Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Auto's met knipperlicht aansluiting

Gestart door Thijs Volker zaterdag 28 februari 2015, 14:09:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Auto's met knipperlicht aansluiting
Ik heb wat auto's met knipperlicht aansluiting op de trein baan ( niet rijdend) ze zijn al jaren oud. Deze moest ik verwijderen maar vergat de aansluiting op te schrijven. Kan iemand mij helpen. Wat ik heb is o.a.een politieauto met zwaailicht met 2 gele en 4 zwarte draadjes, daarbij heb ik een blauw kastje ( T 1/2 ) met daaraan 4 gele en 2 bruine draadjes  ik heb al het een en ander geprobeerd maar hoe sluit ik het geheel aan. Wie kan mij de goede aansluiting geven dat de lampjes weer gaan knipperen. Bij voorbaat dank  Thijs Volker
Re: Auto's met knipperlicht aansluiting
normaal gesproken zou geel + en zwart de - zijn en dan denk ik 2 aparte ledjes of gloeilampjes die op een knipper printje zijn aangesloten!
maar dat blijft gis werk,heb je geen merk dan word het wel iets makkelijker
Re: Auto's met knipperlicht aansluiting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Auto's met knipperlicht aansluiting
Hoi Thijs.
Waarschijnlijk zijn deze autootjes van Viessmann?
Welke verlichting knippert er normaal op de auto?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Auto's met knipperlicht aansluiting
Dank voor je reactie. Het is een politieauto van het merk Reutze HO met een dubbelknipperlicht op het dak. Bij een wielkast komen 4 zwarte draden uit en bij de andere wielkast komen 2 gele draden uit. En volgens mij moesten deze aangesloten worden op een blauw kasje onder de treintafel waar op geschreven staat T 1/2 Een kastje van 3x2 cm. En uit dit kastje komen 2 bruine draadjes aan de ene zijde en 2 gele draadjes aan de andere zijde. Ik moet zeggen het kan wel 10 jaar oud zijn of meer. Volgens mij is dit gekocht bij de leverancier die op de beurs in Houten staat, met de verlichting op alle auto's bussen ed. Groet van Thijs
Re: Auto's met knipperlicht aansluiting
Ik heb gekeken naar de aansluitingen van mijn auto's met knipperlicht, maar ik heb een andere aansluiting. Uit de auto komen 4 zwarte draden, die zijn aangesloten op 3 aansluitpunten op het kastje ( twee draden zijn samen aan één aansluitpunt verbonden). Aan de andere kant van het kastje zitten een gele en een bruine draad. Deze zijn aangesloten op lichtleiding  resp massa.

Als ik dit principe doortrek naar jouw auto dan zou ik zeggen: alle gele draden naar lichtaansluiting, alle bruine draden naar massa, en de 4 zwarte draden van het kastje naar de auto. ( Ik vermoed dat de auto naast knipperlichten ook constant brandende verlichting heeft?)

Wellicht zet dit je op het juiste spoor.

Succes,
Herman.
Re: Auto's met knipperlicht aansluiting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Auto's met knipperlicht aansluiting
Hoi Thijs.
Herman geeft al aan hoe de aansluiting zou kunnen zijn maar je kunt dit ook zelf testen.
Het kastje zorgt voor de knipperlichten op het dak dus daar moeten de zwarte draden naar toe.

Je kunt zelf controleren welke draadjes bij ieder lampje horen, geel en bruin zorgen voor de stroom en de zwarte zijn de schakeldraden voor het wisselen van de (knipper) lampjes.

Succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Auto's met knipperlicht aansluiting
Dank voor je reactie maar met 4 zwarte draden van de auto naar de 4 gele uit het kastje en dan heb ik nog 2 bruine uit het kastje die heb ik op de trafo bruin aangesloten, maar dan zit ik nog met 2 gele uit de auto die zullen ook via het kastje moeten lopen. Ik geloof dat het heden ten dagen wat makkelijker gaat om auto's te voorzien van verlichting. Ik denk dat ik op een bezoek aan Houten moet wachten.
Gr van Thijs