Nieuws: Maak kans op de speciaal door Bart gespoten 12,5 3rail jubileum loc (1100 serie). Lees -klik hier- hoe je kans kan maken op deze unieke loc!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
Pagina's: 1 ... 11 12 [13]   Omlaag

Auteur Topic: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw  (gelezen 59584 keer)

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
Re: Zolderbaan 5 x 3 meter in klassieke Marklin stijl - De bouw
« Reactie #600 Gepost op: maandag 11 maart 2019, 15:38:43 »

Zojuist als Uhlenbrock adapt toch maar een IntelliBox 2 aangeschaft en geen Ecos 2 zoals ik een tijdje overwogen heb.

De twee oude centrales, een IB en een IB-IR, worden extra stuur units langs de baan.

Hij is op voorrraad, dus loop ik een deze dagen even langs mijn vrienden in Vlaardingen. :)

Verder bij Conrad alvast een wensenlijstje samengesteld met 50m telefoondraad (6 aders), 100 RJ12 stekkers, 1 krimptang en 10 6/6 koppel stukken om alle LocoNet devices met elkaar te verbinden. De standaard bijgeleverde kabels zijn vrij lang, waardoor je hele bossen LocoNet kabel krijgt als de LocoNet devices dicht bij elkaar gegroepeerd zijn. 

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: maandag 11 maart 2019, 17:19:51 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Ben den Hollander

• Stamgast
« Reactie #601 Gepost op: maandag 11 maart 2019, 16:13:40 »

Ik volg het met plezier. :)

Over LocoNet: wellicht overbodig maar de voeding naar LocoNet componenten vanuit de centrale IBII is beperkt tot 500mA op de T-bus en 200mA op de B-bus. Verbruik je meer dan heb je onderweg een extra voeding nodig. Voor verbruiken per component (ook de oude IB en IB-IR dus meetellen!) zie hier: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/loconet/index.htm

Voeding: 62260 en een 62270: KLIK.
Of zelf maken als je daar lol in hebt: http://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm

Gr, Ben.

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #602 Gepost op: maandag 11 maart 2019, 16:44:23 »

Ja ik heb nog 4 van die LocoNet stroom injectors. Die had ik in de periode 2004-2007 ook nodig ivm. de vele LocoNet devices op de bus.

Hopelijk doen ze het nog!?  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #603 Gepost op: maandag 11 maart 2019, 20:38:21 »

Heb de wenslijst toch maar even omgezet in een boodschappenlijst bij de Conrad.

Dan kan ik de LocoNet terugmelders en overige devices binnenkort voorzien van een nette LocoNet infrastructuur.

Misschien vervang ik het stukje LocoNet dat ik al had aangebracht om zo een optimale verdeling te krijgen.

Inkorten van standaard kabels is ook mogelijk, en enkele zijn defect dus een nieuw stekkertje er aan en ze zijn weer bruikbaar.

MvG,

Timaximus

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #604 Gepost op: maandag 11 maart 2019, 22:25:39 »

Ik heb, voor het Tischbahnen, ook een tweetal LocoHubSupply6's van Huib Maaskant. Voorzien van wat zwaardere diode leveren die genoeg power om 4 stuks Daisy II Funk met verzwaarde accu op te laden. Ik heb deze erop gezet: https://www.reichelt.de/gleichrichterdiode-100-v-3-a-do-201ad-1n-5401-p1746.html?

Daarvan hebben we er al meer draaien met Tischbahning en ook ik heb er meerdere in elkaar geknutseld, voor enkele andere deelnemers ook eentje. En ja, dan heb je ook wat meer power nodig: https://www.reichelt.de/steckernetzteil-27-w-12-v-2-25-a-stabilisiert-2-1-mm-rnd-320-00027-p225669.html?
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #605 Gepost op: woensdag 13 maart 2019, 19:45:21 »

Vanmiddag even de IB2 opgehaald in Vlaardingen. Thuis direct aangesloten en er even mee gereden.

