Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta

Gestart door Artologic donderdag 20 september 2007, 23:30:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Hoi iedereen,

Aangezien ik enkel nog digitaal rijd en nog enkele modelletjes staan die analoog zijn, heb ik overlaatst besloten een ervan om te bouwen (een marklin 3090) naar digitaal dmv een okkazie delta decoder die ik nog liggen had. Ik heb hiervan voor de geintresseerde enkele foto s gemaakt... Mss intressant voor de beginners onder ons, daar dit locje geen licht heeft...

Foto 1:
Het om te bouwen locje, voor de verbouwing


Foto 2:
Het binnenwerk nadat ik de kap van het locje verwijdert had.


Foto 3:
Na het losdraaien van de oude sleper, de oude en nieuwe sleper naast elkaar...


Foto 4:
Dit plaatje dient als contactpunt voor de sleper en kan je voorzichtig met een schroevendraaier of je nagel uit zijn houder halen, soldeer je los en leg je op een veilige plaats aan de kant, hieraan komt straks normaal de rode draad voor de decoder.


Foto 5:
Het kooltje en borsteltje evenals de schroef van het omschakelrelais heb eveneens verwijdert.


Foto 6:
Na het losdraaien van de twee vijsjes van het motorschild kon ik alles aan de binnenkant eruit halen en kreeg ik dus dit beeld...


Foto 7:
Het oude motorschild en de omschakelrelais.


Foto 8:
De vervangende delta module met links het rode draadje met een ontstoorspoel (correct me if i m wrong), die straks naar de sleper loopt.


Foto 9:
Het plaatje waarmee de delta module in het chassis van het locje word gehouden. Dit plaatje heb ik links onderaan een klein beetje moeten blijknippen met een tangetje ivm de beschikbare ruimte in de loc, knip niet teveel weg!!! Jammer genoeg is de foto hiervan niet zo goed gelukt...


Foto 10:
Even kijken of het plaatje nu wel past. Ik heb dit vastgedraait in het gaatje in het chassis waar vroeger de schroef van het relais zat... Uiteraard met het schroefje van de delta module...


Foto 11:
Het op Foto 8 vermeldde rode draadje met het ontstoorspoeltje heb ik nu door het gaatje in het chassis gestoken en aan het contactplaatje voor de sleper gesoldeert, zorg wel dat je het draadje zo op het plaatje soldeert, zodat je geen doorverbinding maakt met het chassis zelf of je decoder kan hierdoor defect raken... Na het solderen duw je het plaatje terug in het chassis.


Foto 12:
De sleper word opnieuw bevestigd, kijk hierbij goed dat een van de ijzertjes contact maakt met het contactplaatje voor de sleper en het andere eind in de uitsparing van het chassis rust... Vergeet het schroefje niet vast te draaien!!!


Foto 13:
Om Kortsluiting te voorkomen met het chassis heb ik eerst een beetje plakband tussen waar het houdertje voor de module komt en het chassis geplakt, daarna heb ik het houdertje voor de module terug vastgeschroefd en de module in het plaatje geklikt (je steekt eerst de onderkant in de gleuf van het plastiek en klikt dan de module met de zij en bovenkant vast).


Foto 14:
Eerst werden de oude draden van de motorspoel verwijdert... Hierna heb ik de draden op de motorspoel bevestigd. Op een van de contactjes de blauwe en op het andere contactje de groene... Als je een loc met verlichting hebt moet je controleren of de rijrichting hetzelfde is als de richting waarin de verlichting brand uiteraard.


Foto 15:
Hier heb ik de motor terug in het onderstel vastgezet, samen met de spoel en het motorschild..., zoals je ziet hangen er nog enkele draden los (bruin en zwart).


Foto 16:
Nu word de zwarte draad (Op het contactje van het kopertje van de motor gesoldeert, dit is de kant waar er GEEN draad vast zit die vanuit de motorspoel komt). De bruine word verbonden met de massa. Op de foto heb ik de draad die te kort verlengd was en onderaan het clipje van de bevestiging van het motorschild gesoldeert, in regel gebruik je om draad te verlengen altijd dezelfde kleur draad, maar die had ik toen even niet liggen. Het soldeerpunt is geisoleerd door een stukje krimpkous.


Foto 17:
De close up van de plaats waar de draden op het motorschild bevestigd zijn, volgens uitleg uit foto 16. Hierna duw je de draden tussen het chassis en de delta module, zodat je de kas dicht kan doen, let eventueel op dat je geen draad tegen een bewegend deel duwt (tandwielen etc).


Foto 18:
Hierna komt het leuke "werk", het laten testrijden van het treintje op je baan


Veel plezier

Ps: Hopelijk is dit een beetje goed

PsII: De foto s zijn op komst
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Ik vind dat Delta erg slechte rijeigenschappen heeft.
De eerste 2 rijstappen gebeurt er nagegoeg niets en een paar satppen verder komt de lok al in Formule 1 sferen terecht.

Maar voor zo'n klein stoomlokje is dat niet zo erg.
Veel plezier ermee.
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Hey Kappa,

Die module had ik nog liggen... En om een nieuwe module te kopen voor zo een oud locje als het niet nodig is zag i kniet echt zitten. Bovendien vind ik dat delta nog niet zo slecht rijd hoor. Zeker niet in vergelijking met analoog. De nieuwere motoren (trommelcollector)draaien vind ik wel iets minder eronder maar de schijfcollector motoren doen het in mijn visie wel goed...

Nu hoop ik dat de foto s er vlug staan...
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Citaat van: Artologic op vrijdag 21 september 2007, 00:18:29
...Nu hoop ik dat de foto s er vlug staan...

Ik begrijp dat je de foto's hebt gemailt oid.
Via Imageshack http://imageshack.us/ kan je ook een account aanmaken en dat werkt best makkelijk moet ik zeggen.
Kan je ook nog eens een foto wijzigen midden in de nacht  :wink:

Edit: En opeens staan ze erbij!!  :D
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Ja inderdaad. Ik had er mij eindelijk doorgeworsteld hoe ik dit moest doen dus heb ik ze zelf geplaatst...
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Heel mooi verslag en ditto foto's.
Ditzelfde lokje staat bij mij ook klaar voor een Deltaombouw en moet dan ook kopverlichting krijgen middels ledjes.
Een poging om dit ombouwverslag te evenaren ga ik wagen! :lol:
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Hey Willem,

Ik hoop dat dit bouwverslag je van enig nut kan zijn... Plaats je hierna een foto, ik vind het altijd leuk om die locjes weer te zien, vooral met led verlichting... Mss kan je dan een woordje uitleg geven over hoe en wat van de ledverlichting...

Mvg Kristof
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Hoi Kristof,

mooi en duidelijk zo'n ombouwcursus voor "dummy's"  :mrgreen:

Deze ga ik bewaren, bedankt  :)

groetjes Fulco.
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Graag gedaan Fulco,

Ik ben al blij dat ik er voor enkele mensen iets nuttigs mee gedaan heb... Temeer het mijn eerste keer is dat ik zoiets gelijkaardigs plaats... Misschien volgen er nog dingen.

Mvg Kristof
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
He Kristof, leuk lokje, hoe rijdtie nu?
Ik zag dat de oude koolbortsels al behoorlijk versleten waren, hopelijk heb je er nieuwe in gedaan.
Veel plezier ermee. :D
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Hoi Kappa,

Ja ik heb er nieuwe koolborstels in gedaan, zou een beetje te gek zijn de sleper te vervangen en versleten koolborstels te laten zitten hahaha. Wel het rijd als een trein... Een heel soepel en mooi rijdend treintje.

Mvg Kristof
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Mooi verslag! Ik vraag me af welke mfx decoder zich goed verhoudt tot de originele kleine schijf collector motor in de 3090? Of Is hier een 5* motor in te bouwen met aanpassing van het chassis?
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Beste Kristof,
gisteren heb ik een mooi 3090 locomotiefje gekregen. Om te bekijken of ik die kon ombouwen stuitte ik op jouw artikel. Helaas zijn de foto's niet meer zichtbaar. Kan ik die op een andere plek vinden?
groet,
Peter
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Hallo Peter,

Mag ik ook reageren? :)
Google toont op het zoeken naar de volledige titel tussen aanhalingstekens de foto's.
Moet je alleen zelf de volgorde even uitzoeken.

succes!!
Re: Ombouw Marklin 3090 Van analoog naar delta
Bedankt Frank dat je de vrijheid hebt genomen om te reageren.  :thumbup:
Ik ben al druk bezig om de juiste foto bij de bijbehorende tekst te plakken.