Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

baanontwerp Trainhenk

Gestart door Trainhenk woensdag 04 maart 2015, 20:22:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
baanontwerp Trainhenk
forumleden,

Bijgaand mijn ontwerp met het verzoek om deze te bekijken, beoordelen en tips, ideeen en opbouwende kritiek te leveren.

In de bijlagen:
baanontwerp in scarm-formaat
toelichting op het ontwerp
3D-weergave van het ontwerp.

In een volgende reactie komen JPG's van de diverse niveau's

Groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Forumleden,

De verschillende niveau's.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Henk

Mooie baan met vel mogelijkheden.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Mooi plan, daar zul je nog flink wat werk aan hebben! Ik ben jaloers op de ruimte die je hebt.

Als ik naar het sporenplan kijk zie ik toch nog wel een paar aandachtspunten. Ik begon op nivo 1. Daar zie ik twee schaduwstations zonder de meerwaarde er van in te zien. Misschien kun je ze achter elkaar schakelen? Na het paradebaanvak ga je rechtsaf naar station 3 om vervolgens via station 2 weer boven te komen. Scheelt je een complexe beveiliging van je Engels wissel op een onzichtbare plek.

Komen we bij nivo 2. Daar zit bij het station links aan de bovenkant een rare slinger als je van het meest rechtse spoor het station uitrijdt. Een oplossing kan zijn daar een eilandperron te creëren als je de laatste rail voor de Engelsman verwisselt voor een recht stuk.
Bij het andere station heb je 3 S-bochten naast elkaar, rechts van het station. Zou je kunnen aanpassen door twee keer 60 graden te gebruiken ipv twee keer 90 graden. Ook hier heb je geen ruimte voor een perron aan het middelste spoor.
Voor de aansluiting van het lokaalspoor mist een wissel om van het rechterspoor dit spoor op te rijden.
De aansluiting van het depot is onlogisch. Je kunt met een lok nu niet rechtstreeks van/naar het station rijden. Bovendien lijkt dubbelspoor een beetje overdone, een enkelspoor volstaat hier lijkt me.
De bedoeling van de drie sporen links van het depot ontgaan me. Hoe wil je die gebruiken?

Het lokaalspoor en de mijnsporen eindigen zonder mogelijkheid tot omlopen. Wil je dit zo laten? Bij het lokaalspoor kan dit als je met treinstellen werkt. Station Stavoren is zo'n voorbeeld.

Als ik het goed berekend heb is je bovenste tafel zo'n 1.20m breed. Daar moet je wel wat voor verzinnen om bij de achterste sporen te komen.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

Dank voor je reactie. Ik ben er erg blij mee.

Mijn antwoord is nogal uitgebreid dus ik heb dat in een apart document bijgevoegd.

Ik hoor het wel weer.

Groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk, zelfs met een grote zolder heb je beperkingen :) Ik begrijp nu een aantal van je ontwerpbeslissingen.

Als ik het goed begrijp zit rechts van "straat" een dakkapel, waardoor de treintafel op die plek ondiep is (zo'n 35 cm), klopt dit? Met die beperking in gedachte heb ik een alternatief uitgewerkt, zie tekening. Ik heb dit gedaan in C-rails omdat ik de geometrie van deze rails beter ken dan van K-rails. Maar het gaat om het idee.

Ik heb het uitgevoerd als splitsingsstation (in Duits: Keilbahnhof). In Nederland heb je er niet veel van: Amsterdam Muiderpoort en Schin op Geul zijn voorbeelden en vroeger ook Kesteren. Met dit plan kun je vanuit het depot het station rechtstreeks benaderen. Ook kun je vanaf de goederensporen direct beide kanten op. En tot slot kun je vanaf het rechterspoor direct het lokaalspoor op. Kijk maar of je er iets aan hebt.

