Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zijn pet stond heel goed vandaag.   ;)

Als de Formido voldoende moeren en ringen had gehad voor M8 dan stond de spiraal al in elkaar.

Nu voor 1/3.



Ik ruim morgen wel op.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Zo te zien heeft de timmerman een mooie werkruimte ter beschikking,  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Met het mindere weer nu was het wel fijn werken in de werkplaats inderdaad.

Maar als even kan klussen we lekker in de tuin.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Timaximus,

Ik lees net je verhaal over je spiraal en het tekort aan moeren bij de bouwmarkt. Is het geen optie om met stukken verwarmingsbuis te werken als afstandhouder tussen de spiralen? Dan heb je alleen boven en onder een moer nodig. Scheelt, zelfs met een boormachine, veel draaien. Eventueel tegen het indrukken in het hout van de buis boven en onder een carrosseriering gebruiken.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
In het geval van de genoemde afstand houders, hier cv-buis, zit ik zelf dan te denken aan grijze slagvaste elektrabuis.

Maar slijp je die dan schuin aan beide kanten zodat deze verticaal kan staan of laat je die haaks op de helling staan. Wat is netter?

Om het geheel goed te stellen in de treintafel wil ik toch eerst met moeren en ringen werken en later als deze spiraal perfect past er alsnog afstand houders tussen zetten.

Eerst maar eens alles uitrichten want het blijft een met de hand gezaagd, geboord en gebouwd object. En het hout tegenwoordig is ook niet veel, krom, getordeerd, veel kwasten etc.  :)

Maar bedankt voor de tip.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op zaterdag 07 januari 2017, 20:36:02
Als de Formido voldoende moeren en ringen had gehad ...
Citaat van: Timaximus op zondag 08 januari 2017, 10:57:43
En het hout tegenwoordig is ook niet veel, krom, getordeerd, veel kwasten etc.  :)

Je moet de bouwmarkten ook zien als een soort dumpwinkels van bouwmaterialen:
wat daar A-kwaliteit is, is voor de professioneel in de bouw B-kwaliteit of minder!
De weinige uitzonderingen daar gelaten en de prijzen zijn er natuurlijk ook naar.

Groeten,

Erik.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Kon het niet laten toch ff naar de Formido in Brielle te gaan en de resterende moeren en ringen te halen. Het moet en zal in elkaar staan vandaag.  :)

De ruwbouw van de spiraal is hiermee klaar. Nu is het zaak de triplex segmenten onderling te klampen. Daarna wordt er aan de buitenkant en mogelijk ook aan de binnenkant nog een PVC profieltje gelijmd. Dan krijg je als het ware een gladde schroefdraad in plaats van dat gezaagde. En de triplex segmenten worden dan ook gelijk bij elkaar gehouden.

De spanbanden hoefden overigens niet erg aangetrokken te worden om het geheel redelijk aan te laten sluiten. Een stukje vliegertouw had ook volstaan. Maar dit lag binnen handbereik.

Wat dat betreft hebben we netjes gewerkt.  ;)

De mal die bovenop ligt kunnen we gebruiken voor de in- en uitloop van de spiraal. Zo niet dan kan hij ook terecht in de aanrij helling vanaf laag 0.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Mooie strakke helix,  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank U!

Het is onze eerste Helix.

Ben benieuwd hoe deze zal rijden.

Kunnen overigens best wat treinen van 2+ meter in gebufferd worden door de ontstane lengte met R4 en R5 over 4 wikkelingen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Naar aanleiding van een opmerking ook een variant getekend met gespiegelde wisselstraat aan de noordkant van de rangeer laag.

De sporen zijn nu meer gelijkvormig wat lengte betreft. De werkelijke lengte van de sporen tussen de twee wisselstraten ligt zo rond de 2,2m maar ik houd een spoordeel vanaf het wissel vrij. Dan kunnen er treinen van 1,8m staan. Langere treinen kan wel mits goed gekalibreerd in de profiel editor van Win-Digipet.

Er is een rangeer beweging bijgekomen aan de zuidzijde door het plaatsen van een driewegwissel. En aan de noordzijde is ook een extra overloop aangebracht voor het rijden over de keerlus in twee richtingen. De hele baan is trouwens voor twee richtingen uitgelegd.




Een iets eenvoudiger variant en een tussenfase zonder de inhaal sporen in de keerlus zijn ook mogelijke kandidaten. Hier is het lange kopspoor weer terug. In de tussenfase zijn de buitenste gebogen wissels in de keerlus vervangen door standaard rails met dezelfde contouren en afmetingen als de wissels. Dus 1:1 uitwisselen in een later stadium voor de uitbreiding naar de passeersporen is mogelijk.

Ik streef er naar voor de zomerstop in ieder geval via de klim spiraal over de rangeer laag te kunnen rijden via de keerlus. Dus zonder verdere opstelsporen in het midden. De investering hiervoor is fors dus mogelijk wordt dat een mooie uitbreiding voor 2018.  :)





De stations laag wordt ook iets anders. Er komen twee kopsporen bij en het eerst geopperde extra (5e) doorgaande spoor komt er niet. Het pendelen wordt nu zo wie zo uitgebreid dus extra kopsporen in de stations laag zijn gewenst.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Met grote belangstelling volg ik je bouw van je klimspiraal want die moet ik ook maken namelijk.
Ziet er mooi uit de vorderingen. :)

En erg wachten dan maar een stukje rijden voor de spullen. :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is gewoon een groot rad met daarop draadeinden voor de boogsegmenten van 5,5mm dik triplex.

Het rad bestaat uit een ronde schijf MDF dikte 18mm en 5 vuren balken 44 x 44mm. De eerste balk is namelijk doorlopend en de ander 4 losse op 60 graden t.o.v. de doorgaande.

De draadeinden zitten in houtmoeren net als de draadeinden in de tafel. Ik houd de werkwijze voor alle tafel delen zo uniform mogelijk.

De balken lopen iets verder door dan de boogsegmenten zodat de houtmoeren niet te dicht op de kop kwamen te zitten.

Het klampen en afwerken kan op diverse manieren. Komende tijd zien we wel wat het wordt.

Heb dit concept niet zozeer gepland maar gewoon bedacht terwijl we de segmenten aan het zagen waren.

MvG,

Timaximus.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag is de spiraal verder opgebouwd en voorzien van 3/4 PVC pijp over de M8 draadeinden en PVC u-profielen langs de gezaagde randen.

De draadeinden worden nog boven de bovenste moer afgezaagd en de huidige moer wordt vervangen door een kroonmoer met carrosserie ring.

De moeren en ringen M8 zitten nog in de ingezaagde PVC buis. Hierdoor staan de PVC buisjes redelijk recht. Na het inzagen springt de 3/4 buis weer dicht en wordt de diameter wat kleiner en schuift deze zonder al te veel speling mooi over de sluitringen op de M8 draadeinden.

De onderlinge triplex boogsegmenten zijn geklamd met 4mm dik Powerplex en de boogsegmenten zijn opgedikt met 4 mm dik MDF voor het net aanbrengen van de PVC u-profiel. De PVC u-profielen zijn met opvullende montage kit bevestigd.

Volgende week verwachten we de spiraal in de tafel te plaatsen en deze te verbinden met de hoofdbaan op laag 0 via de nieuw aan te brengen helling naar -50mm t.o.v. laag 0.

De poten zijn al gezaagd en voorzien van stelvoeten. Deze worden pas bij plaatsen van de spiraal in de treintafel onder het spiraal rad geplaatst. Daarna worden de poten nog voorzien van de nodige koppelstangen.

Zoals verwacht ziet de spiraal er lichtgewicht uit, en met een open structuur, net als de rest van de tafel.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag even de groene LED gesoldeerd en in het schakel paneeltje geboord.

De twee schakelpanelen worden weer één en de schakelcommando's worden gecombineerd.

Hierdoor kunnen tot 1,7 miljoen schakelcommando's gemaakt worden.

Voorlopig genoeg dus.  :)

Aangezien ik in dit stadium puur treinritten schakel combineer ik voorlopig de eerste schakelaar van het schakelpaneel met de LED met de drukknoppen op het andere paneel. Hierdoor wordt het aantal schakel commando's van het schakelpaneeltje met de drukknoppen voorlopig 90 treinritten.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Mooi schakelbord heb je weer gemaakt.
En 1,7 miljoen schakelcommando's zijn voorlopig wel genoeg toch. ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb alleen de nieuwe groene LED toegevoegd aan het bestaande schakelpaneeltje. Nu alles weer aansluiten en kijken of het werkt.  :)

Heb nu inderdaad genoeg schakel mogelijkheden dus hoef verder geen schakel panelen te maken en dat bespaard weer ruimte.

Misschien maken we nog een gebogen bedienings schap voor de Intelliboxen en de IB-Switch en het huidige schakel paneel rond de draaibrug. Maar dat is voorlopig een idee.

De spiraal komt immers in de huidige operator hoek te staan.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Knappe spiraal heb je daar gemaakt Tim. Hoe heb je maten bepaald?? En op je schakelkast ben ik verliefd  ;) ;) ;). Heb je foto's van het binnenwerk per ongeluk??

MVG Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Als je de bedrading ziet niet meer...

Ik knip draden liever niet precies af. Het deksel zit er nog niet op, die moet nog ergens liggen hier.

De blauwe draden zijn de + met weerstand voor de LED en de grijze draden de minus.

De rode draden zijn de MASSA draden voor de 3-Rail terug melders.

De diameters voor de spiraal zijn gewoon de diameters R5 en R4 plus een marge binnen en buiten.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
zojuist even het oude schakelpaneeltje van 11 jaar geleden in ere hersteld. Echter nu met een extra rij groene LED.  :)

Of ik het schakelpaneeltje in deze vorm houd weet ik nog niet, denk dat het handiger is om de schakelaars juist boven de drukknoppen te hebben bij deze tafel.

Ook gelijk een wijziging aangebracht na het raadplegen van de Marklin catalogus m.b.t. de slanke gebogen wissels. De geometrie is wat gewijzigd met als voordeel dat het geheel wat verder van de dakkapel aan de zuid zijde komt te liggen.

De minimale variant is wat we nu van plan zijn om voor de zomerstop te realiseren.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi Tim,

Net je draadje gelezen en ik moet zeggen blijft altijd interessant zo'n klassieke baan :thumbup: :thumbup:.
En bij een klassieke baan hoort inderdaad een klassiek schakelpaneel. Mooi dat die nog werkt.

Wat betreft je zomer stop kunnen we dus nog veel van je verwachten de komende tijd :P :D het duurt immers nog even voordat de zomer begint met die -8 van vannacht. :O

Gr. Dirk
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik ben onder de indruk... Gaaf hoor, echte knopjes blijven leuk  O:-D

Even inhoudelijk: zou je (ik weet niet wat je al vast hebt liggen qua rails) die wisselstraat rechts naast het station niet aanpassen? Dit lijkt me best overkill.
1 spoor naar de rolbrug, bij voorkeur het enige doorlopende spoor aan de zijkant als aansluiting en dan ook alleen op dat spoor een wissel naar de schijf.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er schitterend uit, kan niet wachten om die treinen hier vol automatisch te zien op rijden, nieuwsgierig hoeveel je er tegelijkertijd zal kunnen laten rijden en hoe vlot dat dan verloop.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik blijf met verbazing volgen, snap er hoe langer hoe minder van  8o 8o 8o.
Respect!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De twee wisselstraten rechts van het station zijn niet 100% gelijk. Er zit alleen een kruiswissel in spoor 3 en in spoor 4 zit een vast kruis. Spoor 3 kan vanaf beide hellingen aan de zuidzijde bereikt worden. De pendel sporen zijn ook bereikbaar vanaf beide hellingen. Met deze configuratie kunnen meerdere treinbewegingen tegelijk van en naar het station plaatsvinden. Spoor 1 is overigens het eerste spoor van onderaan de afbeelding.

Ik heb gisteren serieus getracht om een filmpje zonder verstoringen te maken. Maar ook dit keer ging het weer faliekant mis, nu met de ICE. Heb na wat research de snelheid waarmee de ICE de helling afkomt gereduceerd en nu schiet de ICE niet meer door. Tenminste tot nog toe niet deze middag. Ik moet ook nog steeds veel finetunen, zowel aan de treinen als in de baan. En de extra terugmeld punten voor vroegtijdige vrijgave moet ik ook nog aanbrengen in de baan. Zodat alles nog mooier loopt en film waardig wordt. Maar dat schiet er steeds bij in door rij sessies. Op eigen verzoek of op verzoek van de ?Hobbit?. Ik film pas weer als alles naar tevredenheid rijdt.

Ook al diverse keren meegemaakt dat lichte goederen wagons, en dat zijn de meeste, als een rij domino stenen omgestoten worden omdat je een andere trein even weer in het spoor wilt tillen. Zwaar irritant!  :|

Heb trouwens ook een eigenwijze BR218, rijdt soms op eigen houtje gewoon weg of stopt gewoon niet en veroorzaakt dan een ramp of bijna ramp.

