Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mare

Gestart door Spiky donderdag 26 februari 2015, 11:26:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mare
Spiky
gast

Mare
Beste Railers,

Na de ontwerp fase welke als Blausee hier op dit forum is beschreven http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48658.0 is nu de realisatie aan de orde. De gemeente heeft om verwarring met het Zwitserse Blausee te voorkomen de naam in Mare veranderd. Een hele passende naam voor een plek in de Vulkaaneifel!

In de bouwruimte heeft de laatste maanden een testopstelling gestaan on diverse technieken te testen, loks om te bouwen en weer een beetje met de besturing te spelen. Deze is nu afgebroken en de opbouw kan beginnen.

Onderstaand komt hopelijk een goed plaatje van de ruimte en de testopstelling te staan.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
De eerste staanders en de grondplaat voor het eerste schaduwstation zijn geplaatst.
Re: Mare
Jorg
gast

Re: Mare
Mooie constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Jorg,

Dank je wel voor je reactie!

Ik probeer een zo open mogelijke constructie te maken die ook weer geheel uit elkaar te halen is.

Er zijn nog een aantal mogelijkheden om de baan uit te breiden of te verplaatsen. Deze kamer heeft nog een badkamer die kan worden verwijderd zodat het een U ipv L baan kan worden. Op dit moment heb ik nog niet de rails en treinstellen om deze baan te (in) te vullen, een grotere zou helemaal "kaal" worden.
Mocht het virus hard genoeg toeslaan en de treinen mijn andere hobby's verdrijven dan heb ik nog een 2 tal andere mogelijkheden om een veel grotere baan te realiseren, maar dan heb ik geen grote werkplaats meer en die wil ik eigenlijk niet missen.
Re: Mare
Jorg
gast

Re: Mare
Hans
Het belangrijkste is dat je altijd overal goed bij kunt want je armen zijn vlug veel te kort, en ontsporingen gebeuren op de meest onmogelijke plaatsen waar je het niet verwacht.
En met een open baan constructie verklein je de kans dat je ergens niet aankunt.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Mare
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mare
Hi Hans,
Zie dat je nu ook echt aan het bouwen bent  :thumbup:.
Je loopt me iets voor; heb net ook de eerste tests met tafelhoogte e.d. gedaan.
Zie gelukkig dat je aftand hebt genomen van de schragen, dat is leuk voor tijdelijk maar m.i. gevaarlijk om als permanente ondersteuning te gebruiken (bovendien zijn ze heel ongelukkig van vorm als je onder de tafel wilt werken).
Vind het uitzicht uit je testkamer trouwens erg mooi; ziet er lekker open uit (boomgaard?).
Ga je zeker volgen.

groeten v Gertjan
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Jorg, precies, dat was ook mijn gedachte!

Gertjan, ja ik ben eindelijk begonnen, het heeft maar 32 jaar geduurd.
De schragen waren nooit in beeld voor de baan, alleen om de testplaten neer te leggen.
Het uitzicht is hier prima, naast ons huis zijn weilanden, mais en graan velden en een veld waar 's zomers 2 paarden op staan, hier staan ook de fruitbomen. Iedereen heeft wel appel en kersenbomen. De appels gaan naar de lokale stoker die er dan weer een soort apfel brand voor terug levert, heerlijk.
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Hoi Hans !

Spannend altijd, een nieuwe baan hier  :P
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat.....
Je eerste bouwsel zou al zo in een museum voor moderne kunst kunnen  :thumbup:

Succes met verder bouwen....grtz Tony
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Tony,

Beginnen is altijd leuk en spannend! Deze moderne kunst komt dan wel ergens in de kelder van het museum te staan en zeker niet in de buurt van jouw fantastische simpele banen.
Mijn aanpak voor dit project is veel meer organisch dan ik normaal doe. De layout is getekend maar de structuur van de onderbouw is niet tot de laatste lat en spant uitgewerkt. Dit gaat gedurende het werk groeien.

