Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zeer realistische voegen

Gestart door patrick.degroot zaterdag 28 februari 2015, 22:44:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zeer realistische voegen
patrick.degroot
gast

Zeer realistische voegen
Hallo allemaal,

Ik was een beetje aan het experimenteren met de Faller verweringspoeders (art. 170695) en ik weet niet of het volgende al bestond (ik denk het haast wel). Een stenen muurtje voorzien van witte voegen (of een andere kleur), ik vind die bouwpakketjes er altijd zo plastic uitzien...
"Gooi" wat witte poeder op het desbetreffende muurtje (zie foto 1) welke je van voegen wilt voorzien (het moet natuurlijk wel een muurtje zijn waarbij het uit "stenen" is opgebouwd, de voegen zitten er dus al, we gaan ze alleen nog een kleurtje geven). Smeer dit vervolgens met een zacht kwastje (zie foto 2) uit, zodat het mooi verdeeld wordt (zie foto 3). Wanneer je dit hebt gedaan, ga je met je vinger over het muurtje en haalt het resterende poeder weg, het poeder blijft dan tussen de voegen zitten en zijn realistisch ingekleurd! (zie foto 4 & 5).

Ik weet niet of jullie er wat aan hebben, maar ik was zo verbaasd, dat ik het even moest delen  ;) :thumbup:

M.v.g.
Patrick
Re: Zeer realistische voegen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Zeer realistische voegen
Ha Patrick,

Je hebt het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar bent er blijkbaar wel per ongeluk tegenaan gelopen.
Nu moet je het eigenlijk nog fixeren.

Er zijn diverse draadjes over het dry-bushen te vinden met poeders en sterk verdunde verf.
Sommige mensen zijn ware kunstenaars.
Zoek er maar eens naar.

Gr. Marcel
Re: Zeer realistische voegen
Het resultaat is geweldig :thumbup:, bijna niet van echt te onderscheiden.

Ik doe het anders: sterk verdunde lichtgrijze verf met een kwastje over de muur smeren, even laten drogen en dan met een zachte doek over de muur wrijven. Het resultaat is praktisch hetzelfde.
Re: Zeer realistische voegen
patrick.degroot
gast

Re: Zeer realistische voegen
Bedankt voor de reacties!

Gerard, voordeel is hier wel dat je het niet hoeft te laten drogen  ;) :thumbup:

M.v.g.
Patrick
Re: Zeer realistische voegen
Klopt, maar als je de poeders niet op de één of andere manier fixeert zal het spul op den duur van de muren verdwijnen en kun je weer overnieuw beginnen.
Re: Zeer realistische voegen
patrick.degroot
gast

Re: Zeer realistische voegen
Ohw, daar had ik nog niet over nagedacht Gerard. Hoe fixeer ik de boel?  :help:

M.v.g.
Patrick
Re: Zeer realistische voegen
Blanke matte lak lijkt me een goede optie, maar ik heb er geen ervaring mee omdat ik geen poeders gebruik om de voegen te vullen.

Maar wacht even af, misschien komen er nog andere opties voorbij.
Re: Zeer realistische voegen
Fixeren kun je met haarlak.

Maar je kunt ook voegen met zilverpoets van Silvo, zo'n busje is overal te koop.



Geeft witte voegen maar je kunt het op kleur brengen door wat grijze, zwarte of bruine verf door te mengen, opbrengen in de voegen, even laten drogen en het overtollige verwijderen met een vochtig doekje. Met wat oefening kan dit het resultaat worden:


Bron: Meesterbouwer Peter van Seuren

Gr, Ben.
Re: Zeer realistische voegen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Zeer realistische voegen
Gaat op tal van manieren. Heb het ook al
gedaan met voegmiddel voor tegels,of met
olieverf verdunt.

Roy
Re: Zeer realistische voegen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Zeer realistische voegen
Ik gebruik Cif, aangemaakt met een beetje zwarte acryl verf. Opbrengen, dan laten drogen en afvegen met een droge doek.
Werkt ook prima. Zo zijn er vele wegen die naar Rome de voegen leiden.

Dirk-Jan

Re: Zeer realistische voegen
patrick.degroot
gast

Re: Zeer realistische voegen
Hallo allen,

Bedankt voor de reacties! Zorgt de haarlak er niet voor dat een muurtje weer begint te glimmen?  :?

M.v.g.
Patrick
Re: Zeer realistische voegen
Nee. :)