Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu de verrijdbare keerlus sectie met halte 'Zuid' getest is en rijdbaar wordt het ook tijd om alvast verder te kijken en een begin te maken met de verbinding tussen dit tafeldeel en de spiraal.

Dus zojuist de MDF en Triplex op elkaar gelijmd. En er wat contra gewicht opgezet.

Het wordt een slank viaduct met drie oplegpunten.

Normaal doet (O)Pa dit soort werkzaamheden maar die is op dit moment even uit beeld helaas.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat weer schitterend werk verricht Tim  :thumbup: en wens (o)pa een snel herstel zodat we weer van zijn kunsten kunnen genieten  ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is waarschijnlijk, ondanks de afgelopen chemo, toch weer foute boel. Hij is op dit moment niet in staat om maar wat te doen helaas. Het is nu afwachten hoe het verder zal gaan en wat de eventuele vervolg behandelingen zullen zijn. Tot die tijd probeer ik wat verder te knutselen.

Ben stilletjes begonnen aan het verbindingsstuk tussen de spiraal en de keerlus module. Verder zal ik een deze dagen gaten boren voor de vorm seinen. Maar voordat ik van de keerlus module een gatenkaas maak wil ik nog even kijken naar het seinenplan.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat zijn berichten, die je liever niet wil horen of vernemen.
En zeker nooit niet, ook al is dit een feestmaand, maar in ieder geval voor beide en de rest, heel veel sterkte, kracht en gezondheid en hoe moeilijk het ook is, toch een beetje plezier.

M.v.g. Ad
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het was even high speed knutselen maar de ruwbouw van het viaduct ligt er.

Het is een eenvoudige klep constructie geworden. Samengesteld uit 3 lagen, Triplex 6mm, MDF 6mm en toplaag Powerplex 4mm.

De stijl wordt verder als de spiraal. Dus eenvoudig, licht en functioneel.

De K-Rail wil ik eerst stevig vastleggen en goed ondersteunen overal en dan doorslijpen.

De klep wordt nog ingekort zodat deze straks langs tegen de keerlusmodule aan ligt op een steunbalk. Een vergrendeling/fixatie van de klep met de keerlus module is vereist.

De voeding kan het eenvoudigste gerealiseerd worden vanaf de spiraal zijde bij het scharnierpunt.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het viaduct staat in de stijgers. De randen zitten er op maar zijn nog niet vastgelijmd.

De klep is ingekort en rust nu provisorisch op een steunlat.

Deze steunlat moet uiteindelijk een solide oplegpunt worden die ook gelijk de tafelkop netjes afwerkt.

Ik heb de door te slijpen spoorstaven even gemarkeerd met een fijnschrijver maar dat werkt natuurlijk niet.  :)

De stroomvoorziening op de klep wil ik realiseren met een K-Rails aansluitrail. Die heb ik nog ruim op voorraad. Deze waren deze anno 2006 voor de opstelsporen van de draaischijf bedoeld.

Ik mis nog een klein passtukje om de aansluitrails nagenoeg in lijn te krijgen. Ik moet nog ergens een aantal passtukje K-Rails 2203 hebben liggen, maar ben bang dat ik alle kisten af moet gaan.

De defecte decoder en kruiswissel zijn deze middag netjes omgeruild door de leverancier. :thumbup:

Ik zal deze later nog inbouwen. Hopelijk werken deze wel.  ;)


klik op de afbeelding voor een vergroting

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi en netjes afgewerkt  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Schitterend werk Tim  :thumbup: Hoeveel meter spoor heb je ondertussen liggen ? Hoeveel blokken in totaal ?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt Johan, Barry,

Ik heb echt geen flauw idee hoeveel spoor er ligt. In de vorige baan lag er meer dat weet ik wel. Heb best wat rails over. Maar als ik moet schatten dan ca. 120m. Valt wel mee eigenlijk.

Heb zojuist een aantal pas stukjes K-Rail gevonden. Ze zaten lekker aan elkaar en andere spoordelen. En dan zie je ze niet hè!  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het totaal aantal blokken is volgens mij 37.

Zo ff snel naar mijn eigen schema kijkend één pagina terug.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag het landhoofd afgewerkt met een stuk MDF van 18mm dik. Verder de vaste K-Rails bevestiging uitgevuld met twee strookjes Triplex. Aan de overkant wordt het stukje K-Rails ook nog uitgevuld.

Verder een nieuw vertrekpunt gecreëerd in de zin van dat ik de kamer opgeruimd heb.  :)

De rail voedingen en de overige terugmeldingen alsmede de voeding van de rolbrug zijn gereed voor gebruik.






MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de ruwbouw van het viaduct afgerond.

De geplaatste plaatjes zitten nu nog los, zodat er nog naar hartenlust gemodificeerd dan wel geoptimaliseerd kan worden waar nodig. Ook zullen de voedingskabels nog netjes weggewerkt worden. Later als de klep helemaal naar mijn zin is worden de K-Rails doorgeslepen.

De aansluiting van de klep op de spiraal was het meeste werk. De oplegging is uitgevuld met een Powerplex plaat van 4mm. In theorie zou er geen hoogte verschil moeten zijn omdat de sandwich even dik is als de klep. Echter door het lijmen van de klep is er toch wat verschil in dikte hetzij gering. Dit wordt later nog uitgevlakt als alles op de twee oplegpunten ook gelijmd dan wel vastgeschroefd zit.

Om het oplegpunt bij de spiraal wat stijver te maken heb ik een extra kolom erbij gezet.

De K-Rail ligt vast met een aantal K-Rail schroeven. Het afschroeven volgt later.

Het vastkitten van de randen ging vandaag niet omdat de kitspuit foetsie is. :( De tube montagekit heb ik nog wel en hij was, voor zover ik kon zien, nog bruikbaar. Vandaar de brede schildersband nu op de foto.

Ik heb gebruik gemaakt van 3 volle Flex lengtes. Twee heb ik in tact gelaten en een derde doormidden geslepen. De aansluitrails liggen net op de brug en worden later doorgeslepen net als de twee halve rails aan de kant van de keerlus module. Voor het doorzetten van de voeding tussen de hele Flex lengtes en de twee halve Flex lengtes heb ik twee van die doorverbindingsplaatjes vlak gemaakt en er onder simpelweg gelegd.

Ik focus mij nu eerst op de kolom onder de brug, zodra die klaar is zal ik eerst de rest van de baan aansluiten zodat we tussen het klussen door toch kunnen rijden. Die drang wordt steeds groter namelijk. Ook bij zoonlief.  :)

Aansluitend gaan we weer verder met de afbouw vanaf bovenaf en wordt het viaduct beweegbaar gemaakt. Hoe dat gerealiseerd gaat worden ? wordt vervolgd  :)   


Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie.

Filmpje (gefilmd door Yuan 6jr.)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag met goede moed begonnen aan het bedraden van de nieuwe baan. Beginnend in de klimspiraal. Om zo veel mogelijk zelf vervaardigde aansluitrails te recyclen heb ik die uit de hoofdbaan gehaald en in de spiraal geplaatst. Een soort van uitwisselingsproject. De aansluitingen in de hoofdbaan komen toch allemaal anders te zitten dan nu het geval is. En in de oude baan zaten veel terugmeld aansluitingen in de bochten, zo ook in de benodigde R4 en R5 bogen. De terugmelding in de spiraal is opgebouwd uit één aansluiting per kwadrant van elke omwenteling. Ofwel 16 in totaal voor de buitenbaan en 16 voor de binnenbaan.

Er komt ook een wijziging in de terugmeld locaties: de huidige geplande terugmeld contacten TM6.01 t/m TM6.04 vlak voor de spiraal worden verplaatst en worden overgenomen door de TM8.01 t/m TM8.04 welke in de spiraal liggen. De terugmeld contacten TM6.01 t/m TM6.04 verhuizen naar de boog om de spiraal heen als extra lang remtraject voor de terugmeld contacten TM6.05 t/m TM6.08.

Zodra de spiraal klaar is spring ik naar de 'Passerel' aan de zuidkant daar zitten ook aardig wat terugmeld contacten. Van de rest van de hoofdbaan, dat tot nu toe onaangetast bleef, moet de oude infra van de energievoorziening (EV) eerst verwijderd worden dus dat doe ik aansluitend. Het station is als laatste aan de beurt want daar moeten nog diverse wisselverlichting en wissel omzetters ingebouwd worden. En dan is het handig omdat voor het bedraden te doen omdat ik dan het spoor nog eenvoudig kan optillen en losnemen zonder rekening te hoeven houden met die draden.

Ik heb een planning gemaakt waarin de aansluit werkzaamheden op maandag 24 december om 17:00 gereed moeten zijn. Echter moest er vandaag een niet gepland bezoek, door mij althans, gebracht worden aan de Makro voor de broodnodige lekkernijen voor de feestdagen. En dit brengt de einddatum van de buitendienststelling in gevaar.  :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wederom mooie update van jullie baan, strakke planning om maandag alles aangesloten te hebben.
Maar hou ik je achterhoofd dat het een hobby is  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de spiraal bedraad en deels aangesloten. De overige 3 terugmelders worden op dezelfde manier aangesloten. Per omwenteling (spoed) heeft elk kwadrant nu een terugmeld contact via stroomdetectie.

Er ging wat meer tijd in zitten dan gepland dus ik loop iets achter op schema voor de duur van de buitendienststelling.  :)

Morgen eerst 24 setjes rood/bruin solderen voor de 'Passerel'.

Vandaag ook al tig draden gesoldeerd en af geïsoleerd met krimpkous, en daar wordt je op een gegeven moment wel een beetje simpel van dus was blij dat ik weer wat kon knutselen in de spiraal. Gelukkig is de spiraal intern lekker ruim door de grote boogstralen anders was het niet prettig werken vermoed ik.

De draden heb ik weggewerkt in een standpijpje. Ik ben er nog niet helemaal content mee maar het is wel netter dan tie-raps langs de pilaren van de spiraal zelf. Zouden ze dopjes hebben voor de 3/4 buis?




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoals gezegd vandaag eerst 24 paar draden rood/bruin gesoldeerd voor de 'Passerel'. En aansluitend de spiraal verder aangesloten (afgerond).

De 'Passerel' aansluiten stel ik even uit. In plaats daarvan ben ik begonnen met het demonteren van de resterende oude infrastructuur van de voedingen, terugmelders en het LocoNET. Alsmede het verwijderen van de bestaande rail isolaties.

Tegelijkertijd breng ik ook de nieuwe infrastructuur stapsgewijs aan. Dat wil zegen wat ik nodig heb aan kabels per fasering.

Enkele voedingsdraden laat ik tijdelijk zitten om deze allemaal op één voeding aan te sluiten voor het voeden van de resterende baan voor het handmatig rijden.

En als het meezit kunnen we morgen middag handmatig rijden. Uiteraard wel eerst grondig stofzuigen anders doen de locs het en dat wil je niet.  :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Weer veel werk verricht en dat net voor Kerst  :thumbup: Dat noem ik karakter hebben Tim  ;)

Ik wens jou en je familie alvast prettige feestdagen ! Wens (o)pa het beste toe en dat we snel weer van zijn werk mee mogen genieten  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt Johan,

Ook jij en de rest van de forum leden fijne feestdagen.

Ik zal het doorgeven aan (O)Pa.

Hopelijk is hij binnenkort weer een keer in staat om een rijdag bij te wonen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoals gepland vandaag een rijdag gehad met zoonlief. Leuk en gezellig.

Het voordeel van die jongelui is dat ze zeer snel leren dus één keer voordoen en een korte instructie was voldoende om de kleine tot treindienstleider op te leiden.

Pa plaatste de treinen uit de doos op een spoor in het station en legde handmatig de wissels goed en de kleine reed er mee weg.

Normaal heeft hij het bij een activiteit na een half uurtje wel gezien en wil hij weer wat anders doen, maar vandaag hebben we 5 uur aaneengesloten op de dag en nog een uurtje in de avond samen getreind.

Ik heb een filmpje gemaakt maar die is door die kleine acteur vakkundig gedramatiseerd dus niet toonbaar voor een serieus publiek zoals u, dus binnenkort maar effe een nieuw filmpje schieten.

Op de foto wel de kandidaten die de baan 'schoon' mochten rijden.  ;)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Laat maar komen dat filmpje, de mislukte zijn de leukste  :D :D
En je zit heerlijk 1e klas op pluche stoelen zie ik  :) :)  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
In het oude jaar nog net op de valreep 4 platen Lexaan (1000x500x3mm) besteld voor de risico delen van de baan, oa. het viaduct. En ook maar gelijk een geschikte zaag er bij gekocht. Was toch 25% korting bij de lokale bouwmarkt. Ik heb later nog meer Lexaan nodig maar we kunnen weer even vooruit.

Verder de benodigde Marklin lichtseinen besteld voor de keerlus module bij Modeltreinexpress. Het toepassen van de oude vorm seinen van Viessmann kan helaas niet omdat er dan gaten geboord en gezaagd moeten worden in essentiële liggers en verbindingen. Dus de vorm seinen verhuizen weer naar de onderliggende tafel van de hoofdbaan en zullen daar een mix vormen met de geplande lichtseinen.

Zal het seinenplan hier nog op aanpassen.

Hoop de resterende vakantiedagen nog wat terugmeldsecties aan te sluiten.  :)



En een ieder nog de beste wensen voor 2019.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ook de allerbeste wensen.

Ga je het lexaan zagen met de dremel? Of wat heb je dan precies aangeschaft??
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja, de Dremel is een mini hand cirkelzaag. Daar ga ik de Lexaan mee zagen. Ik keek al een tijdje naar zo'n mini hand cirkelzaag. Als aanvulling op de Bosch Multitool. Voor het zagen van strookjes. Met die oude Ferm precisie zaagje, die we voor de buigtriplex hebben gebruikt, zou ik de Lexaan te veel beschadigen omdat ik die zaag eerst hard moet indrukken op het materiaal voordat die kan zagen.

MvG,

Timaximus 
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist, na de zoveelste rijsessie met zoonlief deze week, het schema bijgewerkt met de nieuwe seinconfiguratie (allen lichtseinen). Nu even geduldig wachten op de bestelling in Vlaardingen.  :)

Vandaag liep niet alles even betrouwbaar, tenminste na een tijd rijden. De IB-IR bleef vanmiddag uitvallen. De trafo verzwaard omdat ik er van uit ging dat die te zwak was, zo'n witte Märklin start trafo. Daarna wel verder gereden maar niet meer met een tweede IB als IB-Control. Die IB-Control gaf een kortsluitmelding op de 'FRED Handregelaar' op het moment dat de IB-IR er mee kapte. Maar die heb ik niet. Zodra de IB-IR er mee kapte brandde er geen rode lamp maar knipperde de eerste F2 LED heel snel. En de enige LocoNet verbinding die er was zat tussen de twee IB's op de 'T' bus. Dus beetje vreemde taferelen zo eind van de middag.

Ik ben alleen vergeten om te voelen of de IB-IR oververhit was geraakt.

Deze avond ging het rijden goed tot een klein uurtje en toen toch een spontane reset, daarna niet meer. De reset gebeurde bij het intypen van een LOC nr. (44). Ik zal het correct aansluiten en verdelen van de baan in booster sectie maar voortzetten en het rijden wat aan banden leggen. Denk zelf dat het met de huidige provisorische voeding configuratie te maken heeft.



Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoals gezegd de provisorische voeding weer ontmanteld en begonnen met het monteren van de nieuwe stopcontacten voor de definitieve voeding. De 7 transformatoren komen op de 4 dubbele stopcontacten en de 6 enkele stopcontacten zijn voor de diverse adapters.

De stopcontacten komen achten een dubbelpolige schakelaar met indicatie lampje.

De 'Passerel' is inmiddels ook bedraad maar nog niet aangesloten op de terugmelders en de wissel decoders van de wisselstraat 'Zuid' moet ik nog op de nieuwe adressen instellen. Dit doe ik aansluitend.

En ik moet ook nog even kijken waar ik de exacte booster grenzen leg.




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de 240V/16V wand in elkaar gezet. Normaal gesproken doet mijn klusmaat dit, dus moest me er wel ff toe zetten. Maar het is gelukt.

De wand bestaat uit een standaard plaatje Multiplex en een vuren lijst. De stopcontacten zijn onderling verbonden met VDE draad en lasdoppen. De aansluiting op de schakelaar is met soepele kabel. Zodra alle stopcontacten er op zitten, waren niet meer voorradig, dek ik de achterkant af met een MDF plaatje. Dan zitten de 240V bedrading volledig opgesloten.

Komende week trachten de baan verder aan te sluiten en de voedingen op de wand te plaatsen.




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik ben even verder gegaan met de seinen die er op de baan moeten komen. Daarvoor heb ik het schema bijgewerkt. Daarin heb ik oude vormseinen weggewerkt tussen het woud aan nieuwe moderne lichtseinen.

Ik ben alleen nog met een paar seinbeelden aan het stoeien. Dat wil zeggen voor de seinen 3.05, 3.06, 3,08 en 3.09, t.h.v. het 'Varkenoordse Viaduct'. Dit zijn nu hoofdseinen met seinbeeld Hp0/H01/Hp2. Maar ik denk dat ik deze moet voorzien van een voorsein met seinbeeld Vr0/Vr1/Vr2 omdat dit de baanvakken zijn die het station kunnen binnenrijden en er vlak voor het station nog een buffer baanvak ligt.

I heb nog wat extra losse voorseinen geprojecteerd in de 'Passerel' zodat ik vanaf de optimale zitpositie seinbeelden kan bewaken waarop ik niet direct kan kijken. Deze zijn vooralsnog optioneel.  :) 

Verder afgelopen week de 4 Power 3 boosters en de 7 transformatoren geplaatst. Ik heb me er alleen nog niet toe kunnen zetten om te beginnen met het aansluiten van de terugmeld secties van de 'Passerel' en de rest van de baan op de Boosters. Het bekende 'Ik wil wel maar er aan beginnen lukt niet' gevoel.  >:-D

Spoorschema met sectienummers, wisselnummers en seinnummers in PDF.




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Sinds gisteren in het bezit van de N spullen van (O)pa. Hij heeft er helaas geen ruimte meer voor om iets op te bouwen en het stond in de kelder. Ik heb er zelf wel een dubbel gevoel bij gezien de gezondheidssituatie van (O)Pa. Maar goed ik heb het netjes opgeborgen in een stevige kist van de IKEA. Het omvat best veel materiaal dus is het in feite een zeer luxe start set voor zoonlief in schaal N. Die al aangaf best een eigen baantje te willen in zijn kamer. Dat kan best zei ik maar laten we nog even wachten tot je iets ouder bent. Want er komt best wat bij kijken zo'n spoorbaan. Dat begreep hij wel dus het mocht voorlopig in de kist blijven op voorwaarde dat hij wel met de Faller gebouwtjes mocht spelen. Dat vind ik natuurlijk prima.  ;)

Er zat ook een kleine hoeveelheid bomen bij, dat heb ik in de H0 scenery bak gedaan. N bomen zijn immers H0 struiken. Verder zitten er ook Viessmann lantaarns en Viesmann automatische overweg bomen bij die ik best zou kunnen inzetten op de H0 baan. En de Twin-Center en trafo zou ik ook kunnen gebruiken als extra IB-Control.



Klik op de foto voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Denk dat o(pa) blij is dat zijn materiaal een goede thuis heeft, zowel bij zoon als kleinzoon.... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Voor de rest, ik zit steeds met verbazing te kijken hoe jij dit allemaal voor elkaar krijgt die elektronica Tim, ik ben al blij dat ik wat draadjes gesoldeerd krijg en stilaan me testbaantje kan gaan laten rijden  :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik lees altijd de handleiding twee keer.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de 'Passerel' aangesloten op de terugmelders en de 4 'Power 3' boosters geïnstalleerd.

Bij het N spul van (O)Pa zat ook nog een extra 70VA transformator van Uhlenbrock, die heb ik ook maar op de plaat gemonteerd en voed nu één van de 4 boosters.

Ook de spiraal en de keerlusmodule zijn op een eigen booster aangesloten.

De vierde booster is wel in bedrijf maar moet nog verbonden worden de 11 sporen van het station.

Hopelijk kan ik morgen de rest van de hoofdbaan aansluiten zodat we weer rondjes kunnen rijden.

De IB-IR staat even op een tijdelijk plaatje Triplex, dit wordt waarschijnlijk MDF. Ook de booster kabels moeten nog netjes opgebonden worden met kabelbinders.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Volgens planning de 28 ontbrekende voedingsecties in de hoofdbaan aangebracht. Nu nog de boel aansluiten op de terugmelders en de booster. Het station hoop ik komende week te voorzien van de nodige bedrading. Waarin weer de nodige railstukken uitgewisseld worden met de oude aansluitrails van de vorige baan.

Zodra de boel weer rijd worden er nog een redelijk aantal aanvullende terugmeldpunten met massadetectie aangebracht ten behoeven van het rangeren van en naar de rolbrug. De laatste railsstukken voor de stootbuffers op het kopstation worden ook nog voorzien van massadetectie.

Totdat er een nieuwe pc + WDP 2018 aangeschaft is wordt er nog even met de oude laptop + WDP 9.2 gereden. Maar eerst zou ik graag een Uhlenbrock 64400 Daisy RC handregelaar set aanschaffen. En later nog een losse RC handregelaar voor zoonlief en mijzelf. Kunnen we lekker tussen de treinen wandelen en toch besturen. :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het heeft even geduurd in verband met het gebrek aan motivatie, maar alle spoorsecties van de hoofdbaan zijn weer aangesloten op een voeding.

De voeding loopt via een terugmelder voor stroomdetectie of direct vanaf de tractiekabels, zoals de wisselstraten en de middelste sectie van een blok. Dat laatste spaart weer wat terugmeldmodules.

Mocht ik om de een of andere reden ook een terugmelding willen hebben op die middelste secties dan kunnen die draden alsnog op een terugmeldmodule aangesloten worden.   

Wat rest is het station. Die wou ik voorlopig even parkeren en uitsluitend voorzien van een directe voeding, maar nu we weer enigszins een ritme hebben te pakken zal ik ook die aansluiten op terugmelders de komende weken.

Daarna rest nog een redelijk aantal terugmeld punten met massadetectie voor het optimaliseren van de automatisch treinenloop in de stations en de depots.

In standaard rijwegen waar alleen maar treinen in en uitrijden worden terugmelders met stroom detectie gebruikt. En in rijwegen waar een verfijnde treinbeweging plaats moet vinden vul ik de terugmeldpunten aan met massadetectie.

De seinen voor de keerlus module laten nog even op zich wachten, nog niet alle seinen zijn binnengekomen bij de leverancier. Zodra alles binnen is haal ik ze op bij mijn vrienden in Vlaardingen.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Volgens planning vandaag begonnen aan het indelen van het Centraal station in terugmeld secties. De betreffende rechte rails zijn vervangen door oude aansluitrails. Scheelt best wat knip, knijp, soldeer en krimp arbeid. En zo raakt de kist met oude aansluitrails van de vorige baan ook wat minder vol.  :)

Het schema is ook weer bijgewerkt. Er zijn een aantal rem secties, normaliter geel gearceerd, verdwenen en staan de terugmeld secties met massa detectie, groen gearceerd, er nu ook in.

Hoop het bedraden morgen avond klaar te hebben zodat we de boel kunnen aansluiten op de terugmeld modules.

Ik had het hele station, met diverse locs en rijtuigen met verlichting er op, eerst met een dun draadje aan het tweede industriespoor op booster 4 aangesloten. Maar dat gaf direct na inschakelen een kortsluit melding. Door de locs en rijtuigen even naast het spoor te zetten en na inschakelen van de spanning één voor één terug te zetten bleef de spanning er wel op en kwam er geen kortsluit melding (!?!?).
 




Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Stond er toevallig geen wagon "naast" of zit er in één van de treinen een dikke condensator zonder laadweerstand?

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Anne,

Voordat ik besloot de treinen van het spoor te halen heb ik eerst gecontroleerd op locs en rijtuigen die er mogelijk naast zouden staan, echter niets verdachts gevonden.

Maar goed ik ben de boel nu aan het aansluiten zoals het hoort en niet vanuit 1 spoor de overige 10 sporen en wisselstraten met raildecoders met een 0.14 draadje.  :)

Dat van die condensator en weerstand zou ik niet weten.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Tim,

Altijd "leuke" probleempjes. :? Vaak veel zoekwerk voor achteraf meestal iets eenvoudigs. Succes met het aansluiten.

Ik geniet altijd van de plaatjes van jouw baan in 50 tinten grijs. Eigenlijk zonde om daar landschap bij te maken! :D

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik denk dat het 50 tinten grijs blijft.

Het is de bedoeling om op diverse posities foto?s/posters van stads gezichten dan wel industrie te plakken. En dat is voor mij al scenery genoeg. Er komen alleen haltes in de baan en wat kleine zaken welke rond en om het spoor voorkomen. Zoals veel beton en stalen damwanden met zwarte teer. En uiteraard heeeel veel ballast al dan niet vastgelijmd.

De treinen die rondrijden zorgen voor de kleur en de contrast op al het grijs. Meer mijn ding.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat Industriële look noemen ze dat Tim  :D :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja Johan,
je was met net voor met jou reactie,
een industriële baan, en dat kan ook mooi zijn
alleszins een leuk project om te volgen

grts Freddy
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat 't is de gedachte die telt  :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De eerste stappen voor de afwerking zijn genomen nu alle spoor secties zijn aangesloten op de voedingen.

Ook de eerste seinen zijn binnen, zo'n 60% van het totaal. Het betreft alle Sh0/Sh1, Hp00/Hp1/Hp2+Sh1 en Vr0/Vr1 seinen. De resterende seinen, allen Hp0/Hp1/Hp2 seinen, zijn tijdelijk niet leverbaar bij Marklin wat mij weer wat tijd geeft om door te sparen voor deze resterende 40%.  :)

Twee weken terug heeft (O)pa de talud randen voorzien van nieuwe buigtriplex stroken. Dit ziet er strakker uit dan de oude beplating. Het is de bedoeling dat er kleine latjes op deze wanden gelijmd worden om de damwanden look te creëren die ik graag wil hebben. De damwand wordt dan op zijn beurt geschilderd met impraline kleur 'zwarte teer'.

Aanstaande vrijdag is er weer een treinen dag gepland.


Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De toekomst is in alle geval verzekerd bij u :D

Mijn kids zijn er gelukkig ook helemaal gek van!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Inderdaad, hij is oprecht geïnteresseerd in de modelspoor materie.

En ze leren de werking (handbediening) ook razendsnel.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Weer mooi werk geleverd Tim  :thumbup:

Mooi team hebben jullie, (O)pa het timmerwerk, Pa (Tim) het elektronica werk, nu zoon nog het scenery werk en alles is geregeld  :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag hebben (O)pa en ik gezamenlijk de damwand aangebracht en al grotendeels in de Impraline kleur 'Zwarte Teer' gezet.

Voor een optimale dekking en Zwarte Teer look op de gladde vuren latjes zal ik de penseel nog een keer over het geheel halen.

De volgende stap is het vervaardigen van een betonnen rand.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Normaal kan ik altijd jou foto,s zien, nu geen enkele  :-(
Ik kijk op een zo goed als nieuwe iPad met de laatste i.o.s. Versie erop.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo,

Ik kan wel alle foto's zien, en wederom ziet het er goed uit. Ook erg gezellig om met z'n allen om aan de baan te bouwen.

M.vr.gr. Erwin
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Mooie foto's van de vorderingen laat je weer zien. :) :thumbup:
De damwand ziet er goed uit en is weer eens wat anders dan een arcademuur.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist als Uhlenbrock adapt toch maar een IntelliBox 2 aangeschaft en geen Ecos 2 zoals ik een tijdje overwogen heb.

De twee oude centrales, een IB en een IB-IR, worden extra stuur units langs de baan.

Hij is op voorrraad, dus loop ik een deze dagen even langs mijn vrienden in Vlaardingen. :)

Verder bij Conrad alvast een wensenlijstje samengesteld met 50m telefoondraad (6 aders), 100 RJ12 stekkers, 1 krimptang en 10 6/6 koppel stukken om alle LocoNet devices met elkaar te verbinden. De standaard bijgeleverde kabels zijn vrij lang, waardoor je hele bossen LocoNet kabel krijgt als de LocoNet devices dicht bij elkaar gegroepeerd zijn. 

MvG,

Timaximus