Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

baanontwerp Trainhenk

Gestart door Trainhenk woensdag 04 maart 2015, 20:22:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Ik was even niet in de gelegenheid om eerder te reageren.
Nieuwe vaatwasser moeten kopen en een nieuwe combimagnetron in aantocht :roll:
Winterbanden onder de auto gezet.
Net op tijd want hier komen nu de hagelstenen naar beneden.

@Gertjan H:

De havenoptie die door Hans (bigboy) is aangereikt heb ik overwogen maar ik heb in de hoek waar Hans de draaischijf had getekend een stuk scenery ingepland met een weiland boerderij, molen, etc.
Daarnaast vind ik de huidige plaats van de draaischijf wat logischer in het sporenplan.

Banenplan:
De tekeningen in reactie #26 zijn nog correct en geven alle niveau's weer.
De tekeningen in reactie #33 geven de bovenleiding weer; lichtblauw in de verborgen gedeeltes blauw in de zichtbare. Dit heeft wellicht bij jou de verwarring gegeven.
De tekeningen in reactie #39 zijn de in mijn ogen verbeteringen op de tekeningen in #26.

Niveau 1: lichtgroen verborgen, groen zichtbaar
Niveau 2: geel verborgen, bruin zichtbaar
Niveau 3: lichtblauw verborgen, geel zichtbaar
Niveau 4: lichtblauw verborgen, paars zichtbaar

Alle niveau's wit: als ik straks ga rijden met iTrain dien ik de baan op te delen in blokken. Wissels vallen daar buiten. Daarom wit.
Daarnaast heb ik bij de meeste wissels nog een extra rail daar aan toegevoegd om de trein tijdig te laten stoppen en in geval van toch doorschieten niet op een wissel stil te gaan staan.
Waarschijnlijk ga ik de langere zichtbare stukken nog opsplitsen in meerdere blokken.

Station 3 ligt lager dan station 2. Eigenlijk had ik dat ook op niveau 1 moeten plaatsen maar voor mij was het duidelijk en ik heb het maar zo gelaten.
Op niveau 1 zie je ook dat er op die plek de rails groen zijn en dus zichtbaar.
Wat ik dar mee wil creëren is een mogelijkheid om lange treinen te laten stoppen (op niveau 1) en dan met een trap en/of lift naar boven op niveau 2 en daar over kunnen stappen op een lokaaltrein.
Tussen station 2 en 3 komen huizen, etc.
Nu ik dit zo zit te typen zou ik station 3 wellicht beter wat naar links kunnen plaatsen.
Ik moet wel even kijken of dat haalbaar is met de stijging van niveau 1.
Komende weken maar eens mee gaan stoeien.
Dank voor je vraag! :thumbup:

Ik rij inderdaad rechts.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
@Gertjan H,

Bijgaand de nieuwste screenshots.
Hoop dat het zo voor jou wat duidelijker wordt een zo niet dan hoor ik dat graag van je.

Toelichting:
Grondplaat: Bevat de balken zoals ik ze wil gaan leggen. Formaat 69 x 67 mm. op stalen tafelpoten (ong. 80 cm vanaf de vloer).
Niveau 1: bevat de schaduwstations en tevens heb ik daar station 3 nu ingetekend en naar links verplaatst (ong. 105 cm vanaf de vloer).
Onlangs realiseerde ik mij dat ik nog geen goede mogelijkheid had om treinen op de baan te plaatsen en van de baan af te halen.
Dit heb ik nu bij schaduwstation 3 (onderin) ingetekend.
Niveau 2: Het op niveau 2 gelegen perron van station 3 naar links verplaats. De scheiding met station 2 wil ik bewerkstelligen door een bomenrij en (provinciale) weg tussen station 2 en 3 te plaatsen.Of dat haalbaar is moet ik nog bezien. Op tekening is het leuk bedacht maar of het haalbaar is?
Bij station 1 linksboven de engelse wissel een rail naar beneden gehaald waardoor de onderste bocht kon vervallen.
Niveau 3: Geen wijzigingen
Niveau 4: Geen wijzigingen.

groeten,

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk / boosters waar en hoe?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk / boosters waar en hoe?
Ik ben van plan om een nieuwe digitale centrale aan te schaffen en voorlopig is mijn oog op een ECOS2 gevallen.
Dit is best wel een krachtige centrale maar gezien mijn rijplannen verwacht ik niet hieraan voldoende te hebben en zal ik dus boosters moeten plaatsen.

