Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer

Gestart door peterdreefje maandag 02 maart 2015, 16:54:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Hoi,
na opslag van 20 jaar, 2 nieuwe ongebruikte locs weer geprobeerd, 1 doet helemaal niets meer, de andere lichten branden en loc bromt,das alles.HELP!!!!!!
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Hoi Peter (neem ik aan)
Kun je iets meer informatie geven over welke lokomotieven het gaat? Grote kans dat de motor na 20 jaar opslag vast zit door uitgedroogd vet. Mijn ervaring met lokomotieven die langere tijd niet gereden hebben dat ze wel even weer op gang moeten komen. In jouw geval zou dat kunnen betekenen dat de motor gedemonteerd en schoongemaakt moet worden.
Als je dat zelf niet aandurft, zijn er vast wel forumleden in de buurt die je willen helpen.

Succes,
Albert.
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Peter

Uit elkaar halen en grondig poetsen.
Eventueel koolborstels vervangen.
Alles terug in elkaar en een drupje olie op de tandwieltjes.
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Peter,
Geef wat breedre info,
Welke loks; analoog/digitaal/; rails ook 20 jaar niet gebruikt; zijn er ook andere loks aan een test onderworpen geweest?
Cees
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Als het digitale locs zijn, niet verder proberen ze te laten rijden. Als ze vast zitten en er wordt toch (flinke) spanning op gezet, dan is de kans groot dat de decoder in rook opgaat (of al gegaan is).
De beste tips zijn al gegeven: demonteren, schoonmaken, oliën etc. en dan weer testen op werking.
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Kap verwijderen.
Met een pincet drupje wasbenzine tussen tandwielen bij motor laten vloeien.
Ook minimaal drupje op motoras. (beide zijden)

Klein beetje laten inwerken en voorzichtig door opening motor ietsje proberen te draaien met bv fijn schroevendraaiertje of coctail prikker. Denk erom dat je niet tegen de koperen windingen komt. (heen en weer)
Als het goed is, komt motor nu los.
Als je nauwelijks meer weerstand voelt, kan je de loc weer op de baan zetten en proberen.

verder: Let erop dat bij digitale banen ROOD op de middencontacten is aangesloten, en ook goed zit op je regelaar.
Anders doen locs met Moterola I decoder het ook niet......

Succes.

Gr. Marcel
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Dank voor de snelle reacties, iemand in de buurt van oud vossemeer die mij kan helpen?
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Peter, Ik woon in Krabbendijke, als je een keer deze kant op komt, kunnen we samen even kijken.

Waarschijnlijk moet het geheel idd weer even gangbaar gemaakt worden. Even uit elkaar halen, en schoonmaken enz.
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Dit was een goede tip. dank je. 1 loc rijdt weer, de andere reageert niet meer, decoder naar de haaien denk ik. :-(
Re: 2 nieuwe marklin locs,rijden ineens niet meer
Of een draadje los?