Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verlichting BR03

Gestart door marcel01 maandag 02 maart 2015, 11:20:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Verlichting BR03
Hallo,

Al ben ik niet van de stoomlokomotieven, toen mijn zwager de BR03 (Ma3085 Foto 1) meenam als cadeautje had ik direct het idee om deze om te bouwen van analoog naar digitaal. De lok heeft altijd zeer goed gereden, echter stond het alweer een tijd stil. De eerste stap was dus, uit elkaar halen en schoonmaken. Althans tot zo ver mijn kennis reikt. Foto 2 t/m 4  is een losse onderdelen impressie. Na de aanschaf van ombouwsetje Ma060941, de motor etc er in geplaatst (Foto 5). De motorschild moest ik voor mijn idee op zijn kop er in plaatsen, anders wilde de kap niet meer op het chassis. Het zit nu goed.

Ik startte deze topic met het niet zo van de stoom te zijn en dit kwam dan ook tot uiting toen ik over de verlichting ging nadenken. Ik vroeg me af hoe het in de stoom tijdperk zat met de front/sluit verlichting. Ik dacht zelf als ik de front met wit en rood uitvoer en dit dus ook in de tender zo uitvoer, dan rijdt ik voor en achter uit met hetzelfde seinbeeld. Maar vraag me dus sterk af of dit ook zo kan. Misschien zijn er mensen die me hierin kunnen adviseren.

Ik heb menige ombouwen gelezen, maar specifiek over dit, kon ik (nog) niets vinden.

bij voorbaat dank,

groeten,

Marcel

Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verlichting BR03
Hi

Netjes gedaan.
Zou alleen witte verlichting monteren, grote loc's met tender reden meestal vooruit, ook i.v.m. de lagere snelheid achteruit.
Rode lampen staan uit als er wagons achter hangen.
Wat b.v. wel heel leuk is om er (ook) loopwerk verlichting in te monteren.

groet
Harald
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Harald,

Bedankt voor je reactie......Aan je topic te zien heb je duidelijk wel wat met stoom. Ziet er voor mij als kunstwerken uit.

Je uitleg is duidelijk, toch komen er dan 2 vragen bij me op. Eerste is, als de lok dan toch achteruit reed hoe ziet het er dan uit. Ik neem aan dat er dan altijd iets van licht is. Tweede is dat het sluitlicht dan schakelbaar uitgevoerd zou kunnen worden. De bedoeling is wel los/vast koppelen en omrijden etc.

Het idee met de loopwerk verlichting vind ik een goede. Lijkt me ook een mooi effect.

groeten,

Marcel


Re: Verlichting BR03
nobody
gast

Re: Verlichting BR03
Bron: klik
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Wim

Luid, helder en duidelijk......

Dan denk ik dat het er als volgt uit komt te zien......(Met de LoPi V4.0 54610)

F0 frontverlichting (voor uit)/Wit licht in de tender voor in de duisternis........(Achter uit)
F1 Wielkasverlichting. (Tenzij deze continue brand?????)
F2 Binnenverlichting rijtuigen.

Groeten,

Marcel


Re: Verlichting BR03
nobody
gast

Re: Verlichting BR03
Loopwerkverlichting werd gebruikt, bij onderhoud daarvan, in duisternis.
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Wim,

Oke.........wordt dus schakelbaar.......

Geloof dat ik "na deze licht in de tunnel" wel weer verder kan..

Bedankt.

Marcel
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Verlichting BR03
Marcel,
Je kunt ook nog het rangeerseinbeeld weergeven, voor rangeren in donker 1 witte lamp voor & achter.
http://stellwerke.de/signal/deutsch/zg.html
Cees
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Cees

Als je onderstaande bedoelt dan lees ik, overdag geen licht en s'nachts wit licht op bufferhoogte. Maargoed, hoger dan een 5 kwam ik niet met mijn duits. Daaronder dan weer iets als zijnde het gedrag van een rijdende lok.

Bedankt hiervoor.

Marcel

Fz 1 - Rangierlokomotivensignal

Tagsüber kein Signal; nachts eine weiße Lampe in Pufferhöhe.

Rangierlokomotivensignal

Dieses Signal kennzeichnet eine einzeln fahrende Rangierlokomotive.
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Verlichting BR03
Marcel,
Dit is voorzover het een rangeer beweging is in Duitsland.
Lok in een grensplaats zoals Venlo Arnhem etc. ook overdag een rangerlamp voor en achter.
Cees
Re: Verlichting BR03
pantograaf
gast

Re: Verlichting BR03
Beste Marcel,

Ik lees dat je F2 wilt gebruiken om verlichting van rijtuigen te schakelen. Denk je er aan dat een functieuitgang maar 250 mA kan leveren en het totaal van alle vier uitgangen maar 500mA mag zijn?
Je kunt dus beter elk rijtuig van een eigen decoder voorzien als je de verlichting wilt schakelen.
Succes met ombouwen!

Groeten,
Edwin
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Cees

Oke..begrepen.

Dat wordt een compromis. De front is met F0 te schakelen, F1 de wielkasverlichting, F2 de binnenverlichting.....Rangeer schakelen zou qua functie uitgangen niet kunnen. Ga ik over nadenken.

Edwin

Front = min 15mA max 20mA
F1 = min 15mA max 20mA
F2 = min 32 mA max 40 mA (hangt nog even van het aantal rijtuigen 4 of 5 af, LEDstrip verlichting is 8 mA per rijtuig.)

Dus zou totaal min 62 mA max 80 mA.

Is even een ruwe schatting, maar weet dat het lukken gaat. Bedankt in ieder geval, voor het aangeven.
De ombouwen die ik tot nu toe gedaan heb, zijn nooit op grens waarden gekomen wat de stroom betreft.


groeten,

marcel


Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Verlichting BR03
Wat de extra functies aangaat...

Als je een Märklin mSD (alleen 60942) of mSD decoder gebruikt dan heb je de beschikking over 6 fysieke functies.

Als je een 21-polige ESULokPilot V4.0 neemt, op een adapterprint dan kan je ook over 6 fysieke functies beschikken.
Op de adapterprint zit de versterking voor Aux 5 en 6.

Gr. Marcel
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Marcel

Inderdaad, is ook een optie........ook al heb ik alleen ervaring met de 54610. Behoort zeker tot de mogelijkheden. Nemen we mee!!!! Is wel iets duurder, maargoed ten opzichte van hoe vaak het voorkomt, valt dat ook wel weer mee.

groeten,

Marcel
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2014

offline
Re: Verlichting BR03
Ik ben hier niet echt in thuis maar als je een Aux koppelt aan een relais dan kan daar achter toch meer stroom worden afgenomen?
In de tender lijkt mij wel ruimte genoeg voor een klein relais.

Groet Hans
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Hans

Bedankt voor de opmerking, echter ontbreekt het me aan het bevatten wat je hiermee bereiken wil.....!! sorry dat het muntje even niet valt..

Groeten,

Marcel
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2014

offline
Re: Verlichting BR03
Ik bedoel het volgende:

Een functie uitgang mag max. 250 mA schakelen en de totale belasting mag niet hoger zijn dan 500 mA.
Om het vermogen wat door de decoder loopt binnen de perken te houden kan met die functie uitgang een mini relais aansturen. Die kan op zijn beurt wel 3 A schakelen waardoor je niet begrensd wordt in bijv. het aantal rijtuigen wat er achter hangt.
Kijkend naar de ruimte in de tender zou zo'n relais er wel bij passen.

Groet Hans
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Hans

Ah zo. Dat kan op die manier ja, maar zal vanwege het lage verbruik "door gebruik van leds/ledstrips" niet nodig zijn. Tot nu toe zijn de ombouwen/inbouwen probleemloos verlopen met vergelijkbaar verbruik.

Marcel
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verlichting BR03
AUX5/6 op een adapterprint ? Is dit een nieuwe uitgave die op hun site niet staat ? Dacht dat de uitgangen waren : 2 x licht en onversterkte AUX1/2 (zijn op de decoder reeds versterkt) en versterking voor AUX3/4.De rangeerstand is geen fysieke uitgang maar een programmatie gekoppeld aan een functietoets.Als je inderdaad aan een uitgang een relais koppelt kan je meer vermogen uitgeven.Die van esu zijn heel klein.Of je verlicht naar rijtugen toe met ledstrips en dan kan je makkelijk 8 rijtuigen voeden over doorlopende stroomvoerende koppelingen.
Re: Verlichting BR03
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting BR03
AUX5 en 6 zijn alleen beschikbaar als je geen motor aanstuurt.
Je kunt de motor aanstuur poorten dan als AUX5 en 6 instellen.
Als je wel een motor wilt aansturen, heb je gewoon 4 AUX poorten beschikbaar.
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verlichting BR03
hoe ga je die uitgang dan splitten in 5/6 ? Via ompoling ? Leer graag wat bij hé.  :)
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Hallo,

Heren, bedankt voor jullie inbreng. Het niet gebruiken van de motor en de aansturing configureren als zijnde functie uitgangen is voor mij overigens onbekend. Kon het in de handleiding van de 54610 ook niet zo snel vinden. Maargoed de motor moet wel aangestuurd worden, dus is het niet ook niet aan de orde.

Ik heb een eerste opzetje gemaakt wat de verlichting betreft. (Afbeelding 1). Omdat de lok 99% van de rijtijd vooruit is, heb ik de achteruit (geel) misbruikt voor het rangeerlicht voor en achter. Als nu de lok achteruit rijdt brand er wit licht voor en achter. Als er voor uit wordt gereden dan alleen wit licht voor. F1 (groen) wordt voor de wielkast gebruikt en F2 (paars) voor de rijtuigen. Moet alleen nog bekijken hoe ik de wielkast verlichting ga bevestigen. Het printje zoals Harald aangaf komt op zo een 27-28 euro (Althans wat ik tot nu toe kon vinden en de bevestiging is geloof ik dan ook de massa aansluiting en gaat in deze niet op). Beetje duur ook.

Foto 1 en 2 zijn afbeeldingen van de vermoedelijke stam die er achterkomt....Misschien hier en daar nog anders.

Zo zal het geheel fungeren als een museumlijntje in de tijdperk waar ik in rijdt.

groeten,

Marcel


Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verlichting BR03
die verlichting kost heus geen 27 euro hoor.  Zie hier
Re: Verlichting BR03
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting BR03
Johnny

Nee, geloof ik direct. Ik gaf aan dat ik er een heb gevonden die de aangegeven prijs kost enz.....

dank voor de link,

Marcel