Het werk aan de baan zal wel een tijd stilstaan, morgen komen we naar Nederland en moeten we minimaal 2 weken in de buurt van het ziekenhuis blijven.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Vandaag bij het opdoen van inspiratie mbt het aankleden van de baan deze zeer nette Köf en Kö tegen gekomen!
Re: Mare
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Mare
Als spoor I++ passen die twee wel ergens in de boomgaard  :D. Zit daar dan ook die draaischijf op de achtergrond bij (of is dat geen draaischijf?)
Waar de meeste mede railers vaak jaloers zijn op de binnen ruimte, kijk ik kwijlend naar jouw buitenruimte. Misschien toch naar DL verhuizen straks?
gr Gertjan


Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Gertjan,

Die twee kunnen ook nog wel in de tuin een rondje draaien.
Ruimte is hier nog goed te doen, zowel binnen als buiten!
Dat is inderdaad een draaischijf daar op de foto. De loods en bijgebouwen van dit Bw zijn zo mooi gerestaureerd, dat het bijna een onbewerkt Faller huisje lijkt. De loods wordt naast het onderhoud van de treinen ook voor concerten gebruikt. Het is overigens Bw Gerolstein. De Eifelbahn vereniging heeft naast de Köf en Kö een BR 52, een Schienenbus met bijwagen, een motor draisine klv 12 en een tweetal schwerkleinwagen klv51 en klv53.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Vandaag weer aan de baan kunnen bouwen. De plaat voor het tweede schaduwstation gezaagd, de aanloop naar de grote linker spiraal gezaagd en het eerste schaduwstation bekleed met antislipmat.
Ook de inrij wisselstraat neergelegd om te kijken of theorie (wintrack) en praktijk (k gleis) overeenkomen en dat klopt aardig.
Het wachten is nu op de isolatoren en schroeven die gisteren zijn besteld.
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Weer een mooie stap in de goede richting, Hans !
Ondertussen lekker dromen, hoe het worden zal  :P

Grtz Tony
Re: Mare
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Mare
Hoi Hans,

De houtbouw ziet er mooi uit!

Re: Mare
Jorg
gast

Re: Mare
Hans
Degelijke constructie. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ben benieud hoe het verder gaat evolueren.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Tony, Ruud, Jorg, bedankt voor jullie reacties!

Tony, het dromen over de aankleding is inderdaad een mooi aspect van de hobby, je creëert per slot een eigen wereldje en dat is niet niks. Maar naast het dromen moet er ook op de markt gezocht worden om tekorten aan te vullen, zoals oa rails en wissels en toebehoren. Dit is geen schepping zonder beperkingen!
Weten jullie overigens dat op Ebay.de meer linker dan rechter wissels worden aangeboden? Het is niet eenvoudig alleen rechter wissels te kopen terwijl dat met linker wissels geen probleem is! Ook 2241 bochten zijn zeldzamer aangeboden als 2251 bochten in de afgelopen 2 maanden.

Ruud, Jorg, ik probeer een open constructie te maken die niet een standaard patroon volgt. In het het zullen een minimum aantal staanders worden gebruikt die worden aangevuld met staanders waar nodig voor de hogere lagen. later zullen ook waar nodig nog extra diagonale versterkingen worden toegevoegd.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
De werkzaamheden aan de spoorbaan zijn weer opgepakt. De eerste wissels en rails zijn bekabeld, vastgezet en aan de rijstroom aangesloten. De eerste (zeer korte) test ritjes zijn door de 1100 gemaakt. Deze lok bleef in het begin hangen op de wisselaandrijving 75491 van de rechter gebogen wissel. Nadat de schroefjes van de aandrijving zeer stevig in het hout zijn aangedraaid, gaat de lok er maar net overheen.  Maar eens testen hoe dat met de andere loks loopt.
Het nu wel zeer aanwezige computerscherm gaat later verhuizen naar de linkerwand.
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Hoi Hans,

Je zou de wisselaandrijving misschien ook 2mm verdiept in het hout kunnen leggen.
Zou moeten kunnen , lijkt me zo.

Succes, grtz Tony
Re: Mare
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mare
Dag Hans.

