Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De treinlengtes zullen variëren tussen de 1 en 2m.

Dus gemiddeld zo rond de 1,5 - 1,6m.

Met uitzondering van de 'Hamburger', 'Railbus' etc.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even een zichtvlakken schets gemaakt.

De uitstraling van de aanpassing blijft het zelfde als de huidige baan.

Dus lekker donkergrijs en grauw op de hoofdbaan. Geen seinen of andere tierelantijnen, alleen spoor en bruggen.

Alleen een lichte uitstraling op de bovenste laag met het station.

En ik heb met dit 'noodzakelijke ontwerp' nu een excuus om flink te investeren in gebogen wissels
;)

Nu er nog maar één gebied overblijft met een station thema zit ik er ook weer aan te denken om een messing overkapping te maken over het station. Dit is er in 2007 niet van gekomen omdat de baan afgebroken moest worden voor een verhuizing.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw

3D View (West)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw

3D View (Zuid)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Deze avond maar een beginnetje gemaakt met de verbouwing.









MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zonde... :-(
Maar het is voor een goed doel zullen we maar zeggen :).
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De Noordwest vleugel is zo goed als kaal. En de keerbaan schiet ook al op.

Zo snel als dat het opgebouwd was zo snel is het ook weer verwijderd in het kwadraat.  :)

Maar goed dat is een voordeel als je zo lichtgewicht bouwt en wat wilt aanpassen aan je modelspoortafel.

Ik moet de te recyclen materialen wel veilig stellen, want voor je het weet ... gaat de Hobbit er mee aan de haal.

Die kan op dit moment alles gebruiken. Zal de leeftijd zijn denk ik.  ;)






MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Tim.

Hier is eigen geen sprake van slopen, maar enkel demonteren :thumbup:
Het structureel bouwen werpt hierbij zijn laatste vruchten af ...
En is die zolder nu zo groot of dat jongetje zo klein :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De Hobbit is vrij klein.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Pak hem beet 8 uurtjes verder en de tafel is leeg.  :)

Alleen de resterende bekabeling nog en de terugmelders demonteren aan de onderzijde.

Dan kunnen de te verwijderen, dan wel aan te passen, tafeldelen los gekoppeld worden voor de werkelijke aanpassing.

Daarna weer verder met Scarm voor wat varianten.  ;)

Maar eerst alle gedemonteerde materialen sorteren en opbergen en de kamer stoffen.   O:-D







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dit hangende baantje zal jou ook wel aanspreken denk ik:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat Bedankt voor de link van deze fantastische "kruip door - sluip door" baan. :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Inderdaad fantastische hangende baan en mooi gemaakt.

De toegankelijkheid is wat minder maar al dat spoor en levels is wel gaaf.  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb de tafel delen die verplaatst dan wel aangepast dienen te worden losgekoppeld.

De spiraal gaat nog een hele eind naar het raam toe.

Het kleine schaduw gedeelte komt waarschijnlijk te vervallen.

In plaats daarvan heb ik een ander idee maar dat wil ik eerst uitwerken in Scarm.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ben nieuwsgierig wat je uit je mouw gaat schudden Tim, maar pas op voor De Hobbit, die kan van de spiraal wel eens zijn huisje maken  :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb het concept nog wat verder versimpeld.

Er zijn nu slechts 2 lagen, een hoofdbaan en een station verbonden via een helix.

Laag 0 op +70cm en laag 1 op +110cm.

De rest van de hoogteverschillen betreft uitsluitend bruggen en dalen voor de variatie.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heb even een variant getekend met een ander station opzet en een gewijzigde positie van de spiraal.

Als we puur naar de hoofdbaan kijken komt er veel vloer oppervlak bij. Kijken we naar het geheel dan hebben we een flink tafeldeel met het station dat een groot deel overlapt. De vrije gebieden zijn overigens wel een stuk groter dan nu het geval is.

Het station zou in deze variant roteerbaar (ca. 105 graden) worden voor de (schoonmaak) werkzaamheden aan de baan. Wel zal tijdens het spelen met de treinen onder het station door gekropen moeten worden. Wat dan weer een nadeel is en wat we eigenlijk willen voorkomen.

De kruip hoogte onder de stations laag is in deze variant +95 cm i.p.v. de 65cm van de oude baan.

Om het klassieke karakter te vergroten wil ik een light rail luchtspoortje introduceren, in het rood weergegeven, waarin de grote restpartij aan R1 boogdelen wordt verwerkt.
De R1 brugdelen stammen uit 2005 van baan 1.  :)


Totaal overzicht speelbaan variant A


Totaal overzicht speelbaan variant A - Hoofdbaan


Totaal overzicht speelbaan variant A - Station


Totaal overzicht speelbaan variant A - Roteerbaar tafeldeel


MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Tim,

Leuk idee van die draaibare stationstafel  :thumbup: Maar, als opa aan het werk is, dan kan de tafel toch eerst open gezet worden zodat hij er makkelijk omheen kan werken ? Anders, waarom het spiraal niet de hoogte in brengen met enkele bijkomende spiralen waardoor je een hoogte van bijvoorbeeld 145 cm krijgt ? Kan je gebukt toch makkelijker onderdoor en is nog steeds een aangename hoogte om de treinen in je station te zien aankomen/vertrekken niet ?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nog hoger klimmen met de spiraal is een optie die ook kan inderdaad. Dan rijden de treinen op een niveau die meer richting ooghoogte gaat.

Werken op de hoogte vergt dan wat kratten oid. maar kan wel.

We kunnen nu en straks nog alle kanten op. Een modeltreintafel is toch maatwerk.

Ik heb nog een ander concept geschetst waarbij het station ook op +105cm ligt maar nu in het zuiden, 60 cm uit het raam. Dit in verband met het schuine dak.

Het luchtspoor heb ik even uitgezet in het plaatje.

Het idee van dit ontwerp is om een kleiner station te hanteren met 3 sporen en 2 perrons en veel opstelspoortjes voor wat materieel.

De rolbrug en draaischijf zitten ook weer op station hoogte, net als in plan 1.

De witte sporen worden bruggen die er uitgetild, opgeklapt o.i.d. kunnen worden.


Overzicht variant B

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De laatste plaatjes post voor vandaag.  ;)

Ik heb het station van plan 1 ook wat aangepast. Hierdoor kan nu vanaf elk spoor van en naar de rolbrug en de draaischijf gereden worden.

Voor mij is dit de favoriet.

Alleen kan ik deze lengte helaas niet kwijt op de lay-out van variant B met de opstelsporen in het midden van de kamer. Die vind ik ook wel interessant.

Tenzij ik de muur rechts wegbreek of een bredere dakkapel laat plaatsen.




MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi,

Heel leuk baan plan, maar ikzelf zou kiezen voor ofwel de draaischijf of de rolbrug?

Anders word het of te druk, of het geeft een raar beeld qua tijdperk?
Ik weet niet wat het plan is? Wat wil je nabootsen?

En ook al word het een fantasie baan, dan ga je er zo (denk ik  :) ) te weinig lol van hebben.
Ik zou een van de 2 weglaten en daar een industriespoor of rangeerterreinen neer leggen.

Succes , ik ga het volgen  :)

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik hanteer geen tijdperk en geen land. Je kan mijn baan het beste omschrijven als een demonstratie circuit voor mooie treinen. Het liefst zo veel mogelijk spoor met zoveel mogelijk wissels en rij mogelijkheden op het beschikbare oppervlak.  :)

De rolbrug en draaischijf zijn uitsluitend parkeerplaatsen voor de locs.

De lol zit hem, bij ons, vooral in opbouwen en automatiseren. Dus periodiek opnieuw beginnen zal wel blijven vermoed ik. Al was de reden nu een ietwat toegankelijkere tafel.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Helemaal duidelijk  :)
En wat je zegt , het moet voor jezelf leuk zijn  :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Na de opmerking om desnoods de stations laag nog verder in de hoogte te brengen heb ik een mix gemakt van de verschillende concepten met het station volgens plan 1.

Ik heb het station 900 gedraaid en iets verlengd met 24188 railstuk.  :)

Dit is mogelijk door de spiraal aan te sluiten op de binnenbaan i.p.v. de buitenbaan.

Welke hoogte er nu wordt aangehouden is niet meer zo van belang omdat er nu slechts één loop onderdoorgang zit in de tafel ipv.3 in de huidige. De minimale doorloophoogte wordt 1m maar kan hoger uitvallen als we de stations laag nog hoger zetten via extra spiraal lagen.

Alles wat op het grijze vlak ligt aan spoor valt onder de hoofdbaan, alles wat op het groene vlak ligt valt onder het station.

Het is in deze variant ook mogelijk om een luchtspoortje te maken met een hellingspercentage welke dicht bij de 3% ligt en welke aansluit op het station.


De draaischijf ga ik nog verplaatsen naar de muur naast de schoorsteen. Daar is eventueel ruimte om meerdere sporen op de draaischijf aan te sluiten. Tussen het station en de draaischijf (eilandje) komt dan een extra brug. 


Variant D - totaal overzicht



Variant D - totaal overzicht shaded



Variant D - hoofdbaan


MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Je weet, ik ben een grote fan van jullie creaties, ik vind het dan ook driemaal  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt!

Ik zag bij het plaatsen van de plaatjes gelijk een kleine mogelijke aanpassing.

En dat is een extra kruiswissel naast het blauwe wissel bij de aansluiting van de opstelsporen op de hoofdbaan.

Dan kan er een trein tegelijk het depot uitrijden en inrijden.

Maar goed dat soort aanpassingen blijf je houden, zowel in de ontwerpfase als de bouwfase.

Aangezien de hoofdbaan vrij snel te realiseren is kan er ook weer snel gereden worden.

Ik zal uit veiligheidsoverwegingen een tijdelijke keerlus op hoogte aan het spiraal bevestigen.

Dan kunnen er treinen rijden zonder dat ze te pletter vallen als men even niet oplet en de wissels verkeerd zet.

Zodra de hoofdbaan aangesloten, getest en geballast is kan de stations laag er bovenop gebouwd worden.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zeer interessante baan.
Nog even en jullie kunnen weer rijden.
Gebruik je ook nog gewone MFX decoders samen met de Intellibox of bouw je gelijk alles om naar DCC?
Ik heb nl zelf wat problemen met de mfx samen met een intellibox, soms kan ik geen rijrichting wijzigen.
De terugmelddecoders zitten die op de massa of aan de plus?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik gebruik MFX decoders met de IB, al heb ik niet veel MFX locs volgens mij.

De locs dateren uit 2004 - 2007. Alleen de Koploper heb ik gekocht terwijl de rest al in de kisten op zolder stond. En er is wel een Diesel bij met MFX die inderdaad onbetrouwbaar rijd.

Zo lang de standaard decoders nog niet defect zijn bouw ik niet om.

De terugmelders zitten op de plus. Dit heb ik in het verre verleden zo bepaald en blijft daar dan maar bij.

Al genereer ik ook (extra) signalen met massa.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb de draaischijf verplaatst naar de hoek bij de schoorsteen.

Het aanraakscherm voor de besturing heb ik even in de noord west hoek geprojecteerd.


Release candidate 1.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi timaximus

Misschien nog een ander leuk idee om de draaischijf in de hoek rechts bovenin te plaatsen

Jurgen
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik kan niet zo heel veel met die hoek i.v.m. het schuine dak.

Daarom blijf zo ver uit de zijkant van de tafel daar.


Optie projectie draaischijf.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
En boven de spiraal?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 @citaat Vind ik een schitterend idee  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb wel met het idee gespeeld maar nog niet uitgewerkt of het met doorrijhoogtes etc. kan.

Zal daar binnenkort wat dieper op ingaan.

Wordt hooguit de doorloop tunnel voor ons iets langer.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als ik de draaischijf op de spiraal zet dan krijg je het volgende.

Ik kan ter plaatse van de overlap met de baan op de spiraal een recht brugdeel gebruiken van 180mm.

Dan houd ik de meeste doorrijhoogte. Hoeveel dat precies is moet ik nog bepalen in het werk.



Ik weet nog niet of ik dit wil, omdat ik de spiraal hiermee wel donkerder maak qua uitstraling.
Nu hij zo open is zijn de treinen op de spiraal goed zichtbaar. Oké, er is LED, weet ik.
  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hierbij even de minimaal beschikbare loopruimte bij deze tafel opzet en sporenplan.

De minimale doorloophoogte bij de verbinding tussen spiraal en station is in dit plan 1m.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist overleg gehad met mijn collega bouwer, en ook hij ziet de 'release candidate' wel zitten.  :)

Ik heb van deze variant even een 'shaded view' gemaakt met de indicatie van de twee lagen.

Alles op laag 0, +70cm, is grijs. En alles op laag 1, +110cm, is blauw.

Alles wat wit is, is looppad of opening.

