Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welke striptang voor dunne draadjes

Gestart door Ad48 zaterdag 28 februari 2015, 09:52:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Welke striptang voor dunne draadjes
Hallo, wat is een goede striptang voor dunne draaadjes, bv. draadjes van loks en decoders? Is dat de striptang die bv. de "Olba man" die op beurzen staat, verkoopt of heeft iemand nog een ander idee?

Gr, Ad
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Ad

Ik gebruik de klassieke striptang die met een schroefje in te stellen is.
Werkt in mijn ogen nog het beste.
Is aanpasbaar voor alle diameters.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

online
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Hoi Ad.
De "Olba" tang is op zich een hele goede maar voor hele dunne meeraderige draadjes is deze niet geschikt.
De dunne draadjes komen tussen het afknijp mechanisme klem te zitten en dat is niet prettig! 8o
Een goede instelbare draadstriptang, zoals Jorg al noemt, is dan gewoon de beste.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Ik heb zo'n orginele striptang maar vind hem wat groot/grof in gebruik, voor het dunnere werk.

Gr, Ad
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Ik gebruik voor die dunne draadjes mijn nagels of bij iets steviger draad een oude botte kniptang.

Robin
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
M'n broertje (radio bestuurd modelvliegen) en ik gebruiken naar volle tevredenheid:
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Gewoon je tanden :)
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Een aansteker doet het ook goed als het hele dunne draadjes zijn. Eerst even warm maken en dan met je nagels afstrippen.

Dirk-Jan
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Het voordeel van de tang, die ik in een vorig bericht aanduidde, is dat er geen trek op de draad uitgeoefend wordt.
Dus: Geen kans/gevaar dat de in behandeling zijnde draad van de b.v. decoder wordt losgetrokken.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
ik gebruik dezelfde als die Wim voorstelt.
perfecte tang, voor diverse ader maten geschikt.
niets in te stellen, gewoon erop zetten en "knippen".
heb ook de ouderwetse strip tang gebruikt, maar dat telkens instellen is soms best lastig.
en je trekt toch aan de draad, wat soms niet helemaal wenselijk is.

groet Winno
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 28 februari 2015, 10:38:09
Een aansteker doet het ook goed als het hele dunne draadjes zijn. Eerst even warm maken en dan met je nagels afstrippen.

Begint je draad van te 'smelten'.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Citaat van: Hans 2.0 TDI op zaterdag 28 februari 2015, 10:35:24
tanden
Mag niet meer van de tandarts; ik gebruikte ze jaren maar ze schijnen er van te slijten.
Striptang is prima tip. Maar een roker ligt altijd op z'n aansteker.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Hallo,

Was ook op zoek naar een geschikte striptang maar voor ? 2,80 op de modelbeurs in Houten bij Mecktronics is deze goed genoeg voor de ringleidingen.
Let er wel op bij de aankoop van een striptang dat de tang zelf het draadje stript, niet dat je zelf aan de draadjes hoeft te trekken om deze gestript te krijgen.
Dat kan uiteraard voor kortsluiting zorgen als deze al aangesloten zijn.

Succes met de keuze.

Groet Wim.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Er zijn zoveel verschillende striptangen op de markt, ik denk dat de beste striptang is degene die jij het gemakkelijkst vindt om te gebruiken.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Dag Ad.

Stripgereedschap is er in twee soorten: de automatische en de gewone hand-striptangen.
En er zijn natuurlijk nog diverse houtje-touwtje methoden te verzinnen. :wink:

Een automatische striptang is er een waarbij geen extra hulpmiddelen nodig zijn.
Bij een hand-striptang dient men de draad met de andere hand stevig vast te houden.
Bij onjuiste instelling van de stelschroef is beschadiging van het koper onvermijdelijk.
Deze zijn meer geschikt voor grotere diameters, terwijl de automatische striptangen
veel beter overweg kunnen met de vaak erg dunne zwakstroom-bedrading.

In principe voldoen alle automatische varianten, maar alles naar zijn waarde natuurlijk!
De goedkoopste variant, zoals Wim laat zien, doen het werk maar zijn onnauwkeurig
en op de lange termijn onbetrouwbaar: slap en breekbaar materiaal (eigen ervaring).

Voor ieder stuk gereedschap geldt: investeren naar gebruik!

Groeten,

Erik.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Hallo heren, zo'n automatische striptang heb ik ook maar ook deze vind ik nogal grof. Ik dacht dat er een fijnere uitvoering zou zijn van een striptang, dus echt toegespits op het kleine fijne precisie werk, vandaar mijn vraag.

Tanden, nagels, vuur, nagelknipertje ,etc, ook daar maak ik gebruik van maar dat is natuurlijk ook niet alles.

Gr, Ad
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Beetje grof voor ons werk, denk ik Bert.

Ad ik gebruik deze kan strippen van 0.2 - 6mm2
Bevalt me prima.

grt Piet.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Héél goed Piet. Zoals ik reeds aangaf ===> klik
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Tot en met 0,14 mm2 gaat er niks boven mijn eigen nageltje en daarboven zo'n tang als Wim Nobody al liet zien. Dat ding van de Olba kraam ook aangeschaft, maar onbruikbaar bevonden.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Dag allemaal,

Wat denken jullie van deze:
KNIPEX 12 12 06 Precisie afstriptang.

