Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mare

Gestart door Spiky donderdag 26 februari 2015, 11:26:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mare
peterke33
gast

Re: Mare
Hans,

Even weer beetje bijgelezen, en moet zeggen mooi werk geleverd.  :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: Mare
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Mare
Citaat van: Tony op zondag 03 januari 2016, 19:07:06

Carl heeft overal familie, Hans !

Hij vraagt zich af, of hij deze reuzin ergens van kent  :D
"Wow", zei hij, toen hij die kruiwagen zag.......

Grtz Tony

Dat was het eerste waar ik aan dacht :)
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Na een hele tijd weer een Mare update.

Op het "stations plein" heeft een tijdje een keerlus gelegen zodat schaduw station 3 kon worden getest.
Dat is allemaal goed verlopen.
De grote spiraal van het laagste schaduw station 1 naar het station is weer een stukje verder, het wachten is op de laatste rails voor dit stuk.
Nu heb ik de layout voor het station neergelegd, de wissels in de directe route worden van het schlanke type, de rest worden gewone. De eerste stukken kurk worden gelijmd en dan kan de opbouw weer verder. Als alles goed loopt en op tijd wordt geleverd dan zijn volgende week alle schaduwstations met elkaar verbonden.

Als station komt het bekende model Schwartzburg van Faller. De afdeling bouwzaken van Mare loopt al warm op een paar test huisjes. Ik kan zelf slecht tegen de lijm dus de verlijming is in handen van de directie en ik bedien de verfspuit.

Ook in januari heb ik een BR 23 gedigitaliseerd, maar die is niet zo goed verlopen als alle vorigen. De lok wil alleen rijden als de regel knop op de centrale heen en weer wordt gedraaid. Dat heeft dus nog wat werk nodig.
Re: Mare
Jørg
gast

Re: Mare
-Hans:
Je baan begint serieus te groeien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Het modelspoor jaargetijde is weer aangebroken en dat gaat ook niet aan de Mare baan voorbij!

De aktiviteiten zijn weer op gestart en dus zijn er weer nieuwe ontwikkelingen te tonen.

Schaduwstation 1 is nu bijna met de rest van de baan verbonden. Als dat is gelukt kan er over het hele hoofdspoor worden gereden. Nog een "paar" wisseltjes aansluiten een aantal spannings aansluitingetjes en niet vergeten de nodige terugmelders.

Ben een boodschappenlijstje aan het maken, morgen ga ik naar Koln naar de internationale modelspoor beurs aldaar.
Re: Mare
Jørg
gast

Re: Mare
-Hans:
Het modelspoorseizoen is weer aangebroken.
Ziet er weer behoorlijk goed uit op je schaduwstation kan je met mooie lange slepen op rijden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel plezier op de IMA in Keulen.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Jørg, dank je wel voor je reaktie. Ik moet me ook weer inlezen wat er overal in 3rail land (is) gebeurt.

De maximale lengte die ik op de stations kan hebben is ongeveer 1,65m.

In het korte spoor naar de draaischijf heb ik nu voorlopig een drieweg wissel geplaatst. Orgineel waren daar 2 gewone wissels achter elkaar getekend maar zo blijft het opstelspoor duidelijk langer. (Zie de foto in mijn vorige post). Ik ben er nog niet uit of ik dat zo laat.

Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Hoi Hans !

Je bent er weer, zie ik  :P
Succes en plezier met bouwen en ik volg weer !

Grtz Tony
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Ha die Tony!

Leuk om weer in het treinenland te zijn en weer van Forum contacten te horen en te lezen. Jammer dat ik jullie nog niet live ontmoet heb, maar wie weet komt dat er nog eens van.

Ik zou vandaag naar de beurs in Köln gaan, maar dat is er niet van gekomen. Er kwamen een 2 tal zaken op het allerlaatste moment tussendoor. Mogelijk dat ik morgen ga en anders pech gehad, moeten er een paar zaken op Ebay gekocht worden.

Vandaag nog wel weer eens de computer opgestart en zoals elk jaar kunnen de verschillende apparaten elkaar ook weer niet zien, maar ook dit jaar zal dat weer goed komen.

Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare

Vandaag de sporen van het BW los neergelegd om eens te kijken hoe het gaat worden en oplossingen voor mogelijke problemen te zoeken.
Bij de draaischijf komt een 6 voudige ringloods, mogelijk naar 9 uit te breiden. De 2 stoomloks geven de positie van de loods aan.
De goene doosjes geven de plaats van de kolenopslag met kraan aan met de 2 sporen naar de draaischijf.
Het spoor met de 2 kolenwagens geven het aanvoer spoor van de kolen weer.
Bij de 2 voudige loods wil ik een diesel pomp plaatsen ter hoogte van de v200.
Daar ik nog geen loks met op afstand bedienbare koppelingen heb, denk ik er over om ontkoppel rails te plaatsen, maar ik heb geen idee waar die zouden moeten komen. Een andere oplossing is de koppelingen wisselen, maar daar heb ik ook geen idee over (wat, hoe, kosten?).
Verder gekeken naar de plaats van de klimspiraal voor de nevenbaan, deze wordt bijna 2 omwentelingen hoog.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
In Mare is tijdens de feestdagen het werk aan het spoor gewoon voortgezet.