En dan de mijnsporen. Ik begrijp nog steeds niet hoe je daar kunt omlopen. Stel je komt daar aan met een 6400 + 4 wagons. De 6400 staat dan rechts en is opgesloten. Alleen als een 2e 6400 de wagons daar weghaalt is er een oplossing voor dit probleem. Of zie ik het verkeerd?

edit: tekst aan plaatje toegevoegd
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

Dank je wel voor je reactie en je voorstel.
Het klopt inderdaad dat rechts de dakkapel zit en er is vanaf de achtermuur een stuk schuin dak van 60 cm breed. Dit begint op een hoogte van ongeveer 1 meter. Aan de linkerkant heb ik dat ook. Dit is de "hap" tuin die er uit is en deze begint zo goed als op de grond.

Over je voorstel ga ik goed nadenken en uitwerken, maar ik vermoed dat ik rechts aan de bereikbaarheid moet inleveren en ik weet niet of dat kan.
Dat het C-rails is maakt inderdaad niet uit. Het gaat om het idee.

Wat ik wel al geconstateerd heb is dat in mijn voorstel vanuit station 1 (het linker) ik naar het depot en haven kan rijden en niet vanuit station 2 (het rechter). 
In jouw voorstel ga ik van station 1 rechtsboven al naar het buitenspoor en zo naar depot en haven. Klopt dat?
Verder had ik in mijn plan bedacht om het lokaalspoor te koppelen aan het lager gelegen overstapstation (zie ook mijn 3D-print). Dat ligt dieper.
Reden is dat ik hierdoor langere treinen, ik heb bijvoorbeeld een TEE-trein (VT11.5 art 37605) die uit 7 delen bestaat en dat is ongeveer 1,5 meter, daar zou kunnen laten stoppen, evenals wat langere personentreinen.
Dat zal ik dus ook moeten omgooien.
Van de andere kant, jouw station heeft een lengt van 4x 36 cm en dat is 144 cm en dan kom ik ook een aardig eind.

De situatie rond de mijnbouw parkeer ik even, ik wil eerst jouw voorstel overdenken en uitwerken.
Alhoewel ik denk dat ik straks rechts nog wel een wissel en een stukje spoor kwijt kan en daarmee de omloop realiseren.
Wat ik ook  kan doen is vanuit de tunnel direct een wissel leggen, de huidige kruising eruit halen en rechts nog wissels plaatsen. 

De K-rail geometrie werkt overigens hetzelfde als de C-rail geometrie.
Met passtukjes trek je alles gelijk. Alleen de maten zijn wat anders.

De komende week heb ik weinig tijd dus het kan even duren voordat ik er op terug kom.

Groeten,

Henk

PS als bijlage een foto van de voor en achterkant van mijn huis. Om je een idee te geven.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

Toch maar even begonnen. Zie de bijlage.
Lichtgroen is het alternatieve plan wat ik in een aparte laag er over heen heb gelegd.
Daardoor lijkt het allemaal niet zo mooi aan te sluiten.

Stations van nummers voorzien. Praat makkelijker.
De wissels rechtsboven heb ik verplaatst naar de bocht. Ik heb daar namelijk een brug gepland waar een weg onder door zal lopen.
Ik hou dan ook mijn oorspronkelijke lokaalspoor met station 3 intact.
Wel ben ik bang dat ik mijn langere treinen niet langs het onderste perron van station 2 kan plaatsen tenzij ik de lok in de bocht laat stoppen of nog verder.
Dit komt in werkelijkheid toch ook voor.

Linksboven heb ik toch maar een (start met) het omloopspoor gemaakt.

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Mooi baanplan met veel rij mogelijkheden.

Blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
@ Jorg en Piwie
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

@ Hans,
Je feedback heeft mij goed aan het denken gezet en een beter inzicht gegeven :P :P
Mijn Laatste commentaar heb ik nu in het plan verwerkt.
Was nog een beste klus want als je in SCARM gaat veranderen wordt ook de hoogte aangepast, dus alles weer opnieuw op de juiste hoogte stellen.
Je reactie zie ik graag tegemoet.