De bediening voelt wat gemoedelijker aan dan bij de 2 oude IB's, welke nu verder gaan als extra rijregelaars langs de baan.

Verder is het afwachten hoe deze nieuwe centrale zich de komende jaren gaat gedragen.

De oude IB-IR had de laatste tijd wel eens de neiging om spontaan te resetten bij het kiezen van een Loc nummer waardoor de treinen stuurloos werden.

Vandaag kwamen ook de 50m telefoonkabel, koppelingen en kerftang binnen. Wel 2 dagen te vroeg dus was effe schrikken. De 100 RJ12 stekkers laat nog even op zich wachten. Die komen vermoedelijk wel netjes op tijd verwacht ik.  ;)

MvG,

Timaximus

Lötschberg

• Nieuwe Gast
  • Genieten doe je nù
« Reactie #606 Gepost op: woensdag 13 maart 2019, 20:08:43 »

Beste Tim,

Wat een bouwklus en wat een resultaat heb je inmiddels bereikt!
Ik ben heel benieuwd hoe die er rijdend uit ziet.
Schitterend gezicht stel ik mij zo voor.
Succes met de verdere bouw :thumbup:
Hartelijke groeten
Harry

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #607 Gepost op: donderdag 14 maart 2019, 21:29:08 »

Dank u, zal t.z.t. een filmpje draaien.

Ben nu aan het stoeien met verschillende data formats door elkaar. Dat lukt nog niet erg.  ;)

Rij normaal alleen met Motorola Nieuw met 14 stappen. Maar op DCC 28 kan je mooier de stations binnen lopen met de locs die dat ondersteunen.

Al krijg je wel RSI van dat extra gedraai aan de rijregelaars.

Ik had even de Koploper op DCC28 en een klassieker op MOTN14. Verder kom ik niet.  :)

MvG,

Timaximus

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #608 Gepost op: donderdag 14 maart 2019, 21:54:28 »

Beste Tim,

Ja, dat is een nadeel van de IB, Motorola alleen op 14 stappen, maar de oplossing is niet moeilijk, decoders vervangen door DCC decoders.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #609 Gepost op: donderdag 14 maart 2019, 22:05:57 »

Ha Anne,

Decoders vervangen doe ik alleen als ze defect zijn.

MvG,

Timaximus

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #610 Gepost op: donderdag 14 maart 2019, 23:27:52 »

Beste Tim,

Een goed standpunt, ik heb een paar loks van na de Märklin/Esu tijd, die rijden op Motorola 27 stappen, maar een beetje vreemd: twee stappen, vooruit als ware het een 14 staps systeem en dan gelijk een stap terug, eigenlijk zou ik voor het mooi die loks moeten ombouwen met een Esu decoder, maar dat ga ik pas doen als ik niets anders te doen heb.

Overigens heb ik ook nog een oude 6090X decoder draaien op dit systeem en dat gat wel vloeiend.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #611 Gepost op: zaterdag 16 maart 2019, 13:40:01 »

De IB2 bevalt prima.

Met name de overzichtelijke schakelborden met symbolen maakt het een stuk eenvoudiger om te schakelen.

Het invoeren van alle wissels en overige schakel adressen en deze binden aan de schakelgroepen gaat wel even duren. :)

Ik heb ook de benodigde voeding voor het LocoNet bepaald volgens opgaven van Uhlenbrock en daar kom ik goed mee weg, zeker met de 4 stroominjectors van elk 0,5A.

Echter vraag ik mij af of de IB en de IB-IR die nu dienst gaan doen als IB-Control zelf ook als een LocoNet hub gezien mogen worden. In dat geval zouden de 3 IB-Switchen die aan de IB-IR komen te hangen als het ware gevoed worden door de IB-IR als stroominjector. Wat het LocoNet netwerk wat eenvoudiger zou maken.

Maar is dat juist?