Succes met de bouw van jouw modelbaan! :thumbup:
Mijn nieuwsgierigheid werd gewekt door een déjà vu
van mijn baan met de eerste foto van jouw opbouw :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Tony, als je de aandrijving 2 mm verdiept, gaat het dan niet klemmen?
Ik denk er over om de aandrijving op zijn kop te monteren zodat de bolling van de spoel in de plaat wordt verzonken, hij lijkt symmetrisch.

Erik, dat lijkt inderdaad op elkaar! Ik ga je site zeker verder bekijken, heb je recente foto's bekeken,ziet er goed uit.
Re: Mare
Lid sinds: 2023

offline
Re: Mare
Citaat van: Spiky op dinsdag 24 maart 2015, 23:12:11
Ik denk er over om de aandrijving op zijn kop te monteren zodat de bolling van de spoel in de plaat wordt verzonken, hij lijkt symmetrisch.

Dat kan ook. Zie : klikkie doen
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Fonzo, dank je wel voor de link, dat is precies wat bedoel. Zo zie je maar dat het niet meevalt om origineel te zijn!
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
De afgelopen weken rustig aan de verdere opbouw van het eerste Schaduw station gewerkt. Dat zijn heel veel aansluitingen, 25 bezetmelders, 42 aansluitingen voor de rijspanning etc, etc. Heel erg leuk als je dat zo lekker relaxed kan doen. Ook zijn er een Booster en 4 S/88N modules gebouwd.
Re: Mare
Jorg
gast

Re: Mare
Hans

Al flinke vorderingen gemaakt. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Jorg, bedankt voor je reactie!

Op niveau 2 heb ik een verbinding tussen SBhf1 en SBhf2 gemaakt. Uiteindelijk zal bij de wissel de spiraal weer in een bocht naar boven gaan en SBhf2 krijgt een eigen spiraal omhoog. Het losse spoor op niveau 2 is een apart stukje om snelheid metingen in de SW te doen om een goed automatisch verloop te krijgen. Dit wordt later aan SBf2 gekoppeld. De volgende foto's zijn van SBf2. Die kan ik nog niet afbouwen, ik mis nog wat rails e.d.. Er kan nu wel gereden worden!
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare
Ziet er goed uit allemaal, Hans  :thumbup:

Veel plezier met verder knutselen  :P

Grtz Tony
Re: Mare
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mare
Hallo HANS,
Ben benieuwd hoe het er onder jouw baan uit gaat zien. Heb jij alles tevoren al op papier gezet (nummering)? Hou jij alles goed gescheiden om foutjes te voorkomen? Kortom: ik denk dat ik mij daar geen zorgen over behoeft te maken. Gezien het materiaal wat ik op jouw tafel zie liggen heb jij het aardig onder de knie. Er staat nog heel wat werk te wachten met al die opstelsporen! Heel erg veel suk6 met jouw vorderingen :thumbup: :thumbup:
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Gerard, Tony, bedankt voor de reactie!

Ik zet niet alles van te voren op papier. Er is een aanpak in m'n kop en die voer ik uit. Daar zijn wel weer uitzonderingen op (anders houd ik aansluitingen open) maar ik voer alles gelijk na aansluiting in de computer in. Daar wordt dan automatisch een backup op de NAS van gemaakt, dus waarschijnlijk gaat dat niet verloren.

Er zijn centraal aansluitpunten voor de rijaansluitingen, de aansturing van de wissel decoders en een extra groep voor verlichting en andere zaken. Bruin is de centrale massa voor alle groepen. Aansturing van de rijspanning (rood) is door LDT booster, geschakeld (blauw)wordt er door de CS2 (beide achterop het paneel met de centrale aansluitingen), de bezetmelders worden door een LDT HSI via S/88N verzameld (Tams units) en direct aan de PC doorgegeven (USB). De universeel te gebruiken spanning is geel/groen en nog niet verder aangesloten op een voeding.

Er zijn nu 3 lokale verdeel "stations" voor de diverse spanningen en ook 3 schakel/bezetmelder panelen, zo kan de bedrading relatief kort blijven en lopen de draden van spanning en terugmelding niet al te veel langs elkaar. Als de baan groeit komen er meer bij.

Zo hoop ik de zaak onder controle te houden. Of dat gaat lukken? Tijd zal het leren.

De bedrading hoeft op het onderste niveau nog niet al te strak hangen, op de lagen boven rails wordt het wat strakker afgewerkt. Dit helpt om aanpassingen te doen tijdens het leerproces.
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Hoi Hans,

Als ik dit zie, weet ik weer een van de redenen, waarom ik niet automatisch rijd  :P
Vind het wel knap hoor  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Ha Tony,

Als je een analoge aansturing gebruikt, zal je toch ook je wissels moeten aansluiten, je baan van spanning voorzien, gescheiden blokken maken en lampjes ed aansluiten. Extra zijn eigenlijk alleen de bezetmelders. Ik heb er voor gekozen om elk blok een rijaansluiting te geven en (bijna) alle wissels zijn op de rijspanning aangesloten. Ook krijgen alle blokken 3 melders, ook als ze (nu) maar in 1 richting worden bereden. Alleen de blokken met een stootblok zijn voorzien van 2 melders. Ik hoop hiermee zo flexibel mogelijk te zijn ook met onvoorziene veranderingen, nu een kleine moeite, later grote klus. En eigenlijk is het alleen maar meer en niet complexer.

Vandaag weer een partij rails gekocht, kan ik SBf2 afmaken en aan SBf3 gaan werken :).
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Dit weekeinde is mijn op Ebay gekochte rails door de postvrouw afgeleverd. Kunnen we weer een tijdje verder bouwen!
Re: Mare
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mare
Dat is een mooie hoeveelheid rails Hans kan je voorlopig lekker voort. :thumbup: :thumbup:
Veel plezier met neerleggen. :P
Re: Mare
Jorg
gast

Re: Mare
Hans

Mooie aanwinst, hiermee kan je weer enkele meters leggen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mare
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Mare
Er staat weer heel wat werk voor de boeg. Rails neerleggen en aansluiten is nu het motto geworden. Doe je best en suk6 met jouw baan! :thumbup: :thumbup:
Die 'postvrouw' is waarschijnlijk speciaal voor jou langs geweest! Ik denk dat zij van de buit afwilde, hetgeen ik mij wel kan voorstellen.
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Mooie voorraad (en bruggen), Hans  :thumbup:

Reactie op jouw reactie nog, ik rijd heel erg eenvoudig; op mijn analoge baan heb ik 2 elektrische wissels (rest hand) en 10  stroomloze stukken en op mijn digibanen alleen maar handwissels en MS 1 besturing. Vandaar mijn opmerking  ;)

Vind het wel knap hoor, wat je aan het maken bent !

Grtz Tony
Re: Mare
peterke33
gast

Re: Mare
Hans,

Leuke baan ben je aan het maken, je sporen zeggen dat je wel iets groots aan het maken bent. wens je veel succes, verder kom af en toe wel eens kijken naar vorderingen.

Groeten
Peter
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Michel, Gerard, Jørg, Peter, Tony, Michel Bedankt voor de reacties!

Gerard, de postvrouw had een makkie, als we hondenvoer besteld hebben komt er vaak zo'n 60kg! Dan mag ik altijd zelf uitladen :-).

Tony, inderdaad kan ik weer even verder. De verkoper heeft weer veel meer in de doos gedaan als beschreven! De bruggen zijn extra erbij gedaan en er zitten 27 wissels met aansturing en een 5tal wissels zonder aansturing bij ipv een 10tal wissels als in de beschrijving. Ik had alleen al de 165 rechte 2200 rails voor deze prijs willen hebben, een prima deal. Mijn ervaringen met Ebay.de zijn eigenlijk erg positief, meestal ontvang ik meer en in een betere staat als beschreven (Beginners geluk?).

Sbhf 2 ga ik tov het originele ontwerp iets aanpassen. Ik maak naast de keerlus en de 7 opstelsporen nu ook een kort spoor naast de op/afrit zodat daar treinen die geen 2 richtingen uit "kunnen" naar toe rangeren vanuit de opstelsporen en dan via de keerlus het station kunnen verlaten. Hiervoor wordt de eerste rechtswissel vervangen door een DKW. Origineel had ik bedacht dat op de op/afrit te doen.
Re: Mare
Piwie
gast

Re: Mare
Hans,

Leuke baan ben je aan het bouwen.
De constructie ziet er goed uit.
Ga je bouw volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Mare
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Mare
ha Hans
ziet er mooi uit  :thumbup:
in een van je eerste berichten zeg je dat je de baan ook weer uit elkaar wilt kunnen halen. Maar ik kan op de foto's niet echt een "modulaire bouwwijze" ontdekken. Heb je dat idee toch losgelaten?
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Piwie, Take a seat! Jägermeister, Weinbrand, Riesling?

Ernst, Je hebt volkomen gelijk dat er niets aan modules te zien is! Ik probeerde te zeggen dat ik mogelijk de baan nog eens naar de zolder verhuis, waar meer ruimte is. Normaal zou ik verlijmde hout verbindingen maken (Op zolder is nu een werkplaats voor houtbewerking, een lamineer ruimte en een modelbouw ruimte) maar nu maak ik snelle schroef verbindingen zonder lijm. Ik geef toe dat dat verwarring zaait, niet echt duidelijk.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Vlak voor de grote zomerstop en de overschakeling naar meer passende bezigheden, was het schaduwstation 2 eind mei gereed gekomen. De beide stations zijn met een tijdelijke verbinding getest en in orde bevonden.
Deze week is de ondergrond voor het schaduwstation 3 gezaagd en op de baan gemonteerd. Een paar kleine aanpassingen van het ontwerp zorgen ervoor dat de oprit naar dit station later niet door het paradespoor wordt gehinderd.
De tijdelijke verbinding tussen ss1 en ss2 zal komen te vervallen en dat betekend helaas dat er geen treinen meer kunnen rijden.
Re: Mare
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mare
Zo Hans, jij hebt flink staan zagen en timmeren!
Mooi dat het aan de verwachtingen voldoet  :thumbup:
Het ziet er netjes uit allemaal.

Groeten,

Erik.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Erik, dank je wel voor je reaktie!
Ik heb gelukkig op zolder de beschikking over werkplaatsje. Dat maakt het zagen een stuk gemakkelijker.

Re: Mare
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mare
Hans,

Zie je draadje nu pas.
Ga het zeker volgen. :)
Stevige open constructie daar wordt ik blij van. :thumbup:
Heb je een hout cq meubelachtergrond?
In reactie 23 zie ik wel heel speciale lijmtangen. Komen in Nederland zelden voor.
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Fraai en strak werk geleverd, Hans  :thumbup:

En hopelijk is je beginnersgeluk met aanschaffen op Ebay blijvend !

Grtz Tony
Re: Mare
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mare
Hans, wie is die gulle verkoper op ebay.de
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Allen, een late reaktie, maar ik was een paar dagen in Lelystad en daar heb ik geen internet. Nu weer terug op het honk in de Eifel, weer genieten van het landschap en de rust.

Jajekra, ik heb geen officiele houtopleiding, maar ik heb in de 90er jaren een groot houten huis gebouwd uit een Finse stapel hout van 40ton en doe aktief aan modelbouw (zwevers en dwarsgetuigde schepen). Verder doe ik veel werk met epoxy en carbon voor wedstrijd zeiljachten. Die houten lijmtangen en de Japanse zagen komen van Dictum en zijn voor een aantal toepassingen super (De Dictum katalogus is op zich al genieten!)

Tony, Johnnytrein, ik heb eigenlijk alleen maar zeer goede ervaringen met Ebay.de. Deze aankoop was bij casastrobel1.

Hans
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Vandaag een begin gemaakt met de spiraal die schaduwstation 2 aan het paradespoor naar het station gaat verbinden. Tijdens de ontwerpfase kwam ik hier niet helemaal uit, nu kan ik het live proberen aan elkaar te knopen.

Groeten,

Hans
Re: Mare
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Mare
 :thumbup: