Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Dia's en foto's NS uit de jaren 70, 80 en 90

Gestart door Dicklz vrijdag 27 februari 2015, 11:33:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Je hebt er weer een volger bij :wink: Bedankt voor het plaatsen van deze mooie nostalgische plaatjes :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Vandaag wat plaatjes geschoten in de zomer van 1979 tussen Voorschoten en Leidschendam tegen zonsondergang. Veel plezier
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Dick

Weer een mooie reeks nostalgische plaatjes.
Waarvoor mijn dank. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Ze zijn weer prachtig Dick. :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Een grijs-gele 1100 zonder botsneus! :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Mooi zo met de weerspiegeling in het water. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

groeten Martin
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Ik had niet gedacht dat de Sprinter al zo oud was ... :eek:

Groeten,

Erik.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Sprinters zijn er al vanaf 1975 zelfs!  :)

Citaat van: addieleman op zaterdag 07 maart 2015, 10:53:46
Een grijs-gele 1100 zonder botsneus! :thumbup:
De neus kwam pas vanaf 1978, dus in 1979 kwam een 1100 zonder neus nog vrij veel voor. Met het grijs/geel schilderen was al in 1971 begonnen, dus alle vier varianten (blauw of grijs/geel met of zonder neus) kwamen in ruime mate voor. De neus maakte het voorkomen er niet beter op, dat ben ik met je eens.

Leuke foto's, vooral vanuit historisch perspectief. Ik ben vooral geïnteresseerd in de jaren '70, dus als er verzoeknummers worden gedraaid...
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Ik kwam nog wat bijzondere dia's tegen die ik jullie niet wilde onthouden: Op 3 december 1980 vond er bij Leiden\Warmond een treinongeluk plaats Wikipedia zegt hierover: "Een werktrein vertrok zonder een begeleider mee te nemen van Leiden naar de in aanleg zijnde Schiphollijn. Deze trein botste op een andere werktrein. Vervolgens botste stoptrein 5323 op de brokstukken en Intercity 2927 deed hetzelfde en ontspoorde."
Er vielen 2 doden te betreuren en 3 gewonden.
Dit gebeurde allemaal op loopafstand van mijn huis en hoewel ik geen ramptoerist ben kon ik het die keer niet laten. Foto 1 is de ontspoorde intercity Plan V treinstel 871, op foto 2 de materiaalwagen, de ultrasoon meetwagen en daaronder lok 2455, op foto 3 een close up (helaas niet helemaal scherp) van de kop van de 871 die zich in de modder geboord heeft, op foto 4 de sprinter die ook bij de botsing betrokken was, de eerste deuren zijn ontzet en op foto 5 een overzichtsbeeld van iets grotere afstand.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
vervolg ongeluk Leiden\Warmond: foto 6 nogmaals een foto van grotere afstand, ditmaal van de sprinter. Foto 7 de sprinter wordt weggesleept mbv een koppelboom, foto 8 de ongevallenkraan komt ter plaatse, foto 9 de ongevallentrein, foto 10 nogmaals de ongevallentrein.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
foto 11 Met kleine machines wordt een begin gemaakt met het weghalen van de rommel, foto 12 de ongevallenkraan tilt een wagen met porfiergruis op zodat die afgevoerd kan worden foto 13 de resten van de verblijfswagen worden opgeruimd.

Helaas heb ik van de overige werkzaamheden geen foto's.
In de volgende serie zal ik wat minder sombere dia's laten zien.

Groet,


Dick
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Citaat van: 1200Blauw op zaterdag 07 maart 2015, 20:24:32
Sprinters zijn er al vanaf 1975 zelfs!  :)

Citaat van: addieleman op zaterdag 07 maart 2015, 10:53:46
Een grijs-gele 1100 zonder botsneus! :thumbup:
De neus kwam pas vanaf 1978, dus in 1979 kwam een 1100 zonder neus nog vrij veel voor. Met het grijs/geel schilderen was al in 1971 begonnen, dus alle vier varianten (blauw of grijs/geel met of zonder neus) kwamen in ruime mate voor. De neus maakte het voorkomen er niet beter op, dat ben ik met je eens.

