Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Jeetje zeg, blijft indrukwekkend... Alleen al het kapitaal aan hout wat hier ver-/ gebruikt wordt! Heb je ergens een bos tot je beschikking  ;)?

Ik volg je graag, begrijp je idee, is niet zo mijn ding, maar wel reuze interessant!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat valt reuze mee hoor dat hout.

Het lijkt veel, maar het is niet veel meer dan een hand vol voordeel bundels latten en balken in een paar maten en wat platen triplex en mdf.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even wat oude tafel delen provisorisch aan elkaar gekoppeld en er sporen opgelegd die een beetje overeen komen met het idee.

Er moet nog een stukje tafel aan gezet worden bij de punt maar het plan kan redelijk gevolgd worden met bestaande tafel elementen.

Zodra de punt verlengd is kan het rangeerspoor voor de locs (voorgrond) verlengd worden en komen er nog wat (kruis)wissels in de langste kopsporen (middenin).





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Goed bezig, het zal weer een uitdaging worden dat allemaal weer te automatiseren.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er goed uit Tim !
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank U!

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Op wat passtukjes na ligt het spoor op de rangeer laag. Die komen morgen als goed is.

Er zal her en der nog wel wat veranderen. Maar voor een eerste neerlegging.  :)

De gemarkeerde punt op foto 2 wordt er nog afgezaagd.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Onderstaand het plan voor de komende bouw periode. Het is de bedoeling om de hoofdbaan eerst helemaal af te maken, inclusief de geplande ballast, en hiervoor een tijdelijk rijprogramma op te zetten in WDP 2015.

Het station (wit) wordt een project op zich en staat gepland voor 2018/2019.

Tijdens de bouw periode van de hoofdbaan (grijstinten) wil ik een tijdelijke keerlus (zwart) maken zodat er rondgereden kan worden. Ik denk dat ik daarbij ook al een  scharnierbaar stuk maak en de tijdelijke keerlus met draadeinden op de rangeerlaag zet met een hoogteverschil van +40cm.

Het rangeergebied (groen) is qua spoor af. In principe kunnen de tafeldelen definitief aan elkaar gekoppeld worden. En de gaten opgevuld bij de 4-voudige keerlus.

Het geplande luchtspoor (rood) wordt voorlopig een rangeerspoor.

De overige bouw werkzaamheden is het verder aanbrengen en afwerken van de tafelranden met buigtriplex en hardhouten plinten.






De eerste strip zit gelijmd aan de uitneembare helling, de tweede staat in de lijmtangen. Omdat diverse lijmtangen elders in gebruik zijn gaat dit niet zo snel.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er al zeer netjes uit Tim  :thumbup: Ik kijk alvast uit naar het vervolg  ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Flinke vorderingen sinds mijn laatste bezoek! Ik blijf het met spanning volgen.  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
In onderstaande afbeelding de geplande sectie indeling.

De secties worden een stuk langer dan op de oude baan. Dit komt omdat er twee wisselstraten verdwenen zijn.

De spiraal houd ik mogelijk als één sectie en wordt in dat geval de langste sectie van ca. 14m.

De minimale sectie lengte, tussen de twee wisselstraten, is 2,2m

De 'viervoudige' keerlus gaat ook dienst doen als een buffer zone met korte wachttijden.

De sectie indeling van het rangeerterrein volgt nog.
Het sporenplan moet ik nog aanpassen aan de situatie zoals deze nu op tafel ligt.




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag heeft opa de tafel aan de zuidzijde dichtgelegd.

Ik fungeerde vandaag vooral als assistent en heb mij tussentijds bezig gehouden met het opruimen van de losse spoormaterialen op de tafel en het uitzoeken van de resterende partij sporen.  :)

Aansluitend hebben we samen ook de resterende buigtriplex aangebracht aan de zuidzijde. De rest van de randen zijn rechte stukken tot aan de spiraal aan de noordzijde.

De restanten ondertapijt zijn waarschijnlijk niet toereikend dus dat zal bijbesteld moeten worden. Anders had ik mij daar mee bezig gehouden.

Het stukje parade spoor voor de spiraal langs is nu aan beide zijdes voorzien van een strook buigtriplex zodat het zelfdragend is en niet meer doorbuigt.

De spiraal zelf krijgt er 3 poten bij zodat de spiraal op 6 poten komt te staan. De spaken worden daarna verwijderd zodat je makkelijker in de spiraal kan (op)staan.









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag weer braaf verder gegaan met de ruwbouw van de hoofdbaan.

