olie op de baan resulteert in locs die gaan ?moon walken?.  :D

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
En maak een foto van de draaistellen/remblokken, wellicht zien wij wat.

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Is er voldoende ruimte tussen de wielen en de remblokken?
Is er een wielenwissel gedaan? Van dc naar ac en dan een set verkeerde wielen gestoken qua maat?

Een heel draaistel vervangen vind ik nogal rigoureus ?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De ruimte tussen wiel en remblok is heel klein.

De rijtuigen zijn nieuw en origineel en hebben geen wielwissel gehad.

Zal vanavond even verder kijken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het probleem is opgelost. De remblokken zijn inzet delen die je dus ook eenvoudig kan verwijderen door het draaistel even uit het rijtuig te halen. Dat is eigenlijk al te zien als je de twee rijtuig versies met elkaar vergelijkt bij het draaistel.

De rijtuigen geven geen irritant geluid meer. En rijden nog soepeler dan gisteren met de hand. De constructie is wel zo gemaakt dat de remblokken weggedrukt kunnen worden door de wielen. Dus ze lopen niet vast maar wel geregeld aan. En dat geeft dat irritante gepiep. Dat kun je overigens prima horen op het korte filmpje over de brug.

Zodra ik de andere 'Silberlingen' stuurstandrijtuig binnen heb van EBay dan haal ik de remblokken er ook meteen uit als ze er op zitten. Vermoed van wel.

Heb trouwens ook het nieuwe stuurstandrijtuig van Märklin besteld met art. nr. 43335. Die is voor een andere trein. Dan heb ik gelijk een leuk aantal pendel treinen erbij voor in het kopstation met een mooie mix van pendel treinen zonder omloop en pendel treinen met omloop.

Een kandidaat loc, welke inmiddels op het verlanglijstje staat, is art. nr. 37110.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Tim,

Misschien een domme vraag, maar kan je die remblokken niet wat afvijlen ? Staat wel mooier met remblokken niet ? Maar een gedachte....
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat afvijlen is niet zo eenvoudig. Het materiaal is niet echt geschikt om te vijlen. Je kan het ook niet echt lekker beethouden en dan bewerken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Blijft vreemd dat ze zo piepten, maar zonder iets te slopen toch een prima oplossing zo. En als de trein hard voorbij rijdt mis je die remblokken totaal niet >:-D.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja het is jammer dat ze aanlopen en daardoor piepen. Het is deels te wijten aan de speling van het wiel in het draaistel.

Je kan ze alleen zien als het rijtuig stil staat en je heel dichtbij kijkt. Ze zijn klein en zwart die remblokken. Dus je mist ze niet en all rijtuigen zijn nu gelijk wat draaistellen betreft.

Maar ik bewaar ze wel. Zitten nu in de doos met reserve en opsteek onderdelen van de diverse locs en rijtuigen uit de collectie.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
O.K., ik snap het probleem nu, maar wat ik niet snap is dat er niet meer mensen last hebben van dat gepiep.

Jij bent tevreden, mocht je toch iets gaan missen, probeer dan de remschoenen wat van de wielen weg te buigen, eventueel na ze in warm water wat "flexibeler" gemaakt te hebben.

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Misschien zijn de remblokken erbij gedaan als vitrine opstelling?
Is bij veel fabrikanten zo dat je later nog heeel veeel plastic frutsels aan kan brengen voor in de vitrine, die echt gelijk vervelend doen of kwijt raken als je er dan mee op de baan gaat rijden  :)