Leuke foto's, vooral vanuit historisch perspectief. Ik ben vooral geïnteresseerd in de jaren '70, dus als er verzoeknummers worden gedraaid...

Er was nog een variant: de blauwe lok met botsneus kon gele of blauwe zijkanten op de botsneus hebben.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Waar treinen rijden kunnen treinongelukken gebeuren, dat is gewoon de keiharde realiteit. (Zie Tilburg om maar eens een zeer recent ongeval te noemen.)

Het is interessant om te zien hoe de treinen er na de klap bij liggen en hoe de ravage opgeruimd wordt.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Hoi Gerard, dat is de reden waarom ik deze serie geplaatst heb.

Groet,

Dick
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Bijzondere opnamen Dick. :thumbup:
Bedankt voor het digitaliseren en delen ervan.

Groeten,

Erik.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Citaat van: Dicklz op zaterdag 07 maart 2015, 21:25:23
Er was nog een variant: de blauwe lok met botsneus kon gele of blauwe zijkanten op de botsneus hebben.
Tuurlijk. Zo kun je steeds verder de diepte in als je ook de al dan niet doorgetrokken bies over de deuren meerekent of de grote / kleine raampjes in de deuren om maar een paar voorbeelden te noemen. Als je dan ook de op dat tijdstip al dan niet uitgevoerde andere CW's meeneemt (en dat zijn er aardig wat geweest, alleen al agv de wat mindere rijeigenschappen van de 1100)... Uiteindelijk trek je dan misschien wel de conclusie dat iedere 1100 gewoon uniek is  ;)
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Hoi Dick,

een heel bijzondere serie foto's, deze reeks. Mooi om eens te kunnen zien hoe men de ravage vervolgens  'te lijf' gaat.

groeten Martin
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Hier weer wat ingescande dia's: de eerste is een staatsieportret van de 1501 op Den Haag CS, de tweede is het binnenlopen van de 1132 met de trein uit Keulen in Den Haag CS (beide dia's 1979). De derde is de blokkendoos meetwagen Jules in Leiden en bovenleidingsinspectie wagen Juliette, eveneens een voormalig blokkendoosrijtuig, in Utrecht en de laatste is het beneluxstuurstandrijtuig bij Leiden. De laatste 3 dia's zijn in 1981 gemaakt.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Fraaie opnamen :important:
Wat me opvalt aan de "Jules": De oorspronkelijke panto's zijn vervangen door die van de serie Mat 34 (of 46).
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Dick

Dank voor het plaatsen van weer een mooie reeks. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Dick,

Mooie beelden weer  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: wederom mooie plaatjes, bedankt!!

groeten Martin
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Ach ja, de trein naar Keulen! Ettelijke keren ben ik in die tijd van Eindhoven naar Keulen gereisd zonder één overstap. Moet je nu eens proberen, is een wereldreis met minstens 2 keer overstappen. Of je rijdt met maar één keer overstappen om over Utrecht...
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Hallo Dick.
Zit te genieten van de dia/foto's die je plaatst.
Mag ik even refereren naar degene die je op vrijdag 6-3 om 9:34uur geplaatst hebt met de volgende tekst;

Citaat van: Dicklz op vrijdag 06 maart 2015, 09:34:38
Vervolgens een van de brug over de Vliet.

Is dit niet de brug over de ringvaart bij Kaagdorp ?
Herken ik, omdat ik daar in de buurt ben opgegroeid, en zie in de verte de luxe jachtbouwer v. Lent, bestaat deze nog ?
Verbeter me a.u.b. als ik het (ook) niet goed heb.
Groet
Dolf
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Je hebt helemaal gelijk, zo heb ik het ook in mijn archief staan. In mijn enthousiasme had ik daar niet gekeken, het waren drie foto's uit Voorburg, vandaar mijn associatie met die brug. Ik heb het veranderd. Dank voor de tip