Het mangat in de keerlus is vergroot.
De bochten van de tafelrand zijn dichtgelegd.
De verhoging aan de zuidoost zijde naast bij de schoorsteen is ook dichtgelegd.
De ontsporingsbalken langs de tafel zijn ook aangebracht tot in de noordoost hoek.












MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het word echt waanzinnig mooi bij jullie, al die sporen doet me denken aan mijn ooit grote baan (helaas moeten afbreken verhuis)
Maar lekker bezig  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Weer netjes gemaakt Tim  :thumbup: Kan niet wachten om die treinen weer te zien rijden  ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hierbij alvast het nieuwe seinenplan. Omdat we eerst de hele hoofdbaan aan gaan kleden met grauwe scenery, alvorens aan de stationslaag te beginnen, heb ik besloten om toch lichtseinen te plaatsen. Hoe meer LEDjes ?  :)

Ik denk daarbij aan de eenvoudige standaard lichtseinen van Viesmann i.c.m. UIhlenbrock 63410 schakelmodules welke ook in staat zijn om de LEDjes in- en uit- te faden. Verder is deze combinatie een stuk voordeliger dan de complete seinen met ingebouwde elektronica.

Ik heb het seintype bepaald op basis van feedback enige tijd terug.




Morgen hopen we de rafelranden af te ronden zodat het rubber er op kan. De nieuwe rol ligt al in de werkplaats. Als dat gereed is kunnen de sporen weer aangesloten worden en kunnen we eindelijk aan de geplande grauwe scenery beginnen. We hebben het immers over een druk bereden spoor tracé, en waar gereden wordt?.

Na het zien van meerdere mooie voorbeelden op het forum willen wij ons er toch maar weer een keer aan wagen, een aangeklede baan. En het is en was ook 10 jaar geleden opa zijn favoriete bezigheid.

De snelheid van bouwen is er wel even uit maar dat geeft niet. De reden zijn de Chemo sessies van (o)pa. Maar de laatste is gelukkig in zicht zodat hij daarna eindelijk weer kan herstellen van die noodzakelijke rotzooi.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er goed uit Tim ! Alvast een goed herstel toegewenst voor je pa  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt Johan,

Positief blijven denken en doorgaan met de mooie hobby tot we er bij neervallen.

We gaan er wat moois van maken.

De tijdelijke keerlus (+1 jaar) wordt mogelijk dubbel spoor voor opstelspoor. De getekende vorm en positie is puur ter illustratie.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De seinen met de vraagtekens komen mogelijk uit het zicht te staan. In dat geval laat ik ze weg. Dit ivm. een mogelijke uitbreiding van het uitloopspoor (rood) met twee kopspoortjes voor korte pendeltjes.

Enkele baanvakken worden, door de nieuwe verdeling, verlengd naar 6 - 8m.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gezien de situatie een zeer vruchtbare dag geweest.

De randen zitten er op en de geüpdatet spiraal staat weer op zijn plek.

De spaken zijn uit de spiraal en dat is een verademing, kan nu in de spiraal staan er overal rondom goed bij.

Denk niet dat de spiraal vaak weg zal moeten, maar het kan. De korte parade helling blijft immers demonteerbaar.
 
Verder komt de nieuwe opzet van de baan goed in beeld.

Ruime looppaden en geen kruip en sluip door meer.

(O)pa had het enorm naar zijn zin, thuis komen de muren inmiddels op hem af, en hoopt er volgende week weer bij te zijn. Ondanks de laatste Chemo sessie aanstaande maandag.

Verder is het nu zaak om het rubber neer te leggen en de bekabeling weer aan te sluiten. Ik wil de voedingsdraden weer naar één centraal punt brengen. Dus een berg haspels bestellen.

De wissels worden van onderuit de tafel toegankelijk gemaakt voor de decoders en de aandrijving. Al vaak gezien bij collega's op de diverse fora maar tot op heden niet zelf toegepast.

Daarna het hele tracé in de ballast leggen.

(O)pa werkt nogal graag met modelgips dus de gipsmallen voor de muren krijgt hij cadeau. Vele voorbeelden hier op het forum gezien de afgelopen periode betreffende de gips creaties m.b.v. gedetailleerde mallen.

Mijn taak is nu eerst de hele treinenzolder opruimen want het is een pest bende op dit moment, vooral onder de tafel.   :)











MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Prachtige vorderingen. :thumbup:
Je spiraal ziet er schitterend uit. :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt.

Jij bent ook lekker bezig met je voorraad hout bij de Praxis.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Imposante baan!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt!