Kost een paar centen maar dan heb je wel wat :wink:
Groetjes,

Jozef

Re: Welke striptang voor dunne draadjes
 @citaat je kunt beter de volgende keer een eigen topic openen, deze is al behoorlijk oud.

Knipex gereedschap is goed professioneel gereedschap, ik heb er ook een aantal van (o.a. 2 striptangen).
Ja het is duur maar tegelijkertijd ook goede kwaliteit, al is het voor hobby gebruik behoorlijk overkill.
Een simpele afstriptang is mijn inziens een betere optie welke ook niet zo heel duur hoeft te zijn.
Ik heb zelf deze , maar er zijn ook goedkopere alternatieven van. Hoe die werken durf ik niet te zeggen maar ik verwacht dat die ook behoorlijk goed kunnen werken.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Anderzijds, grappig dat een vergeten draadje nieuw leven krijgt ingeblazen.
En dan zie ik dat het in het begin al gaat over zo'n tangetje van de Olba-man.
Zo'n tangetje heb ik ook. Of eigeijk: ik heb een tweede. Je moet er alleen dunne draadjes mee doen: 0,14 tot en met 0,5. Bij dikkere draad wordt het teveel en gaat het tangetje stuk. Dunnere draad stript het niet maar breekt het.
Maar daar kan de supertang van Knipex ook niks mee.
Het kan best lekker werken want dat is altijd met goed gereedschap, maar nodig? Nee. Een goed ingesteld tangetje met zo'n stelschroef is ook prima. Of anders het genoemde dingetje van de Olba-man.

Edit: volgens sommige beschrijvingen pakt de Knipex ook 0,09. en er is nog een ander model dat minimaal 0,03 aankan. Die is goedkoper en heeft misschien het bereik dat voor de meeste hobbyisten prima is. Wel 80,00 zuurverdiende euro's voor neertellen...

Groet,

Peter
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Nu heb ik geen idee welke striptang die Olba man aan de man brengt. Zie er hier nergens een plaatje van. Maar de andere tangen die wel afgbeeld worden heb ik ook gehad en niet goed bevonden. In het begin werken ze allemaal wel maar na een x aantal draadjes gestript te hebben wordt dat snel minder en op gegeven moment strippen ze niks meer.
Ik heb nu deze tang:
20240420_114411.jpg
Na klachten over copyrights heb ik een foto gemaakt van mijn eigen tang, dan heeft niemand meer iets te zeiken. Zelfde tang ander kleurtje.

En na vijf jaren van gebruik doet het ding het nog steeds uitstekend. Zonder mankeren wordt de draad over de gewenste lengte gestript. 0,14mm² draad kun je zelfs met twee tegelijk strippen, met dikkere draad lukt dat niet.
En duur zijn ze ook niet. Bij Ali rond de vijf €.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Ik gebruik dezelfde en is ook het beste dat ik al heb gehad, een aanrader.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Ik gebruik al ruim 20 jaar (proffesioneel) de zelf-instellende striptang van Knipex (1240200) naar alle tevredenheid. :thumbup:

Dan maar een koe minder en het spul wel voor elkaar :cool:

Groeten,

Erik.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Ik Heb in't verleden een bak geld uitgegeven aan "echte" striptangen, maar van geen enkele was ik tevreden.
ik gebruik een knip-tang (zo'n blauwe/groene van Faller, voor onderdelen los te knippen van mallen) als striptang ! Werkt gewoonweg perfect voor mij.
Maar ik zal wel niet "normaal" zijn zeker ?
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Ik gebruik gewoon een kleine zijkniptang om te strippen. Gaat prima.

Is misschien in het begin wat lastig, maar als je het gevoel hebt, strip je alles heel makkelijk.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Meerdere lieden geven aan voor het strippen een kleine zijsnijtang te gebruiken. Het kan en daar is ook alles mee gezegd. Er zijn mensen die precies kunnen aanvoelen tot hoe diep geknipt moet/kan worden om de kern niet te beschadigen. Er zijn er ook die ondanks veel oefenen door de loop der jaren dit nooit onder de knie krijgen. Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar. Waarmee ik maar wil zeggen dat het prima is om je eigen ervaring en kunde daarmee te vertellen maar als advies aan anderen niet bepaald het juiste is.

Voor het strippen van VD draad, met een vaste kern, gebruik ik een instelbare striptang van Knipex. Die staat standaard op 1,5mm² en verander ik nooit. Daarmee kan ik alle doorsnedes (van 1,5 tot 6mm²) probleemloos strippen. Maar een litze met samengestelde kern van vele hele dunne draadjes is toch wel heel wat anders. En omdat ik totaal geen trek heb om iedere keer die instelling (gebruikte doorsnedes zijn 0,14; 0.25; 0.5 en 0.75mm²) te veranderen gebruik ik daarvoor een automaat. En dan wil ik er ook één die het altijd goed doet. Niets zo ergerlijk als drie keer hetzelfde draadje te moeten strippen en nog geen resultaat hebben. Ergo na vele tangen gehad, gebruikt en getest te hebben ben ik nu eindelijk aangeland bij een tang die precies doet wat ik ervan verlang. Zie mijn vorige post.
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Het topic titel zegt dunne draadjes en die strip ik gewoon met mijn nagels.  :)
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
Striptang zoals getoond in post 23 is regelmatig te koop bij Aldi ( Belgie )
Re: Welke striptang voor dunne draadjes
De striptang van 23 gebruik ik ook met succes. Ook voor de dunnere draad.