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Alle foto's zijn van van 6-9-1980. De eerste twee foto's zijn  bij "Zwolle Aangespoord", een evenement ter gelegenheid van 750 jaar Zwolle. De derde foto is een blauwe 1307 die Utrecht binnenloopt, de vierde foto is van de sproeitrein lok 2530 in Utrecht. Hij is gemaakt tijdens een rondleiding over het emplacement door een vriendelijke ns-er. :thumbup: In die tijd kon er nog veel, we hadden die dag ook al een rondleiding gehad in de verkeersleiding in Amersfoort, kortom dit was een spoordag met een gouden randje. De laatste foto is een sfeeropname onder de kap van Utrecht CS.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Ze zijn weer prachtig Dick. :thumbup: :thumbup:
Foto 2 is leuk vanwege de koppies die allemaal uit het raam hangen. ;)
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Op de eerste twee foto's zie je nog de klassieke beveiliging met armseinen. Ze waren toen al bezig met het plaatsen van de lichtseinen, die waren echter nog afgekruist
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Dick

Dank voor het plaatsen van de nostalgische foto's. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: mooi mooi mooi. De eerste keer dat ik een 2500'er zie. Wist niet van hun (of zijn) bestaan af 8o.

groeten Martin
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
BR 41 met plan E !!!
Gaaf  :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Vandaag van alles wat, als eerste een energiewagen in Zwolle op 6-9-80, de tweede dia is een opname van 1-6-81 in Amsterdam met een blauwe 1122 (zonder botsneus) op de voorgrond en de 1307 op de achtergrond. Op dezelfde dag zien we onder de kap van Amsterdam CS een korte goederentrein met de 2338 als lok. Op 17-7-90 de 1656 met een stam DDM1 in Nijmegen en als laatste vanuit een rijdende trein de 314 met een posttrein aan de haak ook op 17-7-90 in Deventer.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Dat zijn allemaal zeer mooie dia's.
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
 :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Dick

Weer een super reeks dia's gedigitaliseerd. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Mooie foto's weer, Dick :thumbup: :thumbup:. Vooral de containertrein en de ptt-trein zijn super. volgens mij liep er nog een vraag mbt containertreinen in het topic 'show je realistische treinsamenstellingen'. Misschien met deze foto (deels) beantwoord.

Groeten Martin
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70 en 80
Als ik heel eerlijk ben  :P weet ik niet meer of die sik met de ptt trein reed, het kan ook zijn dat hij stil stond. Ik zie er geen rangeerder/machinist bij, maar het blijft een leuk plaatje.

Dick
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
T is een beste sleep voor zo'n sikje.
Wederom bedankt voor de foto's!!

Groetjes Dennis
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Schitterend .....
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Hoi Dick.
Bijzonder leuk om zo'n oude serie foto's te kunnen bekijken! :thumbup:
Hele leuke herkenbaar spoorweg materieel maar ook echte stukjes nostalgie.

Bedankt voor het plaatsen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Vandaag weer verder met een paar bijzondere dia's. De eerste is een opname van een in mijn ogen heel oude Frico wagon gefotografeerd op 17-7-1990 in Zutphen. Misschien dat iemand hier meer van weet. De tweede is een opname in de cabine van een sprinter bij station Den Haag HS. We waren door de machinist uitgenodigd om een kijkje te nemen, dat hield in dat we met hem over het emplacement mee liepen en een uitleg kregen over de cabine. De sprinter moest naar de lijnwerkplaats Leidschendam. De machinist zag geen mogelijkheid om ons weer op HS af te zetten dus moesten we (zonder begeleiding) terug lopen naar het perron. Daar stond de Sp (spoorwegpolitie) al op ons te wachten en het leverde ons een donderspeech op. Gelukkig geen boete  :) . De derde foto is er een van de hoofdwerkplaats Tilburg op 20-3-82 waar een huif van ik denk een 2200 en een loopstel van een 1000 staan. De vierde foto is van een controleploeg voor de bovenleiding in april 1983 te Leiden, dat gebeurde met een ladder op wieltjes die uit het spoor getild werd als er een trein aan kwam. Zoiets is nu niet meer mogelijk. De vijfde foto is van een eenpits lichtsein bij Delft in mei 1982.
Veel plezier er mee
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Ze zijn weer van grote klasse Dick. :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Dick