Bijgaand nieuwe prints van niveau 2 en 4.

groeten,

Henk

Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Ziet er goed uit. Een lok in de bocht komt in het echt ook voor, de sporen met de hoge nummers op Amsterdam CS hebben aan het eind een boog. Je zou dit kunnen vermijden door de wissels aan de linkerkant een halve of hele rail naar links te verplaatsen. Of je kunt een zo groot mogelijke straal gebruiken. Dan wordt het rechte deel van het perronspoor wel korter, maar staat de trein als geheel beter in het station.

Wat is je maximale treinlengte? 155 cm: 5 rijtuigen van 27 cm en een lok van 20 cm schat ik zo in.

Op de sporen naar het depot en de havensporen  mis ik nog een overloopwissel van het linkerspoor naar het rechterspoor.

Bij de mijnsporen kun je nu omlopen  :thumbup:
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

Op de sporen naar het depot en de havensporen  mis ik nog een overloopwissel van het linkerspoor naar het rechterspoor.

Bij nummer 1 heb ik een overloopwissel om vanuit station 1 naar het depot te kunnen gaan.
Bij nummer 2 heb ik een overloopwissel om helemaal onderdoor het depot naar de haven te kunnen gaan.

De wissel bij nummer 1 heb ik naderhand nog ingebracht om vanuit de haven terug te kunnen rijden en dan ook naar station 1 te kunnen gaan.

Is je vraag hiermee beantwoord?

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
inderdaad, de wissel bij 2 had ik over het hoofd gezien  8o
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Al in mijn eerste reactie had ik vragen over de havensporen. Ik begrijp nog steeds niet goed hoe je al die sporen wilt gaan gebruiken. Zodoende had ik ook een wissel bij het depot over het hoofd gezien  ;)
Wel viel het me op dat er nauwelijks opstelsporen zijn, iets wat ik wel verwacht van een goederenstation of havengebied.

Met de ruimte die je hebt kun je een strak havengebied en goederenemplacement maken, inclusief depot. In bijgaande tekening heb ik een en ander uitgewerkt. Alleen het depot heb ik niet verder uitgewerkt, daar heb ik niet zo veel verstand van. Je kunt eventueel de ruimte voor het depot vergroten door een aantal wissels naar links te verplaatsen.

ik hoop dat de teksten die ik er bij heb gezet voldoende uitleg geven. Een leuke uitdaging zijn de kadesporen in stelcon platen. Hoe krijg je dan stroom op de sleper van een lok? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Ik heb ieder geval geleerd hoe je in SCARM tekst kunt manipuleren/roteren en hoe je een haven kunt tekenen (blauw vlak)
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

Wederom dank voor je feedback.
Ik had een treinenmaatje in de straat wonen waar ik tegen aan kon praten en naar treinenbeurzen ging maar die is een aantal jaren geleden aan kanker overleden en die mis ik nog tot op de dag van vandaag.
Dus ik ben nog steeds ontzettend blij met je. :thumbup: :thumbup:

De afgelopen maanden heb ik een aantal voorbeelden van (treinbanen met) stoomlokdepots bekeken en ben ik tot mijn huidige resultaat gekomen.
Wat mij daarbij opgevallen is is dat er vanaf het hoofdspoor een aantal sporen, voor de kolenbak, de zandinstallatie en de waterpomp naar de draaischijf lopen.
Dat mis ik in jouw voorbeeld.
Maar goed, je geeft ook zelf aan dat je daar niet zoveel verstand van hebt en dat maakt niets uit.
Alle hulp is welkom.

Zoals ik afgelopen zaterdag heb aangegeven heb ik deze week niet veel tijd, er zijn een aantal privezaken, waar ik niet in het openbaar op in wil gaan, die nu meer aandacht vragen.
En dan heb ik het nog niet eens over het doen van de belastingaangifte, want volgens de reclame van de belastingdienst doe je dat in vijf minuten  :P :P
Ik ga jouw voorstel weer bestuderen en kom er zeker op terug.