Wat zijn mijn rijplannen?
Ik wil tussen de schaduwstations en de stations 1 en 2 geautomatiseerd treinenverkeer hebben.
Een beetje druk treinenverkeer vind ik wel mooi.
In de schaduwstations 1 en 2 denk ik 6 tot 9 treinen kwijt te kunnen en op niveau 2 ongeveer hetzelfde aantal.
In station 1 en 2 heb ik 3 sporen getekend en de bedoeling is dat als er een trein in het station staat een tweede trein door het middenspoor kan passeren.
In het industriegebied en de lokloods wil ik handmatig gaan rijden.

Ik verwacht niet dat de ECOS2 dit allemaal aan kan en dat ik boosters moet gaan bijplaatsen.

De vraag is nu hoe.
Hoe splitst ik mijn baan op. Doe ik dat per niveau?
Of hak ik het op in drie stukken. Een stuk rond station 1, een rond station 2/3 en een stuk voor de lokloods en het industriegebied.
Is dit voldoende of moet ik nog verder gaan splitsen?

Mijn loks zijn uitgerust met ESU decoders en Marklin (MFX).

Nog vragen? Ik hoor het graag.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Henk,

De beantwoording van je vragen hangt samen met en is afhankelijk van het stroomverbruik door de diverse onderdelen en rijdend materieel van je baan.
Het  vermogen van een centrale bedraagt  ???? Ampere (Ecos = 4A) en dat geldt ook voor een booster (maximaal 10A).
Afhankelijk van het type loc en functies (geluid) wordt 0,6 tot 0,9 A gebruikt tijdens het rijden.
Dat lijkt eenvoudig maar: worden er wagons met (sluit, binnen) verlichting gebruikt ?
Hoe worden de wissel en sein-aandrijvingen, k83 en k84 gevoed ? Via de centrale of afzonderlijk ?
Voor de verlichting van seinen en wissellantaarns dezelfde vraag.
Wanneer dit alles door de Ecos/boosters gevoed moet worden dan heeft dat invloed op het maximale aantal locs dat door de Ecos/booster gevoed kan worden.
Je zult dus eerst voor je zelf wat vragen moeten beantwoorden en met wat rekenwerk kun je zelf bepalen hoeveel boosters naast de Ecos noodzakelijk zijnen waar het beste de scheiding tussen de voedingskringen gelegd kan worden.
Voor mijn baan (hoofdspoor, bedrijfswerk, industrieterrein, twee helixen en twee 10-sporige schaduwstations) gebruik ik naast de Ecos twee boosters van 4,5 A. Alle andere "baan"componenten" (wisselaandrijvingen, seinen, draaischijf, wissellantarens, verlichting seinen e.d. worden afzonderlijk gevoed door afzonderlijke gelijk-  of wisselspanningstrafo's.

Cees

Cees
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Cees,

Ik heb mij tot op vandaag nooit zo druk gemaakt en verdiept in boosters alleen dat ik ze in mijn baan nodig zal hebben.
Vandaar dat mijn info niet volledig is simpelweg omdat de kennis nog ontbreekt.
Jouw reactie brengt mij wel weer een stap verder.

De centrale en boosters sturen alleen de treinen aan.
Alle andere componenten zoals wissel-, sein- en terugmelddecoders krijgen hun eigen trafo's en voeden dus de wissel- en seinaandrijvingen.
Ik maak geen gebruik van wissellantaarns en de verlichting van de seinen loopt volgens mij ook via de decoder.
Is dit laatste niet het geval dan zal ook hier een aparte voeding voor komen.

Voor wat betreft het rekenwerk loop ik tegen het volgende aan.
Mijn analoge loks heb ik omgebouwd met de ombouwsets van Marklin of een ESU-lokdecoder.
Deze decoders hebben nu alleen de lokverlichting dus die zullen naar mijn idee niet zo zwaar op de centrale of booster trekken.
Ze zijn over het algemeen wel voorzien van gloeilampen die ik op termijn wil vervangen door ledlampen.
Ik heb een aantal MFX-loks met de nodige geluids- en lichtfuncties dus die zullen zwaarder trekken.
Ook heb ik een TEE (art nr 37605) die bestaat uit twee motordelen en vijf rijtuigen met verlichting en geluid.
Verder heb ik twee rijtuigen met een een sluitlicht.
Andere rijtuigen wil ik op termijn uitrusten met een ledstrip.

