Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baureihe 62

Gestart door bigboynl donderdag 26 februari 2015, 19:31:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Baureihe 62
Baureihe 62, een 2'C2' tenderlok, is in h0 alleen uitgebracht door Liliput en niet in een AC variant. Dus Märklin kom maar op met een DRG of DB variant.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baureihe 62
Prima voorstel! De loc ziet er zonder meer interessant uit, en het Liliput-model kan er ook prima mee door. Ombouwen schijnt te kunnen, zie hier.

Ik heb wel het idee dat de DR meer en meer gaat leeft, dus wellicht dat iemand zich er weer aan gaat wagen?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baureihe 62
Hoe ziet zo'n BR62 eruit?
Wellicht een foto van het origineel erbij plaatsen...

Groeten,
Ton.
Re: Baureihe 62
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Baureihe 62
hij lijkt veel op een 65 DR uitvoering zie mijn topicje zoektocht naar vuil maar dan zonder de waterkasten
naast de ketel van de lok.

Groetjes Bert
Re: Baureihe 62
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baureihe 62
Ik denk dat het zo makkelijker word  :D
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Baureihe 62
Een mooie loc inderdaad. Blijkbaar hebben ze nooit bij de DB dienst gedaan: "Die nach Kriegsende bei der Deutschen Bundesbahn verbliebenen 7 Maschinen wurden verschrottet." => Geschichte der deutschen Eisenbahn. Ook bij Albert Gieseler vind ik geen verwijzingen naar inzet bij de DB.
Re: Baureihe 62
soultrain
gast

Re: Baureihe 62
Doe dan maar een BR 65,wat ook een schitterende machine is, die wel bij de DB heeft gereden.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Baureihe 62
Eens.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2008

online
Re: Baureihe 62
Ik realiseer me dat iedereen zomaar iets op wikipedia kan knallen. Maar op de Duitse site staat dat de 7 West-Duitse machines tot 1956 in dienst zijn geweest. De laatste loc heeft zelfs dienst gedaan tot 1968 als opleidingsmachine. Maar goed, leuk locje vind ik wel ja.

Groet,

Dennis
Re: Baureihe 62
nobody
gast

Re: Baureihe 62
Veel afbeeldingen van de BR 62 ===> klik

Ook belangwekkend (naar beneden scrollen voor bijzonderheden) ===> klak
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Baureihe 62
Ik heb tot nu toe geen enkele grootspoor-foto kunnen vinden met een BR 62 bij de DB. Op zijn best hebben ze tot 1956 bij de DB dienst gedaan, d.w.z. zeer waarschijnlijk zonder DB logo, volgens wat er op een aantal sites te lezen is. Liliput heeft dus wel een model gehad, zelfs met DB logo.
Re: Baureihe 62
Jorg
gast

Re: Baureihe 62
AD

Via Google ==> Klik
Groeten uit Antwerpen

EDIT Ad: Link ingekort
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Baureihe 62
Bedankt, had ik ook gezien. Volgens de bijgaande tekst heeft de loc in de buurt van Leipzig gereden, bij de DR dus.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
Beste Ad, je hebt zelf de link naar Albert Gieseler gezet in je reactie. Als je dan naar de foto kijkt van de 62 003 dan zie je dat die gemaakt is in 1967 in Gremberg (bij Keulen). Dat is tenminste één grootspoorfoto bij de DB
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Baureihe 62
OK, bedankt. Wel typisch dat er geen DB logo of "Deutsche Bundesbahn" uitgeschreven op de loc te vinden is.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
Dat er geen foto's zijn met het DB logo komt omdat de loks bij de DB tot 1956 dienst hebben gedaan. Het DB logo (DB keks) werd pas in '56 ingevoerd. De lok bij het opleidingscentrum in Troisdorf heeft men blijkbaar niet voorzien van het logo. Ik heb niet kunnen achterhalen of de lok nog rijvaardig was in die periode. Veel foto's zijn te vinden bij Eisenbahnstiftung Joachim Schmidt: http://www.eisenbahnstiftung.de/bildergalerie en dan zoeken op BR 62. Vooral foto's van de vooroorlogse (DRG) periode zijn daar te vinden met soms korte treintjes die goed op een modelbaan passen. Op de sporadische DB opnamen is niet te zien of het opschrift "Deutsche Bundesbahn" is aangebracht. Dit is wel te vinden op de site van KM1 bij een spoor 1 model: http://www.km-1.de/html/br_62.html

Om de BR 62 te vergelijken met een andere lok vind ik gevaarlijk. Bij de DB reden ze dezelfde diensten als BR 78 dus qua inzet zijn ze daar mee te vergelijken.

Er zijn voor deze loks 4 hoofdvarianten mogelijk: epoche II (DRG), epoche IIIa (DB), epoche III (DDR) en een helaas niet rijvaardige traditionslok, de 62 015.


Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Baureihe 62
Bedankt, ook voor de verwijzing naar de site van de Eisenbahnstiftung Joachim Schmidt, inderdaad veel mooie foto's daar.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Baureihe 62
 :thumbup:
Re: Baureihe 62
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Baureihe 62
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Baureihe 62
En wederom :thumbup:, altijd mooi om op interessante sites gewezen te worden.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
@3rail: ik ben benieuwd hoe de rijeijgenschappen zijn na ombouw. Hier http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=32723&p=361054 staat dat de BR62 steevast ontspoort op een meegebogen wissel
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
hier nog een discussie over de BR 62, o.a. waarom ze niet zijn geruild of verkocht naar de Reichsbahn in de DDR: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4397785
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
en nog een plaatje gevonden, gemaakt in 1955 (bron: drehscheibe-online.de)
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baureihe 62
@ Edward,

Hou er rekening mee dat het niet alleen een kwestie van desinteresse is om geen geld uit te geven aan slanke wissels en bogen. Wanneer je simpelweg de plaats niet hebt...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Baureihe 62
Ik zag deze lok op een modelbaan. Heel jammer dat Marklin deze nog steeds niet heeft uitgebracht.
Een eenheidslok waar er in het echt slechts 15 van zijn gemaakt. Zit zo'n beetje tussen de br24, br64 en br85 in.
Re: Baureihe 62
nobody
gast

Re: Baureihe 62
Is eerder de beoogde opvolger van de BR 78.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Baureihe 62
Dat ik hem voor het eerst zag dacht ik ook aan de br 78. Maar die vind ik toch wat vierkanter. De 62 valt onder de einheitsserie en dat is de 78 niet.
Re: Baureihe 62
nobody
gast

Re: Baureihe 62
Ik schreef dan ook: "Beoogde opvolger".
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Baureihe 62
Ok :)
Re: Baureihe 62
soultrain
gast

Re: Baureihe 62
Ja,er zijn zat juweeltjes die märklin nog niet heeft gemaakt B) :D
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Baureihe 62
Inderdaad, hij scheen een beter rijgedrag te hebben dan de 01.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Baureihe 62
De 62 was een van de beste Einheitslocs. De wereleldcrisis in 1928/1929 verhinderte dat de DRG meer dan 15 locs afnam. Er was weinig geld beschikbaar en er waren nog teveel locs uit de Länderbahntijd die goedkoper ingezet konden worden.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
Bijna tijd voor de Neuheiten 2023.  We blijven hopen op een BR62 in DB of DRG uitvoering ;)
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baureihe 62
Ik heb gisteren in Rijswijk een BR62 op de kop getikt. Liliput met motortje dat aan de zinkpest ten onder is gegaan; kostte ook maar € 6,25 :D.
Rijdt nu mee als dummy loc.

15 stuks gebouwd waarvan er 7 na WO-II bij de DB zijn terechtgekomen: 62001, 02, 03, 04, 05, 11 en 13. Enige daarvan kregen vanaf '53 de smalle "Witte" windleiplaten. Op basis daarvan zou die van mij dus bij de DB hebben gereden, nog net voor het tijdperk met het DB-keks logo.

filmpje BR62 Liliput

IMG-20230114-WA0021.jpg IMG-20230115-WA0000.jpg
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baureihe 62
Citaat van: Hanzi op zondag 15 januari 2023, 21:57:46Enige daarvan kregen vanaf '53 de smalle "Witte" windleiplaten. Op basis daarvan zou die van mij dus bij de DB hebben gereden, nog net voor het tijdperk met het DB-keks logo.
De invoering van de "DB-Keks" geschiedde in 1955.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baureihe 62
Klopt, en in '56 werden de 62-ers ausgemusterd.

IMG-20230116-WA0000.jpg
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baureihe 62
Is het u overgens wel eens opgevallen hoeveel een BR38 (P8) en BR62 op elkaar lijken. De eerste 5 assen zijn exact gelijk (op schaal dan met een Märklin en een Liliput loc).

BR62
IMG-20230116-WA0000.jpg

BR38
IMG-20230116-WA0002.jpg
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
BR 38 zit al jaren in het Märklin programma. Als dat de basis is voor een BR 62, dan moet dat toch schelen in ontwikkelingskosten?
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baureihe 62
Ik heb al enkele jaren een br62 van liliput deze omgebouwd naar 3 rail
Is een machtig mooie machine trekt gemakkelijk 30 oot weg zelfs zonder slipbanden want deze heeft ze niet.
Als je er een koopt dan wel met blauwe doos

Groetjes Michiel
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baureihe 62
Ik ben wel benieuwd hoe heb je die hebt omgebouwd naar 3-rail? Andere motor erin of met dezelfde motor? Analoog of digitaal?
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2007

offline
Re: Baureihe 62
Citaat van: michiel op zaterdag 04 februari 2023, 15:28:25Ik heb al enkele jaren een br62 van liliput deze omgebouwd naar 3 rail
Is een machtig mooie machine trekt gemakkelijk 30 ook weg zelfs zonder slipbanden want deze heeft ze niet.

Slipt ook niet op hellingen?

Willy
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baureihe 62
Een kennis heeft hem voor mij omgebouwd naar 3 rail digitaal is niet zo leuk als men denkt drama volgens hem maar het was gelukt :D
Slippen doet hij niet door het gewicht is puur 1 brok metaal vandaar geen slipbanden nodig.

Groetjes Michiel
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baureihe 62
Grappig dat het zo'n succesvol model is van een nogal onbetekenende mini-serie.
De loc was te duur in aanschaf en niet nodig; kennelijk waren er betere alternatieven, BR 74, 78 en 86 wellicht. Een succes was het in het echte leven niet.
Het is de vraag of Märklin zich eraan gaat wagen, al is er nog wel een museumloc bewaard gebleven. Dus wie weet...

Groet,

Peter
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
Uiteindelijk heeft de BR 62 zo'n 40 jaar dienst gedaan bij de DRG en DR van de DDR. Vergelijk dat eens met stoomloks waarvan Märklin wel een model heeft gemaakt: bay S 2/6 (1 exemplaar, 20 jaar dienst), BR 10 (2 stuks, 11 jaar), BR 78.10 (2 stuks, 10 jaar), DB BR 50.40 (31 stuks, 7 jaar)

Lijkt me dat Märklin wel modellen heeft uitgebracht van kleinere en/of minder succesvolle Baureihen.
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baureihe 62
 @citaat Da's waar. Maar de machines die je noemt waren echt bijzondere, soms experimentele locomotieven.
De BR 62 was dat niet. Het was een initiatief van Henschel, als voorstel voor de DRG. Maar het viel niet in de smaak en het duurde lang voordat de Reichsbahn ze echt overnam en inzette. Toen bleef het ook nog een beetje tobben.
Maar niettemin: er zijn redenen het ding in model uit te brengen.
Het is best een strak ontwerp.

Groet,

Peter
Re: Baureihe 62
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baureihe 62
Piko heeft een BR 62 aangekondigd, af fabriek ook voor 3-rail. Wel aan de prijs, zo'n €450. We gaan sparen voor de DB uitvoering  :)