Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Timaximus,

Ben het draadje al enige tijd aan het volgen, moet zeggen..... jij en je o(pa zijn zeer nauwkeurige bouwers. Dit resulteert in een  zeer mooi en gedegen baanontwerp. Chapo

Blijf het zeker volgen,

Met vriendelijke groet

Ronald.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank U allen!

Of we nog rijden voor de zomerstop weet ik niet.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De 4 nettere tafelpoten en de zwenkwielen voor de keerlus sectie zijn binnen.

De standaard tafelpoten worden eerst op lengte gemaakt. Daarna worden de zwenkwielen er onder gezet met behulp van een sandwich van rond gezaagde multiplex schijven die in de tafelpoten worden geslagen. De onderste schijf waar het zwenkwiel op zit is dan iets groter van diameter.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de ruwbouw van de keerlus sectie afgerond. De rubber ligt er op en kan nu een week uitvlakken, daarna nog wat bijwerken met de schaar en de binnenranden van buig Triplex kunnen er op.

Volgende week reserveren we voor een grote schoonmaak.  :)

De keerlus sectie staat op nette tafelpoten met zwenkwielen. Het verplaatsen gaat nu soepel en kan door één persoon uitgevoerd worden.

De tafel kan ca. 60 cm verplaatst en ca. 10 graden gedraaid worden.

Er is zo voldoende ruimte om ook aan de raamkant te werken, dit kan nog verder geoptimaliseerd worden als we het mangat in de basis tafel nog wat vergroten. Maar echt 'noodzakelijk' is het niet.

De definitieve tafelconstructie is door de vele samengestelde latten en randen star en licht.













MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat ziet er heel mooi uit, prachtig afgewerkt  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Prachtig Tim, vakmanschap van de bovenste plank  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt!

Ik geef het door aan de timmerman.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de keerlus verder afgemaakt en de rubber afgerond. Ook het laatste steunpunt, een vast wiel, welke rust op de vensterbank is geplaatst.

Verder twee aluminium koker profielen (40x20x2mm) geplaatst om de overhellende boog te verstevigen. Als we aan de boog bij het raam werken dan buigt deze toch wat door is gebleken.

Tevens de spiraal voorbereid op het oplegpunt voor het verbindingsstuk tussen de keerlus sectie en de spiraal. Dit deel zal wat meer tijd in beslag nemen om te vervaardigen. En de draaischijf sectie welke weg te draaien moet zijn om in de spiraal te kunnen staat ook nog op het programma.  :)

Aansluitend de ruimte opgeruimd en het hout uitgezocht.

Het stuk spoor wat op de grond ligt is het pas stuk tussen de keerlussectie en de spiraal. Gezien de symmetrie kan hier een mooie ruime boog van gemaakt worden.














MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Je update's zijn altijd een genot om naar te kijken prachtig hoe jullie het zo mooi en strak maken. :) :thumbup:

Ik heb een vraagje hoe krijg je die pvc buis zo mooi strak van onder naar boven toe ik zelf zit altijd te kloten met de bovenste moer zodat ik steeds een ruimte te kort kom om hem mooi aan te sluiten op de bovenste verdieping.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wij gebruiken M8 draden en moeren en sluitringen i.c.m. slagvaste pijp 3/4?.

Het mooie van deze combinatie is dat de slagvaste pijp na doorzagen over de lengte mooi om de sluitring klemt en mooi recht staat.

Slagvaste pijp is heel taai zodat je het na doorzagen over de lengte ver genoeg kan openvouwem om deze over de moeren te plaatsen die al op de juiste afstand tussen de spiraal lagen zijn vastgedraaid. De slagvaste buis gaat weer netjes dicht staan door de interne spanningen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heel erg bedankt voor je snelle antwoord. :thumbup:

Ik ga het ook proberen over mijn M8 moeren want het staat prachtig en als er een ontsporing is dan komt het materiaal niet tegen het draadeind aan maar tegen de pvc buis. :thumbup:
Ga ze nu ook diep insnijden/zagen en kijken hoe goed ik ze er dan overheen kan doen.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Een stuk tuinslang heeft hetzelfde beschermende effect en is makkelijker te verwerken.

Cees
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Jullie hebben wederom véél werk verricht  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Prachtige constructie, origineel idee om met een bewegend stuk te werken,  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is zeer gewenst dan wel noodzakelijk om de draaischijf weg te kunnen draaien. Anders sluit ik de spiraal af en kan ik er niet meer in staan.