Dat zou dus betekenen dat ik maximaal 4A gedeeld door 0,9 A = 4 locs tegelijkertijd in een sectie zou kunnen laten rijden. Klopt dat?
Ik moet er immers vanuit gaan dat ik op een gegeven moment alleen MFX-loks in een sectie heb rijden.

Hoe zou  jij, op basis van deze info en de tekeningen, de baan indelen?

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Henk,

Uit een topic bij de buren (Benelexspoor) haal ik de volgende info:

Vuistregel die je aan kunt nemen (en dat rekenen we ruim, beter booster te veel dan te weinig)
Rijdende loc 700mA
Stilstaande loc 100mA
Rijtuig met licht (led verlichting) 100mA
Hou er ook rekening mee dat loc's en rijtuigen met gloeilampjes misschien nog meer kunnen gebruiken. Ook een loc met sound kan zomaar 300mA extra zijn.

Je zult moeten bezien hoeveel locs + rijtuigen zich gelijktijdig in een bepaald gedeelte van je baan bevinden. Daarop kun je dan de opdeling in stroomkringen (= boosters) moeten baseren. Het is voor mij wat lastig je daarin te aviseren.

Cees
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Kwam even spieken hier en zie dat r nog wat te leren valt op t gebied van stroomverbruik...
Dank voor de info Cees.

Aan de andere kant, als ik zie wat Cees op zijn baan heeft en dan slechts 2 boosters heeft, valt het ook wel weer mee denk ik zo.
Persoonlijk zou ik de boosters indelen naar de tip van Cees, hoeveel materieel staat waar. Het is misschien op t oog makkelijker om voor diverse gebieden een aparte booster te hebben (noem even fictief station, schaduwstation, BW en industrie), maar als daarvan 2 heel veel vragen en 2 weinig, is een andere indeling toch raadzamer.

You ve got another follower Henk ;)
Re: baanontwerp Trainhenk
Henk, Simon,

Ter aanvulling en overweging:
De baan wordt nu gevoed door de Ecos en twee boosters, totaal drie.
De baan is nog niet volledig afgebouwd dus draait nog niet op volle capaciteit. Het bedrijfswerk, industrie en zijlijn moeten nog worden aangelegd.
Mede om die reden -en omdat ik in een helix van twaalf blokken zes treinen kwijt kan, heb ik op een aantal strategische punten extra voedingsscheidingen (rood) aangebracht zodat ik in het onverhoopte geval nog een of meer boosters kan toevoegen.
Baat het niet dan schaadt het niet en een slimme vent is op de .....

Cees
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Cees,

Ik denk dat ik (voorlopig) de baan in drie stukken opdeel.
Station 1 met schaduwstation 1.
Station 2 en 3 met schaduwstation 2
Het industriegebied met schaduwstation 3

Wel zal ik scheidingen aanbrengen tussen de schaduwstations en het bovenliggende niveau zodat ik dit makkelijk kan splitsen als dit nodig mocht zijn.

Vandaag bij de Praxis de laatste balken voor de onderbouw gekocht en deze ga ik de komende weken proberen te plaatsen.
Dat heeft nog wel wat voeten in de aarde want de ruimte is beperkt, Kerst komt er aan en mijn beide zoons zijn de komende weken jarig.
Dus niet al teveel tijd.
Ik overweeg nu voor de bouw een nieuw topic op te starten en zal daar dan ook foto's gaan plaatsen.

Daarna de ringleiding. Dat wordt ook nog een uitdaging.
Sowieso worden het drie ringleidingen; voor elke sectie 1 maar ook moet ook rekening gaan houden met een extra ringleiding als ik een sectie verder moet/wil opsplitsen.
 
Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Henk,

Lijkt me een goed 'en verstandig plan.
Ook ringleidingen voor de baanvoeding laten zich overigens makkelijk splitsen: de rode draad volstaat immers nu de massa gemeenschappelijk is.
Succes met de bouw.

