Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik volg het met plezier. :)

Over LocoNet: wellicht overbodig maar de voeding naar LocoNet componenten vanuit de centrale IBII is beperkt tot 500mA op de T-bus en 200mA op de B-bus. Verbruik je meer dan heb je onderweg een extra voeding nodig. Voor verbruiken per component (ook de oude IB en IB-IR dus meetellen!) zie hier: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/loconet/index.htm

Voeding: 62260 en een 62270: KLIK.
Of zelf maken als je daar lol in hebt: http://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja ik heb nog 4 van die LocoNet stroom injectors. Die had ik in de periode 2004-2007 ook nodig ivm. de vele LocoNet devices op de bus.

Hopelijk doen ze het nog!?  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heb de wenslijst toch maar even omgezet in een boodschappenlijst bij de Conrad.

Dan kan ik de LocoNet terugmelders en overige devices binnenkort voorzien van een nette LocoNet infrastructuur.

Misschien vervang ik het stukje LocoNet dat ik al had aangebracht om zo een optimale verdeling te krijgen.

Inkorten van standaard kabels is ook mogelijk, en enkele zijn defect dus een nieuw stekkertje er aan en ze zijn weer bruikbaar.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb, voor het Tischbahnen, ook een tweetal LocoHubSupply6's van Huib Maaskant. Voorzien van wat zwaardere diode leveren die genoeg power om 4 stuks Daisy II Funk met verzwaarde accu op te laden. Ik heb deze erop gezet: https://www.reichelt.de/gleichrichterdiode-100-v-3-a-do-201ad-1n-5401-p1746.html?

Daarvan hebben we er al meer draaien met Tischbahning en ook ik heb er meerdere in elkaar geknutseld, voor enkele andere deelnemers ook eentje. En ja, dan heb je ook wat meer power nodig: https://www.reichelt.de/steckernetzteil-27-w-12-v-2-25-a-stabilisiert-2-1-mm-rnd-320-00027-p225669.html?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanmiddag even de IB2 opgehaald in Vlaardingen. Thuis direct aangesloten en er even mee gereden.

De bediening voelt wat gemoedelijker aan dan bij de 2 oude IB's, welke nu verder gaan als extra rijregelaars langs de baan.

Verder is het afwachten hoe deze nieuwe centrale zich de komende jaren gaat gedragen.

De oude IB-IR had de laatste tijd wel eens de neiging om spontaan te resetten bij het kiezen van een Loc nummer waardoor de treinen stuurloos werden.

Vandaag kwamen ook de 50m telefoonkabel, koppelingen en kerftang binnen. Wel 2 dagen te vroeg dus was effe schrikken. De 100 RJ12 stekkers laat nog even op zich wachten. Die komen vermoedelijk wel netjes op tijd verwacht ik.  ;)




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste Tim,

Wat een bouwklus en wat een resultaat heb je inmiddels bereikt!
Ik ben heel benieuwd hoe die er rijdend uit ziet.
Schitterend gezicht stel ik mij zo voor.
Succes met de verdere bouw :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank u, zal t.z.t. een filmpje draaien.

Ben nu aan het stoeien met verschillende data formats door elkaar. Dat lukt nog niet erg.  ;)

Rij normaal alleen met Motorola Nieuw met 14 stappen. Maar op DCC 28 kan je mooier de stations binnen lopen met de locs die dat ondersteunen.

Al krijg je wel RSI van dat extra gedraai aan de rijregelaars.

Ik had even de Koploper op DCC28 en een klassieker op MOTN14. Verder kom ik niet.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste Tim,

Ja, dat is een nadeel van de IB, Motorola alleen op 14 stappen, maar de oplossing is niet moeilijk, decoders vervangen door DCC decoders.

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ha Anne,

Decoders vervangen doe ik alleen als ze defect zijn.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste Tim,

Een goed standpunt, ik heb een paar loks van na de Märklin/Esu tijd, die rijden op Motorola 27 stappen, maar een beetje vreemd: twee stappen, vooruit als ware het een 14 staps systeem en dan gelijk een stap terug, eigenlijk zou ik voor het mooi die loks moeten ombouwen met een Esu decoder, maar dat ga ik pas doen als ik niets anders te doen heb.

Overigens heb ik ook nog een oude 6090X decoder draaien op dit systeem en dat gat wel vloeiend.

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De IB2 bevalt prima.

Met name de overzichtelijke schakelborden met symbolen maakt het een stuk eenvoudiger om te schakelen.

Het invoeren van alle wissels en overige schakel adressen en deze binden aan de schakelgroepen gaat wel even duren. :)

Ik heb ook de benodigde voeding voor het LocoNet bepaald volgens opgaven van Uhlenbrock en daar kom ik goed mee weg, zeker met de 4 stroominjectors van elk 0,5A.

Echter vraag ik mij af of de IB en de IB-IR die nu dienst gaan doen als IB-Control zelf ook als een LocoNet hub gezien mogen worden. In dat geval zouden de 3 IB-Switchen die aan de IB-IR komen te hangen als het ware gevoed worden door de IB-IR als stroominjector. Wat het LocoNet netwerk wat eenvoudiger zou maken.

Maar is dat juist?

Zo niet dan moet en kan ik de IB-Switchen netjes verdelen over de rest van het LocoNet.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw

Proefrit met E44, BR01 en De Koploper
Proefrit met E44, BR01 en De Koploper

Zo, en nu weer verder met inkloppen van de rest van de 50+ wissels in de IB2.  :P

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De 52 wissels en Rolbrug staan in de IB2. De wissels zijn nu per sectie gegroepeerd. Hierdoor zijn ze makkelijk te vinden en te bedienen. Ook de rolbrug bediening heb ik alvast in een aparte groep gezet.

Met het multi protocol rijden, ofwel gelijktijdig Mnew14 en DCC28, kom ik even niet verder. Als iemand weer hoe je dat juist insteld op de IB(2) mag die het zeggen. :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat

Bij Grundeinstellungs-Menü -----> Lokdataformat stel je het meest gebruikte protocol in (Motorola nieuw of DCC28): hfstk 4.3 Menüpunkt ?Lokdatenformat?

Per lok kun je dit veranderen: gebruiksaanwijzing 5.6 Das Lokmenü, in het bijzonder 5.6.5 Lokdatensatz ändern

Gr, Ben.

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben,

Ja dat heb ik dus gedaan. Daarnaast ook nog sonderoptionen 25 en 907 aangepast. Nu staat zelfs alles op DCC en het enige wat rijd zijn de locs op Motorola nieuw.

Algemeen formaat is nu DCC28.
Sonderoption 25: 1 (DCC permanent, Mot. Nieuw alleen op verzoek).
Sonderoption 907: 4 (alleen DCC).

Locs op dataformat DCC28 geen beweging.
Locs op dataformat Mot.nieuw rijden prima.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Kijk eens naar SO22, is daar iets aan gewijzigd?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben,

SO22 staat op 7.
SO25 staat op 1.
SO907 staat op 5 was 4.

Alleen de MM14 locs rijden.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben,

Bedankt voor het meedenken en de info tot nu toe.

Ik laat het even rusten tenzij er nog instellingen zijn die uitgeprobeerd kunnen worden.

Tot die tijd rijden we gewoon vrolijk met 14 stappen verder.  :)

En er valt nog genoeg in die IB2 te kloppen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Kijk eens bij Uhlenbrock Intellibox II FAQ: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/faq/digizen/ib-2/INDEX.HTM

Daar staat deze tussen.......



..... kan het zijn dat dat actief is, al of niet per ongeluk. Kun je wel DCC wisseladressen schakelen of heb je die niet?

Een reset naar fabrieksinstellingen helpt maar dan ben je (denk ik) alles wat je ingeklopt hebt kwijt.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja die twee FAQ heb ik ook zien staan.

Zelf heb ik deze instructie in ieder geval niet uitgevoerd.

Stel dat ik de boel moet resetten om dit te verhelpen, dan ben ik inderdaad 1 uur saai inklop werk kwijt. Correctie: ik heb het resetten van de 'magneetartikel gegevens' bij de terugzet opties overgeslagen. Dus die staan er nog in.   :)

Maar Rijden met 28 stappen lukt nog niet.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
We laten de IB2 even voor wat die is gaan weer verder met de serieuzere zaken zoals het aansluiten van de terugmelders aan het LocoNet. Zodat we die kunnen adresseren en testen.

Alle daarvoor benodigde LocoNet materialen zijn binnen.

Ik heb ook nog een extra terugmelder voor stroom detectie er bij gehaald voor Station Zuid op de keerlus module. De 4 sporen zijn dan elk voorzien van 5 terugmeld secties voor extra flexibiliteit in spoor bezetting en treinacties.

Omdat voor deze twee resterende terugmelders toch extra bedrading aan het spoor aangebracht moet worden, zal daarnaast ook gelijk het defecte kruiswissel vervangen worden waarvoor nu tijdelijk een vast kruis in de plaats ligt.

Omdat de 22 lichtseinen (Hp0/Hp1/Hp2) van Märklin nog enige tijd niet leverbaar zijn, overweeg ik om alvast in de tussentijd de prehistorische HP laptop uit 2003 met daarop WinDigipet 9.1 te vervangen, door een nieuwe HP laptop in combinatie met de laatste versie van WinDigipet. Ik denk dat dat wel geoorloofd is. :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heb je dit nog geprobeerd?

Citaat van: Ben den Hollander op maandag 18 maart 2019, 16:48:12

Kun je wel DCC wisseladressen schakelen of heb je die niet?

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben,

Alle wissels zijn Marklin inbouw raildecoders. Ik ga er vanavond ff naar kijken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben,

1) Ik heb een willekeurige rail decoder gepakt met jumper 10=0 (MM) en die met de IB2 geschakeld, werkte prima.
2) Ik heb diezelfde rail decoder gepakt en jumper 10 op 1 gezet (DCC) en die met de IB2 geschakeld, werkte prima.

Neem aan dat je dit bedoelt?



En volgens mij heb ik een nieuwe fetisj te pakken, en dat is op maat gemaakte LocoNet kabels.  :D

Dit spul had ik in 2003 al moeten aanschaffen i.p.v. die losse standaard kabels die of te lang of te kort zijn.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Conclusie is dan dat er wel DCC op de baan gezet wordt door de centrale. Ik kom dan toch terug bij de individuele lok eigenschappen in de IBII: zeker weten dat die per adres ook op DCC28 staan.

Je zou de oude IB nog eens aan de baan kunnen hangen en kijken wat dat doet m.b.t. DCC28 loks. Verder geen suggesties, hoop dat je het op kunt lossen.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben,

Ik heb nu de NS1300 van Elektrotren o.i.d. er bij gepakt.

Die rijd wel DCC28 maar de verlichting gaat ongecontroleerd aan en uit als F0 uit staat en brand netjes continue als F0 aan staat. Dus zonder licht rijden gaat niet. ;) Ook maakt de motor een knorrig geluid in slakkengang. Was overigens altijd al een teleurstelling wat trekkracht betreft.

Ik laat het er even bij en rijd gewoon vrolijk verder met MM14. Misschien koop ik binnenkort wel een nieuwe Märklin Loc met de laatste decoder die wel goed met DCC28 om kan gaan. De mfu module van Uhlenbrock heb ik ook besteld, nu afwachten of deze ook echt uitkomt.  :P

Bedankt voor de support in ieder geval!

Nu weer verder met LocoNet kabels maken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heb even een mooi kistje gescoord voor de LocoNet kabel, Pers tang en RJ12 stekkers.



Morgen staat weer een treinendag gepland. (O)pa komt ook.  :)

De planning is dat ik de keerlus module helemaal afmaak wat bedrading betreft en de terugmelders aansluit op het LocoNet en voorziet van de adressen.

(O)pa kan op zijn gemak eventueel verder met de damwand, of iets anders waar hij aan wil werken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
(O)pa heeft vandaag de tweede damwand aangebracht.

Ikzelf heb volgens planning de laatste 14 terugmeld contacten aangebracht in de keerlus module en de terugmelders aangesloten op het LocoNet en ingesteld op de adressen. En ook het (omgeruilde) kruiswissel er weer ingelegd.

Bij enkele terugmeld contacten voor massa detectie zitten de spoorstaven, van twee afzonderlijke railstukken, strak tegen elkaar dus daar moet ik nog even de slijpschijf tegenaan zetten. Krijg nu dubbele terugmelding. De zelf gemaakte LocoNet kabel(s) functioneren dus prima  :)

Verder nog bezig geweest met het instellen van de IB2 m.b.t. symbolen voor de terugmelders, een loc symbool voor de stroom detectie en een wagon symbool voor de massa detectie.

De wissels en de rolbrug op de keerlus module zijn nu allemaal via het keyboard van de IB2 nu te bedienen.




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim

Wauw dat ziet er allemaal erg netjes uit, en je filmpje is erg mooi  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wederom een vruchtbaar dagje. Nu de grootste kabel klus er op zit werd het tijd om de kamer weer een keer te ontdoen van de rotzooi op de grond. Gelijk ook alles uitgezocht en opnieuw gesorteerd en de hele tafel vrijgemaakt van objecten die er niet horen te liggen langs de baan. Dus ook de Viessmann vormseinen. Op dit moment doet de LUX stofzuiger zijn ding op het spoor.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu station Zuid volledig bedraad is ligt de focus nu op het Centraal Station.

En er zijn nog wat terugmeld adressen over op de aanwezige melders. Dus toch nog wat extra draden aanbrengen voor meer flexibiliteit op spoor 7 en 8. Daar zitten nu 3 melders en dat worden er 4.

Dan kunnen er twee korte treinen achter elkaar halteren zoals de ?Hamburger?, ?Railbus? en de 'ET87'.

De 3 industriesporen krijgen elk een lange terugmeld sectie er bij zodat losse wagons worden gedetecteerd.

Voor de twee stopsecties voor het station, t.h.v. sein 2.01 en 2.02, heb ik twee extra terugmeld secties geprojecteerd voor het omlopen.

Het schema pas ik hier nog op aan. Hierbij het bijgewerkte schema

De laatste 3 beschikbare terugmeld contacten heb ik nu voor de wissels van het station geprojecteerd maar niet gearceerd. Deze zijn optioneel, bijvoorbeeld voor 'fine tuning' van de treinenloop van en naar het station.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Dirk bij de buren heeft eenzelfde probleem als jij maar dan omgekeerd: er komt geen Motorola op de baan.

Zijn oplossing:

Citaat van: phdirk op zaterdag 30 maart 2019, 22:45:27

Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken. En dan nu de oplossing van deze puzzel, zoals die is ontvangen van Uhlenbrock.
De KM-1 System 7, die eigenlijk een IBII is die 7 A levert moest worden geupdatet naar versie 1.025 - 1.026. De KM-1 System 7 had nog versie 1.025 - 1.025. Daarna moest de centrale worden gereset en even stroomloos worden gemaakt. Tot slot moest Special Option 907 op 17 worden gezet. Daarna werkte alles helemaal als een trein.
Het is niet heel ingewikkeld, maar je moet het wel net even weten.


Misschien kun je er wat mee.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben,

Ik heb deze procedure gevolgd en dit resulteert in een Marklin 'Koploper' welke WEL met 28 stappen in DCC rondrijdt. Echter functioneert dit alleen totdat de IB2 weer uitgezet wordt. Na het weer inschakelen van de IB2 rijdt de 'Koploper' NIET meer op DCC28 maar uitsluitend op Motorola Nieuw met 14 stappen.

Om nu telkens deze procedure uit te moeten voeren om de 'Koploper' op 28 stappen te kunnen laten rijden ga ik niet doen.  :)

Ik heb een filmpje gemaakt van het fenomeen. Na het filmpje heb ik het Loc Dataformat voor de koploper weer op Motorola Nieuw gezet en begint deze weer spontaan te rijden, de snelheidsregelaar stond nog op 50%.

Filmpje

Ik heb de film geüpload in HD maar zal kijken of ik dit kan verbeteren want de IB2 display is slecht af te lezen.

Wel een aantal vreemde verschijnselen (voor aanvang van de film): na het omschakelen op DCC28 rijdt de koploper eerst een cm en stopt dan en een (omschakel)klik klinkt vanuit het treinstel. Als ik vervolgens de spanning van de baan haal en er weer op zet en aan de rijregelaar draai komt de 'Koploper' wel in beweging met de 28 stappen. Al gaat dit in eerste instantie alleen achteruit. Pas na een aantal keer van rijrichting veranderen rijd de koploper wel twee kanten op. Het lijkt er op dat het een en ander wat moeizaam gaat in die 'Koploper'. Maar dat is puur een vermoeden.

Ik zal dit ook eens voorleggen aan Uhlenbrock waarom dit wel werkt totdat de IB2 uit wordt gezet. Kijken waar die mee komen.

Ik blijf vanaf nu weer voorlopig doorrijden met 14 stappen. De rest van het materieel is toch te oud en verstaat uitsluitend Motorola Nieuw of mFx (zo ook de BR01 in het filmpje). Mocht de Uhlenbrock mFu module om de een of andere reden toch nog uitgeleverd worden dan ga ik weer eens verder kijken.

Wederom bedankt voor het meedenken!  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Een ( afstervende ) geluidsprint in de koploper wil nog weleens ongehoorzaam verdrag veroorzaken.
Mijn exemplaar was niet meer programmeerbaar. ( misschien die van jullie ook niet meer)
Oplossing is de decoder eruit halen om cv's te veranderen of de voedingsdraad naar dat geluidsprintje even los solderen .

Mvg Robin
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wel grappig dat je dat nu zo zegt. De geluiden zijn nog niet zo lang geleden defect geraakt.

MvG,

Timaximus.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dan printje losknippen om schade aan je decoder te voorkomen.
(en hopelijk je probleem ook opgelost)

Robin
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als de tip van Robin niet de oplossing geeft bel dan eens met Hobbytime Almelo, Uhlenbrock partner. Vraag naar Gerard Lucassen, de technische man. Die staat je vriendelijk te woord is mijn ervaring.

https://webshop.hobbytime.nl/contact.aspx

Het is het waard om opgelost te hebben, nu heb je nog garantie op je IBII.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ok, ik ben niet bang van sleutelen aan oude locs met kuren maar draadjes bewust doorknippen van een nu nog goed rijdende trein. :|

Goed rijdend op Motorola Nieuw weliswaar.

Het beperkte geluid dat er in zit mis ik nou niet bepaald.

Maar goed ik wil best aannemen dat een defect component een ander nog werkend component op den duur ook kan schaden.

Zal eerst eens kijken hoe je zo een kap er correct afhaalt.

MvG,

Timaximus.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Je bent vrij om ze los te solderen natuurlijk.

Maar spreekt je koploper wel DCC? Ik heb ooit de decoder gewisseld om hem op DCC aan te sturen.
Maar dat is een eerste versie.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Om even op jouw vraag of de 'Koploper' wel DCC spreekt terug te komen, en waarschijnlijk een gekke opmerking van mij, misschien praat de decoder in de 'Koploper' geen DCC maar verstaat hij het wel.

Ik moet hem overigens nog open maken. En de draad doorknippen. :)

Ik heb de 'Koploper' gekocht in een tijd dat de treinen nog opgeslagen zaten in de IKEA kisten, volgens mij medio 2012. Ik heb er na aanschaf ook niet mee proefgereden en pas op de huidige zolder uit de doos gehaald en laten rijden. Welke versie het dus is, ik heb geen flauw idee. Ik kan wel eens de stapel MTE bonnen doorspitten en nakijken op de aankoopdatum.

MvG,

Timaximus   
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Oké de kap is er af en we zien wat printjes.

Ik vermoed dat 1 de moederprint is, dat 2 de geluids decoder is en dat 3 de hoofd decoder is.

En we zien ook een jumper welke op X1 staat geplugd, bij het getal 4.

WAT NU?



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De jumper is voor keuze bovenleiding of benedenleiding dus daar heb je niets aan. En ik geloof niet dat deze Koploper naar DCC luistert, het is MFX of Motorola.

Al met al kom je niet verder omdat er mogelijk verkeerde conclusies getrokken worden. Is er eigenlijk wel een DCC probleem? Met alle respect: ik vraag het me af.

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben,

Wat dat betreft denken we er hetzelfde over. Wist niet beter dan dat deze decoder alleen op Motorola Nieuw kan rijden.

Daarom vind ik het ook apart dat de Koploper, zoals je in het filmpje kan zien, deze ook op DCC met 28 stappen kan rijden.

Maar dat werkt alleen de eerste keer na een reset van de IB2 en ik daarna SO 907 op 17 zet.

Dan is het de vraag moet ik knippen of los solderen om verder te experimenteren of kan ik beter de draden laten voor wat ze zijn en de defecte geluid decoder voor lief nemen.

Voor mij rijdt hij verder prima op Motorola Nieuw met 14 stappen.

Maar de opmerking van een 'afstervende' geluidsdecoder zit ik nog even mee.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste Tim,

Als de lok op z'n best uit 2012 is, dan is hij doof voor DCC, als de lok uit de fabriek gekomen is voor 2010, dan zit er waarschijnlijk een decoder in die gemaakt is in de tijd dat Märklin en Esu samenwerkten en kan het zijn dat de decoder "per ongeluk" ook naar DCC kan luisteren en hij zal ook luisteren naar Motorola Nieuw 27 echte stappen(27b):

27 rijstappen in Motorola-format
In Motorola-format staan standaard 14 rijstappen ter beschikking. De MasterControl ondersteunt
bovendien twee manieren om in Motorola-format 27 rijstappen te realiseren.
Rijstappenmode 27a: Bij enkele locdecoders kunnen via ?tussenrijstappen? 27 rijstappen worden
aangestuurd. Om een tussenrijstap te bereiken moet zoals gebruikelijk direct na het wisselen naar
een hogere rijstap weer een rijstap omlaag geschakeld worden. Bij een stroomonderbreking gaat
deze rijstapinformatie verloren. De MasterControl simuleert bij decoders, die deze mode
ondersteunen, 27 rijstappen en toont in het display de rijstappen 1 t/m 27. De tussenrijstappen
worden bereikt door de MasterControl regelmatig kort omhoog te schakelen in de eerstvolgende
rijstap. Hierdoor wordt gegarandeerd dat de tussenrijstap ook na een stroomonderbreking weer
correct wordt ingesteld. Het wisselen tussen de rijstappen is normaal gesproken niet zichtbaar.
Rijstappenmode 27b: Door het benutten van vrije bitcombinaties in functie dubbelbit is het ook
mogelijk om in het Motorola-format 27 ?echte? rijstappen te realiseren. Deze rijstappenmode kan
alleen door decoders worden omgezet die daarvoor geschikt zijn. Worden locdecoders, die slechts
14 rijstappen of de rijstappenmode 27a ondersteunen met de rijstappenmode 27b aangestuurd
dan leidt iedere tweede ingestelde (oneven) rijstap tot een verandering van de snelheid.

Bron: de handleiding van de Tams Mastercontrol


Hierbij ga ik er van uit dat de trein nog in de originele fabrieksuitvoering is

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Anne,

Bedankt voor de toelichting.

De trein is de originele fabrieksuitvoering.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Aan het Tams verhaal heb je niets, de IB kan niets met MM 27 of 28 stappen.

Ergens moet iets zitten wat maakt dat je "even" op DCC28 kan rijden maar dat dat niet bestendig is. Ongetwijfeld ergens een setting maar wat? Verder kan ik er geen soep van maken Tim. Het is afwachten wat een andere lok doet waarvan je zeker weet dat die naar DCC28 luistert. :)

Gr, Ben.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat heb ik weer!  :D

Maar goed we laten het los en gaan gewoon verder met de andere werkzaamheden.

Overigens, als ik de Koploper zelf weer terugzet op Motorola New dan gaat dat ook eerst gepaard met een kortstondig stotterend rij gedrag. Weet niet of dit zo lekker is voor de elektronica.

Ik vermoed een multi protocol decodertje van het eerste uur en misschien wel gemanipuleerd om alleen op Motorola New te rijden.

Volgens mij kan ik geen CV waardes uitlezen met de IB. Anders was ik wel bereid om wat waardes te bekijken.

Wacht gewoon geduldig op de mFu module.  :)

Moet de eerder genoemde bedrading acties toch nog uitvoeren. Dus genoeg te doen. Voor de aankomende zomerstop.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De koploper heeft een stel nieuwe hersens gekregen in de vorm van een LokPilot 4.0 DCC. De afgestorven geluidsdecoder is ook verwijderd. De oude decoder een Lok Pilot 3 zou ik misschien in de nu nog hersenloze rangeerloc met het zwaailicht kunnen zetten.

De zin in bouwen is er ook een beetje af weer. Het rijdt en dat was de doelstelling voor deze winter. De volgende winter maar eens kijken of we alles kunnen automatiseren met een nieuwere versie van WinDigipet. En een nieuwe Laptop.

Dus de zomerstop staat weer voor de deur.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Alvast wederom bedankt voor de leuke updates Tim, jij en (O)pa zijn een goede zomerrust toegewenst  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zo we zijn weer begonnen, nou ja we zijn weer een keer sinds lange tijd op zolder geweest.  :)

Daar vonden we de doos met lichtseinen die deze winter geprogrammeerd, getest en geplaatst moeten worden langs de baan. Samen met alle vorm seinen.

Verder moeten er nog 20 licht inrijseinen besteld worden bij MTE. Dus dit wordt nog een aardige (sein)klus deze winter.

Als alles naar tevredenheid is afgerond dan kunnen we verder met de scenery in de volgende winter. De seinpalen kunnen dan van hun sokkel gehaald worden en weer veilig opgeborgen worden.

Zoonlief overigens was maar alvast begonnen met het leggen van sneeuw vlokken. B)

Nu weet ik niet meer precies wat de status is van het vorige project met de terugmelders, wisselaandrijvingen en de rail decoders. Dus dat wordt nog een leuke, wat uitzoeken/nalopen betreft, NOT!




MvG,

Timaximus