Als eerste is een probleem met een van de centrale kruiswissels opgelost. Deze wijgerde verder dienst en nee, het was niet de aandrijving. De wissel zelf was stuk. Vervangen van zo'n kruiswissel is geen klusje dat veel vreugde en vrede op aarde brengt. Maar het is klaar, de burgemeester opgelucht en het hoofd technische dienst kon de volgende klus oppakken.
Diverse lokomotieven zijn er mee gestopt en dus openmaken, kijken wat het probleem is. Bij de E1100 haden de licht contacten kortsluiting gemaakt met het ijzeren frame. Regelaar kaduuk dus vervangen en extra isolatie aangebracht. De BR23 wil niet reageren, het is mij onduidelijk waarom.
De TEE RAM is er mee gestopt, lijkt een programmeer probleem te zijn. Een van de 2 regelaars is naar MFX overgestapt en nu is er een konflikt. Met enige moeite beide weer op DCC gekregen en de trein opnieuw een snelheidskurve afgenomen, rijdt weer top.
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Na de in het vorige berichtje beschreven 'ongemakken', verder gegaan met de uitbouw van Mare. Het einde van het jaar nadert en dus moet het budget erdoor gejaagd worden en de uitvoerders die de infrastruktuur aanleggen moeten hun eindejaars bonussen optimaliseren. De industrie vlakte is daarom gisteren bouwrijp gemaakt en opgelevert. Ook is er een nieuw voorstel voor de spiraal van de neven baan. 2 lussen in de spiraal wordt wel erg hoog en dus probeert Mare er met een ovaal in 1 lus te zijn. Ook is in dit nieuwe plan een brug over de 2 hoofdsporen nodig die een van die bedrijven geheel toevallig in voorraad heeft. De proefopstelling is op de fotoos te zien. Een identiek tweede exemplaar is ook beschikbaar, maar die kunnen ze er met geen mogelijkheid in verwerken.

Een doorkijkje laat ook een nieuw lokje in het eerste schaduwstation zien, mogelijk komt die jullie bekend voor.

Verder wens ik alle 3 (en 2!)railers een goede rutsch in 2017!
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Flink en dapper bezig, Hans  :thumbup:

Lekker door bouwen en foto's plaatsen  :P
Gaat helemaal goed komen !

En een goed nieuw jaar gewenst ook !

Grtz Tony
Re: Mare
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Mare
Hans,

Mooie vorderingen je klimspiraal ziet er goed uit. :)
Goed dat je de Ram Tee weer in orde heb gekregen. :thumbup:
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
@Tony, ik ga inderdaad rustig verder met bouwen. 2016 was niet ons beste jaar, soms was het gitzwart. Gelukkig hebben we altijd elkaar gehad. 2017 moet wel beter worden. Ik heb in elk geval wel genoten van jouw draadje en de velen verhaaltjes in een zeer stemmige setting. Ik reageer niet veel maar volg Veel draadjes waaronder die van jou intesief.

@Michel, langzaam komt er een einde aan de ruwbouw (jammer!). Ik ben ook erg blij dat de TEE RAM het weer doet, deze set heeft een speciaal plaatsje met veel herrinneringen. Ik had 2 sets, maar een is in de loop der jaren verdwenen. Geen idee waar of hoe die uit de collectie verdwenen is. Graag zou ik ook de 2 Northlander versies op de baan gehad, maar gezien de prijzen zal dat wel een wens blijven. Dan denk ik dat er eerder een F7 Alaska gaat komen. Past totaal niet in mijn setting, maar als baasje van 3 poolhonden waaronder 1 Alaskan Malamute (avatar) zal ik de aantrekkingskracht niet lang kunnen weerstaan
Re: Maare
Spiky
gast

Re: Maare
Zo, maar weer eens een update uit Maare.
Ik was ooit begonnen met de naam Mare, maar dat kwam omdat er een a gevlucht bij het opzetten van dit draadje. Ik wilde het zo laten, maar heb toch besloten de gebruikelijke dubbele a te gebruiken.
Deze update is stand begin 2017.
De regionale baan is met 1 bocht gerealiseerd en gaat met een brug over het hoofdspoor. Ik vind het baantje nu wel wat kort dus er gaat nog weer een lus terug komen en dan komt het kopstation boven de nu zichtbare lus.
Re: Mare
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mare

Paar mooie stappen gemaakt, Hans  :thumbup:

2017 is goed begonnen  ;)

Grtz Tony
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Tony, bedankt voor je bezoek aan mijn bouw draadje.

Eigenlijk was dit de status op 1 jan, inmiddels zijn we weer iets verder.
De ruwbouw is nu klaar. Alleen nog wat spoor aanleggen en aansluiten op de voeding, de terugmelders, valbeschermers en de wissels aansluiten.
In de linker lus (bij de kleine brug) komt het Maare zelf te liggen.
Re: Mare
Jørg
gast

Re: Mare
-Hans:
Mooie baan,  :thumbup: wat heb je als ondergrond voor de rails gebruikt?
Re: Mare
Spiky
gast

Re: Mare
Jørg, dank je wel. Ik heb 3mm kurk gebruikt. Bij eBay Duitsland een rol van dat spul gekocht.

Re: Mare
Jørg
gast

Re: Mare
 :thumbup: