Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het is gelijk een ander aanzicht, mooi gedaan met die draadstangen. kan je mooi van hoogte stellen en kost minder. ;)  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Die draadstangen werken inderdaad prima. Alleen bij de keerbaan moet ik nog wat stellen, daar ontspoorde de koploper en ontkoppelde de BR78 steeds, dat is nu even opgelost met een opgevouwen A4-tje.  8)

Ik heb de baan verdeeld in 4 Booster secties. 3 zijn er in bedrijf, de vierde is voor het (kop) station.

Aansluitend deze avond wat test gereden, samen met DE Chef.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Toch leuk dat de perronschef alles mooi in het oog houd, anders zouden er ongelukken kunnen gebeuren.  :P  :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie ruimte en slim om eerst de complete verbouwing gedaan te hebben zodat je een schone afgewerkte ruimte hebt.

Groet,

Ronald
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb het sporenplan wat aangepast zodat de loopvakken nagenoeg hetzelfde blijven zoals ze nu zijn zonder de tweede laag. Alleen de locatie van de rolbrug en de draaischijf moet ik nog optimaliseren zodat deze meer in de hoeken komen te liggen. Het is wel prettig dat we nu vrij kunnen rondlopen en goed overzicht hebben op de baan. en dat is met het eerdere idee wat lastiger.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vanmiddag even het rubber ondertapijt opgehaald. En het doet wat het moet doen, het geluid dempen. Wat een verschil.  ;)

Zodra de ICE van het hout op de rubber mat komt hoor je de motoren zoomen en wat geruis van de wielen over de spoorstaven.

Ik had liever de gladde versie gehad omdat deze mooier en strak oogt zonder scenery (mijn voorkeur). Maar goed het spoor ligt in xy- lekker vast zonder te schroeven en hier blijft eventuele scenery weer goed aan plakken (voorkeur opa).

En die andere opzichter zal het wel weer met opa eens zijn, vermoed ik.  :D



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik denk dat we voorlopig deze indeling voor de tijdelijke speeltafel hanteren.

Zo houden we overzicht en kunnen we vrij rondlopen.

En alle spielerei is in het midden geconcentreerd.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De bijgewerkte 3D impressie van de tijdelijke speelbaan in wording.

Niveaus:
0 - Hoofdbaan op +700mm.
1 - Station, draaischijf op +850mm.
2 - Rolbrug op +900mm.
3 - De nog nader te bepalen LISSY speelbaan komt vermoedelijk ergens boven de tafel, of ik deze twee speelbanen dan koppel weet ik nog niet. Maar het kan ook zijn dat ik de twee systemen door elkaar heen laat lopen zodat de LISSY besturing de PC besturing manipuleert/beïnvloed en andersom.
4 - De nog nader te bepalen opstelsporen/schaduwstation komt vermoedelijk ergens onder of boven de tafel (het mag van mij ook in de lucht). 8)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist even wat paalfundaties en balken geplaatst voor de stations laag. Daarvoor gebruik ik reststukken vuren.

Tevens toch maar een aftakking geplaatst nabij de boogbrug voor een klein schaduwstation (ca. 8 sporen), op de foto vlak voor de neus van de 'Koploper'. Mis toch wel wat parkeerruimte.

En, we bouwen weer als vroeger, veel plannen maar daarnaast lekker impulsief (bij)bouwen naar hartelust, of te wel het gaat weer fantastisch!  :-)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
ziet er strak uit !
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lekker bezig en beter teveel rails dan te weinig rails denk ik altijd maar. ;) ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
... ligt er veel rails dan?

Ik heb het sporenplan iets aangepast zodat aan beide kanten van het station een loc kan omlopen. Daarvoor komen er wel 3 brugdelen met R1 in de baan. ;)

Let ff niet op het verschil in spoor in SCARM en op de plaat, wat in SCARM staat is nog niet 100% definitief en wat op de plaat ligt is ff neergekwakt ter illustratie.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De tafel laag voor het station, op +150mm t.o.v. de hoofdbaan, is gereed. Ik heb het sporenplan wat aangepast om ook een spoor met voldoende lengte voor de 207 cm lange ICE treinstel te creëren. De lengte van dat spoor is 220 cm rechtstand. Ik pas SCARM daar later wel op aan i.v.m. de handige stuklijst.

Ik zal binnenkort wat bruggen en pijlers bestellen bij de Modeltreinexpress voor de 'groene' helling. In de tussentijd kunnen we ons storten op de hellingen aan de zuidzijde bij het raam.

De rolbrug en draaischijf komen op een soort van bijzettafel die deels over het tafeldeel voor de hoofdbaan komt te staan. Deze zullen we als laatste aan het geheel toevoegen.

Aan de noordzijde, foto 1, liggen nu 3 linkse wissels. De middelste wordt vervangen door een kruiswissel en direct daaraan komt een staartje met R1 op brugdelen richting de muur voor een omlopende loc.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zo dat is een mooie ruimte geworden  :thumbup:.
Je baanplan ziet er ook gevarieerd uit, mooie lange lengtes en overal makkelijk bij te komen.

Heb je ook al plannen voor je scenery?

Blijf dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De rolbrug heb ik wat gedraaid omdat deze niet mooi uitkwam zo schuin over de hoofdbaan.

Hij ligt nu in lijn met het tafeldeel eronder.

Zo blijft een specifiek deel van de hoofdbaan toch goed zichtbaar vanaf de Control locatie.

De draaischijf komt nagenoeg op de geplande locatie.




De tafeldelen onder de station en depot laag zijn goed toegankelijk gemaakt door de open constructie.




Er kan begonnen worden aan de 3 hellingen.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb nog niet nagedacht over de scenery!  :D

Nog geen seconde, nou ja misschien één milliseconde.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik zie dat jij je rails ook met Bacardi schoonpoetst, doe ik ook al jaren, gaat goed hè! ;)
Wordt een mooie uitgestrekte baan!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Yep! Gaat prima.  ;)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist even het sporenschema aangepast in SCARM zoals het er nu bij ligt op de tafel, op de nog te realiseren delen na uiteraard.

En gelijk ook maar even het aantal terugmelders bepaald. Alle terugmeldmodules zijn op voorraad, aangenomen dat ze nog werken nar 8 jaar.  8)

Ik zou de automatisering eenvoudig houden dus de draaischijf en rolbrug blijven waarschijnlijk hand bediend. Al kan dat natuurlijk veranderen want mijn handen jeuken om de zooi te automatiseren.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Tempo zit er lekker in.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat ziet er  :thumbup: uit!
Mooie grote baan  ;)

Groetjes Bert
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Deze ga ik ook eens volgen ziet er veelbelovend uit!!!!

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb de bijzettafel waar de draaischijf op komt te liggen er ook maar even bij gezet.

Zodra de uiterste sporen er op liggen van de waaier dan kan ik de multiplex platen definitief aftekenen en de bijzettafel verder vervaardigen.

Er ontstaat een klein schiereiland waar we heel makkelijk omheen kunnen lopen.

Het schiereiland volgt de contouren van de waaier en de draaischijf zodat je daar geen scherpe tafel punten hebt.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het laatste tafeldeel, het bijzettafeltje voor de draaischijf, is klaar. Wat rest aan 'figuurzagen' zijn de 3 hellingen.



Nu maar ff een avondje rijden.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De bouw evolueert goed en snel,  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Snel? Als opa had geholpen de afgelopen week waren we al klaar geweest.  :P

Maar het gaat lekker zo op mijn gemakkie bouwen. En dat bevalt prima.

Zaterdag mag opa weer helpen met de hellingen zodra we klaar zijn met de geplande renovatiewerkzaamheden aan het huis. :) 

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
hoi timaximus,
zojuist je draadje ontdekt en wat een prachtige baan heb je bedacht, lekker groot ook. met draaischijf EN rolbrug. ik ben heel heel heel heel erg benieuwd wat je er van gaat maken en ga je zekerweten volgen :thumbup: :thumbup: :thumbup:
succes met de bouw van je baan.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
weeral goed gewerkt, je draaischijf staat daar mooi.  :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank allen voor de positieve reacties tot nu toe.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Maarruh... zijn je draaischijf en rolbrug niet een beetje rottig bereikbaar? Je moet 3x "steken" om er te komen, of zie ik iets over 't hoofd? :?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat ziet u goed. Ik heb de rolbrug en draaischijf behoorlijk geïsoleerd opgesteld t.o.v. de baan. Zeker t.o.v. spoor 1 en 2 vooraan.

Vind dat zelf geen probleem maar als u suggesties heeft ... ik hoor ze graag.

Is wel leuk om te automatiseren hoor dat ontkoppelen en rangeren.

Ik heb wel een extra uitloopspoor gelegd naast de rolbrug. Als en loc uit een van de depots komt laat ik deze naar een vrij opstelspoor lopen. En daarna op commando naar een stations spoor om een trein op te pikken. Daar is ook dat MDF kastje voor met al die glimmende RVS knopjes.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Beetje met wissels schuiven lijkt me jou toch wel toevertrouwd, zeker als ik de rest van je baan zie!?!
De gele sporen 3 en 4 zijn vanaf rechts onbereikbaar, en als er vanaf links een trein deze sporen op rijdt kan deze vervolgens nergens heen -behalve terug- of is dat juist een doordachte keuze om lekker te rangeren/loc's om te laten lopen?
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik zal het station nog wel toelichten. Want sommige sporen kunnen alleen doorrijden of pendelen met twee koppige treinstellen. Andere zijn voor wisselen/omlopen van loc. Dat is de gedachte, variatie aan trein bewegingen.

Ik heb voor elke helling, blauw en rood, ook twee sporen toebedeeld. Met daartussen een koppeling via wissels voor het gedeeld omlopen.

De hellingen zijn twee richtingsverkeer.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Oké duidelijk, er is dus wel degelijk goed over nagedacht ;)
Ben benieuwd hoe het verder gaat!
Succes!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag maar even de draaischijf ingedecoupeerd. En ook maar gelijk de brugdelen en pijlers voor de 'groene' helling besteld bij onze vrienden in Vlaardingen.  :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hoi Timaximus

Ik lees dit draadje al een tijdje mee en vind dat je een mooi baanplan hebt en een fraaie onderbouw. :thumbup:
1 ding vind ik niet mooi je plaatsbepaling van je draaischijf, nu zit je dadelijk tegen de achterkant van de locloods aan te kijken, ik zou het omdraaIen.
is niet als negatief bedoeld maar mijn mening

Mvg
Koos
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Je gaat lekker Timaximus. :thumbup:
De rolbrug en draaischijf zien er goed uit zo vooral de rolbrug vindt ik mooi. :) :)
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik sta voornamelijk in het midden tussen de treinen hoor. Effe onder de tafel doorkruipen. De foto is genomen bij de deuropening. Daar kan je natuurlijk ook wel staan om rond te kijken.

Ik waardeer jullie mening. Zo komt men vaak op nieuwe inzichten.


Ik weet overigens nog niet of ik lokloodsen plaats. Tenminste, voorlopig niet.

En er kan uiteraard altijd wel ergens een puistje aan de zijkant aan getimmerd worden voor een lokloods.

Ik ben zelf ook wel content met deze tafelopbouw. Veel bewegingsruimte er onder. En heel licht. De poten staan her en der wel wat scheef maar dat trekken we nog recht met de fixaties. De meeste poten in het midden van de tafeldelen staan geen eens op de grond (nog ff de stelvoetjes uitdraaien).  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist even alle hellingen neergelegd wat spoor betreft.

Ook de rangeer staart voor de stations laag ligt klaar, deze plaatsen we overigens gewoon op rechtopstaande grijs geverfde MDF plankjes.

Alle brugdelen voor de 'groene' helling liggen ook op hun plaats en de afgepaste pijlers staan er naast.

Dus we kunnen weer decouperen, boren, en draadeindjes slijpen en sleutelen.

Mag ook weer carrosserieringen en moeren M6 halen bij de bouwmarkt zien ik. :)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ziet er weer super geklust uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Daar word ook hard gewerkt, ziet er weer topi uit hoor.  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :thumbup:
mooie baan wordt dit, tof om te volgen!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist even de 'groene' helling opgezet. Alleen balen dat de Formido om 8 uur dicht is, wilde vanavond het station op kunnen rijden. Maar goed morgen weer een dag.

Ik ben overigens zelf content met de bruggen hoek van de baan. Heeft wel iets.  :)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Je baan vordert lekker en ziet er goed en verzorgd uit. :thumbup:
De laatste foto van je rolbrug is schitterend. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dank U!

Het gaat om de bruggenpartij op de achtergrond hè. :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Complimenten over de bouw van je baan, toppie,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
 :D :D
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooie bruggen ook :P
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zou nog wel een beveiliging plaatsen bij de draaischijf ook nu.
Deze is nu een mooie springplank het ravijn in.

Groeten,
Ton.