Wat SCARM betreft: op de website van SCARM staan een aantal filmpjes hoe je met SCARM kunt werken en ik vind ze zeker de moeite van het bekijken waard.
Als je met SCARM verder wilt wil ik je adviseren om die filmpjes te bekijken. Ik heb daardoor in minder dan twee maanden tijd het programma onder de knie gekregen en het huidige baanplaan ontwikkeld.

Je idee van de stelconplaten vind ik goed.
Wat ik straks kan uitproberen is om op de rails twee platen te plaatsen waarbij je de naden vervangt door een koperdraad die iets (1 mm??) hoger ligt waardoor je sleper van stroom kunt voor zien.
De "knik" vul je dan op met straatklinkers. 

Ik ga ook nog wel eens snuffelen op de website KLIK: nproject
Daar vind je enorm veel alternatieven om op een betaalbare wijze je baan te bouwen danwel aan te kleden.

Groeten,

Henk



Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk,

ik heb me gewaagd aan een depot en heb daarbij vier sporen vanaf de draaischijf getekend. In jouw plan miste ik nog een spoortje voor de kolenwagons, die heb ik ook getekend. De sporen zijn iets korter dan in jouw plan. En nog wat zitten klooien met SCARM om een vuurtoren te maken aan het eind van de haven, zie 3D plaatje

Op mijn baan liggen nu alle rails, M-rails in het schaduwstation en C-rails op de lagen 2 en 3. Ik heb niet zoveel ruimte als jij, ongeveer 2.60 bij 1.30m. Moet nog hier en daar wel wat zagen om aan de scenery te kunnen beginnen. En dan is een site met tips hoe je allerlei zaken maakt wel handig. Dank. Zo pieker ik al een tijdje hoe ik een perron kan maken, hoe hoog, van welk materiaal, etc.

Belastingaangifte heb ik dit jaar voor het eerst samen met mijn vrouw gedaan. We waren in een half uur klaar  :)  Meeste werk was nog het controleren van de vooringevulde gegevens.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Hans,

Vanavond in excel even een idee voor de stelconplaten uitgewerkt.

Op de rest zit ik nog te broeden :roll: :roll:

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

Ik heb jouw alternatief bekeken en ik zie dat ik nog een aanvulling heb op mijn verhaal over de lokloods.
Zodra een stoomlok het depot oprijd krijg je eerst de sporen met de slakkenkuil, zand, water en kolenbak etc. en vervolgens de draaicirkel met de lokloods.
Er waren stoomloks die alleen vooruit konden rijden en draaien op de draaicirkel en zo weer het hoofdspoor op konden.
Dat betekent dat ze in jouw laatste voorstel niet de draaicirkel op kunnen rijden.

Verder kun je volgens mij niet als je van station 1/2 komt op het onderste spoor met de stelconplaten komen tenzij een langere trein op de bovenste sporen opgesplitst wordt en vervolgens via het uithaalspoor naar de pakhuizen gereden wordt. Een oplossing zou kunnen zijn dat er na de onderste kruiswissel nog overloopwissels ingebouwd worden.

Morgen eerst naar de treinenbeurs in Lisse en verder puzzelen over een oplossing.

Fijn weekend.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hi Henk,

Vind het wel heel bijzonder dat een stoomloc niet achteruit kan rijden!
Ben het niet met je eens maar ik ga dit eens uitzoeken.

groet
Harald
Re: baanontwerp Trainhenk
Wel kunnen maar niet mogen zal Henk bedoelen.

Gr, Ben.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
zou toch knap lastig worden, als je elke x als je een stoomloc in de loods wil zetten, een dieselloc nodig hebt....  :o) :o)
wat ik in ieder geval zeker weet, is dat de locs wel op een bepaalde manier werden gestald. Er wordt wel gesproken over dat dit afhankelijk is van de vertrekrichting voor de volgende rit; maar de voorwaarde is dan wel, dat in de elke locloods per spoor 2 schoorstenen beschikbaar zijn.


is dit niet het geval, zoals vaak voorkwam bij ringlocloodsen waar alleen een schoorsteen zat aan de inrijzijde, dan moet de loc altijd achteruit de loods in...


