Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....

Gestart door Railbouw Leerdam woensdag 04 maart 2015, 22:14:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Hallo allemaal,

Ik heb besloten om mijn koploperbaan met volledige detectie uit te voeren, dit om problemen met lange treinen icm. wisselstraten op te lossen. Ik gebruik massadetectie.. Volgens diverse fora is het lastig dit te bewerkstelligen.. Mijn ervaring is inmiddels dat het een klusje is van 5 minuten per wissel. Hoe? Nou dat ga ik nu met jullie delen.

Benodigdheden:
- Dremel
- Soldeerbout
- Diode (voor de diode-truc)

Here we go.....

Stap 1: Slijp de massaverbinding door zoals op de foto.
Stap 2: Zorg dat de beide railstaven massavrij zijn aan de klikkant. ( dus niet alle railstaven, enkel die van de V zeg maar..)
Stap 3: Soldeer de detectiedraad en diode zoals op de foto
Stap 4: Stel koploper in op het vrijgeven van de wisselstraat op basis van vrijkomen melder (je wissel dus)
Stap 5: Testen
Stap 6: Biertje open trekken en blij zijn  :D


Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
In de vorige foto zag je hoe koploper het blok belegde...

De volgende foto's tonen hoe de bezetmelding werkt.. De wisselstraat kleurt rood zolang er zich een trein bevind.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!  ;) ;)

Groeten,

Dieuwe
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Als je die metalen A eruit had gehaald had je niet hoeven te slijpen.
Daarmee isoleer je die twee staven samen met het hartstuk van de rest van de wissel.(wel knippen bij de aansluitingen natuurlijk)

Robin
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Dit was het snelste  :D En het werkt prima  :P Maar alsnog bedankt voor de tip  :thumbup: :thumbup:
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Citaat van: Hero op woensdag 04 maart 2015, 22:27:59
Als je die metalen A eruit had gehaald
Als je de A eruit haalt, en dan (geisoleerd) weer terug lijmt op z'n plek, blijft die wissel er erg verkoopbaar uitzien ....
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Je gaat hier wel zwaar tegen de Koploper filosofie in dat "wissels niet tot blokken behoren maar een eigen status hebben".
En dus bezet zijn als er van blok 2 naar blok 10 wordt gereden, dat is impliciet!
Wisselstraten zullen worden vrij gegeven als in het voorbeeld de achterliggende blokken bezet zijn.

grt Piet.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Dat is niet zo Piet. Wissels kun je prima van een bezetmelder voorzien, ik doe niet anders hier. Daarmee kun je wisselstraten vrijgeven zoals in dit voorbeeld of een sein eerder laten afvallen. De melders van wissels behoren niet tot een blok en zijn dus ook niet opgenomen bij "bezet bij".

Gr, Ben.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Deze methode zorgt ervoor dat als je een lange trein hebt, die al bij de laatste melder is, niet de wisselstraat al vrijgeeft. Dit gebeurt pas nadat de laatste wagon de wisselstraat verlaten heeft. Zo voorkom je ongewenste wisselschakelingen. En voor de treinenloop is het beter. Je kan treinen korter op mekaar laten rijden. Op deze manier scheelt het je een hoop programmeerwerk. (lengte blok, lengte trein etc.). Nu geef je enkel een stopverbod voor het desbetreffende blok. In dit geval een lange cargo die een stationspoor passeert. En wat Ben zegt klopt, dit heeft niks met blokken te maken. De melder in het wissel staat aan geen enkel blok toegekend. In de tool wisselstraten kan je aangeven dat als er een melder vrij komt ( het wissel in dit geval), de wisselstraat vrijgegeven wordt, dit is onafhankelijk van het blok. Een korte trein zal netjes vrijgeven op de laatste melder. Een lange trein geeft pas vrij nadat de wisselstraat vrij is.

gr. Dieuwe
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Citaat van: Railbouw Leerdam op donderdag 05 maart 2015, 09:54:38

Een korte trein zal netjes vrijgeven op de laatste melder. Een lange trein geeft pas vrij nadat de wisselstraat vrij is.


Een korte trein zal de straat ook eerder vrijgeven namelijk is de melder van het wissel vrij komt. Je zegt dat je immers niet met trein en bloklengten werkt dus Koploper is blind voor treinlengten. ;)

Gr, Ben.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Klopt Ben. Je hebt gelijk.. Toevallig net getest  :D Zodra het wissel en de eerste melder vrij zijn, en de trein nog aan het remmen is naar de laatste melder, is de wisselstraat al vrij. Ik ben echt blij dat ik het zo gedaan heb, de treinenloop is er echt beter op geworden! :thumbup: :thumbup:
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Analoog is het net zo zinvol om vast te kunnen stellen of een wissel(-straat) vrij is of niet, als in Koploper.
Het voorkomt een hoop trammelant op slecht bereikbare plekken.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Inderdaad. Hoe meer data, hoe beter  :thumbup:
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Citaat van: Railbouw Leerdam op donderdag 05 maart 2015, 10:21:07
Zodra het wissel en de eerste melder vrij zijn..........

Wat is dan het nut de wissel ook mee te laten doen?

Ok je verlengt de melder iets.Dus die zou iets korter kunnen zijn,maar meer voordelen zie ik niet.

Robin
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Bij een korte trein is dit het geval.. Bij een trein die langer is als het blok wordt de laatste melder bereikt, maar hangen de wagons nog in de wisselstraat. In sommige gevallen schakelde het wissel al voor de volgende trein.(met allerlei akelige gevolgen) En omdat ik dit simpel op wilde lossen heb ik dit zo gedaan. Deze lange trein heeft een stopverbod in dit blok, echter bij de laatste melder wil ik dan dus niet dat de wisselstraat vrij komt. En dat gebeurt dus ook niet. Pas als de laatste wagon uit de wisselstraat is, dan is de wisselstraat vrijgegeven.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Maar dat komt ie toch ook niet als je hem pas laat schakelen als de inrij melder vrij komt.
Das bij een te lange trein dus pas als ie is vertrokken.

Misschien moet je bij uitgebreide blok eigenschappen even aanvinken dat je wisselstraten bezet houdt indien een trein te lang is voor een blok.(en eventueel het achterliggende blok als je echt  lang bent.

Robin
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Omdat ik stammen heb die net in het blok passen, kop en staart op eerste en laatste melder, blijft de wisselstraat bezet totdat er vertrokken is. Niet handig voor een inrijder van een station. Omdat ik ook geen zin had in allerlei lengtes invoeren en meten etc. heb ik het zo gedaan. Werkt behoorlijk bulletproof. Ik had met name last met doorrijden in cm.. Loks bereikte de stopmelder al maar de achterste wagon hing met 1 wielstel in de wissel, gevolg kwam op 2 sporen terecht. De lok was op dat moment nog bezig zijn bestemming te bereiken. Nu heb je een extra controle op de wisselstraat. Pas als hij echt vrij is wordt hij ook vrijgegeven.

Op deze wijze hoef ik ook geen extra blokken bezet te houden, wat de doorstroming ten goede komt. De volgende trein staat niet op de hoofdbaan stil, maar komt voor de inrijder een rood sein tegen. Tenzij de voorgaande trein zo lang is dat hij daadwerkelijk het vorige blok bezet houdt.

Ik wou gewoon het maximum aan stamlengte benutten voor mijn stationsblokken. In de 2-rail wereld wordt dit vaker toegepast zo. En wat ik daar zag beviel me, dus heb ik het ook voor 3-rail gemaakt.

Ik zou zeggen, probeer het eens. Ben heeft het ook zo en het werkt echt perfect.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Citaat van: Railbouw Leerdam op donderdag 05 maart 2015, 13:32:02

Ik zou zeggen, probeer het eens. Ben heeft het ook zo en het werkt echt perfect.


Nou.... niet helemaal. Ik rij met treinlengte en bloklengte. Treinen die langer zijn als het blok en die dus niet "passen" houden de achterliggende wisselstraat en blok bezet. Op wat lichtsluizen na heb ik geen volledige detectie, alleen de lok wordt gedetecteerd.

Maar ik snap wat je bedoelt.

Gr, Ben.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Indien jij een weerstand tussen de wielen hebt, of rijtuigverlichting, dan detecteer jij toch wel?
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Ja maar da's me te veel moeite. :D
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
 :D :D Eerst Frotterdam maar afbouwen  :thumbup: :thumbup:
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Tsja, je kan het toepassen. Maar of de moeite echt meerwaarde heeft? Wanneer je treinen juist geijkt zijn, je treinlengtes juist ingevuld en je bloklengtes ook voegt het weinig toe. Laat een trein los, of blijft hij stil staan KAN het fout gaan op de wisselstraat, dan is detectie op de wissel mooi meegenomen. Alleen is de kans dat dat gebeurd erg klein naar mijn mening.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Citaat van: Spoorman op donderdag 05 maart 2015, 06:18:29
De melders van wissels behoren niet tot een blok en zijn dus ook niet opgenomen bij "bezet bij".
Daar had ik het toch ook over Ben?
En voor wat een lange trein betreft je kunt in Koploper aangeven of je het voorgaande blok wilt vrijgeven bij het aankomen van een melder in het volgende blok of bij het verlaten daarvan.
En dan hoef je dus echt niet een melder in een wissel te hebben.

grt Piet.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
beste allemaal,

Wat je mening ook is... Ik ben dit draadje gestart om informatie te delen over hoe ik mijn wisselstraat detecteer. Doe er je voordeel mee of doe het niet. Keuze is aan jezelf.  Voor mij werkt het prima.. Wat ik wilde bereiken is gelukt.  Verdere discussie over het wel of niet toepassen meng ik me niet meer in. Dat was ook de doelstelling niet. Enkel het delen van hoe doe je dat...

Gr. Dieuwe
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Alle info bij elkaar dus hier nog een linkje naar een andere methode,

Mijn oplossing. zul je wel aan het middenstuk moeten solderen als je beide zijkanten gaat gebruiken.

Mvg, Robin
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Citaat van: PietB op donderdag 05 maart 2015, 21:54:04

En voor wat een lange trein betreft je kunt in Koploper aangeven of je het voorgaande blok wilt vrijgeven bij het aankomen van een melder in het volgende blok of bij het verlaten daarvan.
En dan hoef je dus echt niet een melder in een wissel te hebben.


Het hoeft niet maar het is reuze handig en daar gaat dit draadje over Piet.


Citaat van: Railbouw Leerdam op donderdag 05 maart 2015, 22:41:02

Ik ben dit draadje gestart om informatie te delen over hoe ik mijn wisselstraat detecteer. Doe er je voordeel mee of doe het niet.


Zo is het.

Overigens is een alternatief voor luie mensen zoals jij en ik de automatische lengtemeting. Eenmalig meet je je bloklengte op en laat Koploper de rest doen. Handig als je vaak treinsamenstellingen dus ook lengten wisselt. 3Railers kunnen dat eenvoudig met massadetectie, 2Railers zonder volledige detectie met een lichtsluisje.

Gr, Ben.
Re: Massadetectie op C-rail wissel.. Moeilijk? Nee niet echt....
Ben,

Dat meten pas ik ook toe  >:-D zij het dat er af en toe een vreemde meting uitkomt met treinstellen.. Door de asb's komt dat denk ik.. Dus een stok achter de deur is altijd handig..

Gr. Dieuwe