In principe rijden er 4 treinen tegelijk plus twee pendelaars prima door elkaar. Er spelen vele factoren mee die of een vloeiende treinenloop laten zien of een ?file rijden? variant. Ik heb nu bijvoorbeeld een lange trein met 12 olie en chemie wagons rondrijden en dat geeft soms problemen. Een er van is kop-staart botsing door een hogesnelheidstrein. De ideale treinlengte is 1,5 - 2,0m. Met de ICE dan als een uitzondering met enkele cm meer.

Er is overigens niks ingewikkelds aan deze baan hoor.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 8o
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
... Ik blijf met verbazing volgen, snap er hoe langer hoe minder van  8o 8o 8o....

Wat snapt u niet? Indien toelichting gewenst is. Vraag het gewoon.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
nee, het is ok, ik sta te kijken van wat je allemaal aan het doen bent.
Het gaat me gewoon mijn petje te boven, waarbij ik veel respect heb voor wat je doet.
Ik vind het een prachtig mooie baan, alleen geeft het hele automatiseringsproces, of hoe moet ik dat noemen, kortsluiting in mijn hersenpan.
Dat geeft niet, want zelf ben ik daar niet echt in geïnteresseerd.
Ik vind het wel knap wat je presteert.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt voor het compliment.

Mocht je zelf ooit toch met een automatiserings vraagstuk te maken krijgen dan zijn er ongetwijfeld forum leden die hierin verheldering kunnen brengen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beste Stijn,

Angst voor het onbekende is een slechte raadgever, je hoeft ook lang niet alles gelijk te snappen van automatisering, zou je ook niet lukken, zelfs ik leer na 20 jaar nog steeds, ervaring is de beste leermeester en dat gaat het beste als je simpel begint: één ovaal met daarin 3 rijwegen, van A naar B, van B naar C en van C naar A.

Timaximus, sorry voor het lenen van je topic voor deze opmerking.

Groet, Anne W
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Je opmerking is akkoord bevonden!  ;)

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag is de spiraal afgemaakt en verplaatst van de werkplaats naar de zolder.

De spiraal is met zijn diameter van 143 cm een fors object geworden en moest uit elkaar worden gehaald om deze over de trap te kunnen verplaatsen.

Daarna is het geheel op zolder weer in elkaar gezet.

De PVC buisjes moet ik nog plaatsen waarna de spiraal weer op de juiste maatvoering staat.

Later worden de 3 stelpoten nog gestabiliseerd met stangen.

De volgende stap is het vervaardigen van de aansluiting met de hoofdbaan en de rangeer laag.

Waar nu het tijdelijke tafeltje staat komt later het aanraak scherm voor de nieuwe WDP, op de tafel tussen de rolbrug en de draaischijf in. In principe het meest centrale punt van de tafel en baan. Echter tot die tijd werkt het geheel nog op de 12 jaar oude laptop met WDP 9.2.

De huidige IB en IB-Switchen blijven mogelijk op dezelfde plaats in de tafel staan maar dan op een uitschuifbaar paneel. Het programmeren van de LocoNet componenten gaat straks ook via de PC maar handmatig instellen zal mogelijk blijven.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Dat is een behoorlijke spiraal geworden.
Ik zie dat je ook al hulp hebt gekregen bij het in elkaar zetten van de spiraal.

Gr.
Piwie.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik zet anderen graag aan het werk.  ;)

De spiraal vanmiddag even afgerond en de tape en sticker resten verwijderd zodat de spiraal er weer fraai uitziet.

Niet onaardig voor een eerste spiraal lijkt me.  :)

Ondanks de afmetingen zijn de baandelen er achter nog steeds goed zichtbaar door de open structuur van de spiraal.

Het sleutelen en straks plaatsen van spoor gaat prima door de ruime openingen in de spiraal.

Ook de bereikbaarheid is nog redelijk te noemen als de spiraal op deze locatie staat. Al wordt de spiraal nog wel voorzien van zwenkwielen.

En het schuine dak veroorzaakt meer hoofdpijn. Misschien in de toekomst toch maar een brede dakkapel aan die kant. Of beide kanten.
  :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedoel je dat je regelmatig met je hoofd ertegen aan gaat en dat je dan uit je "dak" gaat ?? :P
Alle gekheid op een stokje .Fijn werk beste vriend en proper gedaan. Leuk dat je kleine helpende handjes hebt .

Mvg Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
... Bedoel je dat je regelmatig met je hoofd ertegen aan gaat en dat je dan uit je "dak" gaat ??...

Inderdaad!  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :D  Auwch !!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik volg ook met veel bewondering dit draadje. Keep up the good work  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik ook ! Vind het schitterend hoe je dit aan het creeëren bent !
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoals gepland vandaag de spiraal voorzien van de op- en afritten op de rangeer laag en de hoofdbaan op laag 0.

Het 'kolossale' geheel staat afgesteld op zijn definitieve plek. :)

Vanmorgen waren we nog wat sceptisch over het gevaarte maar nu alle op- en afritten zijn aangebracht valt het best mee. De bereikbaarheid van de baan er achter is voldoende. Het vloeroppervlak is niet echt het probleem maar het schuine dak wel.  :| Maar goed 'overall' mogen we niet klagen.  :)

De spiraal rijst nog omhoog zodra de rubber op laag 0 wordt aangebracht en mogelijk wat meer om extra doorrijhoogte te krijgen in de afrit naar laag 0.

Wat we op de spiraal gaan toepassen aan geluidsisolatie is nog in onderzoek.

In de bak komt of het rubber ondertapijt of dezelfde geluidsisolatie als op de spiraal.

De bak tussen spiraal en rangeer laag wordt nog voorzien van 4mm dik MDF stroken die waterpas komen te liggen. Daardoor wordt het schuine aanzicht van de bak, die in helling ligt, gemaskeerd.

Ook zorgen deze 'wangen' voor het opsluiten van de bak tussen de rangeer laag en de spiraal. De bak kun je er wel aftillen maar verschuiven niet. Mogelijk zagen we de C-Rails door of slijpen de nokken er af bij de oplegpunten, ook beneden.

Bij het oplegpunt op de spiraal plaatsen we nog twee PVC pilaren.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie en duidelijke foto's en een duidelijke uitleg .Doe aub zo voort .We volgen je draadje met belangstelling .

Mvg Matthias en Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het bijgewerkte sporenplan in Win-Digipet 9.2   :)

Het geheel wordt gefaseerd in twee richtingen geautomatiseerd, net als de rest van de baan.

Omdat het materiaal nog aangeschaft moet worden komt er voorlopig 1 lang uitloopspoor voor pendelen op de rangeerlaag die via de spiraal te bereiken is

Of ik beide sporen op de spiraal dan ook gelijk in 4 rijwegen verdeel incl. rem en stop secties weet ik nog niet.

Voor het rondrijden hoeft dat ook niet meteen. Ik voorzie de spiraal dan wel van meerdere opstijgpunten en voedingsecties met isolaties.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het begint serieus te worden hier :)  Mooi om te zien! Het is echt mooi afgewerkt en zo te zien wordt de ruimte maximaal benut. Lekker verder zo.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nou moe.... euhm... Tim  :)
Absoluut respect voor het doordracht gebruik van de beschikbare ruimte & het plan- en maakwerk van deze prachtige baan!
Ik ben benieuwd naar 't vervolg.



Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gisteren niet geklust dus eens de tijd genomen om het een en ander uit te zetten.

Wat blijkt, dakkapel zit in de weg. Dan maar gewoon een keerlus zonder passeersporen er in. Maar wel weer met de R4 en R5 bogen. :)

De opstelsporen worden nu 2,25m lang. En de kopspoortjes ergens tussen de 0,5 en 1,1m.

De impact van het enkele luchtspoortje op het zicht over de baan en de bereikbaarheid van de baan is gering.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Das jammer, en kan je de lus niet wat kleiner maken?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tja verekt jammer Tim. Maar eerlijk gezegd het blijft toch een mooie lengte van opstelsporen .
Mvg Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heb er geen hartzeer van hoor.  ;)

Die paar metertjes spoor minder op de ruim 200 meter.  :)

Het er in proppen gaat niet of resulteert in een ongewenst stukje spoor geometrie. Dus lekker weglaten.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Je kan nog altijd de dakkapel aanpassen, maar dat geen optie zeker,  >:-D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat is zeker een optie.

Maar zodra dit aan de orde komt, binnen het renovatieplan, is het zeer waarschijnlijk ook tijd om deze speelbaan te vervangen voor een serieuzere baan.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Na de minimale variant uitgezet te hebben blijft er aan de binnenrand van de rangeer laag een strook over waar net geen 8e spoor kan liggen.

Om die nutteloze rand weg te halen heb ik twee stukjes van 64mm geplaatst tussen de kruiswissels.

Hierdoor krijg je iets meer ruimte tussen de opstelsporen, bijvoorbeeld voor twee platformen.

Ook de uitloopsporen worden iets langer.

Het geforceerd geplaatste passeerspoor in de keerlus moet u maar even vergeten. Komt weer door die 'ontwerpen in SCARM' verslaving.  :)



MvG,

Timaximus