Vier foto's, vier :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Dick,



De groentewagen heeft decennia lang het gezicht bepaald van het goederenvervoer in het naoorlogse tijdperk bij de Nederlandse Spoorwegen. Met 3.390 stuks is het één van de grootste serie gesloten goederenwagens welke in de jaren ?50 van de vorige eeuw bij de NS in dienst werd gesteld. De groentewagens zijn bij Werkspoor gebouwd tussen 1947 en 1955. Bij veel museumbedrijven is de Vierdeurswagen (jargon) nog steeds in gebruik!
Ontwerp
De wagens waren voorzien van grote ventilatieroosters en torpedodakventilatoren om een zo goed mogelijke temperatuursregeling in de laadruimte te garanderen. De wagens zijn verdeeld over twee verschillende series, één serie met rembordes en één serie zonder rembordes.  Zoals de bijnaam voor deze goederenwagens al zegt, werden ze aanvankelijk voornamelijk voor groentenvervoer en ander levensmiddelenvervoer gebruikt.
Kleurstellingen & inzet
De kleurstellingen waar de wagens in hebben gereden zijn grijs (bij in dienststelling) en roodbruin. De wagens met rembordessen zijn nooit grijs geweest, zij werden in 1954 direct in het roodbruin afgeleverd. Een grote serie van 1.020 stuks werd voor Van Gend & Loos als groepswagen ingezet, beter bekend als de ?geelbanders?. Deze wagens waren te herkennen aan een korte gele band op alle vier de hoeken van de wagen.
Bij de Friese zuivelfabriek Frico werden uiteindelijk ook vijfentwintig groentewagens (waarvan acht met rembordes) ingezet, maar nu voor het internationale vervoer van zuivelproducten. Op bovenstaande foto is een Frico ?groentewagen? te zien in de Franse stad Perpignan. De foto komt uit de collectie van wijlen de heer Petrusma. Ook de andere groentewagens hadden een internationaal leven en waren door heel Europa te vinden.

Grt, Ronald.

Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
De foto die jij laat zien is een wagen type Gls, op de foto is een Gbs, een veel langere en nieuwere wagen. Dat is dus ook geen groentewagen.
Nog wat andere reacties:
- De 2530 is geen 2500 maar een 2400. De serie bestond uit 129 gewone 2400'en en de 2530, die er als eenling wat anders uit zag.
- Het lijkt erop dat de Sik werkelijk met de posttrein rijdt, zijn frontseinlamp brandt en de handels staan zo te zien in rijstand. Is alleen slecht te zien. Overigens is een paar honderd ton nog niet echt heel zwaar voor een locomotor.
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90
Vandaag wat foto's van buitenlands materieel op Nederlandse rails. De eerste foto is van een van de demonstratieritten van een TGV-stel in Nederland, gemaakt op 28 april 1981 op Den Haag CS, De tweede is op dezelfde dag op Den Haag HS gemaakt van de NMBS 1505 met een TEE aan de haak. De derde is op 25-6-1989 gemaakt van de recordlok SNCF 7107 op station Lage Zwaluwe op weg naar Treinen door de Tijd in Utrecht. De vierde en de vijfde zijn allebei gemaakt op 1-7-1989. Om het 150 jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland te vieren reden er onder grote mediabelangstelling een TGV Atlantique, twee stoomloks in dubbeltractie en een Koploper door het land. Op foto 4 is de TGV bij Lage Zwaluwe en op foto 5 zijn de 52 3879 en de 65 018 bij Leiden te zien.
Veel plezier.


Dick
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90, update 13-3-15
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90, update 13-3-15
 :thumbup: :thumbup:
Re: Dia's uit de jaren 70, 80 en 90, update 13-3-15
Dick

Weer top. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: