Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Pagina's: 1 ... 12 13 [14]   Omlaag

Auteur Topic: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw  (gelezen 67099 keer)

Timaximus

• Vaste Gast
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
« Reactie #650 Gepost op: zondag 01 december 2019, 16:34:00 »

Zo we zijn weer begonnen, nou ja we zijn weer een keer sinds lange tijd op zolder geweest.  :)

Daar vonden we de doos met lichtseinen die deze winter geprogrammeerd, getest en geplaatst moeten worden langs de baan. Samen met alle vorm seinen.

Verder moeten er nog 20 licht inrijseinen besteld worden bij MTE. Dus dit wordt nog een aardige (sein)klus deze winter.

Als alles naar tevredenheid is afgerond dan kunnen we verder met de scenery in de volgende winter. De seinpalen kunnen dan van hun sokkel gehaald worden en weer veilig opgeborgen worden.

Zoonlief overigens was maar alvast begonnen met het leggen van sneeuw vlokken. B)

Nu weet ik niet meer precies wat de status is van het vorige project met de terugmelders, wisselaandrijvingen en de rail decoders. Dus dat wordt nog een leuke, wat uitzoeken/nalopen betreft, NOT!

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

JoBe

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #651 Gepost op: zondag 01 december 2019, 17:54:31 »

Veel plezier alvast en we kijken ernaar uit wat je ons gaat laten zien  :thumbup:
Mvg, Johan

Tijdperk I-II Duitsland 1905-1938; Ecos 50210; Rosoft S88; …

Mijn TESTBAAN !

BW Rheine

• Vaste Gast
« Reactie #652 Gepost op: zondag 01 december 2019, 18:24:28 »

Gelukkig, onze bouwer is weer terug, word weer genieten.
Gewoon met een bak thee en een rum-boon dit lekker volgen. :D
Gr
Ad

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Als het maar Zwitsers is.
« Reactie #653 Gepost op: zondag 01 december 2019, 18:32:37 »

@citaat
Hier sluit ik mij helemaal bij aan. :P

Groet Michel
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Timaximus

• Vaste Gast
« Reactie #654 Gepost op: zondag 08 december 2019, 16:13:09 »

Ben vandaag niet veel verder gekomen dan het plaatsen van de seinen in 'Wisselcomplex Zuid'.

De administratie in Excel bleek ook niet meer te kloppen. Die heb ik eerst bij moeten werken. Deze lijst gebruik ik straks om de seinen op het gewenste decoder adres in te stellen.

Ik heb nog één oud uitrijsein van de vorige digitale serie waarvan het seinvoetje nog niet voorzien was van een stekkertje maar vast gesoldeerd zat op de print. Dat hebben ze gelukkig verbeterd. De dipswitches hadden voor mij niet perse gehoeven maar is wel eenvoudiger in te stellen zo, ook achteraf mits de dipswitches toegankelijk blijven.

Het aansluiten en testen volgt binnenkort.

Klik op afbeelding voor vergrootte versie

Daarnaast ook even een snelle inspectie uitgevoerd onder de tafel om te bepalen waar ik ben gebleven. Voor zover ik heb kunnen zien ontbreken er nog 4 wisselaandrijvingen en moet ik nog redelijk wat terugmeld secties aansluiten in het station 'Centraal'. De hiervoor benodigde materialen zijn wel op voorraad.

Naast hoofdseinen plaats ik ook een redelijk aantal voorseinen. Deze zijn voor mij zelf zodat ik andere seinbeelden beter in de gaten kan houden vanuit een bepaalde zitpositie langs de baan (tafel).

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

• Vaste Gast
« Reactie #655 Gepost op: maandag 09 december 2019, 19:38:42 »

Zo, het installeren, instellen en aansluiten van deze Märklin lichtseinen gaat net zo rap als de rail decoders.

De decoders van de seinen heb ik eenvoudig op de spanlatten onder de keerlusmodule bevestigd met een tyrap.

De 4 uitrijseinen moeten nog geactiveerd worden en de 4 voorseinen worden weer gevoed vanuit de uitrijseinen en hebben geen eigen decoder. Dus nog 4 decodertjes aansluiten en we zijn voorlopig weer klaar met de keerlus module wat seinen betreft.  :)

Ik had vanmiddag wel even ruzie met de twee inrijseinen. Daarvan was de aansluitdraad voor het sein zodanig gewikkeld dat er een complexe knoop in bleef zitten. Dus doorgeknipt en weer aan elkaar gesoldeerd.

Ik was ook even vergeten dat ik twee type voorseinen had besteld, 4 met extra lamp en 4 zonder extra lamp. Nu staan er 3 met, en één zonder. Dus even omruilen wanneer ik het gat voor de draad moet dremelen.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Vaste Gast
« Reactie #656 Gepost op: woensdag 11 december 2019, 08:29:25 »

Vanmiddag komt het binnen!  :)

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Vaste Gast
« Reactie #657 Gepost op: woensdag 11 december 2019, 15:00:13 »

Eindelijk, het treinbesturings programma is binnen!

WinDigipet 2018 Premium editie.

Nu kan ik eindelijk beginnen met de automatisering van deze baan.

De oude laptop die nog dateerd uit de periode 2004-2007, met daarop WDP 9.2, mag met pensioen.  :)

Klik op afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: woensdag 11 december 2019, 15:08:30 door Timaximus »

Veerman

• Zeer Toffe Gast
  • Volendam
« Reactie #658 Gepost op: woensdag 11 december 2019, 17:34:40 »

Daar ga je veel plezier van beleven! Tekening ziet er veel belovend uit.
Mvg Frank

niemand heeft gezegd dat het leven eerlijk is

Timaximus

• Vaste Gast
« Reactie #659 Gepost op: woensdag 11 december 2019, 20:05:14 »

Zojuist de resterende licht seinen op de rangeer module aangesloten en in de IB 2 onder een apart keyboard gezet.

Ze branden mooi die seinen.  :)

Nu nog een vaste plek voor de laptop creëren.

Zal morgen ook even kijken of ik alvast een klein rangeer programma kan maken voor 'Station Zuid' en 'Wisselcomplex West' in WDP.

MvG,

Timaximus

ronxp

• Toffe Gast
« Reactie #660 Gepost op: woensdag 11 december 2019, 20:23:04 »

Ja de seinen zijn prachtig.
Dat was een aanslag op je budget, maar ze horen erbij.

---------------------------------

Groeten Ron

Veerman

• Zeer Toffe Gast
  • Volendam
« Reactie #661 Gepost op: Vandaag om 07:45:42 »

Seinen zijn idd prachtig maar kostbaar. Helaas heeft marklin 1 groot nadeel, vind ik, ze kunnen alleen aan de rechterkant geplaatst worden en als je zoals ik links en recht rij moet je wat trukken uithalen.
Succes en ik ben benieuwd hoe het gaat rijden.
Mvg Frank

niemand heeft gezegd dat het leven eerlijk is