Cees
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Henk,
Dank voor de aanvullingen. Helaas is het mij nog steeds niet geheel duidelijk. Wel is nu goed te zen dat station 3 en station 2 zich op 2 verschillende niveaus bevinden, maar wat is het ' losse perron onder station 2 (wel in bruin/oranje getekend)? Hoort dat bij station 3? Dan zit het waarschijnlijk niet op de juiste hoogte.
Als het niet bij station 3 hoort, zit het er dus recht boven en kom je in de knoei met de scenery, maar mogelijk begrijp ik het verkeerd?
Misschien geeft een plaatje met het totale overzicht het inzicht.

groeten v Gertjan
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Gertjan,

Door problemen met de gezondheid van mijn vader was ik niet eerder in staat om te reageren.

Station 3 ligt op twee niveau's
Op niveau 1 heb ik meer ruimte om lange(re) personentreinen te laten stoppen en die wil ik dan dmv trappen of liften het hoger gelegen perron naar het lokaal spoor laten bereiken.
Ik wil et op niveau 1 wel op laten en wil dmv tunnels bereiken.

Het 3D-beeld geeft een globale indruk maar is niet mooi. Ik heb niet veel aandacht besteed aan de 3D-weergave omdat je dan met de hoogtes van het landschap moeet gaan stoeien. Dat heb ik wel even geprobeerd maar ik kreeg niet het juiste resultaat.
Tevens is de bijlage uit een eerdere versie.
De up-to-date versie kan ik nu niet bij omdat deze computer geblokkeerd wordt door de kerstboom.
Dat moet nog even veranderen maar dat kan niet eerder dan halverwege volgende week en ik wilde je niet zo lang op een antwoord laten wachten.

Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

Het ontwerp is in SCARM gemaakt.
Ik kan dat bijvoegen als wilt en SCARM kun je downloaden en is gratis en in het Nederlands in te stellen.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk/boosters
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk/boosters
@ BR98-10, Cees,

Ik heb nog een vraag je over boosters waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.
Waar is de meest handige manier om je boosters en centrale te plaatsen?
Wat bedoel ik daar mee? Loop ik nog tegen bepaalde zaken aan die de plaatsing van de centrale en de boosters kunnen beinvloeden.
Daarbij denk ik aan de lengte van de kabel tussen de centrale en de boosters.
Plaats ik de boosters in serie (centrale naar booster en van booster naar booster) of kan dat ook parallel (centrale naar booster1, centrale naar booster2).
Andere zaken waar ik aan moet denken?

Als ik dat op mijn eigen ontwerp toepas zou ik links bij (schaduw)station 1 een booster willen plaatsen, bij (schaduw)station 2 een booster en de centrale bij de BW/industrieterrein.
Als ik dat evenredig verdeel kom ik op kabellengtes van 4 tot 5 meter. Gaat dat?
Bij Littfinski Daten Techniek zie ik een kabel van slechts een meter.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Henk,

Een booster dient beschouwd te worden als dé op zicjzelf staande voedingsbron voor het desbetreffende gedeelte van de baan. Boosters nooit in serie schakelen.
Ik heb ze daarom zo kort mogelijk in het desbestreffende gedeelte van mijn baan geplaatst, namelijk middenin de schaduwstations.
Dan vanaf de booster een "ringleiding" rode/bruine draad met een binnendiameter van 0,75 mm2. Van daaruit voedingsdraden van 0,25 mm2 doorsnede naar de diverse baansegmenten (aansluitingen rood/bruin elke meter) .
Van belang is wel dat elke booster een verbinding moet hebben met de centrale, rechtstreeks of van de ringleiding die met de centrale is verbonden.
Die verbinding zorgt namelijk voor de doorgifte van de digitale "bevelen" aan locs en magneetartikelen. Voor die verbinding volstaat draad van 0,25 mm2.
Wel vind ik het van belang om de afstand -en dus verbinding- tussen de booster en zijn eigen trafo zo kort mogelijk te houden. Dat geeft geen tot weinig spanningsverlies. Liever een langere voedingsdraad van stopcontact naar trafo dan andersom, maar dat is mijn persoonlijke mening

Cees
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Cees,

Dank voor je uitgebreide verhaal.
Zelf had ik mij dat ook zo voorgesteld en ik ben het ook volledig met je eens.