----------

In tegenstelling tot onze vorige banen wil ik nu wat langere baanvakken toepassen, variërend tussen de 6,5 en 9m.

De baanvakken in de keerlus variëren tussen de 4 en 5,9m en het verbindingsspoor tussen de twee wisselstraten (donkergrijs) is 2,3m.

De verdeling van de baanvakken wordt dan conform onderstaande afbeelding.



De verschillende lengtes van de baanvakken en de verschillende snelheden van de treinen zouden geen probleem mogen vormen omdat er voldoende bufferzone en alternatieve routes zijn. 

Voorbeeld is een rit vanaf het centrale station op laag 1 naar het station (welke ik heb geïllustreerd met kleurenbalken met de gegeven lengte).

De keerlus kan als buffer dienen zodat een trein kan wachten als deze uit het paarse baanvak van 8,9m komt (keuze A of B ).

Zodra een trein van de buffer gebruik moet maken binnen deze rit zal de trein zijn weg moeten vervolgen naar het groene baanvak. Dit resulteert in extra rijlengte (2,3m) zodat het volgende blauwe baanvak leeg is zodra de trein het einde van de groene baanvak bereikt (uitgangspunt).

Vanaf het blauwe baanvak rijden treinen direct naar een beschikbaar spoor binnen het depot of rijden nogmaals een ronde via de keerlus.

Optioneel kunnen treinen ook via een wissel van rijrichting via het blauwe baanvak naar het groene baanvak, waarna de trein vanuit het groene baanvak direct naar een beschikbaar spoor binnen het depot/station rijdt of nogmaals een ronde via de keerlus.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Na wat verder meetwerk in SCARM blijken de lengtes van de vrije baandelen mooi deelbaar door 6,5m. Dit wordt dan ook de nieuwe baanvaklengte in dit project.

In een nieuwe afbeelding heb ik toegelicht hoe de baanvakken worden ingedeeld in rij-, rem- en stop secties. Ook de tijdelijke keerlus heb ik er nu ingezet. Misschien dat deze nog iets wijzigt wat positie en omvang betreft, maar zoals deze nu getekend is kan prima.

Ook de lay-out op het eiland met het Station en Depot kon een beter sporenplan hebben. Nu is het meer een station met lange en brede forensen perrons en enkele kleinere goederen perrons. Mooie combi voor station gerelateerde scenery. En er is zo ook wat meer plek voor die scenery objecten tussen de sporen.

Ik had de uit te frezen wissel contouren al afgetekend. Maar deze komen nu te vervallen.  :)

Maar goed dit gebied komt pas aan de orde na de afwerking van de hoofdbaan en de bouw van de tijdelijke keerlus.









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Het blijven heerlijke foto's om naar de te kijken van al het rails op je baan. :)
Het kijkplezier zal alleen maar toenemen als alles straks gevuld staat met materiaal.
Succes met de verdere bouw van deze prachtige baan. :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb deels even de werkelijke situatie opgenomen en in SCARM gezet. Anders wordt het lastig om alles weer terug te leggen na het rubber. Voordat het rubber er op gaat frezen we eerst de wissels uit.

Het bijgewerkte seinenplan heb ik ook in SCARM aangegeven met de overeenkomende kleuren bij de spoorposities.

Waar ik ook aan zit te denken is om dit grote project te downsizen naar een wat kleiner project. Wat inhoud dat het grote station bovenop vervalt en dat de tijdelijke keerlus definitief wordt en daar een perron in te maken en seinen te plaatsen. Zie onderstaande afbeelding (1e).

Maar goed dat zal ik morgen even afstemmen met mijn collega. Zodra we kiezen voor deze alternatieve eindsituatie kunnen we de keerlus gelijk definitief maken. Anders wordt het de tijdelijke volgens afbeelding 2.


Bijgewerkt ontwerp met alternatieve eindsituatie.


Bijgewerkt ontwerp met tijdelijke keerlus.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op vrijdag 19 januari 2018, 15:55:09

Bijgewerkt ontwerp met alternatieve eindsituatie.

Ik moet zeggen dat dit wel mijn favoriet is, maar ben zeker, wat jullie ook kiezen, jullie er weer iets moois van zullen maken  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag het terrein bouwrijp gemaakt met een nieuwe voorraad rubber ondertapijt.

Daarvoor moesten wel eerst de wissel contouren uitgezaagd worden met de Multitool. Een mooie taak voor (o)pa.

Ook de tafel moest na het uitzagen van de sparingen her en der verstevigd worden van onder omdat er veel balken door of grotendeels ingezaagd moesten worden. Dat was mijn taak.

Nu ligt er weer een mooi strak zwart stuk bouwgrond klaar voor de (weder)opbouw. ;)

De keuze voor het definitieve ontwerp is gevallen op de alternatieve eindsituatie conform afbeelding 1.

Verder was ik tijdens het uitzagen op zoek gegaan naar de oude seinen uit 2006. Helaas geen lichtseinen, op 2 na dan. Deze 2 lichtseinen heb ik destijds aangeschaft om alvast mee te kunnen spelen voordat ik een grote investering zou doen. Echter de baan moest afgebroken worden vanwege een verhuizing en daarna is er niet meer getreind tot twee jaar terug. :)

Deze oude vorm seinen, misschien niet allemaal, wil ik echter wel her en der op de baan gaan plaatsen samen met de nieuwe lichtseinen. Mits ze het nog doen uiteraard.

De resterende uitsparingen snij ik uit na het uitzaken van het ondertapijt, misschien morgen dus.


De 40L bij het seinbeeld Hp0/Hp1/Hp2 moet 60L zijn, ofwel 60 LED. Dus nog een uh63410 erbij.  ;D









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de wissels uitgesneden in het ondertapijt en het spoor teruggeplaatst.

De inrij wissels in het station heb ik voorzien van aandrijving, raildecoder en LED. Voor zover dit nog niet aanwezig was op het wissel. Alleen de overloopwissels in de station sporen hebben (nog) geen LED. En er zitten in de dubbele wisselstraat op dit moment (nog) 4 uitrij wissels zonder aandrijving. Dit materiaal ontbreekt nog.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zeer nette vorderingen! Zo ligt het er, zo is het weg en zo ligt het er weer prachtig bij :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat ziet er weer netjes en doordacht uit.

Ben benieuwd wanneer de eerste treinen weer gaan rijden.

Gr.
Piwie.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er goed uit Tim  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank U!

------------

Vandaag even een vrije dag wat bouwen betreft. Dus tijd genoeg om het seinenplan verder uit te werken en definitief te maken.

De vormseinen plaats ik aan de kant van de spiraal en de lichtseinen plaats ik aan de kant van de twee stations.

In het grote station komen naast de Märklin lichtseinen nog enkele vorm seinen van VIESSMANN.

De keuze voor de Märklin lichtseinen is omdat deze er gewoon mooier uitzien en zeer eenvoudig te programmeren zijn en je geen draden meer hoeft te trekken naar decoders.

De extra investering wordt gecompenseerd door het gebruik van de oude vormseinen en de besparing op het grote station op laag 1 dat is komen te vervallen.

De resterende wissels en aandrijving + rail decoders zijn vandaag bij Modeltreinmarkt besteld om, hopelijk volgende week, de keerlus provisorisch op te bouwen met de reststukken Triplex.

Zodat de exacte contouren van het spoor op de Triplex platen afgetekend kan worden. De schets in SCARM zal ongetwijfeld in de buurt zitten maar de exacte ligging van het spoor bepaal je toch op de tafel zelf.


Het uiteindelijke seinenplan.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu de bouw van de keerlus aanstaande is heb ik de verbinding tussen de keerlus en de spiraal voorzien van Flexrails (paars).

Hierdoor kunnen we de keerlus vrij positioneren aan de zuidzijde.

Nadat de keerlus sectie (blauw) gebouwd is kan een pas stuk gemaakt worden tussen de overgang rails (roze).

Het bouwen van de keerlus sectie hoeft dus niet perse op die locatie.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het bestelde spoor is binnen dus even de contouren van de keerlus provisorisch neergelegd.

Het sporenplan heb ik iets moeten aanpassen i.v.m. de beschikbare ruimte en de koppeling met de spiraal straks.

De lus is iets kleiner door het elimineren van de rechte stukken tussen de bogen.

Die 18cm winst heb ik nodig omdat anders de doorgang te smal wordt.

Ik heb ook een foutje gemaakt met de bestelling dus de rest, nog een links wissel en 4 setjes wisselstellers + raildecoders, komt morgen.

Op basis van het definitieve sporenplan voor de keerlus heb ik even in CAD de hoeveelheid latten en platen bepaald waaruit de contouren van het spoor straks gezaagd kunnen worden.

Een voordeelpak latten en 6 platen Triplex a 122 x 61 x 0,6cm.

Ik denk dat ik het landhoofd aan de spiraalkant vlak naast de spiraal zet en vandaar één vloeiende boog Flex naar de keerlus sectie trek. Dus zonder de getekende rechtstanden (grijs), m.u.v. de overgangsrails voor C<>K (magenta).





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de keerlus in de stijgers gezet.  :)

Nu is het zaak om het geheel te richten en een vloeiende verbinding te maken tussen de keerlus en de spiraal. Hoe dat precies moet worden zullen we de komende weekeinden uitpuzzelen.

Ook het spoor moet nog afgetekend worden op de platen zodat de randen rond gezaagd kunnen worden om later voorzien te worden van een strook buig Triplex. De kant bij het raam blijft recht. Ook binnenin de keerlus komt een nette uitsparing waardoor een groot deel van de lager gelegen sporen zichtbaar zal zijn.

Bij het uitzagen van de contouren wordt het frame ook deels verwijderd en daar waar nodig weer verstevigd met koppelbalken.

De wissels worden ook in de keerlus sectie netjes uitgezaagd voor onderhoud aan de wisseldecoders en aandrijvingen mocht dat nodig zijn. En er moet her en der nog wat plaatmateriaal verwijderd worden om het geheel wat slanker te maken, nu liggen er nog volle plaatbreedtes.

Zodra de positie van de keerlus definitief is wordt de hele keerlus met behulp van palen op de onderstaande tafel gezet.














MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat zijn mooie vorderingen.

Gr.
Piwie
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Geweldig hoe je de baan ziet groeien,   :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Onderstaand de geplande tafel secties voor de bovenlaag met de keerlus.

A - keerlus sectie (rust op vloer of op tafel).
B - brug sectie (zwevend).
C - verbindingsstuk tussen brug, draaischijf en spiraal (rust op vloer).
D - draaibrug sectie (roteerbaar).

Hoe het een en ander te realiseren volgt nog.  :)

Uitgangspunt is in ieder geval losse op zich zelf staande secties. Elk demonteerbaar. Sectie A zou in principe ook op 3 eigen poten kunnen staan met zwenkwielen.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zeker mooie vorderingen. :thumbup:
Helaas kan ik de foto in de laatste post niet zien alleen een zwart vlak met een wit kruis erin. :(
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de keerlus sectie uitgezaagd en voorzien van trekstangen.

De constructie is zelfdragend en buigt nagenoeg niet door.

Nadat de randen van Buigtriplex er op gelijmd zijn wordt het geheel nog stijver.

Misschien bevestig ik nog een laag MDF 4mm aan de onderkant maar noodzakelijk is het niet.



Begin uitzagen binnenwerk


Overbodige Triplex verwijderd


Liggers niet helemaal door gezaagd zodat de liggers niet op de onderliggende sporen zouden vallen bij het uitzagen


Liggers met Multi Tool apart verwijderd


Keerlus sectie voorzien va ribben t.b.v. lijmen rand van Buigtriplex.


Ruwbouw keerlus sectie gereed.


MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Jullie hebben weer stevig doorgewerkt Tim  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Wat een prachtige vorderingen alles ziet er mooi afgewerkt uit. :thumbup:
Mijn complimenten voor de bouwers. :) :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Tim  :)

Intussen een en ander bijgelezen... interessant baanplan en  :thumbup: voor de diverse oerdegelijke constructies.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank allen!

De tafel constructie voor de keerlus dient zo veel mogelijk zelf dragend te zijn omdat deze als het ware boven de rest moet zweven.

Door een samengestelde constructie te bouwen kunnen we grotere overspanningen bereiken en blijft het aantal steunpunten beperkt.

We focussen ons nu op 3 poten voor de hele keerlus sectie waarvan één in het mangat komt te staan.

Als onze inschatting correct is kan de tafel sectie voldoende verplaatst dan wel geroteerd worden bij een openstaande 'brug'.

Met de 'brug' doel ik dan even op de verbinding sectie tussen de spiraal en de keerlus sectie.

Het geheel moet ook wel solide zijn want we willen er ook op kunnen leunen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de keerlus sectie voorzien van de rand van buigbaar Triplex en het paneel voor de rolbrug definitief gemonteerd en het paneel voor de overloopwissels provisorisch.

De 3 poten zijn tijdelijk, daar wordt nog een nettere en stabielere oplolssing voor gezocht.

Wordt vervolgd...













MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Knap hoor, netjes afgewerkt! :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo,

Echt mooi gemaakt, is al een heel bouwwerk apart. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het rijden komt dichter en dichter en .......  :D