heb r nog nooit van gehoord dat een loc helemaal niet achteruit kan rijden, maar ik kan r naast zitten haha  ;)  (aldus de leek)


Simon

Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
@Harald,

Dank voor je feedback en ik zie de resultaten van je onderzoek met belangstelling tegemoet.
Ik schrijf Er waren stoomloks, en daarmee bedoel ik niet alle stoomloks maar de eerste stoomloks :D
In ieder geval, alle stoomloks die ik heb kunnen wel achteruit rijden  :lol:

Wat ik bedoel is dat ik in het ontwerpvoorstel van Hans de ligging van de draaischijf niet logisch vind en deze achter de "werk"sporen van het depot zou willen plaatsen.
Dus meer naar links maar dat gaat dan ten koste van de industriesporen die Hans daar getekend heeft.
Zie ook mijn eerste baanontwerp.
Wat ik uit de bestudering van de stoomlokdepots begrepen heb, en corrigeer mij maar als ik het verkeerd heb, is dat de loks vanaf het hoofdspoor de werksporen oprijden en vervolgens via de draaischijf naar de loods.

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk,


Ik neem aan dat je met de werksporen de sporen voor de bekoling e.d. bedoeld? (ga r mr ff vanuit)
Ja dat is wel gebruikelijk, zoals je het beschrijft, maar geen must. Ondertussen ben ik al heel wat onlogische en vreemde ontwerpen tegengekomen.
Vooral de kleine lokstationen keken niet zo heel nauw (op het oog) naar de volgorde van bekoling e.d.
Bij de grote BW's is het vaak wel gewoon de standaard volgorde, maar die hebben ook wel vaak hetzelfde ontwerp.


Er is ruimte (lees: vrijheid) genoeg om het zo in te richten zoals j zelf wilt, ondanks wat r wel wordt gezegd...
succes, ga je volgen (Y)

Simon
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Simon,

Jouw eerste zin klopt zoals ik het bedoel.
En dat vind ik het mooie van onze hobby.
Iedereen kan het beleven en bouwen zoals hij (of zij) het zelf wil.

Bij mij zie je dan ook straks broederlijk treinen uit drie tijdsperioden naast elkaar staan.

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Je bent niet de enige hoor, met die treinen uit 3 tp's  ;) ;)
mn eerste locje van de brandweer blijft r gwn bij, ook al klopt i voor geen meter


Gr Simon
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
De afgelopen dagen bezig geweest om het voorstel van Hans (Bigboynl) in mijn baan te verwerken.
Her resultaat zien jullie in de bijlage (niveau 2)
@Hans, wederom enorm veel dank voor je bijdrage! Graag je feedback.
Verder daar een lokloods ingetekend en een beetje aan de 3D-weergave gewerkt.
In de schaduwstations heb ik nog een beetje met rails gerommeld om het aantal passtukjes te reduceren.
Twee keer 24094 is een keer 24188 en qua prijs per stuk zijn ze bijna even duur.

Wat ik wel lastig vind met SCARM is dat als je wijzigingen doorvoert hij de hoogte van de rails niet vast houd.
Of doe ik iets fout?

Het lokaalspoor gaat over in een spiraal en daar zit ik nogal met de hoogte te vechten.
Verder kwam ik tot de ontdekking dat ik nogal wat R2 bochten heb liggen die ik nu niet of nauwelijks gebruik en de spiraal heb ik met R1 bochten gemaakt.
Ik ga nu ook uitproberen of genoeg ruimte heb om de spiraal met R2 bochten te maken.
Als dit lukt heb ik twee voordelen:
- het stijgingsprecentage wordt lager. Immers de hoogte blijft gelijk maar de lengte neemt toe.
- ik hoef minder R1 bochten te kopen want daar heb ik er nu (nog) niet genoeg van.
Verder moet ik de spiraal beter over niveau 3 en 4 verdelen.

In de bijlagen de SCARM-file en prints van de niveau's.