Dat het noodzakelijk is heeft als voordeel dat je een dergelijke constructie nu moet trachten te realiseren. Dat recht toe recht aan getimmer wordt ook zo gewoon op een geven moment.  ;)

Of het ook echt realiseerbaar is moeten we nog zien natuurlijk. Maar ik heb goede hoop.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de brug gemaakt tussen de keerlus sectie en de spiraal.

Het was even een kwestie van proefstukjes maken om het geheel net sluitend te krijgen. Zo maken we mooi de restanten van de vorige tafel op.

Deze routine zullen we herhalen voor de verbinding tussen de keerlus sectie en de draaibrug.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er goed uit Tim  :thumbup: Als ik het dan goed begrijp, gaat dit stuk uitneembaar zijn en het rangeer gedeelte verdraaibaar ?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Fraaie ruimte en netjes afgewerkt voor een leuke baan.

Guy
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank u.
?????

Dat klopt helemaal JoBe.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
We stoppen er weer mee, voorlopig.  :)

Tot ergens in het najaar!

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ermee stoppen?

Hoe doe je dat 8o
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Veel voorkomend probleem, hobby-dip.
Komt vanzelf weer goed, soms snel soms jaren later.
Je komt er nooit vanaf.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Denk dat Tim de zomerstop bedoelt  :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat doet hij elk jaar. :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik had het wel begrepen hoor dat hij de zomerstop bedoelde, maar mijn vraag blijft, Hoe doe je dat?

Ik kan dat al 30 jaar niet meer afzetten. :-(
Zelfs als ik eens niet naar beurzen of opendeurdagen ga blijft dat molentje in mijn hoofd draaien, en blijft marktplaats en ebay onweerstaanbaar 8o
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat Marktplaats & ebay, ik begrijp wat je bedoelt  :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste modelspoor collegae,

Afgelopen zaterdag zijn de bouwwerkzaamheden hervat.

De laatste uitsparingen voor de wissels in de keerlus op de verrijdbare module zijn aangebracht.

Zodra de bestelde kabel haspels en overige materialen binnen zijn kunnen we beginnen met het geheel te bedraden.

Ik overweeg de hele rolbrug toch weer op te nemen in de automatisering en de meeste armseinen op dit losse tafeldeel te plaatsen, wat aardig wat bedradingswerk inhoud.

Voordeel wat seinen betreft is dat op de hoofdbaan en het station straks toch voornamelijk lichtseinen komen i.p.v. een mix met armseinen. Die digitale Märklin lichtseinen hebben toch zo hun voordelen wat plaatsing betreft aan de railbedding, in tegenstelling tot de oude VIESSMANN arm seinen waar je gaten voor moet boren.

En zo staffelen we op ons gemakkie de hele tafel af. Als medio maart 2019 de treinen weer rijden dan hebben we onze targets voor dit seizoen behaald.  :)


Sporen schema (klik op afbeelding voor vergrootte versie)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Top ben weer benieuwd naar jullie voortgang. :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hehe, dat wordt weer smullen geblazen.... met een lekker kopje koffie jullie vooruitgang volgen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Geplande treinenloop:
- De hoofdroute (langste) zal zijn van halte Zuid naar Centraal en weer terug.
- De hoofdroute voorziet via wisselcomplex Oost in diverse alternatieve routes (varianten binnen de reeds gemarkeerde sporen).
- De treinenloop op de hoofdroute zal beïnvloed worden door (goederen)treinen welke pendelen tussen de passeersporen t.h.v. halte Zuid en de passeersporen t.h.v. de Passerel.
- De treinenloop op de hoofdroute zal beïnvloed worden door (goederen)treinen welke pendelen tussen de laad & los sporen op Centraal en de passeersporen t.h.v. de Passerel.
- De treinenloop op de hoofdroute zal beïnvloed worden door (goederen)treinen welke pendelen tussen de laad & los sporen op Centraal en de passeersporen t.h.v. halte Zuid.


Sporen schema met gemarkeerde hoofdroute (klik op afbeelding voor vergrootte versie)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Leuk dat je weer verder gaat en ons daarin meeneemt!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Toch niets ernstigs gebeurd ondertussen. Ik volg je nu ook.

Gr henkie penkie
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
U had nog wat foto's tegoed.

Tenminste foto 2 en 4 zijn van zaterdag en foto 1 en 3 van vandaag.

(O)pa heeft het laatste stuk rubber aangebracht op de hoofdbaan zodat er nu overal rubber ligt waar het moet liggen (foto 2). De spiraal wordt dus niet voorzien van dit rubber.

Verder zijn we, zoals reeds vermeld, begonnen met het bedraden en aansluiten van de baan beginnend met de verrijdbare keerlus sectie.

Om het indelen van de detectie zones te verduidelijken zet ik nu spijkertjes met een wit kopje (verf) op de locaties waar een isolatielas zit (foto 4).

De voorraad kabels, krimpkous en kabelschoentjes zijn vandaag en gisteren binnen gekomen (foto 1).

En een soort van mijlpaal, ik heb de laatste boog sectie R4 geplaatst in de baan (foto 3). Deze zat bij de levering van vandaag.  :)

Wat (O)pa betreft, dat blijft onzeker, of de chemo echt goed uitgepakt heeft is afwachten. De tijd zal het leren helaas.

Maar goed ondanks de vermoeidheid en het geringe uithoudingsvermogen van (O)pa zijn we toch weer met volle interesse en plezier met de hobby verder aan het knutselen.


Nieuwe voorraad voedingskabels


Afronding rubber op hoofdbaan


Laatste boogsectie


Spijker indicatoren

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Schitterend werk verricht Tim en (O)pa  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op dinsdag 04 december 2018, 16:26:18

Maar goed ondanks de vermoeidheid en het geringe uithoudingsvermogen van (O)pa zijn we toch weer met volle interesse en plezier met de hobby verder aan het knutselen.


:thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Is het de bedoeling dat de spijkers blijven zitten of heb je ze nu alleen gebruikt om aan te geven waar een sectiescheiding komt? Mochten ze blijven zitten, dan loop je denk ik wel een groter risico dat een trein beschadigd wanneer deze ontspoort. Een spijker is best wel hard.  :) Waar ik zelf aan zat te denken toen ik je topic las, om of de spijker helemaal in de baan te slaan of om een stukje dwarsligger wit te verven met een verf op waterbasis. Ook dat valt op en kun je eenvoudig later verwijderen en beschadigd niet je treinen bij een ontsporing.

Groeten,
Herman
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste Collegae,

Vandaag hebben we een rustdag dus alle tijd om te tekenen.

Onderstaand het sporen schema met de rem- en stop secties.

Hierin zijn de rem secties geel gearceerd en de stop secties rood gearceerd.

Het spoor op de spiraal is 14m lang en wordt daarom per omwenteling verdeeld in 4 secties, dus 16 in totaal. Dit geld zowel voor de binnenbaan als de buitenbaan.

In het onderstaande sporenschema zijn de spiraalsecties grijs gearceerd.

Globale rij mogelijkheden:
- De keerlus bij de halte 'Zuid' wordt slechts in één richting bereden.
- De keerlus bij de 'Passerel' wordt in twee richtingen bereden.
- De hoofdbaan kan in twee richtingen bereden worden echter ontbreken de omloopwissels om dit ook werkelijk te doen
   (ik neem later een besluit of er alsnog overloopwissels bijkomen, de twee mogelijke locaties zijn; op de zuiderhelling vlak voor de spiraal en achter de spiraal na de 'Put').
- Het kop station spreekt voor zich wat rij mogelijkheden betreft.  :)
- De wisselstraten maken de vele optionele rijwegen t.o.v. de hoofdroute mogelijk. Ik zal eens uitrekenen hoeveel dat er zijn.
- Optioneel kan de spiraal ook als bufferzone dienen, deze kan maximaal 4 treinen op en 4 treinen neer bufferen.


Sporen schema met gemarkeerde hoofdroute en rem- en stopsecties (klik op afbeelding voor vergrootte versie)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
@Herman,

Wat die spijkers met geverfde kop betreft, die wou ik voorlopig laten staan totdat de hele besturing ingeregeld is.

Daarna wil ik ze vervangen door MDF indicatie balkjes, zoiets als die witte balken met afgeschuinde bovenkant bij groot spoor.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gisteren op de rustdag en vandaag het schema met de terugmeld contacten en overige info verder bijgewerkt.

Deze kunnen we gebruiken voor het afvinken van de terugmelders welke bedraad en aangesloten zijn.

Spoorschema met sectienummers, wisselnummers en seinnummers in PDF.

Na de rustdag gisteren, vandaag toch maar begonnen met het bedraden van het losse deel van de tafel met de keerlus van halte 'Zuid'. Moet weer even in het bedradings ritme komen.  :)

Heb op dit moment alleen meer bewerkelijke kabelschoenen dan ik gewend ben, de kabelschoenen die ik normaliter heb waren er niet bij de grossier helaas. Heb dan maar een beperkte voorraad besteld van deze en de juiste alsnog nabesteld. Maar 6 weken wachten vond zelfs ik te lang.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Tim,

Zes weken vinden wij ook te lang. Dan krijgen we pas weer updates na het kerstreces! ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.  ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Moest ff in het ritme komen maar de benodigde voedings- en terugmeld draden voor het verrijdbare deel zitten er in.

De oorspronkelijke kabelschoenen kwamen vandaag binnen, ipv. 6 weken levertijd werd het 6 dagen.  :) 

Nu de wissels voorzien van aandrijving en raildecoder.

En als laatste de vormseinen van Viessmann plaatsen en aansluiten.

Het beruchte schakelkastje met de 1.771.470 schakel combinaties t.b.v. de commando's aan Win-Digipet staat ook al klaar.  8)






MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik zie dat je het zwaar materiaal hebt laten aanrukken om te graven Tim  ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja, dat zijn de kraan, graafmachine en de bull dozer van zoonlief.  :)

Moet ik nog planken voor maken in zijn kamer.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wat een vakwerk!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De rolbrug is na 11 jaar weer in bedrijf. De bediening gebeurt middels de bekende K84 schakeldecoder van ViessMann.

Om ook de terugmelding te testen heb ik gebruik gemaakt van een C-Rails wissel lampje (LED), zie puntje boven gele pijl op foto 1.

Het in bedrijf nemen ging niet helemaal zonder slag of stoot. Het is dat het dak van het huisje niet rookdicht is want anders had ik te laat opgemerkt dat de motor te heet was geworden door een te grote loopweerstand. Dit kwam doordat ik in eerste instantie net als 13 jaar geleden de terugmeld draden in de rolbrug uitgevoerd had als massieve elektra draad. De 3 extra slepers onder de loopbrug liepen vast omdat de draad niet helemaal vlak lag. Ook trok de brug scheef. Dit is verholpen door de terugmeld draden uit te voeren als soepel draad. Daarvoor heb ik soepele installatie draad ontdaan van de mantel en 15 aders uit de vrijgekomen draadbos weer samengevoegd tot een terugmeld draad gedraaid. Deze soepele terugmeld draden liggen nu mooi strak in de uitgefreesde goten in de rolbrug en het wrijvingsprobleem is opgelost. De motor wat destijds ook al een irritantje dus onder de kestboom ligt straks een Faulhaber motor.  ;)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Fascinerend draadje wat ik nog steeds volg!  :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de wissels voorzien van aandrijving, raildecoder en verlichting.

Verder de draden gesorteerd en gebundeld en middels een kroonsteen voorzien van een spoor 1 draad en één gemeenschappelijke stekker.

In principe kan alles aangesloten worden, m.u.v. de twee benodigde UH63330 3R terugmeld modules voor massa, die komen in de loop van de week.

Misschien morgen ook even handmatig proefrijden (rangeren). Dan uiteraard eerst op de kop van de tafel een schot plaatsen.   ;)

Als alles werkt kunnen de kabels netjes opgebonden worden en kan aansluitend een start gemaakt worden met de ViessMann vorm seinen.






MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De testritten met de 'Duitse Krokodil' zijn geslaagd. Hij rijdt soepel over het tracé.  :thumbup:

Ook alle sporen van de rolbrug met succes bereden en benaderd via de rolbrug.

Enkel een defecte nieuwe raildecoder.  :thumbdown:

Ter controle de omzetter op een Viesmann magneetartikel decoder getest en die deed het wel.

Verder ook een defect nieuw kruiswissel.  :thumbdown:

Omzetten naar rechtstand gaat prima maar in boog leggen gaat niet. Hij loopt ergens tegenaan maar ik kan niet vinden waar. Lamp al verwijderd. De omzetter even weg gehaald maar nog steeds geen volledige omzet beweging in te krijgen. Alleen bij veelvuldig de hefboom omzetten wil hij een enkele keer wel doorschieten en volledig omzetten.

Samengevat deze twee componenten komen niet door de test.

Deze week maar even langs de leverancier.

MvG,

Timaximus