Zo niet dan moet en kan ik de IB-Switchen netjes verdelen over de rest van het LocoNet.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #612 Gepost op: zaterdag 16 maart 2019, 16:23:13 »

Proefrit met E44, BR01 en De Koploper

Zo, en nu weer verder met inkloppen van de rest van de 50+ wissels in de IB2.  :P

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #613 Gepost op: zaterdag 16 maart 2019, 18:43:57 »

De 52 wissels en Rolbrug staan in de IB2. De wissels zijn nu per sectie gegroepeerd. Hierdoor zijn ze makkelijk te vinden en te bedienen. Ook de rolbrug bediening heb ik alvast in een aparte groep gezet.

Met het multi protocol rijden, ofwel gelijktijdig Mnew14 en DCC28, kom ik even niet verder. Als iemand weer hoe je dat juist insteld op de IB(2) mag die het zeggen. :)

MvG,

Timaximus

Ben den Hollander

• Stamgast
« Reactie #614 Gepost op: zaterdag 16 maart 2019, 19:54:13 »

@citaat

Bij Grundeinstellungs-Menü -----> Lokdataformat stel je het meest gebruikte protocol in (Motorola nieuw of DCC28): hfstk 4.3 Menüpunkt „Lokdatenformat“

Per lok kun je dit veranderen: gebruiksaanwijzing 5.6 Das Lokmenü, in het bijzonder 5.6.5 Lokdatensatz ändern

Gr, Ben.

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #615 Gepost op: zaterdag 16 maart 2019, 20:10:56 »

Ben,

Ja dat heb ik dus gedaan. Daarnaast ook nog sonderoptionen 25 en 907 aangepast. Nu staat zelfs alles op DCC en het enige wat rijd zijn de locs op Motorola nieuw.

Algemeen formaat is nu DCC28.
Sonderoption 25: 1 (DCC permanent, Mot. Nieuw alleen op verzoek).
Sonderoption 907: 4 (alleen DCC).

Locs op dataformat DCC28 geen beweging.
Locs op dataformat Mot.nieuw rijden prima.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 maart 2019, 22:40:09 door Timaximus »

Ben den Hollander

• Stamgast
« Reactie #616 Gepost op: zondag 17 maart 2019, 06:36:26 »

Kijk eens naar SO22, is daar iets aan gewijzigd?

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #617 Gepost op: zondag 17 maart 2019, 09:28:02 »

Ben,

SO22 staat op 7.
SO25 staat op 1.
SO907 staat op 5 was 4.

Alleen de MM14 locs rijden.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #618 Gepost op: maandag 18 maart 2019, 16:16:58 »

Ben,

Bedankt voor het meedenken en de info tot nu toe.

Ik laat het even rusten tenzij er nog instellingen zijn die uitgeprobeerd kunnen worden.

Tot die tijd rijden we gewoon vrolijk met 14 stappen verder.  :)

En er valt nog genoeg in die IB2 te kloppen.

MvG,

Timaximus

Ben den Hollander

• Stamgast
« Reactie #619 Gepost op: maandag 18 maart 2019, 16:48:12 »

Kijk eens bij Uhlenbrock Intellibox II FAQ: https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/faq/digizen/ib-2/INDEX.HTM

Daar staat deze tussen.......

..... kan het zijn dat dat actief is, al of niet per ongeluk. Kun je wel DCC wisseladressen schakelen of heb je die niet?

Een reset naar fabrieksinstellingen helpt maar dan ben je (denk ik) alles wat je ingeklopt hebt kwijt.

Gr, Ben.

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #620 Gepost op: maandag 18 maart 2019, 17:52:34 »

Ja die twee FAQ heb ik ook zien staan.

Zelf heb ik deze instructie in ieder geval niet uitgevoerd.

Stel dat ik de boel moet resetten om dit te verhelpen, dan ben ik inderdaad 1 uur saai inklop werk kwijt. Correctie: ik heb het resetten van de 'magneetartikel gegevens' bij de terugzet opties overgeslagen. Dus die staan er nog in.   :)

Maar Rijden met 28 stappen lukt nog niet.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 maart 2019, 12:02:14 door Timaximus »

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #621 Gepost op: woensdag 20 maart 2019, 16:35:33 »

We laten de IB2 even voor wat die is gaan weer verder met de serieuzere zaken zoals het aansluiten van de terugmelders aan het LocoNet. Zodat we die kunnen adresseren en testen.

Alle daarvoor benodigde LocoNet materialen zijn binnen.

Ik heb ook nog een extra terugmelder voor stroom detectie er bij gehaald voor Station Zuid op de keerlus module. De 4 sporen zijn dan elk voorzien van 5 terugmeld secties voor extra flexibiliteit in spoor bezetting en treinacties.

Omdat voor deze twee resterende terugmelders toch extra bedrading aan het spoor aangebracht moet worden, zal daarnaast ook gelijk het defecte kruiswissel vervangen worden waarvoor nu tijdelijk een vast kruis in de plaats ligt.

Omdat de 22 lichtseinen (Hp0/Hp1/Hp2) van Märklin nog enige tijd niet leverbaar zijn, overweeg ik om alvast in de tussentijd de prehistorische HP laptop uit 2003 met daarop WinDigipet 9.1 te vervangen, door een nieuwe HP laptop in combinatie met de laatste versie van WinDigipet. Ik denk dat dat wel geoorloofd is. :)

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 maart 2019, 16:38:05 door Timaximus »

Ben den Hollander

• Stamgast
« Reactie #622 Gepost op: donderdag 21 maart 2019, 07:56:33 »

Heb je dit nog geprobeerd?

Kun je wel DCC wisseladressen schakelen of heb je die niet?

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #623 Gepost op: donderdag 21 maart 2019, 12:46:49 »

Ben,

Alle wissels zijn Marklin inbouw raildecoders. Ik ga er vanavond ff naar kijken.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #624 Gepost op: donderdag 21 maart 2019, 16:47:35 »

Ben,

1) Ik heb een willekeurige rail decoder gepakt met jumper 10=0 (MM) en die met de IB2 geschakeld, werkte prima.
2) Ik heb diezelfde rail decoder gepakt en jumper 10 op 1 gezet (DCC) en die met de IB2 geschakeld, werkte prima.

Neem aan dat je dit bedoelt?

En volgens mij heb ik een nieuwe fetisj te pakken, en dat is op maat gemaakte LocoNet kabels.  :D

Dit spul had ik in 2003 al moeten aanschaffen i.p.v. die losse standaard kabels die of te lang of te kort zijn.

MvG,

Timaximus

Ben den Hollander

• Stamgast
« Reactie #625 Gepost op: donderdag 21 maart 2019, 16:58:30 »

Conclusie is dan dat er wel DCC op de baan gezet wordt door de centrale. Ik kom dan toch terug bij de individuele lok eigenschappen in de IBII: zeker weten dat die per adres ook op DCC28 staan.

Je zou de oude IB nog eens aan de baan kunnen hangen en kijken wat dat doet m.b.t. DCC28 loks. Verder geen suggesties, hoop dat je het op kunt lossen.

Gr, Ben.

Timaximus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #626 Gepost op: donderdag 21 maart 2019, 17:30:44 »

Ben,

Ik heb nu de NS1300 van Elektrotren o.i.d. er bij gepakt.

Die rijd wel DCC28 maar de verlichting gaat ongecontroleerd aan en uit als F0 uit staat en brand netjes continue als F0 aan staat. Dus zonder licht rijden gaat niet. ;) Ook maakt de motor een knorrig geluid in slakkengang. Was overigens altijd al een teleurstelling wat trekkracht betreft.

Ik laat het er even bij en rijd gewoon vrolijk verder met MM14. Misschien koop ik binnenkort wel een nieuwe Märklin Loc met de laatste decoder die wel goed met DCC28 om kan gaan. De mfu module van Uhlenbrock heb ik ook besteld, nu afwachten of deze ook echt uitkomt.  :P

Bedankt voor de support in ieder geval!

Nu weer verder met LocoNet kabels maken.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 maart 2019, 19:40:39 door Timaximus »