Wordt vervolgd

groeten,

Henk

Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk,

eindelijk tijd om te reageren  :D

het probleem met hoogtes invoeren en wijzigen in SCARM heb ik ook. Ik heb nog niet goed door hoe SCARM te werk gaat met hoogtes

Een spiraal met R2 bochten is altijd beter dan een R1 spiraal. Niet alleen is het stijgingspercentage lager, het ziet er beter uit (maar het zit meest in de berg?) en de wrijving in een grotere boogstraal is kleiner.

In het havengebied heb ik een drietal wijzigingsvoorstellen ingetekend:
1) extra wissels in de sporen onderin. Als je met een trein daar aankomt kan de lok weer weg. Als je het onderste spoor gebruikt als aankomstspoor dan kun je de wissels net andersom leggen
2) een uithaalspoor voor de sporen bovenin. Ook hier sluit je een lok op als de trein aankomt. Met een uithaalspoor en een rangeerlok kun je de wagens verdelen over de overige sporen en de lok komt weer vrij.
3) een extra verbindingsspoor tussen het lokaalspoorstation en de sporen richting haven/depot. De engelse wissel wordt een bottleneck volgens mij en je kunt zo eenvoudig meer onafhankelijke rijwegen creëren. Je moet maar kijken of dat spoor is in te passen zonder dat je bereikbaarheid van het raam aangetast wordt.

Nog een vraagje: boven het depot is een kort opstelspoor naar rechts getekend. Wat is de functie van dit spoor?
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Hans,

Dank wederom voor je adviezen.
Inmiddels heb ik een paar kleine aanpassingen gedaan, zie de bijgevoegde printscreen.
Ik vond namelijk de ruimte voor de perrons te klein.

Nummer 1: de wissels heb ik omgelegd; dat wil zeggen dat de bochten van de wissels nu naar beneden wijzen en niet naar boven. Daardoor heb ik meer ruimte voor de perrons en de twee achterliggen sporen die een stuk hoger liggen.
Nummer 2: de engelse wissel heb ik gewisseld met het bovenliggende passtukje waardoor station 3 wat hoger komt te liggen en er meer ruimte komt voor de perrons.Vanaf de engelse wissel loopt er nu een flexrails want ik kwam er met de gewone rails en passtukjes niet uit.
Nummer 3: Ik had daar al een flexrail liggen en deze heb ik gebogen (lag recht).

Jouw voorstellen:
Voorstel 1: Goed plan, ga ik intekenen. Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe ik ze inteken als ik de lok maar voor de wissels ontkoppel zodat hij kan omlopen.
Voorstel 2: Ik wilde dat stukje voor de scenery gebruiken maar ik ga er zeker over denken want je hebt wel een punt.
Voorstel 3: Zie mijn opmerking bij nummer 2 hierboven. Ik moet even gaan puzzelen of dat mogelijk is en hoe dat uitpakt.

Het korte opstelspoor had ik bestemd voor een kleine rangeerlok.

Met SCARM heb ik ook nog een paar andere zaken die mij niet helemaal bevallen.
- je kunt de afmetingen van de baan opnemen maar deze worden niet vastgehouden.
- standaard staat Tillig rails in het programma en ik kan max drie "onderdelen"selectern.

Ik ga wel eens op de site van SCARM kijken voor een oplossing en misschien waag ik daar nog wel ene mail aan.

So far so good.

Nu eerst naar het stembureau en een paar boodschappen doen.

Groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

De afgelopen dagen met je adviezen bezig geweest en nog eens kritisch naar de passtukjes gekeken en daar wat verbeteringen in aangebracht.
Het aantal passtukjes is afgenomen en vervangen door langere stukken rails.
Verder heb ik gisteren van al mijn loks die in principe in het havengebied komen de lengte opgemeten.

Voorstel 1: uitgevoerd en rekening gehouden met de langste lok.
Voorstel 2: het uitloopspoor heb ik weggelaten. Zoals ik al eerder meldde wil ik dat stuk voor scenery houden. Wel heb ik extra wissels ingebouwd conform jouw voorstel 1 zodat loks om kunnen lopen. Ook hier rekening gehouden met de langste lok.
Voorstel 3: Doe ik (voorlopig) niet. Dat wil zeggen ik teken hem niet in in het baanplan maar zodra ik zover ben met bouwen ga ik eerst kijken hoe het met de treinen loop gaat. Ik vermoed dat de bottleneck met de engelse wissel wel mee zal vallen. 

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk,

In je tekening zie ik in het havengebied vooral slanke wissels en bij de doorgaande stationssporen normale 22,5 graden wissels. Heb je bewust deze keuze gemaakt? Ik zou het net andersom doen.

Bij station 2 heb je de wissels omgeklapt. Consequentie is wel dat iedere trein bij het binnenkomen of bij het verlaten van het station een afbuigend wissels berijdt. En dat is het mooier met slanke wissels
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

Bewuste keuze ja.
Ik heb voor de korte wissels gekozen omdat ik ze in voorraad heb en omdat ze per stuk 57 mm kleiner zijn dan de slanke wissel.
Daardoor heb ik 2 x 57 mm is 114 mm langere stationssporen liggen en dat is toch wel de voornaamste reden.
Het haven gebied was in eerste instantie niet gepland en is in mijn beleving wat ruimer van opzet en daardoor beter geschikt voor slanke wissels.

Verder ben ik nu een jaar werkeloos en de kansen op een nieuwe baan zijn niet erg groot dus mijn budget is wat beperkter.

De planning is nu als volgt:
- Het ontwerp uitbreiden met bovenleiding (niveau 1 volledig en niveau 2 gedeeltelijk). Daarnaast op zoek naar alternatieve bovenleiding voor de verborgen trajecten.
Daar heb ik al ideeën over maar die moet ik nog verder uitwerken. Hiervoor zal ik een apart topic opstarten.
- Het ontwerp uitbreiden met de indeling in blokken. Hier heb ik ook een paar vragen over en zal ik in een apart topic stellen.
- Het ontwerp uitbreiden met de electronica; wisseldecoders, bezetmelders, centrale, boosters, etc. Komt ook een topic voor.
- De ontbrekende C-rails voor de schaduwstations kopen (2015).
- De ontbrekende K-rails kopen (2016/2017?).

Zodra mijn zoon uit huis is, planning medio dit jaar, kan ik beginnen met bouwen.

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Gisteren in Houten C-rails "gescoord" voor de schaduwstations.

Op een paar passtukjes en een wisselaandrijving geslaagd.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Ik heb inmiddels ook mijn bovenleiding ingetekend.

De bovenleiding komt op niveau 1 en niveau 2 gedeeltelijk.
Niveau 3 en 4 krijgen geen bovenleiding.

De blauwe rails wordt voorzien van bovenleiding.
Bij het stoomdepot loopt een spoor met bovenleiding om het achterliggende havenspoor te bereiken.
Zo ben ik in staat om ook loks met bovenleiding daar te laten komen.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk,

Mooie aankopen! Kreeg je de koek er gratis bij?  ;)

Met zo'n wisselaandrijving heb ik pas ruzie gehad. Uiteindelijk de eindafschakeling er uit gesoldeerd: probleem opgelost. Er staan verschillende draadjes over hoe je dit moet doen op het forum.
Re: baanontwerp Trainhenk
Henk

Prachtige aanwinsten die je gescoord hebt in Houten.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dank jullie wel.

@Hans,
Ik moet inderdaad nog de eindafschakelingen doorsolderen.
Op dit moment heb ik 13 wisselaandrijvingen X 2 schakelingen is 26 stuks.
Dit bewaar ik nog even want ik wil mij eerst richten op een alternatief voor de bovenleiding in met name de schaduwstations.
In Houten vragen ze voor een portaalmast ? 5,-- en gezien het aantal wat ik nodig heb......

De ideeën ga ik deze week uitwerken en zal dat in een apart topic posten.
In dit topic zal ik daar een link naar maken.

Verder moet ik in mijn ontwerp nog de bezetmelders intekenen.
De blokken heb ik al grotendeels gedaan met de kleuren.
De wissels heb ik blanco gelaten waardoor ik automatisch mijn blokken heb.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Forumleden,

Ik ben een nieuw topic gestart over alternatieve bovenleiding.
KLIK: alternatieve bovenleiding

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dat ziet er mooi uit, Henk! Het belooft een hoop handmatig rijplezier, met al die kopsporen.

Veel succes met de uitvoering,

Wouter
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Het is een tijdje rustig geweest maar ik ben inmiddels weer wat verder met mijn baanplan.
Ik heb onder andere de onderbouw ingetekend en in de bijlages vinden jullie de aanpassingen.

Toelichting hierop:
Niveau 1:
Punt 1:
Rail ingevoegd waardoor de ?slinger? boven een balk komt te liggen.
Hierdoor blijft er onder de baan voldoende werkruimte over.

Nvieau 2:
Punt 1:
Gewone wissels vervangen door een kruiswissel
Punt 2:
Gewone wissels vervangen door gebogen wissels waardoor er meer ruimte in het station komt
Punt 3:
Gewone wissels vervangen door kruiswissels.
Hier ontstaat een rustigere treinenloop naar het havengebied.
Punt 4:
Door de wissels om te draaien kunnen op beide sporen treinen rijden
Punt 5:
Gebogen wissel ingevoegd om naar de buitenbaan te kunnen komen.

Verder nog wat kleine aanpassingen met stukjes rails om zoveel mogelijk kleine passtukjes te mijden.



Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Druk bezig met de bouwkundige aanpassingen.
Ik heb een kast en een muur gesloopt en ben dit nu aan het afwerken.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Lekker bezig Henk. :thumbup:
Re: baanontwerp Trainhenk
peterke33
gast

Re: baanontwerp Trainhenk
Dat gaat zeker mooi worden,
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hi Henk,

Begrijp ik nu goed dat je je baan op een "plaat" maakt en niet met een "open" constructie (raamwerk) !

groet
Harald
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Harald,

Nee, nee, ik gebruik de open constructie (raamwerk).
Je moet van onderen natuurlijk wel bij alle lagen kunnen.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hallo Henk, dit zijn serieuze plannen. Mooie ruimte heb je tot je beschikking  :P . Succes met de bouw hiervan.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
goed bezig Henk  :thumbup:
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hi Henk,
Ben een tijdje afwezig geweest (zomerstop), maar kijk nu weer wat rond en m.n. naar baanontwerpen.
Als ik eerlijk moet zijn vind ik de havenoptie die jou is aangereikt (door Hans), maar dan met de BW op een voor jou verkeerde plaats eigenlijk interessanter. Meer mogelijkheden tot het uitwerken van scenery en meer opstel en rangeermogelijkheden, maar dat is persoonlijk uiteraard.

Verder kan ik het gehele overzicht nog niet goed volgen, mede misschien door het kleurgebruik. Kun je wat plaatjes laten zien van de verschillende niveaus apart (laatste stand v zaken) en dan langzaam opgebouwd tot de complete baan (mooiste: met elk niveau een eigen kleur). Je bent nl ergens halverwege dit topic met kleuren gaan veranderen.

Verder vraag ik me af hoe je station 2 en 3 optisch gaat scheiden. Die liggen toch op het zelfde niveau als ik het goed begrijp? Een berg er tussen lijkt me niet geslaagd, want dan zie je het achterste station niet meer.

groet, Gertjan

Ps rij je rechts?
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hi Gertjan,

Waarom zit dat BW op een verkeerde plaats?
Er zijn meerdere BW geweest in havens, voorbeelden genoeg.

groet
Harald
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Harald,
Wat mij betreft zit hij prima. In reactie#15 heeft Hans een tekening gemaakt met de BW toegankelijk vanaf de haven/opstelsporen en niet direct vanaf het hoofdspoor. Dit sprak Henk niet zo aan, vandaar mijn opmerking dat dit voor Henk de verkeerde plaats was (dus m.n. de aanvoerroute).

groet Gertjan
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
OK