Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Drie-rail rails NIET Marklin?

Gestart door marc-lin maandag 11 juni 2012, 23:14:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Drie-rail rails NIET Marklin?
Hallo Allemaal,

Wellicht is het in dit forum al eens eerder aan de orde geweest. Ik kon er niet zo 1,2,3 iniedergeval niets over vinden.

Wat ik me afvraag is of er ook, naast de welbekende Marklin M, K & C rails ook andere merken zijn die met Marklin (liefst k) rails compatibele systemen maken? Ik zou zelf wel slankere (engelse-)wissels en boogwissels met (veel) ruimere stralen willen hebben.

Weet iemand hier wellicht iets over?

Alvast bedankt & groeten,
Marc

Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Zoek eens op Weichen Walter...
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Dank jullie wel. Ik ga deze site eens bestuderen!
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
en dat kan je dus zo op k rail aansluiten?
erg handig voor de k rail gebruikers als ik dat zo zie
jammer dat ze dat niet met m rail doen ;)

mvg danny
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Heb is ff gekeken op de sites Ben, inderdaad ziet er goed uit. Eigenlijk is het gewoon een twee rail systeem met puntcontacten tussen de bielzen gelegd. Nu kun je die puntcontactstrips ook los bij Weichen Walter (leuek naam) kopen.

Mijn vervolgvraag voor de forumleden is dan ook wlek twee-rail rail profiel hetzelfde (of heel dicht bij) het k rail rail profiel komt?

Groeten,
Marc
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
K-rail is code 100, veel voorkomend. C-rail is code 90.

Meer: KLIK, even scrollen.

Gr, Ben.
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Bedankt Ben, helder overzicht. Zou het Marklin materieel ook op code 83 rails kunnen rijden of is dat [net] te laag? 90 gaat wel want dat is C rail.

Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Op 83 gaat zeker niet lukken, flensen ratelen dan over de bielzen. Voordeel is wel dat je de sleper dan niet meer hoort, haha lol. :P

Gr, Ben.
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
LOL.... :D.

Okay, okay duidelijk, min 90 liever 100 [cm]. Ga me eens wat verder oreinteren en wat van die PUCO strips bestellen.
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
...en wat ook nog kan bedenk ik me opeens is code 100 ZONDER puco's maar met boevenleiding. Ik rij Zwitsers en dara is toch (bijna) alles electrisch...vrees alleen dat de betrouwbaarheid wellicht te wensen overlaat.
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Hallo Marc,

Pantograven zijn niet de meest betrouwbare stroomafnemers die je kunt bedenken.
Het contactvlak laat te wensen over,en de sleper is dan een betere oplossing.

Volgens mij ben je er zelf nog niet helemaal uit wat je wilt,en denk er eens rustig over na ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Hi Hans,

Je hebt helemaal gelijk hoor.

Ik denk dat ik eens een proefstukje bouw met de Weichen Walter Puco's en Peco code 100.

Groeten,
Marc
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Het meligste en flauwste commentaar:
2 rail gaan rijden? :D

je laat de meeste K-rail liggen, zijn toch onderling van elkaar geisoleerd en bouwt code 100 wissels in en voila je 2-railbaan.
Laat ik maar even in het midden wat je met je locomotievenpark moet doen.

Ik schaam me eigenlijk voor deze reactie!
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Marc,

Erbert heeft ook nog puko strips.
Peco verkoopt ook een koperdraad die je als vervanging van puko's kan gebruiken.(Maar ziet er niet uit)

Sommige code 83 rails zijn bruikbaar maar dan moet je de bevestiging van de rails aan de bielsen iets afvijlen.(oa Tillig)

Als iemand weet waar je code 90 railstaaf kan aanschaffen houd ik me aanbevolen. ;)
Dat lijkt me samen met Tillig bielsmatjes en de Weichen Walter strips de mooiste combi.

Groeten,
Robin
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Ik denk dat ik wel weet waarom jij Baanloos heet..... :D. Je bent er zelf ook nog niet uit, denk ik.  8o

Maar goed ik was ooit twee railer en ben uiteindelijk drie-railer geworden en ga niet terug. Dire rail bevalt goed, hoge bedrijfszekerheid, eenvoudiger digitaal etc.



Citaat van: Baanloos op dinsdag 12 juni 2012, 22:25:57
Het meligste en flauwste commentaar:
2 rail gaan rijden? :D

je laat de meeste K-rail liggen, zijn toch onderling van elkaar geisoleerd en bouwt code 100 wissels in en voila je 2-railbaan.
Laat ik maar even in het midden wat je met je locomotievenpark moet doen.

Ik schaam me eigenlijk voor deze reactie!
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
HI Robin,

Vergeef mij mijn onwetendheid maar wie is Erbert en waar kan ik Erbert vinden?

Groeten,
Marc

Citaat van: Hero op dinsdag 12 juni 2012, 23:28:49
Marc,

Erbert heeft ook nog puko strips.
Peco verkoopt ook een koperdraad die je als vervanging van puko's kan gebruiken.(Maar ziet er niet uit)

Sommige code 83 rails zijn bruikbaar maar dan moet je de bevestiging van de rails aan de bielsen iets afvijlen.(oa Tillig)

Als iemand weet waar je code 90 railstaaf kan aanschaffen houd ik me aanbevolen. ;)
Dat lijkt me samen met Tillig bielsmatjes en de Weichen Walter strips de mooiste combi.

Groeten,
Robin
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Geeft niets Marc.

Het zou trouwens ook nog egbert kunnen zijn.
Conrad verkoopt die pukostrip.
Kijk eens op hun website. Ik kijk anders vanavond even voor de juiste naam en een link  voor je.

Robin
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Marc,

Erbert

;)
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Hoi.

Omdat ik 'n stuk spoor met betonnen dwarsliggers wilde hebben ben ik ook gaan zoeken.
Ik heb toen inderdaad code100 rails gebruikt van PECO. PECO heeft ook code100 wissels. (Via deze link kom je rechtstreeks bij de catalogus van PECO via de Weinert site ).
PECO heeft ook strips voor tussen de dwarsliggers wat dan de puntcontacten zijn. Heb nu 2 flinke stukken liggen en het werkt goed. Heb ook nog 'n stuk liggen met de puntcontacten van Erbert, ook dat is een goede oplossing. (http://www.erbert-signale.de) Erbert heeft ook puntcontacten speciaal voor wissels. Het is alleen jammer dat de site niet actueel is. Hij heeft inmiddels namelijk veel meer beschikbaar. In Dortmund nog met 'm gesproken en ook 'n catalogusje mee genomen.

Succes.
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Sjabbules,

Kan je dat catalogusje hier plaatsen? ( foto of scan )
Ik ben wel benieuwd naar het uitgebreide aanbod.

Groeten Robin
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Dank voor alle reacties heren! Geweldig. Mijn (drie rail) wereld is ineens een hoop alternatieven rijker! Ik ga er mee aan de slag.

Toch gek eigenlijk dat er nooit een ander merk met drie rail systeem is gekomen. Neem aan dat de markt dan toch te klein is?
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Of de patenten te goed.....
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
ja dat zou ook kunnen...maar dat helpt M dan niet echt om de schaal te vergroten (in de zin van marktaandeel/verkoop).

Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Dank Arjan - Dat is wat ik zocht. In combinatie met PECO code 100 moet dat toch iets moois worden....


Citaat van: ArjanM op woensdag 13 juni 2012, 12:32:07
Marc,

Erbert

;)
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Citaat van: ArjanM op woensdag 13 juni 2012, 12:32:07
Marc,

Erbert

;)



Bedankt voor de aanvulling Arjan.Kon ik op mijn werk niet zo snel zelf doen.

Robin
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
sow

die zien er verrassend mooi uit.
ga eens kijken als ik ook zo iets in elkaar kan flatsen.

hou jullie in de hoogte

gr john
Re: Drie-rail rails NIET Marklin?
Naar het schijnt rijdt zelfs oud M-materiaal prima over Mein Gleis van Weinert, en die zijn Code 75...