Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

draaddikte van scartkabel

Gestart door dik donderdag 26 februari 2015, 18:23:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2008

offline
draaddikte van scartkabel
Hoi,
Mijn vraag is of de draadjes die in een scartkabel zitten dik genoeg zijn om te gebruiken als schakeldraad voor de wissels,die bedient worden door de blauwe kastjes van *M* (ze zijn erg dun, met isolatie 0,8 mm), ik rij analoog en de aansturing van de wissels ook. Is er iemand die dat weet? Ik ben geen elektronica man.
Groet Dik.
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2008

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Hoi Robbie,
Dat begrijp ik, de scartkabel is een standaard lengte (70 cm) en het is veel werk om in de kabel de paren te zoeken en de aansluitingen op de contra stekker moeten natuurlijk overeen komen met de scart stekker. die nog aan de kabel zit, onder de tafel gebruik ik de blauwe draden. Ik wil dit i.v.m. het gemakkelijker aansluiten van de 9 wissels. Ik zorg er zonder meer voor dat de wissels soepel schakelen.

Gr. Dik.
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Hi Dik,

In een scart-kabel zijn de meeste draden signaal draden (video, Y, audio heen, terug), de meeste afgeschermd en enkele schakel draden.
Ze zijn +/- 0,15 tot 0,25 dus alleen geschikt voor kleine stromen, Led's, bezetmelders ect.
Lijkt mij niet zo handig al die extra afschermingen.
Je koopt ze in verschillende lengtes of van de rol (ook ouderwets systeem)

groet
Harald
Re: draaddikte van scartkabel
Vanuit mijn vroegere kantoor aan huis heb ik nog heel veel 8 polige telefoondraad ( RJ45).
Dit gebruik ik om de wissels en seinen te schakelen.
Dit werkt probleemloos, en hierdoor niet zoveel ( nou ja  ;)) losse draden onder de tafel.

Naar mijn idee zijn deze draden niet veel dikker dan een scartkabel.
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: draaddikte van scartkabel
waarom geen goedkope FTP/UTP kabel ? Kost niks en kan stromen aan tot 0.750 à 1 amp. Vermoed dat je anders allemaal stukjes uit de scart moet aan elkaar zetten.
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Datakabel (UTP/FTP/STP): 4 aderparen met kleurcodering (= 8 aders) van 0,22mm2
Telefoonkabel (Norm88): 4 aders met kleurcodering +1 blanke ader van 0,5mm2

Voor het bekrachtigen van magneetartikelen zou ik niet zo gauw datakabel gebruiken,
de Norm88 kabel daar meer geschikt voor en is ook minder gevoelig.
Datakabel kan namelijk kortsluiting geven wanneer de minimale buigstraal genegeerd wordt!
Gezien de kleine aderdiameter zal een scart kabel minder geschikt zijn voor magneetartikelen.

Groeten,

Erik.
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Mocht iemand wel UTP kabel willen gebruiken:

Bij de A*tion kost 10 meter ? 1,98

Doe er evt je voordeel mee of niet  ;)
Re: draaddikte van scartkabel
al dit soort kabels zijn geen probleem je moet alleen rekening houden met spannings verlies als de draden erg lang worden! denk ook dat spoelen voor wissels en andere magneet artikele in de 10 tallen zitten kwa milliampere's
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2008

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Hallo,
Ik bedank jullie allen voor het advies en heb intussen de scartkabel vervangen en een UTP kabel gemonteerd en nu alleen nog de verbinding maken met de draden van de wissels en hopen dat het goed gaat. Het was wel veel priegel werk om alle draadjes weer aan de scartstekker te solderen en natuurlijk paars gewijs, heb ze allen doorgemeten en dit is dus goed (hopelijk).

Vr. Gr. Dik
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: draaddikte van scartkabel
 :offtopic:
Hoe is je ervaring met scartkabel-stekkers?
Zijn die stevig genoeg als verbinding?
Ik heb er een paar liggen, maar ik vind mannetje-vrouwtje scart verbindingen tegenvallen vergeleken bij bijvoorbeeld LPT of SCSI mannetjes-vrouwtjes.
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Hi

Zelf zou ik D-connectoren (computers) gebruiken.
Voor grotere vermogens dan enkele pinnen aan elkaar solderen.

groet
Harald
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Het nadeel van SCART-stekkers is dat deze niet te borgen zijn ...

Stekkerbare kroonsteenstrips zijn niet al te duur, kunnen grotere stromen voeren,
zijn overzichtelijk en hebben schroefverbinding (geen soldeerwerk op lastige plekken).

Groeten,

Erik.
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2008

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Jan Willem, je hebt gelijk ze zitten niet erg vast in elkaar, maar ik moet de wissel draden nog aansluiten en dan kijken hoe het blijft zitten, misschien moet ik wel printerkabel gebruiken, de tijd zal het leren.

groet Dik
Re: draaddikte van scartkabel
Lid sinds: 2008

offline
Re: draaddikte van scartkabel
Heb intussen de stekkerbare kroonsteenstrips besteld en zullen morgen geleverd worden, tevens verschillende maten krimpkous (blank)besteld.
Dan ga ik verder en de scartstekker gaat er tussen uit.

Groet Dik