Uitgangspunt  is dat de draaischijf dan bovenop de spiraal komt op een losse ronde plaat met brugdeel er aan (indien realiseerbaar). Een beetje de vorm van een tafeltennis batje.

Het rode spoor is het 'light rail' tracé, dan wel een calamiteiten route tussen hoofdbaan en station. De restant uit 2007 aan R1 brugdelen worden hier gewoon in verwerkt.  :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er zo allemaal goed uit. Ga je ook nog een soort van BW bij de draaischijf maken?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik neem aan dat je een depot bedoeld voor kolen laden etc.

Dat is niet de bedoeling, maar je weet nooit wat er in de toekomst allemaal weer aan baan 'aanhangsels' bij gaat komen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Tim,

Ik vind het laatste plan helemaal passen bij jouw bouwstijl en uiterlijk van jouw baan. Bouwen!  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat gaat gebeuren!

Hoop binnenkort weer te beginnen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik vind het toppie en volg het vervolg, ....  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank u!

Ik heb ook even een 3D view gemaakt. Zal kijken of ik hiermee ook kan inzoomen op dat draaischijf-spiraal fenomeen.


3D View Release Candidate 2

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even gemeten en kom op een hoogteverschil van 75mm tussen bovenkant spoorstaven.

Als ik de C-rail hoogte en dikte brugdeel er van af haal kom ik op een theoretische doorrijhoogte van ca. 65mm.

Dit kan ik nog iets opkrikken door de bocht naar de wissels vanaf de spiraal iets te laten doorstijgen.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Deze ochtend alvast een beginnetje gemaakt met de aanpassing van de noordkant voor de spiraal.

Hoop morgen de tafel weer voorzien te hebben van nieuwe liggers, de tafelpoot schuift mee. Dan kan de spiraal voorlopig op zijn plaats staan.

Later komt er nog een rand op van buigtriplex rondom de tafel.

Zit nog even na te denken over het uitneembare stuk qua doorloop breedte. En of het opklapbaar o.i.d. moet worden.

Een hef optie is ook interessant maar ik wil geen Botlekbrug taferelen hierzo dus dat wordt eerst grondig onderzoeken.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Je kan hem ook scharnieren als een deur, indien voldoende ruimte. Stabiliteit haalt hij uit de scharnieren die je gebruikt. Evt. Kun je de "deur" ook gebruiken voor onderliggende niveaus.
Succes,
Ton
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Even klus pauze, dus even posten.  :)

Zo direct verder met het zagen en lijmen van de dwarsliggers van het tafel segment om de spiraal heen. Dit deel wordt net als de spiraal zelf demontabel.

Ik heb de segmenten van gerecycled materiaal vervaardigd. Ben dus goed bezig. ;)

De tafel in het midden kan nu blijven staan, hetzij iets meer naar links, en wordt langs de randen uitgebreid volgens de contouren van het rangeer gebied.

Voordeel is dat de tafelpoten dan wat meer naar binnen staan en niet zo op de randen van de tafel.








MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De nu nog soepele helling kan inmiddels in hoogte gesteld worden met tijdelijke staanders.

Zodra dat gebeurt is wordt er een smal strookje buigtriplex tegen de zijkant gelijmd.

Als het goed is blijft de helling dan zijn vorm houden.

Het is de bedoeling dat tegen het smalle strookje buigtriplex (restanten) nog een bredere strook komt waartussen dan het rubber ondertapijt komt te liggen.

Daarna komt er mogelijk nog een smal strookje aan de binnenkant zodat het rubber ondertapijt netjes wordt ingesloten.

Dit heeft mijn collega ook bij het luchtspoor, bij het raam, van de vorige baan gedaan en dat zag er goed uit.

Omdat er nu hoofdzakelijk gelijmd wordt worden later nog strookjes buigtriplex (restanten) her en der aangebracht aan de onderzijde om het geheel at stijver te maken.

Met die complexe werkzaamheden wacht ik nog even tot mijn collega bouwer weer kan meebouwen.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het scharnieren als een deur van het doorloop stuk tussen spiraal en stations deel kan ook.

Dan heb ik mogelijk niet zo veel last van vrijloop problemen bij openen en sluiten.

En deze beweging is ook goed te automatiseren. 

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even de voorste buigtriplex strook geplaatst maar hij zit nog niet gelijmd.

Niet voldoende houtlijm.  :|



MvG,

Timaximus