Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zolderbaan 5,1 x 1,8 meter in klassieke Marklin stijl (nu wel)

Gestart door Timaximus zaterdag 07 maart 2015, 16:16:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nee dat ga ik niet doen, muren bekladden.  :)

Er komt een paneel tegen de muur en daarop komt de poster.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zo, het is weer tijd voor de zomer stop wat modelspoor betreft.

Ik zou zeggen tot in het najaar modelspoor vrienden.

Nu verder met de andere 2 hobby's.

Al zal de meeste hobby tijd achter de PC zijn. :)



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het seizoen is ook voor ons weer begonnen.  :)

Om de een of andere reden rijdt de nieuwe aanwinst super op een baan waar al 8 maanden niet op gereden is.

Ze moet nog wel een eigen 'route' krijgen.


'Edelweis' is gearriveerd op station 'Centraal'

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Mooi dat het seizoen weer begonnen is dan kan ik weer uitkijken naar de aankomende update's. :P
En veel rijplezier toegewenst met de nieuwe aanwinst de Ram TEE. :thumbup:

Groet Michel

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Top, benieuwd weer naar de vorderingen.
Ook knap dat je er in de zomer niet naar omkijkt.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Citaat van: Timaximus op maandag 02 november 2020, 16:32:53
Het seizoen is ook voor ons weer begonnen.  :)

Om de een of andere reden rijdt de nieuwe aanwinst super op een baan waar al 8 maanden niet op gereden is.

Ze moet nog wel een eigen 'route' krijgen.


'Edelweis' is gearriveerd op station 'Centraal'

MvG,

Timaximus
Welcome back, Tim! Leuk dat jullie er weer zijn!
En ligt je baan in een cleanroom of zo, dat alles nog goed rijdt na zo'n lange stilstand? Ik heb hier de pech dat ik de zolder moet delen met waslijnen en wasdroger :?...
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Welkom terug  :thumbup:
Ga ook weer lekker meekijken komende winter 🙂

Moet zeggen dat mijn baan de zomerstop (zomerstof) ook heel goed heeft overleefd, ook hier rijd alles gelijk weer vrolijk verder..
De reden? Ik doe niks anders dan anders, zonwering naar beneden en deur gesloten houden.
Misschien is er minder fijnstof in de lucht vanwege COVID?.

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja die wasdroger, maar ook droog wasgoed, zijn grote stof vormers.

De deur met de voorzolder hier, waar ook de was hangt, is altijd dicht. En die keren dat ik 5 tellen in de kamer ben geweest zijn op 1 hand te tellen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
In afwachting van de materialen (onderweg met DHL) heb ik de spoorgeometrie van de uitbreiding iets aangepast.

Het enkelsporige traject dat straks vanaf de hoofdbaan naar deze uitbreiding loopt laat ik deels parallel meelopen met de bruggen in de hoofdbaan. Dit is nodig omdat er pijlers tussen de sporen beneden komen te staan en die iets uit lijn liggen van de verhoging waar deze uitbreiding op komt. Daarover later meer.

De korte rail stukjes die ik daarvoor nodig heb kan ik mooi gebruiken voor het creeren van 3 massa detectie punten (TM1 t/m TM3) voor een vloeiende trein beweging. Op dat stuk kan dan een (rangeer)locomotief wachten.

Ik bouw eerst deze uitbreiding en plan daarna pas het tracé richting de aanlsuiting achter de spiraal. Misschien met K-Rail, maar dat beslis ik later.


Aangepaste spoorgeometrie

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Welkom terug Tim, lekker terug uit de zomer slaap.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Inderdaad 'zomerslaap'.  :)

Ik moet nog wat plaatmateriaal en vuren latjes halen bij de bouwmarkt maar dan kunnen we beginnen.

Met de onderstaande foto hoop ik mijn bovenstaande verhaal wat verduidelijkt te hebben.

Je ziet het spoor beneden op de hoofdbaan schuin liggen t.o.v. de rand. Dat lossen we op door de huidige 94mm rechtstand in de S-boog onder de brug te vervangen door 2x64mm rechtstand.

Dan staan de pilaren PVR vrij. Nu hoeven ze niet zo dik natuurlijk maar deze rollen heb ik liggen en zijn stevig. Het is de kern van de sticker rollen voor de sticker printer.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het hoofdspoor loopt netjes op deze manier, maar ik ben wel benieuwd naar de bedoeling van twee van de wissels - zie het onderstaande plaatje. Of zouden het ook rechten kunnen zijn? In dat geval heb je in het hoofdspoor ook niet of nauwelijks korte bochtjes en rechte passtukjes nodig.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Dat kleurenveld wordt een wachtspoortje. Daar kan een loc wachten om een trein op te pakken die door een rangeer lok is getrokken vanaf de opstelsporen links.

Dan hoeft de trein niet achterwaarts retour hoofdbaan.

Een andere trein die binnenkomt kan via de wissels een wachtende loc passeren.

Er worden meer trein acties uitgevoerd hoor straks maar dit is één van de maneouvres.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag een deel van de spoormaterialen binnengekregen. De rest volgt nog. Het is op de ontkoppelrails na allemaal gebruikt materiaal. En dat ziet er nog best redelijk uit.

Ik miste overigens nog twee spoor delen in de eigen voorraad. Die worden naar verwachting met de rest geleverd.

Ik moet nu eerst de verhoging links opbouwen met triplex en een vuren frame voordat de rest van de sporen neergelegd kunnen worden. Ook deze sporen komen op het bekende rubber ondertapijt te liggen.

De 9 wissels en de de 6 ontkoppelrails worden straks bediend met een schakelmodule van Uhlenbrock.

De 10 extra rangeerseinen en het ene hoofdsein worden weer van Märklin en hebben dus hun eigen aansturing.

Verder moet ik even kijken wat ik als materiaal voor het betonnen kunstwerk voor de baan ga gebruiken. Normaliter doen wij alles met hout. Maar nu moet er wat geshaped gaan worden met schuine vlakken bij de oplegpunten op de steunpilaren.



Impressie van de toekomstige opstelsporen rechts.


Aan de muur boven de opstelsporen rechts plaats ik denk toch maar 2 extra planken voor documentatie en materiaal. Dat ligt nu op de lastig bereikbare plank die straks verdwijnt. Moet nu steeds over de baan heen buigen om wat te pakken.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag is de wand geplaatst. Ik heb deze 5mm hoger gehouden zodat hier straks het ondertapijt achter valt en strookt.

Op het bestaande gedeelte rechts is dat niet het geval maar daar plakken we nog wel iets tegen aan dat doorsteekt.





Verder manifesteerde zich ook een RAM(p) scenario af omdat ik nog steeds geen correctie heb aangebracht in de treinrit met betreking tot lange treinen die baanvaklengtes overschreiden. Die container trein is te lang voor dat baanvak maar geeft de vorige route wel vrij.

De juiste route zit wel in de verzameling routes maar nog niet in deze treinrit.





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zojuist de opleglat aan de wandjes gelijmt en het frame in elkaar gezet.

Dit frame zet ik op de moeilijk toegankelijke schap en daarop komen de plaatjes triplex.

Zodra de lijm droog is zometeen zaag ik de paneeltjes er in en kan het rubber ondertapijt er op.

Daarna begint het echte werk en dat is de toerit vanaf de hoofdbaan. Dat is wat meerwerk.  :)





MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Wederom weer genoten van je vorderingen wat er weer mooi en prachtig gemaakt uitziet. :) :thumbup:
En nu maar snel overal de juiste verzameling routes invullen zodat dit soort ongevallen niet meer voorkomen in de toekomst. :D
Verder ben ik erg benieuwd naar de toerit vanaf de hoofdbaan het is wat meer werk schreef je maar het resultaat zal dan ook erg fraai zijn denk ik.

Succes met de verdere bouwvorderingen.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De ruwbouw van de uitbreiding is gereed. Ik zal later nog een foto plaatsen.

Zoonlief zit momenteel op mijn PC Minecraft te spelen.  :)

Ik overweeg ook het sporenplan nog wat te wijzigen zodat de opstel en rangeerlengtes wat meer overeenkomen.

Maar daarvoor heb ik wel een extra driewegwissel en een extra links wissel nodig.

MvG,

Timaximus

Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De laatste post voor vandaag.  :)

Ik heb wat neergelegd en ga voor de spoor layout in de bijlage.

Toch maar geen 3-weg wissel. Maar wel een omloop mogelijkheid er aan toegevoegd.

De effectieve lengte voor een losse staart is 1,5m (achter een loc.)

De effectieve lengte voor vaste (keer) treinstellen ligt tussen de 1,5 en 2,1m (ICE).

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zoals gezegd nog de foto's van het eindresultaat. Zie onderaan.

Voor de toerit ga ik experimentern met R=1114,6 mm. Om het risico wat in te dekken doe ik dat gefaceerd, dus eerst tot aan de groene pijl.

Rood is R=1114,6 mm (24912) en blauw is R=643,6 mm (24530).






De rode in witte pijl zijn de twee locaties die met elkaar verbonden moeten worden via het bovenstaande tracé.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Even wat anders dan bouwen, ik had al enige tijd problemen met de BR218 (39180) loc.

Vandaag na wat onderzoek kwam de massa als verdachte in beeld. Ik heb de plus met een krokodillenklem op de sleper aangesloten en de minus met een krokodillenklem op de massa kabelschoen op het draaistel. De motor draaide daarna vloeiend.

Daarna ben ik op zoek gegaan naar de massa veertjes. Die heb ik niet gevonden. Wat ik wel vond was een halve fles olie in het draaistel. Na dat er uit geveegd te hebben wat rond gereden, en daarbij waren de haperingen met 80% afgenomen.

Wederom de draaistellen er af gehaald, tenminste de afdekplaat, en wederom schoon gemaakt. Dat resulteerde in een nog betere loop.

Het is nog niet 100% maar ben blij dat ik de mogelijke oorzaak van het probleem heb gevonden.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag de laatste onderdelen binnengekregen om de rolbrug hopelijk wat stiller te krijgen.

Een Faulhaber motortje en wat toebehoren.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heden middag de moeite genomen om de treinritten voor de (te) lange container treinen aan te passen. De container trein, in dit geval de E50, rijdt nu netjes over dit bewuste baanvak heen.

De baanvakken zijn uitgelegd op staarten van minimaal 1,5m dus excl. Loc. Dat betekent dat het kleinste baanvak, in dit geval ook het probleem baanvak, een trein kan hanteren van 1,8m. De bufferzones niet meegerekend.

Verder hier en daar seinbeelden gecorrigeert en de rijsnelheden over gebogen wissels verlaagd in WDP.

Ook de uitbreiding staat inmiddels in WDP en dat is ook wel het matje voor het kleine 17,3" laptop scherm. Dus toch maar kijken voor een nieuwe mini PC en groter scherm met touch. Bijvoorbeeld een compacte NUC met draadloos toetsenbord en muis en een 27" iiyama touch schermpje.

Ook net de bevestiging gekregen dat de DHL binnenkort met de spullen voor de uitbreiding op de oprit zal staan. Al heb ik reeds een aardige to do list voor andere werkzaamheden dus vervelen hoeven we ons niet de komende maanden.  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
De opstel sporen liggen dus er kan een begin gemaakt gaan worden aan de toerit.

Zo te zien gaat deze mix van boogstralen aardig uitkomen zo om de spiraal heen. Om daar weer aan te sluiten op de oude toerit tot het station van de vorige baan.

Voor de R5 bogen heb ik in principe al gezaagde delen over van de vorige baan. Voor de R=1114,6mm zal ik nieuwe boogsegmenten moeten zagen. Daarna is het een kwestie van koppelen en ondersteunen met tijdelijke palen. Later als de boogsegmenten afgewerkt zijn tot een soort van nette betonconstructie aanzicht kunnen de tijdelijke palen vervangen worden door strategisch geplaatste nette pijlers.

Nu voor de indicatie en de foto staat het even op blokken van zoonlief. Ik mocht ze wel even lenen van hem, aardig hè!  :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ondanks de Sinterklaas tijd toch maar even de stoute schoenen aangetrokken.  >:-D

Ik stoorde mij al een tijdje aan de oude PC configuratie dus toch maar een HP Slim line desktop (i5,8GB,512SSD) met iiyama 23,6" Touch screen en draadloos HP toetsenbord besteld bij de koele blauwe winkel. Als goed is komt deze morgen.

Verder ga ik ook voor het eerst werken met EPS. Dit i.v.m. de toerit vanaf de hoofdbaan naar de uitbreiding.

Dus ook een EPS cutter via de site van meneer Besos besteld voor een klein prijsje. Het is niet zo een profi cutter met zo'n snijblad maar een metalen pen. Ben wel benieuwd hoe deze vanavond door de EPS snijdt. Misschien wel niet.  :)

Bij de Hornbach hebben ze wel een betaalbare cutter met snijblad voor pak hem beet €70,- Maar die haal ik pas als ik meer met EPS ga doen. Misschien bevalt het mij niet. Wij zijn natuurlijk hout liefhebbers.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
over de snijkracht zou ik me geen zorgen maken, eerder over de dampen die vrijkomen, ik snij meestal buiten of met mondmasker;
ik heb dezelfde cutter als iTom, en ik ben er tevreden over;
https://nl.aliexpress.com/item/33049785649.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.4ea54c4dzIuool


mvg,
Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ok Michel,

Dan komt het goed met het snijden. Dat van die dampen inderdaad, dan maar binnen aftekenen en in de tuin snijden.

Daar zagen we ook meestal het hout overigens.  :)

Maar ben wel nieuwschierig naar de snij prestaties.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nou hij snijdt hoor, die polystyreen snijder!

Als een hete naald door EPS zullen we maar zeggen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Nu ik toch zo een EPS snijder heb gelijk maar een 4 tal EPS platen gebruikt voor de Sinterklaas surprise van zoonlief voor een klasgenootje. Het moest een paard worden. Aan de buitenkant van het EPS 'paard' zitten dikke karton platen om het EPS tegen afbrokkelen te beschermen. Aan één kant zit een luikje voor de toegang tot de cadeautjes.

Na deze verplichting (:D), kon ik eindelijk het geleverde restje spoor materiaal voor de toerit uitpakken en de nieuwe computer installeren.

De nieuwe PC voor de modeltreinen is een verademing, geen blazende ventilator meer van de laptop. Sterker nog ik hoor helemaal niets.  :)

Ook de nieuwe monitor is een fijne aankoop. Groter beeld en haarscherp.

Deze configuratie kan ik ook wat praktischer neerzetten op de tafel. Heb nu een beter zicht over het station.

WDP 2018 staat er ook al op. Moet alleen via de NAS nog even de Backup binnenhalen en kunnen we naar alle waarschijnlijkheid weer rijden.

Nu alleen de 12 lichtseinen nog, maar die kunnen wel even wachten tot nieuwe jaar. Moet nu eerst de toerit gaan bouwen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Fraai  :thumbup: :)

Misschien al eerder vermeld, maar wordt dit een baan zonder scenery, of zit dat ook nog in de planning?

En heb je de monitor vastgezet, ik zou bang zijn om hem om te stoten (ken mezelf)☺️
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
zeer geslaagde manier om je draaischijf weg te werken!
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Mooi commandocentrum heb je gemaakt zo midden in de baan. :thumbup:
Goed om te lezen dat je tevreden bent over de nieuwe geruisloze pc werkt toch een stuk lekkerder en aangenamer.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja ik ben er heel blij mee. Vooral met dat wat grotere scherm. Alles is veel duidelijker nu dus ik hoef niet meer te turen en dat geeft rust.

Ik had dit veel eerder kunnen en moeten doen. Maar ik besteedde mijn budget liever aan spoor, digitale componenten en treinen. Daardoor bleef je wat langer doormodderen met een oude laptop met 17,3" scherm.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik zat mijn eigen bijdrage zonet in jouw topic te typen Michel.  Sorry. :)

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het scherm staat best solide Barry. Maar zekeren kan nooit kwaad. Zal eens kijken wat ik daar het beste voor kan gebruiken.

Ik moet de PC ook nog een stopcontact geven die buiten de hoofdschakelaar om gaat door een lasdoosje te plaatsen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Een stille PC is goud waard, en een touchscreen werkt best wel fijn, hoewel een muis soms handiger is.
Ik vermoed maar zo dat je hiermee veel plezier gaat beleven  :thumbup:
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Zo, de testbundel XPS is ook binnen. Ik heb zo ingeschat genoeg voor 3 prototypen toeritten.  :)

De toerit maak ik niet van EPS, het EPS gebruik ik voor de taluds her en der op de baan.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Veel plezier met het maken van de 3 prototypen toeritten. :thumbup:
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
...Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat....

Ik ook.  :)

Ik wou het bij één prototype laten Michel.

Maar zo ik heb wat buffer voor fouten tijdens de bouw.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik kon het niet laten om alvast een paar boog segmenten van de toerit te snijden met de Foam cutter. Nog één en ik ben bij de geplande groene pijl aanbeland.

Naast het snijden met de cutter gaat het ook prima met een ijzerzaagje voor de rechte snedes.

En je kan het XPS nabewerken met schuurpapier.

Verder kan je het ook nog bewerken met een soldeerbout met zelfgemaakte profiel stiften. Bijvoorbeeld ronde hoeken/randen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Het zal ook lekker stil zijn denk ik.
Lijkt me ideaal materiaal om te verwerken.
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ja daar was ik ook even benieuwd naar, de verwerkbaarheid. Het is voor het eerst dat ik er zelf mee werk. Maar vele draadjes behandelen dit materiaal.

Nu proberen een paar pijlers met oplegpunten te maken van op elkaar gelijmde platen. Moet morgen wel eerst wat tubes poly lijm halen.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Ik heb voor het eerste deel van de toerit de pijlers gereed. Eentje heb ik als proef een betonkleur gegeven met Faller verf.

Tussen de rode en gele pijl wordt de ligger 2 lagen dik. Dit deel probeer ik uit een stuk te vervaardigen zodat de huidige twee boogsegmenten overlapt worden en daarmee aan elkaar worden gelijmt. Ook laat ik de uiteinden dan iets doorsteken zodat er een oplegpunt ontstaat voor de aanliggende enkellaags liggers

Zodra deze sandwich ligger gelijmt is worden de zijkanten geschuurd tot deze stroken. Door de hitte van de EPS cutter wordt de rand afgerond en dat moet ik wegschuren.

Het kan ook zijn dat ik deze bogen helemaal opnieuw uitsnijdt maar dan breder. Dan heb ik meer materiaal om het mooi strokend te schuren. Dit hangt af van wat ik uiteindelijk overhoud aan breedte.

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Vandaag na enig gestrubbel met de toerit de spoor geometrie wat aangepast. Ik heb het spoor dit keer maar even uitgelegd op de tafel en met behulp van lege seindoosjes enigsins op hoogte gebracht.

Ik kom zo op de foto aardig uit bij de oude oprit achter de spiraal. Nu gaat dat nog veranderen (ervaring) zodra je echt je spoor zuiver op hoogte gaat leggen natuurlijk want al die zakken die er nu inzitten trekken de bogen uit de riedel.

Maar er zit ook een kort stukje recht tussen, naast de spiraal bij de muur, daar kan ik nog smokkelen met andere lengte passtukjes.

Het hellingspercentage heb ik even met SCARM bepaald en die vallen onder de maximale waarde van 3%.

De verticale afstand tussen de kruisende sporen wordt weer 10cm.

Verder ook de rolbrug onklaar gemaakt door de motor er uit te knippen. Als ik dat niet doe dan is die brug volgend jaar nog niet omgebouwd. En als ik hem nu wil gebruiken binnen de treinenloop moet ik wel eerst de nieuwe Faulhaber er in bouwen.  ;)

Legenda sporenplan rechts:
Grijs=helling 2,1% (van +17 naar +20cm boven maaiveld),
Rood= vlak op 20cm boven maaiveld,
Blauw=helling 2,6% (van +13 naar +20cm boven maaiveld).

Legenda sporenplan links:
Blauw zijn bogen R=643,6mm,
Rood zijn bogen R=1114,6mm,
Magenta is boog R=515mm,
Groen is boog R=437,5mm,
Zwart is rechtstand.



MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Heden morgen begonnen met het bouwrijp maken van het tracé voor de toerit.

Het gat naast de spiraal wordt daarvoor netjes dichtgelegd.

Ook het landhoofd bij de aansluiting op de uitbreiding is in aanbouw.

Aansluitend komt overal nog het rubber ondertapijt op te liggen.

Daarna moet ik een hele berg talud's gaan vervaardigen met de XPS platen. Ik wil namelijk de pijlers her en der deels verzinken in een talud. Het talud laat ik dan doorglooien bij de 90° bocht tussen de bruggen partijden zo 'de Put' in. Dat doe ik ook aan de kant van de spiraal.

De opstaande wand rechts van de uitbreiding ga ik denk ook maar bekleden als damwand.

Links wordt het alleen beschilderd met de beton look verf van Faller i.v.m. het PVR.

Verder heb ik de geplande 2x64mm rechtstandjes in de S-boog onder de brug aangebracht. Daardoor ligt het buitenste spoor niet meer schuin en is er plotseling voldoende ruimte ontstaan voor een halte perron tussen de sporen.  ;)

MvG,

Timaximus   
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hi Timaximus,

Toevallig hier terecht gekomen en helemaal door gebladerd/gelezen erg interessant.

groet
Harald
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hallo Harald,

Mag ik zo vrij zijn te vragen welk aspect u interessant vind?  :)

Hierbij ook maar gelijk de laatste foto voor vandaag. Het landhoofd is dicht. Oké de dekplaat ligt er naast maar hij is klaar en past. Nu nog ff de lijm laten drogen.

Voor de zijkant spiraal geldt hetzelfde.

Moet wel plaat bijhalen want dat is op. Dan kan ik de andere gaten rond de spiraal ook dichtleggen.

Ik zat ook met de betonrand op de damwand in mijn maag met betrekking tot wat kan je daar nu het beste voor kan gebruiken. Maar ik denk dat ook daarvoor het XPS geschikt is dus dat ga ik uitproberen. Het is met een scherp stanleymes en een rij goed te snijden.

Ik plak het nu stukje voor stukje vast zodat ik het kan buigen om zo de damwand contour te volgen. Als het goed vast blijft zitten is het daarna prima te schuren met heel fijn schuurpapier en te verven met de Faller beton look verf. 

MvG,

Timaximus
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Timaximus,

Je damwand ziet er mooi en strak uit.
Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat met de Faller betonverf eruit gaat zien.

Groet Michel
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Hi Timaximus,

Ik had al je achttien pagina doorgekeken en mijn indruk wat dat er over het algemeen er netjes wordt gebouwd.
Verder ideeën o.a. rubber ondervloer, spiraal netjes afgewerkt, mooie lange rij- en opstelsporen, valbeveiliging (dat wordt nog wel eens vergeten) ect.
Zelf heb ik een lijstje als geheugen, als ik zover ben.

groet
Harald
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Oké, bedankt voor de complimenten collegae.

Als het lukt met de XPS als betonrand heb ik een zorg minder.  :)

MvG,

Timaximus