Maar ik zat een beetje te grasduinen op de website van LDT en zag daar een plaatje met een kabel van een meter tussen centrale en booster.
Verder kon ik op deze website geen langere kabels vinden dus vandaar mijn twijfel.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Zo, de feestdagen zijn weer voorbij en de verjaardagen van mijn zoons zijn gevierd.
Tijd om mij weer met de treinbaan en dit forum bezig te houden.

Het afgelopen halfjaar was ik al een beetje begonnen met de bouw en hiervoor heb ik een nieuw topic gestart: KLIK: De baan van Trainhenk]

De afgelopen weken heb ik mij ook weer een beetje in boosters verdiept en ik ben de kreet "intelligente booster" in de handleiding van iTrain tegen gekomen.
Deze boosters schakelen zichzelf uit bij een storing.
Is iemand hier bekend mee en zijn er nog meer interessante zaken bij een intelligente booster?
Wie kan mij aan een aantal merken van intelligente boosters helpen?
Is het nodig om bij een intelligente booster een sleperswip op de overgang van de sectie te plaatsen?

Henk


Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk,

Ziet er prachtig uit allemaal! Bij het boosterprobleem mag je je ook nog afvragen hoeveel treinen je tegelijk wilt laten rijden. Je houdt wel van een beetje druk verkeer, maar er is niks op tegen om maximaal de helft tegelijk te laten rijden. Met zo veel treinen wordt het toch nog wel een drukte van belang!  :-)

Groet, Wouter
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Afgelopen zaterdag naar Hobby in Praktijk in Werkendam geweest voor wat info over boosters.

Kreeg van Haradigi nog wat tips over mijn ontwerp en heb dat in mijn baan verwerkt.

1: foutje in de basis. Het schuine dak is 80 cm breed ipv de 60 cm in het ontwerp.
    Gevolg is dat ik 1 rechte rail heb verwijderd en bij het dak twee bochten er in heb moeten leggen.
2: Daar zat mijn fout. In principe mag je in een tweesporige hoofdbaan geen tegengesteld verkeer op een spoor hebben.
    Dus de wissels er uit en een alternatief zoeken.
    Ook hier problemen met het schuine dak. De rails kon ik nog wel leggen maar om de treinen te kunnen laten rijden zou ik een gat in het dak moeten zagen.
3: Het zinde mij al een tijdje niet dat mijn grote station zo tegen de achterwand zou komen te zitten maar ik had zelf nog geen idee hoe ik het wel wilde hebben,
    maar de nu gekozen oplossing sluimerde al een tijdje in mijn achterhoofd.
    Door de opmerking van Harald en het probleem met het schuine dak uitgevoerd.
    Dus rails er tussen uit en het station schuin gelegd.
4: Alternatief gevonden! Wissel ingelegd en na de wissel direct met de hoogte naar beneden.   
5: De aftakking gaat onder het hoofdspoor door naar het industrieterrein.

Ik vindt het uiteindelijke resultaat een stuk beter. Geeft iets meer mogelijkheden met tunnels en scenery.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hi Henk,

Het was gezellig zaterdag en je sporenplan vind ik ook een stuk beter.

groet
Harald
Re: baanontwerp Trainhenk
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Heb je baan eens bekeken en er valt mij wat op.

Jouw helling percentage is meer als 3%. Ga jij geen problemen krijgen met je treinen. 3% is volgens mij het maxium en jij hebt al meer als 4%

Kijk er even na en test het uit, anders lopen lange treinen enorm te hikkenop de helling en oude treinen gaan sneller af.

Als je nog een scarm bestand hebt, verzoek deze dan ook weer te posten.

Voor de rest ziet je baan er erg leuk uit en vooral interessant voor rangeren en rijden.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Tony,

Dank voor je reactie op het baanplan en de stijgingspercentages.
Het geeft mij aan dat mijn baanplan serieus bekeken wordt en daar ben ik blij om.
Het scarm-bestand heb ik bijgevoegd.

Ik dacht dat ik in mijn baanplan niet boven de 3,5% uitkwam maar ik moet nog eens uitzoeken hoe ik dat precies in SCARM kan nakijken zonder meteen met de hoogtes te moeten gaan stoeien.
Dat vindt ik namelijk een van de lastigere onderdelen en als het voor mijn gevoel goed zit laat ik het zo.
Overigens heb ik altijd gedacht dat de 3% norm gebaseerd is op de werkelijkheid en dat dat nagebootst wordt.
Ik heb daarom de catalogus (Totaal-programma 2015/2016) er op nageslagen en daar zie je op pagina 280 en 281 voorbeelden van bruggen en daar zie je dat een aantal rechte rails van 18 cm 9 mm stijgen. Dat is een stijgingspercentage van 5%.
Maar goed, dat is theorie.
Met die kennis in het achterhoofd heb ik ook niet zo heel moeilijk gedaan als ik over de 3% stijging ging.

Ik ga nog eens in de handleiding van SCARM kijken hoe ik op een simpelere manier de hoogtes kan controleren.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hi Henk,

Zelf probeer ik t.z.t. niet boven de 2% uit te komen dan geeft het zeker geen problemen.

groet
Harald
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dat is zo grappig. Sinds treinen digitaal rijden is een percentage meer dan 2% niet echt aan te raden.

De oude Noch hellingen die ik op mijn metaalrails baan had, had een percentage van 6%. Helemaal geen probleem voor de oude metalen Marklin loks met hun supergewicht, en hun analoge aandrijvingen. Zelfs het plastic lokje 3000 kwam daar moeiteloos met een sleep wagens boven op, en dat met een radius van de 5100 rails (36 cm). Wow. Totaal niet realistisch, maar wel klimgeitenwerk.

Neem nou een roco E-lok, ook plastic, jaren '80 Be 4/6, met aandrijfmechanisme. Moet je dat niet mee willen proberen. En dat zet eigenlijk ook een beetje de toon: vooruitgang (in modelgetrouwheid) is achteruitgang (in de mogelijkheden). Die roco lok is ook analoog, en 3% neemt hij moeiteloos

Ik heb zelfs wel eens een helling van 10% gehad, maar was toen ook niet verbaasd dat de antislipbandjes op de helling achterbleven.  Alleen HAG-loks namen ook die helling moeiteloos (maar wel met te snel versleten koolborstels na afloop)

Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Er is wel eens (op de gastendag) kracht(trek) metingen gehouden en daar waren best wel digitale moderne loc's bij die erg sterk zijn. Maar tja, zie je een mooie loc, je koopt hem en dan komt ie een stuk "moeilijker" de helling op, dan maar een wagonnetje minder.  :(   Jammer toch?
En ik heb helemaal nog geen baan, alleen ervaring bij anderen vandaar mijn 2%.

Groet
Harald

Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Citaat van: Hitmaan op woensdag 23 maart 2016, 18:38:44
Jouw helling percentage is meer als 3%. Ga jij geen problemen krijgen met je treinen. 3% is volgens mij het maxium en jij hebt al meer als 4%
Tony,

Ik heb de oplossing in de handleiding van SCARM gevonden.
Ben nu begonnen met het aanpassen van het baanplan want ik had inderdaad grove stijgingspercentages.
Na het weekend verwacht ik met acceptabele percentages te komen maar de 2% ga ik niet halen.
Ik zal dan een nieuwe versie uploaden
Re: baanontwerp Trainhenk
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Heb even naar jouw baan gekeken, de nieuwe en daarbij ook de hoogtes nagekeken.

1 hoogte was zelfs 10% en een andere boven de 4%
Bij jouw vorige scarm ontwerp zat er ook eentje tussen die 5,8% had.

Standaard hou ik een hoogte aan van 2,7%. Misschien zit ik dan al in de gevaren zone, maar veel keuze heb je soms ook niet.  Kijk ook even bij mijn baanplan ( Draadje ). Hier heb ik 2 rails met hoogte inzitten. Dit qua info natuurlijk

Om jouw even te laten zien en andere wat het effect is van 5,8% en 2,7% heb ik een scarm bestand bijgevoegd. Je ziet dat je bij de onderste veel meer rails nodig moet hebben om op een hoogte te komen van 100 mm, maar het voordeel is dat je trein er minder moeite mee heeft.
Bekijk deze ook even in 3d. Wordt denk ik nog duidelijker.

Ter info om je hoogtes te veranderen.
http://www.scarm.info/blog/basic-stuff/scarm-video-tutorials-part-9-create-a-ramp-slope/
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Bijgaand de nieuwste versie van mijn baanplan.
Ik weet nu hoe ik in SCARM kan wisselen tussen railnummers, stijgingspercentages en hoe je makkelijk grotere stukken rail van de (juiste) hoogte kunt voorzien.

Toelichting op mijn gewijzigde baanplan:
Ik heb de hoogte van het industrieterrein en stoomdepot met 3 cm verlaagd.
Daardoor was het mogelijk om boven station 2 een aftakking te maken en deze aan de rechterkant onder het spoor door te laten lopen en aan te kunnen sluiten.
Het schaduwstation heb ik met 10 centimeter verhoogd. Daardoor kwamen de stijgingspercentages op een acceptabel niveau.
Dit moet je niet om 12 uur 's nachts doen want dan gaat het niet goed.
Ik had de hoogte van het schaduwstation op 10 gezet in de veronderstelling dat dit 10 cm was maar dit zijn millimeters.....

Wat mij niet lukt is om aan de linkerkant de percentages omlaag te krijgen.
Bij de cirkel zit praktisch geen ruimte om daar het schaduwstation de hoogte in te krijgen en zodoende de stijgingspercentages te verlagen.
Ik zie daar geen mogelijkheden toe, dus suggesties zijn welkom.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk,

station ziet er aardig uit, lijkt wel wat op mijn post van 06-03-2015  ;)

toch nog wat kritiek: de wissel rechts van pijl 5 zou ik iets verplaatsen en wel naar boven (links van pijl 2). Een trein die van het havenspoor komt slingert dan wat minder.
succes met de planning en de bouw.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Hans,

Als ik dat doe ga ik met dat spoor buitenom door het dak.
Heel origineel geef ik toe maar moeders is daar niet van gediend.

Henk 
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2015

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
begrijpelijk. Zou ik ook niet doen, gaan de rails van roesten :)

Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Vandaag op de beurs in Houten C-rails gescoord voor schappelijke prijzen om links in de baan de helix met nog een niveau te maken zodat de stijgingspercentages naar een acceptabel niveau komen. Verder nog een doosje rechte K-rails en een Engelse wissel.
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Citaat van: bigboynl op vrijdag 25 maart 2016, 20:10:37
toch nog wat kritiek: de wissel rechts van pijl 5 zou ik iets verplaatsen en wel naar boven (links van pijl 2). Een trein die van het havenspoor komt slingert dan wat minder.

Dag Hans,

Ik heb er nog even naar gekeken en als tijdens de bouw blijkt dat het haalbaar ga ik het aanpassen.

Voor nu heb ik alleen aan de linkerkant er een extra cirkel ingelegd om de hoogte stijging in te perken.

Henk
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Hoi Henk,
Heb je na de laatste aankopen en de suggesties tav de hellingen nog aanpassingen gedaan, of ben je al aan het bouwen/
Wat is dan nu het eindresultaat?

groet, Gertjan
Re: baanontwerp Trainhenk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: baanontwerp Trainhenk
Dag Gertjan,

Ik ben al druk aan het bouwen.
Het verslag vind je in dit draadje: KLIK: De baan van Trainhenk]
Toe ik mijn ontwerp op het forum plaatste had ik al het plan grotendeels in mijn hoofd zitten en wist ik ook welke ruimte ik tot mijn beschikking had en hoe ik het wilde indelen.

Verder heb ik aan het ontwerp geen aanpassingen meer gedaan dan alleen her en de een beetje fatsoeneren en schoonheidsfoutjes er uit halen.
De grootste laatste aanpassing was de controle van de hoogtes en de stijgingspercentages met als gevolg de extra cirkel.
Daarnaast geprobeerd om op stukken met meerdere passtukjes dit op te vangen met grotere stukken en/of flexrails.
Daar heb ik er een paar van liggen die beschadigd zijn dus die gebruik ik of in verborgen trajecten of voor het maken van passtukken.

Henk