Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Bedankt!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Was leuk om te zien !
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie baan is nog veel werk aan te verrichten maar dat houd je dan ook van de straat, veel plezier verder gewenst en ik blijf het volgen.

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Pfoei Goed bezig met je baan zeg. Vol met belangstelling jou draadje.

MVG Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nog een laatste testrit met 4 treinen.
Meer kan ik niet handelen handmatig.
Wordt er nu al nerveus van als ik plots een trein te dicht achter de ander zie rijden en eerst even moet nadenken achter welke knop zat die loc ook al weer.
Of als er 1 hapert, ontspoort of whatever, wetende dat de rest doorrijdt.  :)

Testrit met 4 treinen onder handbediening

Er zit ook een 'hik' in de baan in een bepaald gebied bij de bruggen. Dan hapert de Diesel. Lijkt qua gebeurtenis op een spanning dip wat ook gelijk weer wordt opgepakt.
Dus alles blijft wel rijden hetzij met een hik. Het is alleen altijd de Diesel en soms liggen de locaties wat verder uit elkaar.

Moet wel zeggen dat ik nu 'rucksichtslos' de draden aan elkaar heb geknoopt om het gebied bij de bruggen van voeding te voorzien. Mogelijk heb ik nu twee booster sectie aan elkaar geknoopt. Dat heb ik eerder gehad met soortgelijke resultaten. Zal morgen ff kijken.

Ook een flinke ontsporing gehad met sluiting en vele malen een ontspoord draaistel bij een van die tankwagens. Maar die kan je dan al rijdend weer in het spoor zetten. De stootbuffers haken weleens aan elkaar. Vloog bijna een gele tankwagen door de ruimte na de zoveelste keer.  :(

Ondertapijt is besteld dus binnenkort wordt alles netjes via de terug melders aangesloten en ligt het spoor waar het moet liggen. Mogelijk is de 'hik' dan ook weg.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Dank voor het plaatsen van een mooi filmpje,   :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Bij het zien van de beelden viel mij op dat er een wissel staat waar een zeer kort stukje rail met stootblok aan vast zit, komt daar nog een spoor aan of blijft dat zo.
Op die plaats kan je toch geen loc of wagon opstellen?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Neem aan dat je dat punt onderaan de helling/brug bedoelt, daar komt de aansluiting met het 'Statenwegtracé'.

Ik heb ook gelijk de helling naar de opstelsporen en de grote keerlus 'Het Lus' wat gewijzigd (concept).

Hierin is een verbinding (magenta) met de stations laag met station 'West' opgenomen.

Het rangeerspoor betrek ik erbij.

De halteersporen op de stations laag worden daarmee tussen de 1,2 en 1,8m en mogelijk 2m.

Dus geen lengte voor de ICE in rechte lijn in ieder geval.

Zal kijken of ik dat nog kan oprekken.

Maar zo krijg je in ieder geval wel een lange route over de hellingen aan de zuidzijde en de nieuwe helling.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Dank voor de toelichting,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim,

Met plezier naar de film van je mooie baan gekeken.
Het rijd mooi en de treinen leggen een mooie lengte af voor dat ze rond zijn gereden. :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Allen dank voor de complimenten.

We proberen er wat leuks van te maken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb de stationslaag en de aansluiting op de nieuwe uitbreiding 'Statenwegtracé' geoptimaliseerd.

Hierdoor worden de bovenste drie halteersporen +1,8m en het onderste halteerspoor +1,6m.

Het station krijgt door deze aanpassing nu links en rechts twee aan- en afrij richtingen gekregen.

En de stationslaag is zo gekoppeld met de nieuwe helling.

Gevolg is wel dat ik deze hele laag opnieuw uit moet leggen.  :)

De magenta gekleurde sporen vormen de aanpassing.

Verdere toelichting volgt later.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu de nieuwe sporenplannen de status 'Release Candidate' hebben gekregen hebben we alvast wat bouwmateriaal kunnen halen.

Het plan is om de 'rangeerlaag' op 15mm dikke MDF platen te leggen, uiteraard met het bekende rubber ertussen.

De MDf plaat komt te staan op de oude vuren paaltjes van de oude baan van 2006-2007.

De hellingen maken we van verstevigd 4mm dik MDF.

De Triplex plaat is voor het eilandje waar de stationslaag en de helling naar de rangeerlaag samenkomen. 

Verder:

De afgelopen tijd hebben we ook niet stil gezeten maar is de vervallen garage omgetoverd tot een nette werkplaats met gevilnderde vloer.

De inrichting incl. modelspoor knutselhoek is er nog niet helemaal, dat volgt de komende tijd.

Het is wel fijn om een aparte ruimte te hebben voor soldeer en onderhoud werkzaamheden en onderhoud aan modelspoor gerelateerde zaken.


Impressie werkplaats, ook voor modelspoor gerelateerde activiteiten

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat ziet er perfect uit.
Is dat betonverf op de vloer?
Mooie ladenkast ook zeg.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De vloer is gevlinderd. Daardoor wordt het mooi glad. Verven is dan niet nodig en kan ook niet. Moet de vloer eerst weer opgeruwd worden.

Veegt lekker weg zo een gladde vloer.

De ladekast heb ik gered van de schroothandelaar. Lagen vroeger tram gerelateerde onderdelen in.
Echt ongelooflijk wat er allemaal in gaat. Optimaal opslag middel voor bevestigingsmiddelen, cv, elektra, sanitair componenten etc.

Ben heel tevreden met het huidige resultaat.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Mooie werkplaats,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En zeer belangrijk een ijskastje om de dranken koel te houden,  >:-D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat is een mooie werkplaats, hier zullen zeker prachtige ideeën en ontwerpen gerealiseerd kunnen worden  :thumbup: :thumbup:.

Gr,
Piwei
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Goedemorgen Tim,

Mag ik vragen, waar is dat rode spoor voor ?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat rode lijntje is het programmeer- en testspoor.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ah oke, bedankt voor de uitleg.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim

Net je laatste updates bekeken, en je kamer ziet er netjes uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Heb zelf ook gemerkt, dat je nooit lades en of plaats genoeg hebt.  ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb de hele baan nog eens nagelopen en de sporen netjes op elkaar aangesloten zodat de geometrie nu op een punt na klopt.
In principe wil ik niets meer doen aan de hoofdbaan op laag 0 maar mocht een kleine aanpassing, lees uitwisselen railstukje, de loop net iets verfijnen dan doe ik dat misschien wel. Hangt beetje van de impact af.

De stationslaag gaat geheel op de schop, dat wil zeggen de vorm blijft hetzelfde echter komen er wat wissels bij en gaan de twee uitlopen er uit. Ook de ontkoppelrails gaan er uit. Deze ontkoppelrails verhuizen naar de rangeerlaag. De stationslaag wordt uitsluitend een halteer plaats voor treinen tot 1,5m lengte.

Hieronder de exports vanuit SCARM (plaatjes zijn wat zwaar i.v.m. afdrukken op plotter)

Hoofdbaan op laag 0 (tracé lengte 66m)
Station op laag 1 (tracé lengte 41m)
Rangeerterrein op laag 2 (tracé lengte 35m)

Hellingen van hoofdbaan naar het station op laag 1 (tracé lengte 20m)
Hellingen van hoofdbaan naar rangeerterrein op laag 2 via aansluiting op laag 1 (tracé lengte 20m)

Bruggen traject in hoofdbaan op laag 0 (tracé lengte 18m)


Baan in volle glorie

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De aanpassing van station West vordert gestaag. Zodra de nieuwe secties weer zijn aangesloten op de terugmelders kan de MDF voor de rangeerlaag er op.

Diverse wissels moeten later nog wel geëlektrificeerd en geautomatiseerd worden.

De 3 uitloopspoortjes zijn ook definitief verwijderd.

Nu alleen even wachten op de benodigde spoormaterialen.  :)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu we toch moeten wachten op de spoormaterialen voor de aanpassing van station 'West' en ik toch een keer aan de rubber fase twee moet beginnen, waarom nu dan niet.

Alle sporen en bruggen zijn daarom zojuist verwijderd en logisch weggelegd zodat het terugleggen enigszins wat sneller gaat dan alle spoordelen van elkaar losmaken.

De nieuwe rubberrol kwam vandaag ook binnen dus we hoeven niet meer te letten op de vierkante centimeter.  ;)

Alleen eerst ff de restanten opmaken.


Zuidoost hoek


Noordoost hoek


Noordwest hoek

En het moet eerst een puinhoop zijn om ...

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het laatste stuk rubber ligt op de oorspronkelijke speelbaan.

Als goed is heb ik nog genoeg voor de rangeerlaag. De restanten nog maar even bewaard, kan je altijd nog bogen mee dichtleggen.  :)

Nu de sporen nog aansluiten op de terugmelders en we kunnen rijden.

Hoop dit weekend de boel rijdend te hebben met Win Digipet. Al is het met een vereenvoudigd 'rij programma'.

De rolbrug en draaischijf zijn wel voorbereid op automatisch rijden maar of ik dat bij deze speelbaan ten uitvoer ga brengen weet ik nog niet.

Maar zeg nooit nooit.  ;)

De aansluitingen op laag 0 en laag 2 naar de nieuwe helling liggen er ook al in. In principe hoef ik alleen nog alle R4 en R5 boogstukken te hebben. Aan rechte stukken zal het voorlopig niet liggen verwacht ik zo.

De oude aansluitrails van de stations laag verwerk ik eerst in de hoofdbaan.

Zag op het forum al eerder het advies om een USB Loconet interface te gebruiken. Had via de RS232 vroeger wel eens wat reboots namelijk. Deze dus ook maar even bestellen.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
ligt de rails wel recht met die bacardi? ;) ;) ;)
groeten Quinten
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zal morgen ff kijken. Als ik weer nuchter ben.   :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Wat kan er nu verkeerd zijn aan een lekkere Bacardi Cola en met je treinbaan bezig zijn,  >:-D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is een legitiem stuk gereedschap.

Het is immers goed voor de creatieve geest.

En op zijn tijd ...

Morgen gaan we weer verder met de draadjes.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Gisteren de bruggen teruggeplaatst en vandaag de resterende terugmeld secties voorzien van draad en isolaties.

Helaas is de voedingskabel op (tussen booster en de laatste 2 terugmeld modules), dus het 'proefrijden' om de terugmeld adressen te inventariseren zit er morgen niet in.  :)

Opa heeft al wat extra hellingen dichtgezet en is ook aan de rest van de opbouw bezig.
Aan de voorkant van de stations laag komt er nog een stukje bij en de kale plek op de tafel links (foto 3) wordt ook overdekt.
De tafel zelf moet ook nog gestabiliseerd worden, daar zullen we ook een dag voor uittrekken.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dag Tim,

Wat een schitterend project is dit! Ik heb je berichten over deze baan nog maar et ontdekt. Geweldig! Het voorbeeld van Marklin, nog uit de jaren '80, ken ik heel goed. Ik heb er zelf vaak naar gekeken en over gedacht. Het is een baan waar het accent ligt op rijden in plaats van scenery bouwen. Heel anders dan veel banen op dit forum waar waarom niet net zo leuk?
Het resultaat van alle inspanningen tot op heden mag er zijn. Zeer indrukwekkend. De kleuren passen mooi bij elkaar en dan doel op de rubber onderlaag in combinatie met de C rails, draaischijf en rolbrug. Erg mooi gedaan en goed gekozen.
Ik blijf je zeker volgen, veel succes! :thumbup:

Marco
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank U!

Dat van het rubber en de C-Rails kleur is toevallig. Er stond in de artikelomschrijving van het rubber ondertapijt de kleur zwart benoemd.  :)

Er komt in verhouding denk zo'n 1% scenery. En dan voornamelijk in de vorm van ballast. 

Er worden wel nog wat accenten aan de opbouw aangebracht, welke dat zijn ziet men vanzelf.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Goed doordachte baan... je bent 1 volger rijker  :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wat een geweldige baan, en wat een moordzolder... Echt top!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wat goed bezig, vindt het echt mooi en groot worden.

Je zegt dat je werkt met een rubberen ondervloer, werkt dit beter dan met andere isolatie en zo ja hoe heet het en waar is het bijvoorbeeld verkrijgbaar.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie. Je hebt er een volger bij.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het rubber ondertapijt is Royale 550.
Per rol 10m2.

Het voordeel is dat het spoor goed blijft liggen en niet wegglijdt.
Iets optillen en je kan het wel makkelijk verleggen.
Dempt goed. Ben benieuwd naar het eindresultaat, eerst was 50% bedekt nu 100%.
Het verwerkt eenvoudig met een schaar of mes maar knippen is iets makkelijker.
Het geurt niet of nauwelijks.
Verkrijgbaar bij de tapijthandel.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Deze middag even de baan opnieuw in het antieke Win-Digipet 9.2 gezet.
De meeste tijd ging in het verzamelen van de terugmeld adressen met de oude vertrouwde V60 zitten.

De seinen heb ik voor het gemak even weggelaten, die heb ik toch nog niet, de moderne lichtseinen dan.
Semaforen genoeg maar ook die volgen later pas.

Voor de rest staat de baan er op.

De oude XP laptop is wat klein maar het past er op.  :)

Te zijner tijd komt er wel een nieuwe desktop met meerdere monitoren en een recentere versie van Win-Digipet.

Momenteel ben ik de routes en tours er in aan het knallen.



Er ligt wat spoor in de kamer en dat zie je ook terug op het scherm  :D

En dan moet het rangeerterrein nog boven op de tafel.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hehe Timaximus,

Indrukwekkende PC-toestand
(een type-voorbeeld van wat men hier te lande " gene kak" zou noemen)
veel programmeer-genot toegewenst  :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Strakke baan
Ik zou er me niet aan te zien beginnen om dat te automatiseren. Veel succes!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het automatiseren van deze speelbaan valt we mee hoor.
Geen complex manoeuvres of zo om te programmeren.
Verder werkt Win-Digipet wel prettig. Het is een oude versie maar het maken van de layout en de routes ging net als 10 jaar geleden vrij eenvoudig.


Vader "de scenery man anno 2004-2007" is weer lekker bezig met de Triplex, MDf enzo.  :)

Ik heb de elektrisch verbindingen tussen de terug melders en de sporen en de LocoNet kabels onder de tafel geordend en aansluitend de treinenzolder opgeruimd. De treinen liggen nu op de planken en de bouw materialen in de kisten, gesorteerd per fase op de bouw planning.

Komend weekend is de planning om de tafelconstructie verder te stabiliseren en geperforeerde platen aan te brengen onder de tafel zodat ik of de kleine niet meer kan blijven hangen in het spinnenweb aan draden.

De platen worden uiteraard eenvoudig te verwijderen zodat indien nodig aan de bekabeling gewerkt kan worden.

Op de foto's is alleen de aankleding van de hellingen te zien. De boel staat nog in de lijmtangen.
Onderkant zet ik pas op de foto als de boel dichtgelegd is, moet wel iets toonbaars zijn natuurlijk.  ;)







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Wauw wat een sporen, dat moet een genot zijn om tussen te staan.
Jammer dat het dak zo schuin loopt, Daar hebben wij modelspoorders altijd last van  :(

Succes met de verdere bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
-Tim:
Je bent een prachtige baan an het bouwen, ziet er zeer strak uit,  :thumbup:
Ga je die isolatie overal laten liggen of weghalen op de plaatsen waar er geen sporen liggen?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tim

Prachtig overzicht van je baan, het ziet er machtig uit al die sporen.  8o

Dat gaat mooi zijn als daar de locs gaan rijden als het klaar is.  :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Kan niet wachten tot hier treinen op rijden volautomatisch :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het schuine dak is waardeloos, daar kan ons hoofd over mee praten.   :|

De rubber ondertapijt blijft overal liggen, eventuele bodembedekking tussen en rondom de sporen wordt op het rubber gelegd.

Zodra de baan schoongemaakt is kunnen in principe de eerste treinen rijden.
De test loc rijdt op halve snelheid en blijft daardoor regelmatig staan. Een duwtje helpt dan, al zijn het op sommige stukken veel duwtjes.  :)

Aan de hand van de treinenloop in de test fase kan ik de posities van de spoorisolaties nog fine tunen, heb er nu een paar iets te ambitieus neergelegd voor sommige wissels. Die STOP secties moet ik dus verlengen door de spoor isolaties een spoordeel op te schuiven.

Er zaten ook nog wat dubbele terugmeld adressen in en ik was gisteren vergeten een terugmelder aan te sluiten op het LocoNet en te benoemen in de software. Duurde ff voordat ik dat doorhad, kwam wat adressen te kort bij het corrigeren van de terugmeld adressen.  8)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb even een tour gemaakt die de hele baan bestrijkt.

Zo kunnen de treinen naar hartenlust uitwijken indien ze anders op elkaar zouden moeten wachten zoals gisteren tijdens eerdere testritten.

Ik moet alleen nog een extra voorwaarde toevoegen aan de rit de helling op. Want die botst letterlijk met de rit naar beneden.  8)

Zette de IB even uit maar dat kon niet verhinderen dat de buffers even tegen elkaar stootte met een heldere klank. :)

Eerst die helling bug er uithalen en dan verder testen. Er is genoeg bufferruimte in de baan dus het aantal van 3 treinen zal ik opvoeren naar 6 en vervolgens 9 en kijken wat er overblijft.

De start en eind van de basis tour gebeurt op spoor 1 van het station. Nadat de basis tour ingesteld was zijn er bij elke splitsing alternatieve routes toegevoegd. Zo ontstond dit gevarieerde test rijschema. Ik moet de treinen nog verder finetunen met de Profiel editor.

Echt heerlijk dat sleutelen aan de parameters van dit geweldige programma (prehistorische versie uit 2006).
  :D

De route namen worden nog netter gecodeerd uiteraard. Net als de rest van de data records.







MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Opa heeft het dichtzetten van de hellingen afgerond. Ook de tunnelwand onder de rolbrug is geplaatst.

Ik zelf heb de verlichting van de meeste wissels aangesloten.
Zodra alles is aangesloten kan de onderkant van de tafel dichtgelegd worden zodat we nergens meer aan kunnen blijven hangen.

Aansluitend hebben we de tafelconstructie her en der wat verstevigd.

Volgens mij heb ik nu alle 'enkele' rijwegen er in staan en gelijk een nette notatie meegegeven en ben nu bezig om de testroutes wat uit te breiden en meer te variëren. Zal ook in dit geval het station gebruiken om de treinen te laten beginnen met de verschillende tours.

Het is 10 jaar geleden dat ik er voor het laatst mee gewerkt heb, met dat win-Digipet, en merk dat mijn geheugen ook wat brakker wordt. Hoe ging dat ook al weer. Gelukkig hebben we de handleiding nog, in het Nederlands vertaald door dhr. Kramer.  :)


Tunnel wand geplaatst


Mijn tijdelijke werkplek voor Win Digipet


Helling eilanden dichtgezet

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De laatste testritten met 5 treinen tegelijk zijn geslaagd. Dat wil zeggen op het scherm verliep alles prima.

Op de baan hadden we uiteraard te maken met echte verstoringen, zoals versleten rubbers, verkeerd aangesloten wissel op de tijdelijke magneetartikel decoder en wat haperende treinen door slecht contact. Een duwtje of het verplaatsen van een trein via de lucht bood dan uitkomst.

Uitgebreide schoonmaak volgt.  :)

De basis tour die ik gebruikt heb werkt in principe goed. Heb er ook een omleiding aan toegevoegd (licht grijs). Aanvullend heb ik een iets uitgebreidere tour gemaakt met nog een extra omleiding (donker grijs) welke ik nu ga testen.

Als het geheel redelijk werkt maken we uiteraard weer een filmpje.

Er zit ook een kort pendel traject in met de 'Hamburger' en dat werkte ook prima.
Moet alleen wel een wissel handmatig omzetten omdat er een oude wisselsteller defect is. Maar als men dat weet, en ik weet dat, dan hoeft dat geen probleem te zijn.

De ontbrekende wisselsteller en de 3 ontbrekende rail decoders zijn besteld.

De beveiliging voor de in twee richtingen bereden helling aan de noordkant en de in twee richtingen bereden lange hellingen aan de zuidkant, welke uit twee rijwegen bestaan, ben ik momenteel aan het toevoegen. Een opstopping is slechts een keer voorgekomen maar dat moet er nog uit.

De moeilijkheid zit hem even in de hellingen met twee rijwegen achter elkaar zodat deze beide geclaimd moeten worden door de trein die het eerst een helling deel aanspreekt. Anders treffen ze elkaar in het midden met catastrofale gevolgen!

Ten minste voor mij moeilijk omdat ik ff terug moet vallen op de handleiding en mijn interpretatie daarvan.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het test rijden verloopt steeds beter. Inmiddels met 6 treinen. Waarvan één pendeltrein, de 'Hamburger'.

De 'Hamburger' glijdt soms wat door als deze van de helling af komt zetten. Heb om die reden een remsectie verlengd. De 'Hamburger' loopt verder soepel en op mooie snelheid over het traject. Een tweede probleem treedt af en toe op bij een wissel in het onzichtbare gedeelte. Vermoedelijk schiet hij hier ook door. Dus daar moet ik mij nog even op richten.

Als ik het geheel aanschouw speelt de responsetijd van de software/laptop/IB combinatie vermoedelijk ook een rol.

Maar goed, letterlijk alles is antiek wat hardware en software betreft.  :)

Tijdens het testrijden reden er twee treinen met rap tempo, twee met rustig temp en 1 met een slakken gang. Dit resulteerde niet in problemen bij het kop staart rijden op de traject delen.

De 4 tours van en naar station West verliepen geheel tot hun eind. Ook de hellingen werden nu zonder problemen in twee richtingen bereden.

Wordt vervolgd...

Nu maar eerst de ontbrekende wisselsteller en de rail decoders inbouwen. Dat scheelt weer kruipen van de laptop naar het 'handwissel'.  ;)

MvG,

Timaximus