Omdat ik stammen heb die net in het blok passen, kop en staart op eerste en laatste melder, blijft de wisselstraat bezet totdat er vertrokken is. Niet handig voor een inrijder van een station. Omdat ik ook geen zin had in allerlei lengtes invoeren en meten etc. heb ik het zo gedaan. Werkt behoorlijk bulletproof. Ik had met name last met doorrijden in cm.. Loks bereikte de stopmelder al maar de achterste wagon hing met 1 wielstel in de wissel, gevolg kwam op 2 sporen terecht. De lok was op dat moment nog bezig zijn bestemming te bereiken. Nu heb je een extra controle op de wisselstraat. Pas als hij echt vrij is wordt hij ook vrijgegeven.
Op deze wijze hoef ik ook geen extra blokken bezet te houden, wat de doorstroming ten goede komt. De volgende trein staat niet op de hoofdbaan stil, maar komt voor de inrijder een rood sein tegen. Tenzij de voorgaande trein zo lang is dat hij daadwerkelijk het vorige blok bezet houdt.
Ik wou gewoon het maximum aan stamlengte benutten voor mijn stationsblokken. In de 2-rail wereld wordt dit vaker toegepast zo. En wat ik daar zag beviel me, dus heb ik het ook voor 3-rail gemaakt.
Ik zou zeggen, probeer het eens. Ben heeft het ook zo en het werkt echt perfect.